Inlägg från: Sara 120707 |Visa alla inlägg
  • Sara 120707

    BT-Veteraner

    daniiel skrev 2012-08-07 09:31:32 följande:
    Woho, sminkbordet gick för 520 kr! Satte utgångpris 150, så jag fick en smärre chock när jag såg vart det landade. Nåja, jag är väldigt nöjd, jag köpte det för typ 30kr och sminkbordet betalar nu för middagen vi ska ha på lördag ;D

    Super!


    Ha en härlig middag på lördag!

  • Sara 120707
    Chicita skrev 2012-08-09 23:16:41 följande:
    Och nu är vi hemma från medeltidsveckan igen... Men ska iväg på motor och musikfestivalen i helgen uppe i Älvdalen istället Flört

    Kul att ni babblar på här inne. Kör hårt Solig
    Hur blev MV? Lika mycket regn som du trodde?
  • Sara 120707
    Chicita skrev 2012-08-09 23:16:41 följande:
    Och nu är vi hemma från medeltidsveckan igen... Men ska iväg på motor och musikfestivalen i helgen uppe i Älvdalen istället Flört

    Kul att ni babblar på här inne. Kör hårt Solig
    Du får visa nån bild på dig i klänningen du sydde!! Fick du till passformen tillslut?
  • Sara 120707

    Roligt att det finns fler hästtjejer bland veteranerna !


    Har också sysslat en del med hästar men har nu tagit en paus i några år, saknar hästarna ibland men jag kan alltid åka hem och gosa med och rida min mammas häst.


    Det som fick mig att bestämma att det var nog med hästjobb var att jag råkat ut för så många galna chefer i hästvärlden, den senaste var gränsfall till psykopat och bröt ner mig totalt trots att jag bara jobbade där som stallchef i ett halvår. Efter det bestämde jag mig för att jag hade tagit nog skit av knäppa chefer


     


     

  • Sara 120707
    Chicita skrev 2012-08-13 20:58:27 följande:
    Jepp, min sista chef vägrade ju låta mig åka till akuten när jag blivit omkullslagen och hoppad på av ett panikslaget sto under en betäckning.
    Det är därför min fot är så trasig som den är Obestämd

    Vet inte vad det är med hästfolk, men det finns många idioter tyvärr.
    Tänk vad det kan förstöra för unga tjejer med hästdrömmar Rynkar på näsan
    Aniara4 skrev 2012-08-13 20:42:50 följande:
    Hej, jag känner mig också som en veteran efter 1½ år nånting. Firar snart första bröllopsdagen. Jag kommer inte att vara hemma så mycket den närmaste månaden, så jag kommer inte att kunna delta så livligt på ett tag, men jag skriver ändå så att jag hittar tråden när jag kommer hem!
    Det var en bra plan Flört

    Jo de låter i klass med min chef :-P


    Vi hade en jätte duktig ung tjej som tränade några av våra unghästar.


    Det hände en olycka när en häst stegrade sig och hon fick sitt finger klämt mellan sadeln och halsen och bröt två fingrar. Jag skjutsade henne till akuten(vilket jag fick en utskällning för senare..) och försökte få en läkare att träffa henne tills min chef tvingade mig att lämna henne där, hon var typ 17.


    Chefen snackade senare skit om henne i flera veckor till alla som ville höra på om vilken dålig ryttare hon var.


    Den chefens problem var inte bara psykopatbiten utan även att hon i grunden inte var en hästmänniska.


    För mig så inser en riktig hästmänniska att olyckor händer(hon vill alltid ha någon att skylla på) och prio ett är att se till att människan är okej och direkt efter kolla till hästen, iaf är det så jag har blivit upplärd


    Jävla människa! Skönt att spy lite galla över henne


     

  • Sara 120707
    Chicita skrev 2012-08-13 22:43:05 följande:
    Ja det är lite skönt att spy galla över dom när dom är så dumma...
    min monsterchef tvingade sin egen dotter att rida sina 3 ponnyer med knäet ur led, för att annars skulle hon sälja hästarna eftersom dottern då inte var intresserad av att ta hand om dom Skrikandes
    Jäkla idiot säger jag bara.
    Dessutom vägrade hon skriva arbetsgivarintyg för det halvår jag jobbat där som stallchef, utan gav mig bara ett intyg över tiden jag fick stöd från arbetsförmedlingen där (provanställningstiden bekostades till 50% av AF) så det ser ju fint ut i mitt CV liksom Tungan ute

