• Misswert

    Lite snopen!

    Har fått min möhippa idag. Min tärna har gjort ett bra jobb, men lite snopen är jag nog ändå. Vi hade i förväg gjort listor på tänkbara namn, då min tärna inte känner alla, samma sak är det med vår toastmaster som höll i svensexan. På min lista med tjejer var det nog ändå nästan 20 namn, men ändå blev vi till slut bara 5 med mig. Inte så, det har varit väldigt roligt och jag är mer än glad att det blev någon överhuvudtaget. Men jag trodde ändå att det skulle ha varit större uppslutning. Men på vägen hem sa min tärna att hon hade valt att inte bjuda in för många, hade alla kommit så hade vi blivit 8. Känns lite konstigt som hon inte vet vilka de andra är och min relation till dem. Vet att min sambos kusiner pratade om en eventuell hippa, men de var inte ens tillfrågade.


    Det började att de hämtade mig från sonens fotbollsmatch, sedan träffade vi på en till. Vi gick till en parfym och sminkaffär där jag fick en mackup. Vilket både var roligt och lärorikt då vi fick flera tips. Sedan hade vi över två timmars dötid, där vi inte gjorde något annat än att äta en lätt lunch. Sedan fick jag blåsa glas, vilket var jätteroligt. Något jag aldrig har gjort förut. Efter det så åkte vi och våldgästade svensexan, där vi fick måla varsitt proträtt av den andre. Vilket var väldigt roligt, även att träffa killarna. Innan vi åkte dit hade vi ochså en del dötid där vi bara körde runt. Efter det så åkte vi in till stan där vi satte oss på en restaurang och åt mat. Vi satt säkert där i två timmar, men när vi gick därifrån var klockan inte mer än 7. Efter det så skingrades vi och min tärna skjusade hem mig. Så här sitter jag hemma vid datorn drygt en timme senare. Min sambo räknar jag inte hem på flera timmar, barnen är hos svärföräldrarna, vilket i säg är skönt. Men huset är tomt och jag känner mig nere, rent av gråtfärdig. Jag hade med all säkerhet inte orkat hela kvällen, med tanke på att jag har varit sjuk och har en hel del men kvar. Men när det blev ett så abrupt slut på det hela, känns det så tomt!


    Jag vill igentligen inte klaga, jag har ju fått en hippa. Men jag önskar så att min tärna hade vågat få med fler. För mig är möhippan en chans för gästerna att lära känna de andra lite innan bröllopet, jag hade också tyckt det hade varit jätteroligt att träffa även de som av olika anledningar har tackat nej till bröllopet.


    Ville igentligen bara skriva av mig!

  • Svar på tråden Lite snopen!
  • Grodprinsens brud

    Usch vad jobbigt att känna så. Kanske flera har sagt nej pga av tidigare engagemang? Det är ju trots allt pingstafton.. Sedan kan det vara vissa som tackar nej för att de inte har råd (Jag fick göra det till min svägerskas hippa som också var idag) med det som planerats... Och ytterligare en del tycker helt enkelt inte att de skulle förgyllt dagen då de kanske känner sig deppiga... Sedan finns det de som inte har någon att be om barnvakt eftersom de ändå ska ha barnvakt på bröllopet.. Sedan finns det ytterligare ett problem med att lägga hippa och svensexa samma dag. Om ni bjudit par som har barn så kanske en måste stanna hemma (faller ofta på kvinnans lott) med barnen.. Det kan finnas många anledningar till uppslutningsproblemen.. Din tärna kanske också tänkte att ni skulle ha en lugn avslappnad dag och du var inställd på spex på staden? Då kanske tankarna krockat, därav den deppiga känslan? 

    Vad jag menar är att du nu ska sätta dig skönt någonstans (kanske i badet) med ett glas vin och bara njuta av stillheten och fundera över bröllopet! NJUT! 


  • gbg2012

    Jag förstår dig, på min  var 10 tjejer inbjudan, alltså alla jag ville ha med och sex stycken kom. (skulle vart sju men en av mina brudtärnor råkade ut för en allvarlig olycka veckan innan). Men problemet här var att mina tärnor försökte få med de tre tjejerna men de ville inte komma, de var bjudna till bröllopet. En kunde verkligen inte men de två andra betedde sig som idioter så nu är de längre inte välkomna på bröllopet , de tyckte inte att jag var tillräkligt bra vän för att komma på min möhippa men bröllopet gick bra! 

