Inlägg från: Helipa |Visa alla inlägg
  • Helipa

    Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!

    Hej!

    Jag hoppar också in här, om det är ok :)
    Vi gifter oss den 24 augusti och i helgen skickade vi inbjudningarna så de borde komma fram idag och imorgon. Nu känns det som att det är på riktigt! 
    Jag tyckte att vi var så tidiga med inbjuningar tre månader innan, men vi verkar vara i senaste laget, haha!

    Kyrka är fixat sedan ett år tillbaka, lokal är klar (i m2b's morfars trädgård som ligger nära kyrkan), partytält, bord, stolar, porslin och dukar är klara. Våra kläder är i princip klara (vill nog byta ut skorna), marsalkernas flugor är klara, tärnorna letar klänningar för fullt (vi delar på priset så de får välja själva), sonens kläder är klara, alkohollistan är klar (svärföräldrarna handlar i Tyskland), tårta är i princip klar, likaså smink och hår och fotograf. Nu fattas bara maten och sen att få ihop all logistik, program, arbetsuppgifter, bordsplacering, dekorationer, etc.

    Hur ser era tidsscheman ut? Några fler som ska ha festen utomhus? 

    Sen undrar jag en sak till: ni som har toastmaster/toastmadame, vilket ansvar tar de? och vad är deras vanliga uppgifter? Mer än att hålla ordning på talen? Har varit på två bröllop där toastmastern blev som den traditionella "värden" för festen och inte bara höll ordning på talen utan även på logistiken, personalen, programmet, osv. Är detta standard eller är det för mycket begärt att toastmastern? Kanske man ska vara två då? Hade varit grymt skönt att kunna släppa allt det ansvaret till någon annan...

    Pirrar det lika mycket i era magar som i min? ;) 

  • Helipa
    Längtandsfull skrev 2013-06-03 18:17:59 följande:
    Vår toastmaster håller i allt från det att vi kommer till lokalen. Sen kommer garanterat min mamma va där och hjälpa till gissar jag =) Min mamma är värd i kyrkan. Så vi har egentligen inte allt koll på vad som kommer hända. Vet att min mamma och vår toastmaster ska ses idag men har inte en aning om vad som kommer sägas.
    Vad skönt för er! Smart med en värd i kyrkan också! Det ska vi nog fundera på. Min svärmor kommer troligtvis hålla i en del av tyglarna på festen eftersom vi är i hennes fars trädgård och hennes son är toastmaster, så förhoppningsvis kan toastmastern få uppbackning från henne och svärfar. Kanske kan svärisarna agera värdpar? och så håller de i alla trådar efter vigseln tillsammans med toastmastern. 
    Vad gör värdparet egentligen? 
    Brukar inte brudens föräldrar traditionellt vara värdpar?

    Vi kommer nog ha marsalkerna som värdar i kyrkan. Min mamma ska ha hand om vår son hela dagen (han är tre år och kommer bli stressad och uttråkad av att hänga med oss hela dagen) och min far bor 60 mil ifrån så det känns lite mycket begärt att han ska vara värd i kyrkan, han har ju ingen möjlighet att träffa prästen innan, se lokalen, etc. 

    Hur har ni andra gjort? Har ni haft värdar och vad har de gjort?

    Det känns som att allt planeringsarbete för min del just nu handlar om att fördela arbetsuppgifter på ett smidigt sätt, så att alla som vill vara involverade blir involverade men utan att någon känner sig utnyttjad.. svårt.  
  • Helipa
    SingingFantacia skrev 2013-06-03 20:48:41 följande:
    Vi ska ha festen ute i min W2B:s morbrors trädgård. Väntar på svar ang. tält. Vi hyr bord och stolar. Hur gör ni? Har ni många gäster? Vi har ca 88st på festen.

    Vi har en tostmaster och en toastmadamme som består av min bror och min käras kusin hon ingår även i värdfamiljen som vi utsett de som bor i huset till. Min blivandes kusins vänner kommer agera som servitriser.
    Toastmaster och toastmadamme kommer även dela ut vigselprogram och hjälpa folket i kyrkan. Men annars är de de som ser till att talen och brudskålen kommer på rätt ställe ;)

    Pirrar minst lika mycket.