    När hennes 1:e hästskötare ringde sig sjuk kvällen innan en stor dressyrtävling så erbjöd jag mig att knoppa manen på hennes tävlingshäst på 1,94.
    Så det var pall som gällde där för att nå upp på "giraffen"...
    Jag fick göra det efter arbetstid då vi hade haft fullt upp att förbereda för en konferens/ weekendridläger som skulle komma på kvällen.
    Och när jag står och knoppar hennes förbaskade häst (och putsade kandaren, sadlar grimmor och packar hennes tävlingsskåp) så ringer telefonen i stallet och jag får en utskällning för att jag är sen till middagen som vi skulle äta med eleverna...
    Borde hon inte varit tacksam för att jag ställde upp gratis och fixade så att hon kunde tävla dagen efter?
    Nejdå, det skulle jag gjort tidigare... Närdå? När hon tvingade mig att skura boxar för att det skulle vara snyggt till gästernas ankomst? Tungan ute

    Hehe de låter som hon skulle trivas bra med min chef.


    Jag kan tycka det är synd att dessa idioter har iaf för tillfället knäckt mitt hästintresse, ganska ologiskt men det blev så tätt förknippat för mig efter arbetstiden där.


    Fick även hjärtklappning och illaamående i flera månader efter jag slutat varenda gång min mobil ringde, för jag var så van vid att det var hon som riingde vid alla dygnets timmar.


    Fick inte något arbetsgivarintyg från henne heller, fick brevväxla lönespecar med akassan för att få ut ersättning när jag slutat.


    Det underligaste med det hela var att hennes man var en av de smartaste och trevligaste människor jag träffat, hur hände de liksom?


    Han hade också tvingat henne att ge honom ansvar för att betala ut lönerna för annars kunde hon bara skita i de om hon var arg den dagen.


    Hon kunde vara skittrevlig när hon ville, framförallt innan jag började( ) men efter jag hade börjat fick jag höra att hon hade lyckats bränna ut två av sina senaste tre stallchefer, den tredje hade bara(!) fått magsår....... Men det hade naturligtvis inget att göra med henne, "det var bara så svårt att få tag i vettig personal.."


     

  • Sara 120707
    Chicita skrev 2012-08-18 19:53:38 följande:
    På ett annat forum var jag med om en person som hela tiden (vilken tråd jag än skrev i) plockade isär och överanalyserade vissa delar av mina inlägg, men bara mina. Ingen annans.
    Och det kunde vara av typen att jag skrivit ett lååångt inlägg med innebörden "bättre att stämma i bäcken än i ån" och så plockas en mening ut, eller en del av en mening, eller ett ord till och med. Och så kom något som inte egentligen hade med ämnet att göra över huvud taget. Eller i alla fall som inte var relevant till det jag skrev.
    Typ: Vadå, varför ska man ringa för? Kan man inte skicka ett sms. Är det fel på sms eller? Eller du kanske inte vet hur man gör när man skickar ett, du som är från landet"
    (det var gärna kryddat med små förolämpningar om hur korkad jag var också) Tungan ute
    Och om jag då skrev (som jag gjorde i dag) att det inte går att diskutera på det sättet så därför avslutar jag diskussionen. Så kom det (som i dag) "jaha, du har slut på argument / kan inte hitta bevis. Så då har jag rätt alltså. Men du behöver ju inte vara elak för det"...

    Låter som en härlig person :-P


    Såna vill man ju bara dänga lite på med en stekpanna!


    Lite mindervärdeskomplex kanske?...


     


     


    Känner mig lite som en utböling i tråden just nu Jag har alltid älskat matte och alltid funnit att det kommer väldigt naturligt för mig.


    Pluggade en kombinationslinje på gymnasiet med naturbruk(hästskötare) och naturvetenskapligtprogram och nu pluggar jag till ingenjör med inriktning teknisk matematik, som sagt lite outsider här


    Däremot kan jag känna igen mycket av lärardiskussionen här, tror ett vanligt problem med lärare i allmänhet och matematiklärare i synnerhet är att de själva har väldigt lätt för ämnet och är dåliga på att förstå hur det upplevs av någon som har svårt för det.


    En mattelärare på mitt gymnasium berättade en gång att han aldrig hade det så lätt för ämnet men han var tydligen fantastiskt duktig på att förklara för de som hade svårt för det.


    Ett lärartrick som jag upplevt som är fruktansvärt simpelt men mycket effektivt är att formulera det på sätt som är lite tramsiga, tror det relaterar till att om man faktiskt kan få eleverna att le och skratta lite så sätter de sällan upp blockeringar för sig själva, även konkreta metaforer hjälper otroligt mycket eftersom man då plötsligt har en bild i sitt huvud att relatera ett fenomen till, men det är ju min teori.


    Hade nämligen stora skälvan inför att börja läsa programmering, var helt säker på att det skulle gå käpp rätt åt helvete men läraren hade gjort det på 5-års nivå med sköldpaddor man skulle styra och små monster som åt upp icke refererad data osv. och det var verkligen en av de roligaste och bästa kurser jag läst.


