• Dragonlady

    Tips inför möhippa

    Hej alla trevliga människor!
    Jag ska fixa min vänninas möhippa antigen i höst eller till våren. Jag har aldrig fixat men varit med på en möhippa tidigare. Har ni några tips på vad man kan göra?

    Mvh / Carro

  • Svar på tråden Tips inför möhippa
  • Picnick i det gröna

    Man kan göra lite vad man vill!

    Dock vill jag rekommendera att tänka på vad blivande BRUDEN kan tänkas vilja ha. Endel är ju partypinglor, en del är hemmakära. Vissa vill röja, vissa vill göra nåt mysig. Se till brudens behov!

    Ofta brukar man kidnappa bruden och sedan gå på stan och låta henne göra små uppdrag. Detta kan vara kul, men det kan det även bli förnedrande för bruden. Åter: Se till vad bruden går för! Vart går hennes gränser?
    Att göra pinsamma saker kan vara roligt, men vart gränsen går mellan pinsamt/tokigt och förnedrande kan vara svår i vissa fall.
    Ofta är det alkohol med i bilden. Tvinga inte i henne nåt om hon inte vill om risken finns att hon är gravid.

    Endel samlar ihop pengar till en upplevelse: bungyjump, spa eller annat sedan äter en god middag och sen festar. 

    Man kan som sagt göra vad som helst. Huvudsaken är att bruden är i fokus och att alla har sitt bästa humör! :D
     

  • M040812J

    Hade min möhippa igår. Bästa med dagen var nästan när de scrappade ihop en minnesbok till mig. alla vänner had med en varsin bild som skulle påminna om något för vår relation sen scrappade de en sida var i en bok och skrev om minnet/något om mig osv. Har inte fått se resultatet än men jag blev jätteglad när jag satt där och alla tog fram bilder och påminnde om allt fint man gjort tillsammans! 

    Annars var spa med behandling underbart (alla som deltog antingen badade eller gick på yoga i väntan på mig) 

  • M040812J

    Kan tipsa om att ta reda på om bruden uppskattar den "pinsamma" humorn. Hade någon gjort en pinsam hippa för mig hade jag blivit riktigt besviken. Det är en dag man ska komma ihåg som fin och som en av de bättre och alla uppskattar inte att sälja kyssar och spöka ut sig. Men du vet nog hur din kompis ser på sånt!

  • RhjärtaC

    Hej! Kul att du ska planera en "hippa"! Det är verkligen ett minne för livet!


    Ett hett tips från min sida är att kontakta alla som ska vara med på bröllopet så de själva kan avgöra om de vill vara med eller inte. Ibland vet man inte vilken relation de har till brudparet och kan missa ngn viktig pga det. Det är också väldigt roligt att träffa de som man inte sett eller bara är bekant med, för att sen mötas igen på bröllopet.


    På min möhippa ordnade de så jag fick blåsa och forma glas! Det var HUR häftigt som helst! :)

  • RhjärtaC

    Jag ska nog tillägga att det är ju givetvis enbart om det passar att kontakta alla :) Har du fått ngn indikation på att de finns ngn relation som inte är 100% så kanske det inte gäller :) Fingertoppskänsla är nog bra att ha :)

  • sofi 88

    Mina vänner fixade möhippa för mig för en månad sen och den blev helt underbar. 
    Viktigast är som sagt att tänka på vad den blivande bruden tycker är roligt, det är ju trots allt henne som festen handlar om. Mina vänner hade tänkt till och dagen började med överraskningsfrukost som de bakat bröd och sånt själva till. Sen blev jag sminkad av en makeupartist som kom hem till mig. Därefter åkte hela tjejgänget iväg till en fotograf och tog massor av bilder, både porträtt på endast mig men även gruppbilder som var både spexiga och vackrare. Jättekul att ha sånna bilder sen med sina närmaste vänner. En av bilderna fick jag sen inramad till bröllopet. 

    Sen bastade och badade vi vilket också är en typisk grej som jag älskar att göra med mina vänner. Därefter middag med mina favortirätter och sen för att spexa till det hela lite kom en kvinna och körde sexleksaks försäljning.

    Så man kan mycket väl ha en liten pinsam aktivitet även på en lite prydare brud om man inte låter det ta över hela dagen. Att gå runt på stan och skämma ut sig och sälja kyssar osv känns lite gjort men det är ju olika, är bruden en sån person som gillar sånt så är det ju bara att köra på.

    Håll lite kontakt med hennes blivande make också för att få koll på lämpliga datum och vilka personer som han tror bruden vill ha med på en möhippa som du kanske inte känner till.

    Hoppas detta var lite till hjälp för dig! 

  • Tessa

    Min kollega gick på en möhippa där de fick en kurs i hur man går i högklackat. Det hade varit riktigt roligt och en riktig hit hos hela gänget!