    Idag är det 68 dagar kvar. Och har fortfarande inte fått veta vilken präst vi har. Då vet jag att det finns minst en som gifter sig efter oss i samma kyrka som vet vem som viger dem. Nästan så att man får känslan att dt handlar om att vi är ett samkönat par som gör det.
    Vad kul med fler som ska ha trädgårdsbröllop!! 
    Vi har fått låna tält, bord och stolar genom svärmors villaförening, och porslin, glas och bestick lånar vi av blivandes morfars jobb (stor restaurang). Dukar får vi från morfadern som hade hur många fina gamla linnedukar som helst. Vi ska servera vin i gamla karaffer (från loppisar och äldre släktningar) och vinflaskor (som vi tvättar bort etiketten och sätter "vårt" monogram på). Så vi har verkligen haft tur med kontaktnätet! 
    Vi ska ha 60 gäster och det är smärtgränsen för den trädgården, kommer nog bli trångt men mysigt :)

    Vi letar efter någon form av serveringspersonal, har slängt ut lite intresseförfrågningar hos våra familjer så de ska kolla runt. Och sen har vi världens tur för svägerskan är floristen och svågern är kock, och en gammal högstadiebekant är frisör, så vi får jättemycket hjälp från dem! 

    Smart att ha en värdfamilj! 
    Funderade på det där med toast-par, men vi hittade bara en lämplig toastmaster och ingen lämplig toastmadame så vi lät det va.  Och han som bor i huset är ju m2b's morfar och det känns redan som att vi belastar honom tillräckligt bara genom att ta över hans trädgård och hus i typ en vecka (med all planering innan).. 
    Får fundera på vem som kan vara lämplig ett tag till...

    Vad tråkigt att ni inte har fått reda på prästen ännu! Känns ju väldigt märkligt att det andra paret redan vet. Vi fick visserligen reda på vem som skulle bli vår präst för bara någon vecka sen, så håll ut lite till! Det kan ju hända att det finns någon annan förklaring till varför det dröjer! Men har ni fått datum för samtal ännu? vi ska ha vårt två veckor innan, känns lite sent? När övar man hur man ska gå tillsammans med brudföljet?
  • Helipa
    Elinjz skrev 2013-06-04 10:53:29 följande:
    Hej. Här är en till som ska gifta sig 24/8. Vi hade egentligen tänkt 7/9 men bokade idag om då sambon trodde det skulle vara lite för kallt på kvällen annars.

    Så nu blev det bråttom. Måste fixa inbjudningarna nu känns det som. Men har läst att ca 4-6 veckor innan är etikett för att skicka till mellanstora bröllop så jag hinner väll

    Kyska och lokal bokad. Klänningen kommer nu i veckan. ringen inhandlad men skall fixa storkelen bara. Och temat är klart. Bara resten kvar då  
    Kul med samma datum!

    Jag tänkte samma som dig, att man kunde skicka ut inbjudningarna typ 8 veckor innan och ändå vara ute i relativt god tid. Särskilt med tanke på att i princip alla gäster vet om att vi ska gifta oss och vilket datum. Men sen började folk fråga efter inbjudningarna och stressa oss redan i april så vi skickade ut dem nu (de kom fram igår).
    Nu känns det som en evighet till 1 juli när vårt osa-datum är, brukar folk vänta in i det sista?

    Vad har ni för tema?  
  • Helipa

    Många verkar köra toastmaster-par, vilket låter jättesmart. Nu har vi ju redan annonserat ut vår toastmaster så det känns lite dumt att utse en toastmadame också, så här tätt inpå. Fast å andra sidan kanske toastmastern själv skulle tycka att det var skönt med någon att dela ansvaret med.. svårt det här, jag inser nu att vi kanske borde ha  tagit den här diskussionen innan inbjudningarna skickades ut, haha!

    Jaja, vi får helt enkelt försöka att inte överösa toastmastern med ansvar utan dela ut ansvarsområden på lite olika personer. Och fråga toastmastern själv hur han vill göra!

    Man vill ju väldigt gärna kunna vara så välorganiserad att vi inte behöver lyfta ett finger på själva bröllopsdagen, men utan att behöva "kasta pengar på problemet". 
     

  • Helipa
    Elinjz skrev 2013-06-04 14:11:10 följande:
    Jag tänker nog också ha röda skorVi ska ha lite rockabilly tema
    så jag ska leta röda skor till min vita klänning.
    Åh vad roligt! Superbra tema, finns ju hur mycket inspiration som helst att hämta från och massor av sätt att variera sig! Hade lätt kunnat köra på samma tema, men det är inte riktigt m2b's stil så vi kör vanlig hederlig svensk sommarfest som tema med grillbuffé (förhoppningsvis) och mängder med blommor :)

    Vad för typ av skor tänker du dig, typ peep toe? Vi kan ju hjälpas åt att leta! 
  • Helipa
    SingingFantacia skrev 2013-06-04 20:32:05 följande:
    Ja känns skönt att vara ute tycker jag. Är gärna utomus, bara hoppas att vädret håller.