    Sen hade vi en gammal stofil som höll en matematikföreläsning där ämnet faktiskt intresserade mig, vi var kanske 20 personer längst fram i en föreläsnings sal och jag svär 5(!) personer SOMNADE och andra satt och nickade till.

  • Sara 120707
    Chicita skrev 2012-08-18 21:26:38 följande:
    Sara 120707 skrev 2012-08-18 21:14:07 följande:

    Låter som en härlig person :-P


    Såna vill man ju bara dänga lite på med en stekpanna!


    Lite mindervärdeskomplex kanske?...


    haha ja om jag hade kunnat så hade jag nog gjort det efter ett tag faktiskt Tungan ute
    Ibland är det nog tur att man inte har möjligheten, när självkontrollen drivs till sin spets
  • Sara 120707
    Chicita skrev 2012-09-06 17:15:39 följande:
    Jaha... Läkarna trodde inte på MS som tur var. Dom pratade om Menieres men la ner den teorin så fort dom insåg att mina skov kan vara flera månader och inte bara 4-5 timmar som ett anfall av Menieres är.

    Jag ska tillbaka för magnetkameraröntgen för säkerhets skull.
    Och jag har fått ett nervgift (liknande botox) insprutat i nackmusklerna pga att yrseln KAN komma från nacken och dom vill försöka utesluta det genom att tvinga musklerna att slappna av.

    Men vi vet alltså fortfarande inte vad problemet är...

    Härligt att höra att de inte trodde det var MS, skönt att processen är igång nu iaf, hoppas de hittar vad som är fel snart!


     

  • Sara 120707
    Chicita skrev 2012-09-11 22:44:08 följande:
    Favoriten inom Fantasy-grenen (om man inte tar Sagan om Ringen då som ju är en klassiker Flört ) är Landet Deverry av Katharine Kerr.
    Rätt många böcker och lite svårt att komma in i dom då dom har ett eget språk. Men bara man kommer igenom första boken så är dom suveränaSkrattande

    Du råkar inte veta om kerr serien har avslutats?


    Senaste gången jag läste den så var sista boken verkligen inget riktigt avslut.

  • Sara 120707
    Chicita skrev 2012-09-12 10:41:14 följande:
    Det finns 12 böcker utgivna på svenska.
    Sen 3 till som inte kommer att översättas. Men dom finns att köpa på engelska om man vill.
    Så därför är ju "sista boken" (på svenska) alltså inte ett slut.

    Jag ska försöka köpa dom sista 3 böckerna på engelska, jag har dom andra 12.
    Men jag misstänker att jag skulle behöva köpa i alla fall bok 12 och kanske bok 11 på engelska också bara för att komma in i att läsa dom på det språket då dom ju (som du ju säkert vet) är rätt speciella Flört

    Jo jag har faktiskt läst dem på svenska för språket är ju lite konstigt annars brukar jag helst läsa på originalspråket.


    Ska kika på bibblan i veckan


    Hur e de tre sista?

  • Sara 120707
    Chicita skrev 2012-09-12 11:14:50 följande:
    Jag har inte läst dom än... Som sagt, jag har tänkt köpa dom på engelska. Men jag har alltså inte gjort det än Flört

    ahhh, ja köper väldigt sällan böcker jag inte läst utan lånar dem på bibblan först och sedan köper jag mina favoritserier.


    Har du läst jordan oxå?

  • Sara 120707
    Chicita skrev 2012-09-12 11:33:33 följande:
    Jag vill gärna ha mina böcker så där krispigt nya med den goda "ny-boks-doft" som dom har Glad

    Nej den hade jag inte läst...

    så olika det kan va, jag älskar gamla böcker som känns härligt inlästa, nya böcker gör mig nervös.


    Det är en bra serie, väldigt massiv dock. Men mkt läsvärd.


    Har du inte läst hobb heller så rekommenderar jag dem starkt, tror du kan gilla dem, de är några av mina favoriter.

  • Sara 120707
    Darling Daisy skrev 2012-09-12 14:06:20 följande:
    Jag läste någon eller några av Kerrs böcker för måååånga år sen, men hade, som du skrev, svårt att komma in i dem. Gav tyvärr upp ganska snart.
    Robert Jordan har jag nog läst de fem-sex första av, men gav också upp dem efter ett tag. Det var lite jobbigt att behöva vänta på nästa bok, jag glömde ju bort vad som hade hänt

    I chiclit-genren gillar jag en tokrolig light-deckarserie av Janet Evanovich. Den är nog eg ganska simpel, men jag skrattar mig tårögd varje gång jag öppnar en av hennes böcker. De heter något med "byte" på svenska, "lätt byte", "snabbt byte", "svårfångat byte" osv.