    Jag har själv jobbat som konsulent av sexleksaker och varit överraskningen till en del blivande brudar. Det är väldigt populärt även hos en del mer pryda tjejer, oftast är konsulenten väldigt kunnig och bra på att känna av stämningen. Det är oftast prat om mer än bara sexleksaker (hos de mer seriösa företagen), en hel del praktiskt kommer upp - t.ex. intimvård och tips. Ni ska veta hur många områden utanför kroppen man kan använda glidmedel på! Flört Nu vurmar jag för detta för att jag jobbat med det såklart, men som tidigare skrivet i tåden så uppskattas det faktiskt om man vill ha något "pinsamt" för en prydare tjej.

    Jag tror att det är bra att kolla med de andra deltagarna, hur känner dessa bruden? Bäst blir nog om man prickar in det som är unikt med just din kompis, hennes intressen och hur de andra vännerna ser på henne. Då blir det personligt och genomtänkt!

  • Dragonlady

    Tack alla trevliga männsikor för era svar! Skrattande Jag tar till mig det ni har skrivit och har mycket att tänka på. Tack än en gång! =)

  • soffia

    Jag fick min möhippa igår och jag kunde inte ha varit gladare!

    Fick en ögonbindel på mig och blev dragandes till en studio där jag spelade in 2st låtar och alla tjejerna var med och körade.
    Sen åkte vi och hade picknick i en park och drack massa skumpa och vin, där hade vi lite frågetävlingar.
    Min blivande man hade köpt ett set underkläder som jag skulle få efter att jag hade svarat rätt på ett visst antal frågor om honom.

    Sen fick jag måla en tavla som skulle symbolisera mig och mi blivande man som han sedan ska få på bröllopet.
    Sen åkte vi hem till min syster som anordnade allt och bytte om, tydligen hade min blivande man rotat i min garderob och lämnat min favoritklänning hemma hos min syster utan att jag ens har märkt nåt!
    ¨
    Sen gick vi alla ut och åt på en tapas restaurang och sen var det röj hela natten lång!

     Det kändes som jag, det var verkligen lyckat

  • Juni 2012

    Något att verkligen tänka på är hur mycket det kostar.  Kolla innan med deltagarna hur mycket de kan tänka sig att lägga (glöm inte kostnaderna för bruden) och anpassa aktiviteterna efter det. Det är trist att vara den deltagare som åker hem mitt i alltihop/kommer mycket senare bara för att den anordnande personen valt alltför dyra saker utan att kolla med alla först. Att bli "anklagad" för att vara snål/inte kunna unna sig något och att möhippan blir trist om alla ska anpassa sig till den som har sämt ekomoni är jobbigt (been there...)
    Att lägga i detta fall 1000 kr på en dags möhippa (alkohol ingår! Men... eh... jag dricker ju aldrig alkohol...) är svårt när man har en månadsinkomst på under 5t. De andra hade jobb och var lite äldre och drack alkohol, så för dem var det säkert inga problem att lägga en tusenlapp och de fick mer valuta för den.
    Dessutom ville den anordnande personen ha betalt för att vi skulle äta hemma hos henne på kvällen, men hade ändå inte fixat specialkost som jag kunde äta.

    Summan av detta: Det behöver inte vara svindyrt för att det ska bli kul! Kolla med de andra, hur mkt tycker de är ok? Håll er till detta.

    Och, gör inte som på en möhippa som jag var på för några år sen. Bruden och brudgummen skulle firas samma dag. Jag frågade anordnaren om brudparet visste om att de skulle iväg den dan bägge två. Fick en halvtrött blick och "Nej, vitsen är ju att det ska vara en överraskning". Ja, jo... Jag frågade då om hippan/sexan bara skulle vara 4-5 timmar innan vi åkte hem till brudparet igen? "Nej, vi är borta hela dagen!". Okej... Så vem är hundvakt åt brudparets vovve? Anordnaren hade glömt att de hade hund, trots att hunden var typ 8 år då. Hade ju varit fint! Så fixa sådant innan!!

    En annan sak att kolla innan, är att bruden/gummen kan/får genomföra det som man har planerat för henne/honom. En svensexa som en kompis var bjuden på, skulle brudgummen flyga nånslags segelflygplan. Vid bokningen hade anordnaren frågat om det var några krav på brudgummen? Nej, bara de var nykta så var de välkomna! Men icke. När de står där, hela ligan, och brudgummen ska få flyga så...fick han inte, de hade en maxvikt på 120 kg. Han snittade väl 140 pannor då. Så det blev ingenting. Pinsamt för den tjocke brudgummen, sur anordnare som ju faktiskt hade frågat om det var några krav eller begränsningar men det var det ju inte? Så det blev ett stort hål i deras schema då han skulle ha flygit i en timme innan de skulle vidare på nästa grej som var paintball. Dräkter skulle finnas i alla storlekar, hade paintballarrangören sagt vid bokningen. Dock var inte det heller sant, brudgummen fick köra utan.
    Så dubbelkolla så det inte är maxlängd/vikt eller för den delen, mininilängd/vikt.

Svar på tråden Tips inför möhippa