• Js Fästmö

    Får man planera sin egna hippa?

    Älskar att planera och skulle gärna planera min egna möhippa. Tycker ni det är okej? Ska gifta mig litet, eventuellt utomlands så kommer inte ha vännerna med under vigseln.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Får man planera sin egna hippa?
  • Jalle

    Nej, lämna hippan till dina vänner att planera! Jag älskar också att planera och organisera men hippan är ajaj!

  • CoG

    Jag skulle säga "Varför inte?"


    Om man vill göra något tillsammans med sina vänner innan man gifter sig och kanske inte blir hippad annars just för att vännerna inte kommer att vara med vid vigseln.
    Varför skulle man inte kunna få det och ändå kalla det för möhippa om man vill det?

  • Chicita

    Jag svarade ja.
    Men jag vill göra tillägget - då bör du inte kalla det för "hippa" utan kanske "sista natten med gänget-fest" eller något annat liknande.

    Hippan är något för vänkretsen att planera och genomföra.
    Om du vill ta kontroll över att det blir något så planera in en dag och fråga dina vänner om dom vill hänga med och fira den med dig.
    Räkna dock inte med att vännerna betalar dagen för dig då - vilket dom annars skulle ha gjort. Flört 

  • Anneli256

    Det är en helt annan sak om du planerar det blir mer en fest med dina väninnor. En möhippa är just en fest som dina vänner väljer (eller i en del fall inte väljer) att annordna för att fira dig. Det är inte heller en självklarhet att man får en möhippa.

  • Jalle
    Chicita skrev 2012-08-12 21:44:53 följande:
    Jag svarade ja.
    Men jag vill göra tillägget - då bör du inte kalla det för "hippa" utan kanske "sista natten med gänget-fest" eller något annat liknande.

    Hippan är något för vänkretsen att planera och genomföra.
    Om du vill ta kontroll över att det blir något så planera in en dag och fråga dina vänner om dom vill hänga med och fira den med dig.
    Räkna dock inte med att vännerna betalar dagen för dig då - vilket dom annars skulle ha gjort. Flört 
    En sådan fest, absolut! Men en regelrätt hippa det är något annat det, den tycker inte jag man ska planera själv.
  • daniiel

    Klart man får och klart man kan. Det finns ingen lag eller regel som förbjuder det.

    Jag önskar att jag hade planerat min hippa själv, för då kanske jag hade fått någon. Kalla det tjejkväll, hippa eller vad du vill. Nog finns det väl dom som säkerligen kommer tycka att det är lite konstigt osv, men vill du planera din egen hippa, så får du göra det.


  • Anneli256

    En av dom sakerna som är så speciellt med möhippan ... enligt vad jag tycker är att jag mitt upp i allt planerande dras ut på något jag inte hade en blekaste aning om vad som skulle hända. Vilket kändes märkligt eftersom jag hade stenkoll på allt.. men det kändes även underbart skönt att få slappna av och bara överlämna sig i väninnornas händer. Jag har även förmånen att mina väninnor vet och respekterade vad jag skulle kunna tänka mig att göra.. visst jag fick spöka ut mig lite.. och sjunga.. men jag är lite av en teaterapa så det gör absolut ingeting. Fick även dansa poledanse som var sjukt kul.


    Initialt så var möhippan en lugn tillställning som efter hand mer och mer efterliknat svensexan. Men det var just en hippa.. från väninnorna till den blivande mön.


    Har du tänkt på att det kanske finns en väninna eller flera som redan planerar din möhippa? Du kanske kör över henne / dom totalt om du säger att näääääää jag vill göra min egen hippa.. ???? Personligen så tycker jag det är lite bridezilla över det hela.


    Visst fixa gärna en fest med väninnorna men jag hade inte kallat det för möhippa utan istället tex som någon skrev ovan- en sista natt med gänget :) Vet inte heller vad du hade tänkt för typ av "hippa" / fest- om du hade tänkt tex spa så får du kanske fundera över vem som ska stå för kostnaderna..? Vanligtvis när det en möhippa så lägger deltagarna ihopa till brudens mat osv- och betalar sitt eget själv. Om du "annordnar" det så känns det mer som att du kanske får överväga stå för kostnaderna. Om du inte helt sonika bara frågar vänninorna rakt ut har ni lust att göra det o det..alla står för sina egna kostnader...Men jag tror att det är viktigt att du är tydlig med hur det ska vara från början i så fall. En extra kostnad strax innan bröllopet är kanske inte alltid välkommet.


    Jag funderar över orsaken till varför du ställer frågan?


    Är det för att du är orolig att dom ska "tvinga" dig att göra saker du inte vill?


    Är det för att du är orolig att det inte blir en möhippa över huvud taget?


    Du kanske ska ställa dig den frågan... och sedan fundera över hur du ska tackla svaret- tex.. finns det sätt att framföra till vänninorna vad du absolut inte skulle kunna tänka dig. Eller har du någon spec väninna som du kanske vet kan påverka dom andra som kanske går överstyr i planeringen?


    eller.. Hur viktigt är det för dig att ha en möhippa..? vet du att ingen redan planerar att ordna något för dig?


    Finns många sätt att tackla frågan.. beroende på svaren du får. Lycka till.


     

  • daniiel

    Jag skulle tippa på att anledningen är att TS vill ha en hippa, men eftersom de ska gifta sig utan att bjuda in vännerna, så känner hon sig osäker på ifall de kommer ordna någon hippa eller inte. Hon skulle ju kunna börja i den ändan att faktiskt prata med någon nära vän och fråga om de tänkt sig någon hippa, alternativt be sin blivande att fiska lite i det.

    Jag kan ju dock säga att bara för att vännerna planerar en hippa, så är det inte säkert att man får någon. Jag fick veta flera gånger att hippan var på gång och oj, vad de planerade. Sedan bara någon vecka innan bröllopet fick jag vet att hippan skulle bli efter bröllopet istället. Blev den det? Nej.

    Därför kan jag lugnt säga att jag ångrar att jag inte ordna med något själv istället. Då kanske det hade blivit av. Jag struntar fullständigt i vem som planerat och om det inte är hemligt. Det viktiga för mig var att få träffa alla och göra något, behöver inte vara något dyrt alls och jag hade gärna betalat om det nu var så. Liten film- eller sällskapsspelkväll hemma hade gott och väl räckt.


  • Cosy

    VI gjorde det som vi oftast gör planerar saker för våra vänner, eftersom vi inte trodde någon skulle få tummen ur för att göra något. Dock var det en del som frågade om inte de skulle göra något. Vi planerade en skön dag med massor av våra vänner.


    We did it on DreamHack. Geeky love
Svar på tråden Får man planera sin egna hippa?