    Jo jag har märkt att många har problem med tunga serier, de liksom ramlar ur dem efter några böcker. Sista jordan ska släppas när som helst så nu slipper man vänta iaf


    Evanovich är ju tantporr på hög nivå men de är vansinnigt underhållande, det är sällan man faktiskt sitter och skrattar högt åt en bok men de lyckas


    Några riktigt bra fantasy i lättare format som kan rekommenderas är cynthia voigts böcker, jackaroo, lyckans hjul etc. de är fristående men ändå sammanhängande. Riktigt bra böcker.

  • Sara 120707
    Darling Daisy skrev 2012-09-12 20:07:59 följande:
    Sara: Visst är Evanovich böcker roliga! Jag har läst de som finns på svenska, men får nog ge mig på de engelska för att få läsa vidare.
    Tror att jag har läst några av Voigt och om jag minns rätt så gillade jag dem.

    Jag gillar också att läsa på engelska (om det är originalspråket), ibland flyter språket lättare då. Pratchetts böcker förlorar lite i översättning eftersom han har så vansinnigt många ordvitsar med i sina böcker. Men som merit måste jag sätta upp att jag faktiskt läst flera skivvärldsböcker på tyska, det ni!

    Jag håller med er, Chicita och Nikkita. Böcker är fantastiska, både för att peppa en när man är lite nere och för att få smita undan verkligheten ibland.

    Apropå Tolkien: tycker ni att sagan om ringen-filmerna gör böckerna rättvisa?

    Ja jag e ju en fantasyjunkie så jag har faktiskt inte läst hennes andra, alltid tänkt att ja skulle göra de men det skjuts upp..


    Allmänt så tycker jag att ungdomsböcker är underskattade för det finns riktigt härliga guldkorn där. C.S:lewis är också en underskattad författare, han lyckas skapa en hel värld och ett helt äventyr på bara typ 150 sidor.


    Ja gillar man inte pratchett då e man liiite konstig, framförallt häx-böckerna är ju skitroliga. Du är faktiskt inte ensam, har för mig att jag läste fantomenparodin på tyska, plågsam upplevelse.


    Sedan måste jag erkänna att tolkien har jag aldrig gillat, tycker inte att fler detaljer är bättre bara för sakens skull.


    Hobb däremot


    Böcker är fantastiska men smått beroende framkallande, jag är en seriös book addict, har jag väl fastnat för en bok så KAN JAG INTE släppa den, börjar kännas ohälsosamt faktiskt...

  • Sara 120707
    Chicita skrev 2012-09-12 21:32:34 följande:
    Jag läste Sofie Kinsellas böcker för ett tag sen också och jag skrattade så jag grät vid vissa delar, hon är så bra på att formulera sig Skrattande

    Läste du "mina hemligheter" ? För den var verkligen underbar, man levde sig verkligen in i den, ville gömma sig i kudden för det var så pinsamt.


     

  • Sara 120707
    Darling Daisy skrev 2012-09-12 21:08:56 följande:
    Jag läste faktiskt om narnia-böckerna för några år sedan. Jag blev lite förvånad över att de var så korta, jag mindes de som jättelånga, fantastiska böcker som jag drömde mig bort i hela sommarlovet. De är fortfarande fantastiska, men mycket kortare än jag mindes.
    Jag läste också om Kulla Gulla-böckerna i vuxen ålder. Upplevde lite samma sak där: "var de verkligen så här simpla/korta?" Jag hade för mig att det var riktiga tjocka monsterverk

    Fast det att man som tonåring kunde läsa en (relativt) kort bok och fullständigt försvinna in i en annan värld (som uppfattades som ett antal hundra sidor till), måste ju vara ett gott betyg på boken. Författaren har ju verkligen lyckats att skapa en värld där läsaren kan drömma sig bort och själv skapa bilder.

    Precis!


    Mitt undermedvetna betyg på en författare sätts genom tre kriterier, kan de skapa en levande värld i en kort bok?


    Kan de få mig att sträckläsa boken? Kan de få mig att gråta eller skratta högt?


    Då räknar jag det till bra böcker.


    Något jag kan bli irriterad på är att det är många som läser mycket som sätter näsan i vädret när det gäller korta böcker eller "ytliga" böcker som evanovich, allting måste inte vara tungt och djupt för att vara bra...


    Kulla gulla är fantastiska böcker, förvånansvärt komplex och tung(moraliskt) för en barnbok egentligen. Låste om dem förra året faktiskt.


    C.S.Lewis har skrivit nån riktigt cool vuxenbok också, "Utflykt från en tyst planet" är den enda jag kan komma på på rak arm, ganska tung men mycket läsvärd

Svar på tråden BT-Veteraner