    Bra med många kontakter. Min ena tärna är makeup och hårstylist tyvärr så har hn åkt in på sjukhus så vi vet inte om hon kommer att kunna medverka =(  Har bokat en backup frissa som jag ska till på fredag och göra provuppsättning. Sminket klarar jag själv då jag gått en del kurser. Men det hade vart kul och bara bli ompysslad.

    Hoppas ni hittar serveringspersonal.

    Ja värdfamilj är riktigt skönt.

    Fredagen innan bröllopet har jag ordnat tid för att fixa mina naglar =)

    Har hört att det är ca 2 veckor innan som man ofta träffar prästen och går igenom saker och ting. Vi väntar fortfarande på svar om vilken präst vi ska ha. Är lite smått irriterande.
    Är det fler som inte vet vilken präst de vigs av. Vi gifter oss den 10 Augusti.
     Åhnej, med tärnan! Hoppas att hon snart mår bättre! Jobbigt med tråkiga saker som händer så tätt inpå något så kul! 

    Ja, var också i valet och kvalet ifall man ska fixa hår och smink själv eller inte. Har ordnat hår nu via bekantingen, men ska nog sminka mig själv. Har bokat in en sminkkonsultation på Bobbi Brown (sminkmärke) inför ett bröllop jag ska till i juni och sen ska jag utifrån den bestämma mig om jag ska sminka mig själv eller gå dit igen. Fick presentkort där av min mor när jag fyllde år just för att jag skulle kunna sminka mig där alt. köpa smink därifrån inför bröllopet så det är ju riktigt kul att kunna lyxa till det!

    Men ring er församling och fråga varför det tar sån tid! Det är väl inte konstigt att ni vill veta det? Ni kan bara säga att ni vill kunna gå på nån gudstjänst med aktuell präst innan för att se vem det är och att ni vill kunna skriva det i program och liknande. Sätt lite press på dem!
  • Helipa
    Lakinna skrev 2013-06-04 13:46:55 följande:

    Ja konstigt nog så tänkte inte jag så (att det bara är två månader kvar alltså) utan jag var helt inställd på att det skulle ske i slutet 


     


     


    Åh vad roligt!!! Möhippa tänker jag mig ju låååångt in i framtiden, men det kan ju hända när som helst! Nu kommer jag vara redo varenda lördag framöver, hahahaha!

    Vad roligt ni verkar ha haft det! Det är de bästa möhipporna: när det man minns mest är skratten och känslorna :) Det låter som att dina vänner har lyckats pricka in en perfekt hippa för dig, härligt! 
  • Helipa

    Med alkoholen har vi beräknat såhär:
    Brudskål: 2 glas/person
    Middag: 3 glas öl/vin/cider pp
    Avec: 1 glas/person
    Fest: 4 glas öl/vin/cider pp
    + 1 glas bål pp

    Sedan vet vi att 35-50% troligen inte kommer dricka alkohol (har bett dem att ange ifall de vill ha alkoholfri dryck samtidigt som de osa:r) och därmed täcker vi upp för de som ev. dricker mer än det vi har beräknat.

    Sedan kommer vi vänta med att köpa alkoholfritt tills vi vet vilka det blir för då kan vi köpa utifrån vad de tycker om. Kommer troligtvis åka ner till Kiviks musteri och köpa alkoholfria alternativ där (vi bor i Skåne). De har supergoda alkoholfria ciderdrycker i fina flaskor. 

    Vi har köpt in alkoholen redan, eller beställt från svärföräldrarna rättare sagt, de kommer handla det i Tyskland. Vi tänkte så att vi vill ändå inte ha ett fylleslag så dricker de mer än det vi har beräknat så kanske det är lämpligt ifall de tar lite alkoholfritt istället ^^

     

  • Helipa
    SingingFantacia skrev 2013-06-07 15:20:16 följande:
    Fick en tid hos en frissa och fick dessutom provuppsättning idag. Dock blev det inte riktigt som jag tänkt mig men hem och plattade till det och flyttade en hårnål, vips så blev det bra.
    bild hos frissan.

     



    Bilder hemma:

     


     






     


    Vad fint det blev! Precis lagom balans mellan avslappnat rufsigt och uppstyrt uppsatt.
Svar på tråden Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!