• FrökenT

    Sundsvall/Timråbrudar 2013

    Hej och hopp, tänkte bara kolla om det finns fler brudar här i Svall/Timrå trakten som ska gifta sig nästa år? Vi ska knyta banden den 27 juli men har än inte tittat på lokal mm. Hur långt har ni kommit i er planering?

    Mvh Fröken T

  • Svar på tråden Sundsvall/Timråbrudar 2013
  • JessicaLovesLuke

    Hej hej!
    Har precis spikat in september 2013 för vårt bröllop i Sundsvall.. inte helt 100 på datum ännu, beror lite på tillgängligheten på lokal/kyrka osv.. Har börjat kolla efter lokal och är sugen på Odd fellow logen men de är så svåra och få tag i så har inte varit och kollat ännu. Dessutom har jag börjat kolla efter Save the date kort, vilket vi måste skicka eftersom hälften av bröllopsgästerna kommer resa från Australien och därmed behöver lite tid på sig så att säga.
    Blir det kyrkligt eller borgerligt för er?
     

  • FrökenT

    Hej och hopp, kul att det är fler i området som ska knyta banden! Odd Fellow logen har jag inte ens tänkt på... Vi är lite sugna på Lögdö Bruk och dess "Lagård" för då kan man gifta sig i Lögdö kyrka, ha festen i lagårn och gästerna kan bo på Lögdö Herrgård. Allt på ett och samma ställe så man slipper resa runt så mycket :D Mina släktingar kommer inte lika långtifrån som era (endast 50 mil) men de ska alla ha någonstans att bo och då vill jag ha allt på ett ställe. Vet du om några ställen som har "allt i ett"?

    Ska ni gifta er kyrkligt eller borgerligt?

  • Millisch

    Hej!
    Vi gifter oss också nästa sommar, den 13 Juli, men tyvärr inte här i Sundsvall där vi bor utan vi gifter oss i Landskrona där min kille kommer ifrån. Men hänger gärna på här ändå så kan jag dela med mig av lite tips, och ni lite till mig av vad som finns här i Sundsvall =) 

  • JessicaLovesLuke

    Ja Lögdö är fint! Ett annat ställe som har "allt i ett" kan ju annars va Söråkers herrgård? Vet dock inte hur det ser ut där osv men har hört att dom håller i bröllopsfester.. Sen kommer jag inte på nån fler sådär direkt men säger till om jag kommer på nått! :)

    Vi ska gifta oss kyrkligt och det blir med största sannolikhet Skönsmons kyrka eftersom det är nära stan (där vi vill ha bröllopsfest) och GA kyrkan känns för stor för oss.. Vi blir ca 60-70 gäster, hur stort har ni tänkt er ungefär? 

  • FrökenT

    Välkommen Millisch! Vad har du för tips om Sundsvall, jag är ju inte härifrån ursprungligen så...

    Jessica: Ja men Söråkers herrgård har egen servering och jag vill fixa mat och sprit på sidan om, men jag vill att både kyrka, fest och boende ska ligga på gångavstånd till varandra. Vi blir nog också 60 pers.

    Hur hade ni tänkt med Odd Fellow, är killen medlem? Vet inte ens hur det ser ut där, finns det inte flera loger? Får ni ett fast pris med servering mm?

  • JessicaLovesLuke

    Ja det blir ju lite knivigare när man vill fixa mat och dryck själv har jag märkt! 

    Ang Odd fellow så tror jag inte man måste vara medlem utan att vem som helst kan hyra lokalen, iaf den vi är intresserad av som ligger vid Nytorget (liksom bakom Memento Palace).. Och där får man också ha med egen mat och dryck! Enligt det jag har lyckats läsa mig till.. Men vi har inte varit där och kollat ännu så får se om vi väljer den! Imorrn ska vi iaf gå och titta lite i Skönsmons kyrka så vi kan boka den om vi gillar 'et :) 

  • FrökenT

    I fredags var jag och kollade på Lagårn på Lögdö Bruk... Var inte alls nå fin och saknade tallrikar, vinglas, ja allt!  Blev väldigt besviken så nu är jag inne på din linje med Odd Fellow eller Nävsta skola i Selånger. Ska ringa på måndag och boka tid för att se båda tänkte jag. Odd Fellow är ju lite dyrare... tror de ligger kring 4000 kr och Nävsta tror jag kring 2000 kr. Odd Fellow är ju egentligen bättre för att det ligger inne i stan och nära alla hotell och vandrarhem vilket underlättar för min släkt. Men som sagt Nävsta är ju lite billigare och man vill ju försöka hålla budgeten nere! 

    Kyrka är inte lika viktigt... Kan gifta mig i Sundsvalls eller i Timrå (bor i timrå) men gör vi det i någon av sundsvalls församling så tror jag att det kostar oss några kronor. Måste kolla upp det!

    Hoppas skönsmon är till belåtenhet och ge gärna ett utlåtande :)

  • FrökenT

    Jessica, hörde att du ska titta på lokalen på fredag. Rune undrade om vi kunde komma då också och självklart kan vi det. Jag och min dotter kommer också och tittar på fredag.

    Idag var vi och tittade på Nävsta skola. Jag var jättenöjd, min sambo lite mindre... Är ju lite slitet eftersom det är en gammal skola och det ligger lite avsides men jag måste säga att lantligheten och att allt (karaffer, ljushållare mm) fanns där föll mig i smaken. Jag tror man kan pimpa det ganska fint om man bara vill :D Känns prisvärd!

    Min sambo är väldigt spänd över Odd Fellow så jag ska ta med mig kameran... Har Rune sagt något pris till dig? Kan ju hända att de höjt priset... 4000 var det 2009... är ju några år sedan!

  • JessicaLovesLuke

    Ja men då ses vi på fredag! :) Vi pratade ingenting om pris eller villkor utan vi skulle ta det då vi ses sa han.. så vi får väll se! Ska som sagt bli mycket spännande!

    Min farmor bor ett stenkast från Nävsta (och min pappa gick i skola där faktiskt Tungan ute ), så jag har varit där x flera på julbord etc.. Nu var det några år sen sist men det är ett mysigt ställe! Dock inte riktigt vad vi är ute efter rent storleks- och layoutmässigt. 

    För övrigt så har vi bestämt oss för Skönsmons kyrka! Var där och kollade läget i söndags och den känns lagom stor också var det väldigt fint invändigt också.. Avvaktar dock med att boka innan vi har bokat lokal för festen..
     

  • tassa

    Hej brudar!
    Hör att det är fler som är spekulanter på Lögdö herrgård? Spännande ;)
    Jag och min fästman planerar alltså bröllop till sommaren. Han kommer med långväga smålandsgäster, och det kommer bli ett bröllop med mycket ungdomar, vi är inte 100 år själva direkt, och vi vill ha ett ställe där vi prisvärt kan umgås över en helg i trevlig miljö med billigt boende för gäster, kyrka för vigsel och där vi kan laga vår egen middag.

    Spännandes värre!

    Hur går det för er i planeringen?

Svar på tråden Sundsvall/Timråbrudar 2013