Inlägg från: ewamarie |Visa alla inlägg
  • ewamarie

    hur skydda min ekonomi nu när vi blivit sambos i hans bostadsrätt?

    Nej, din pojkvän/sambo har nog fått saken lite om bakfoten. Han ärver inte alls 50% av lägenheten. Snarar 25%, om han är ensambarn.


    Den efterlevande maken får hälften av värdet av den egendom som makarna ägt och andra hälften är då vad som utgör den avlidne makens arv. Detta betyder att pappan äger 50% av lägenheten, de 50% som är kvar delas lika mellan arvingarna.


    Står det skrivet någonstans att du är just inneboende?


    I sambolagen menar man med en samborelation två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll och där ingen av samborna är gift. Ett par som bor ihop och har gemensamma barn (som ni då snart har), kan regelmässigt utgå från att ett samboförhållande föreligger!


    Vilken tråkig attityd din pojkvän/sambo har! Jag skulle nog rekommendera er att gå till en familjejurist som kan hjälpa er att reda ut begreppen samt upprätta ett samboavtal er emellan!


    Lycka till!!

  • ewamarie
    ewamarie skrev 2012-09-24 10:33:07 följande:

    Nej, din pojkvän/sambo har nog fått saken lite om bakfoten. Han ärver inte alls 50% av lägenheten. Snarar 25%, om han är ensambarn.


    Den efterlevande maken får hälften av värdet av den egendom som makarna ägt och andra hälften är då vad som utgör den avlidne makens arv. Detta betyder att pappan äger 50% av lägenheten, de 50% som är kvar delas lika mellan arvingarna.


    Står det skrivet någonstans att du är just inneboende?


    I sambolagen menar man med en samborelation två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll och där ingen av samborna är gift. Ett par som bor ihop och har gemensamma barn (som ni då snart har), kan regelmässigt utgå från att ett samboförhållande föreligger!


    Vilken tråkig attityd din pojkvän/sambo har! Jag skulle nog rekommendera er att gå till en familjejurist som kan hjälpa er att reda ut begreppen samt upprätta ett samboavtal er emellan!


    Lycka till!!


    FÖRTYDLIGANDE


    Pappan får alltså 50% av lägenheten (och övriga tillgångar) resterande 50% delas mellan arvingarna (och nu förutsätter jag att din pojkvän/sambo är ensambarn) alltså ärver pappan ytterligare 25% och din pojkvän/sambo 25%. Din sambo äger således 25% av lägenheten och pappan 75%


     

  • ewamarie

    Vem har rätt till bostaden när sambor flyttar isär?


    Den sambo som bäst behöver bostaden eller bohaget har rätt att få denna egendom i
    avräkning på sin lott. Ofta är det så att om en av föräldrarna har barn boende
    hos sig, så anses den föräldern ha störst behov av bostaden. Även i det fallet
    att bostaden inte utgör samboegendom kan den sambo som inte äger bostaden få bo
    kvar i den. I detta fall krävs dock, förutom att sambon bäst behöver den, att
    övertagandet med hänsyn till omständigheterna i övrigt kan anses skäligt.
  • ewamarie
    Power of Love skrev 2012-09-24 11:43:15 följande:
    Jag tror att du fått det om bakfoten. Om pojkvännens föräldrar var gifta ärver den efterlevande maken allt i första steget och endast om det finns särkullebarn så ärver dom direkt. När den efterlevande maken avlider ärver gemensamma barnen dels den första avlidna och sedan den andra avlidna. (går i sig att avtala att barnen ärver direkt genom testamente, har jag för mig)

    Var pojkvännens föräldrar sambos ärver barnen direkt och efter bodelningen får arvingarna dela på det som blir på moderns del. Vilket troligen i detta fall var 50% av bostaden (och annat) och är då pojkvännen ensambarn ärver han hela sin mors del och därmed blir 50% ägar till lägenheten (om inte annat har sagts i testamente).
    Ja, du har ju såklart rätt! Jag bara förutsatte att föräldrarna var gifta
Svar på tråden hur skydda min ekonomi nu när vi blivit sambos i hans bostadsrätt?