  • ClaraH
    gbg2012 skrev 2012-05-27 09:15:41 följande:
    Jag förstår dig, på min  var 10 tjejer inbjudan, alltså alla jag ville ha med och sex stycken kom. (skulle vart sju men en av mina brudtärnor råkade ut för en allvarlig olycka veckan innan). Men problemet här var att mina tärnor försökte få med de tre tjejerna men de ville inte komma, de var bjudna till bröllopet. En kunde verkligen inte men de två andra betedde sig som idioter så nu är de längre inte välkomna på bröllopet , de tyckte inte att jag var tillräkligt bra vän för att komma på min möhippa men bröllopet gick bra! 
    Jag tycker inte att det är självklart att man ska komma på en del möhippor. Ibland kanske man är medbjuden på bröllopet som mannens respektive och kanske inte känner bruden så väl, ibland är det väldigt konstiga saker man ska göra på möhippan som man själv (utan att vara huvudperson) inte känner för att utsätta sig för och det sista och tyvärr mycket vanligt: det kan vara jättedyrt! Jag har själv tackat nej till en möhippa som skulle gå på ca 1.500-2.000:-, jag tycker inte det är rimligt med de pengarna om man inte känner bruden mycket väl. Det är synd att möhippor måste kosta så mycket, det viktigaste borde vara att umgås och träffa de andra som ska komma på bröllopet.
  • Aniara4

    Jag förstår dig! På min möhippa var vi lika många, 4 plus jag. Två nära vänner hade tackat nej eftersom de inte kunde komma. Men fler var tydligen inte tillfrågade...? Det var åtminstone två personer till som jag väldigt gärna haft med, en nyare vän som jag tycker mycket om, och makens tjejkompis som jag också blivit kompis med. Hans killkompisars respektive kunde jag vara utan, det är väl en av dem jag känner någorlunda, men inte så att jag var ledsen över det.

    Kanske att mina gamla vänner (som också fortfarande är mina närmaste vänner) inte riktigt har hängt med på vilka andra jag umgås med nuförtiden? Och min käre man tänkte säkert inte på att nämna dem. Inte hela världen, men det hade varit skojigt med några fler!

  • gbg2012
    ClaraH skrev 2012-05-27 10:10:42 följande:
    Jag tycker inte att det är självklart att man ska komma på en del möhippor. Ibland kanske man är medbjuden på bröllopet som mannens respektive och kanske inte känner bruden så väl, ibland är det väldigt konstiga saker man ska göra på möhippan som man själv (utan att vara huvudperson) inte känner för att utsätta sig för och det sista och tyvärr mycket vanligt: det kan vara jättedyrt! Jag har själv tackat nej till en möhippa som skulle gå på ca 1.500-2.000:-, jag tycker inte det är rimligt med de pengarna om man inte känner bruden mycket väl. Det är synd att möhippor måste kosta så mycket, det viktigaste borde vara att umgås och träffa de andra som ska komma på bröllopet.
    Detta var tjejkompisar till mig och inga respektive som jag känt i flera år!! Jag såg de som mina vänner...Kanske inte bästa men träffar de en del. 

    Min möhippa var ingen konstig! Utan de hade väldigt taskig attityd en var otrevlig mot min brudtärna och vägarde svara om hon kommer eller inte. Den andra skrev bara att hon inte vill lägga pengar på mig för att vi inte är tillräckligt bra vänner och sen skrev hon ganska elaka saker som att hon aldrig skulle bjudit mig på sin hippa.  
  • gbg2012

    Jag vet att min möhippa inte var supedyr för en av tärnorna är själv student! De la alltså inga orimliga summor.

  • sherrydarling

    När man har planerat en möhippa (har säker flera gjort) så vet man att det blir något slags moment 22 - ju fler som tvekar desto dyrare blir det för alla andra och så hoppar någon av så blir det ännu dyrare....


    Jag håller med tidigare inlägg, en gemensam aktivitet och en vanlig middag räcker. Har själv lärt mig av misstag jag gjort med kompisar - för man vill ju så mycket och väl, men ett tips är att dra ner på alla dyra aktiviteter och då kanske fler känner att man kan vara med.


    Jag tror på att pumpa sin killer/tjej med info och egna önskemål som han smidigt kan föra vidare till dem som ordnar möhoppan. Även om man känner varandra väl så folk ju inte tankeläsare. Samtidigt är det ju vännerna som har fixat så det är nog bara att inse att det blir inte 100% som man vill ha det, var ju det där med att släppa kontrollen, inte lätt när man är uppe i bröllopsbestyr - i alla fall inte för mig :)

  • Misswert

    Jag råkade se när min svägerska betalade sin del av hippa, och den kostade 500 kronor. Min tärna är student med barn så jag hade aldrig trott att det skulle bli något stort och dyrt. Men hade vi varit lite fler så hade det kunnat bli mer diskutioner och lite spontan lekar när vi bara satt på varsin sten och tittade på Havet.


    Två av de uppskrivna tjejerna hade just fått barn, anledningen till att jag ändå skrev upp dem på listan var att de inte skulle känna sig åtsidosatta. Även om jag inte räknade med att de skulle komma, så kunde de i alla fall få frågan. En vet jag var borta på en annan möhippa den dagen, någon annan klagade på att de inte kunde få barnvakt (trotts att bådas föräldrar och flertalet syskon bor inom 6 mils radie, någon borde ju kunna ställa upp ett par timmar). Sedan är det ju svårt att veta vilka andra de hade frågat, eller inte frågat. På listan stod både mina och min mans kusiner, men ingen av dem kom. Dock kan jag ju inte säga om de inte kom för att de inte kunde eller att de aldrig var tillfrågade.


    Som sagt jag hade inte viljat ha några fler dyra aktiviteter, det finns så mycket man kan göra för nästan inget alls. Vi hade kunnat spelat en tävling i minigolf, för mindre än 50 kronor per skalle. Eller bara ta en filt och sätta oss i gräset och mumsa på lite frukt och läsk ( den enda som kunde dricka var min svägerska, vi var tre som åt mediciner och den femte körde). Det behövde inte varit mer, bara njutit av varandra så att alla fått lära känna varandra.

  • Fannyterez
    Misswert skrev 2012-07-22 11:21:20 följande:

    Jag råkade se när min svägerska betalade sin del av hippa, och den kostade 500 kronor. Min tärna är student med barn så jag hade aldrig trott att det skulle bli något stort och dyrt. Men hade vi varit lite fler så hade det kunnat bli mer diskutioner och lite spontan lekar när vi bara satt på varsin sten och tittade på Havet.


    Två av de uppskrivna tjejerna hade just fått barn, anledningen till att jag ändå skrev upp dem på listan var att de inte skulle känna sig åtsidosatta. Även om jag inte räknade med att de skulle komma, så kunde de i alla fall få frågan. En vet jag var borta på en annan möhippa den dagen, någon annan klagade på att de inte kunde få barnvakt (trotts att bådas föräldrar och flertalet syskon bor inom 6 mils radie, någon borde ju kunna ställa upp ett par timmar). Sedan är det ju svårt att veta vilka andra de hade frågat, eller inte frågat. På listan stod både mina och min mans kusiner, men ingen av dem kom. Dock kan jag ju inte säga om de inte kom för att de inte kunde eller att de aldrig var tillfrågade.


    Som sagt jag hade inte viljat ha några fler dyra aktiviteter, det finns så mycket man kan göra för nästan inget alls. Vi hade kunnat spelat en tävling i minigolf, för mindre än 50 kronor per skalle. Eller bara ta en filt och sätta oss i gräset och mumsa på lite frukt och läsk ( den enda som kunde dricka var min svägerska, vi var tre som åt mediciner och den femte körde). Det behövde inte varit mer, bara njutit av varandra så att alla fått lära känna varandra.


    Tråkigt att du känner dig besviken!
    Jag tycker du kan fixa en egen liten hippa med dom personerna och vännerna som inte kom på din första. Gör det du kände hade varit roligt ch som du saknade första gången! Det är inte konstigt och hellre anordrna en själv än att ångra många år efter att du aldrig fick den möhippa du ville :)
    Lycka till!!!! 
  • Enilorac

    Jag förstår hur du känner, jag hade oxå lämnat en lista med nummer och en liten presentation av alla mina tjej kompisar. (Har oxå många vänner som inte känner varandra) Men väldigt få dök upp. Har inte vågat fråga om det va för att dom inte blev inbjudna el ville komma.... Men man undrar ju lite.... Men vi va 7 totalt med mig.
    Möhippan började i alla fall med att min syster klagade i typ 10 min över hur otroligt jobbigt det hade varit att planera det här för mig, och att hon va trött på det innan möhippan ens hade börjat.
    Jag har lite svårt att förstå vad som va svårt att planera. Dom tog ut mig en fredags kväll till ett lokalt mindre spa, som är öppet för allmänheten att komma till närsom. Där badade vi lite, sen gick vi ut och åt. Punkt slut!
    Jag är jätte tacksam att dom gjorde någonting, trodde knappt det skulle bli något. Men det känns ändå som om det va lite för jobbigt för dom att ordna det...
    Kan tillläggas att det annars nästan alltid är jag som ordnar, planerar och fixar allting när något ska göras. Så jag anntar att det kanske är lite mitt eget fel, för att dom aldrig behövt göra något mer än att glida med.
    Ja, ja jag är som sagt tacksam att det blev något överhuvudtaget, Och glädjs tillsammans med mannen som fick en heldag med massa skoj och aktiviteter, så det fyllde ett helt fotoalbum som han fick på bröllopet! Jätte skoj att få och jätte kul för mig att titta i, och få se allt han berättat om!

Svar på tråden Lite snopen!