• LillaEllan

    Jag vill inte ha en möhippa :(

    phu jag vill verkligen verkligen inte ha en möhippa! Visst äta middag tillsammans med sina vänner men absolut inget annat. Jag vill inte skämmas ut eller stå i centrum mer än vad som är nödvändigt på min bröllopsdag.

    Jag har nämt detta till mina tärnor men dom säger att det är onte jag som bestämmer sånt. Dom tror ju bara att det är ngt jag säger.
    Jag har inte sagt ngt om nån möhippa efter jag tog upp detta i hopp om att dom glömmer bort det.

    Jag vil verkligen inte hur 17 ska man få dom att förstå detta? 

  • Svar på tråden Jag vill inte ha en möhippa :(
  • Jenny 03

    HEAR HEAR... Jag vägrar att bli förlöjligad att mina vänninor.. Har själv sagt till att jag äter gärna mat och dricker vin och går på SPA alla vi tillsammans men kommer nåt sånt skräp upp så åker jag hem fortare än fort.. Tycker det är mer än pinsamt när man ser kvinnor och män står och fjantar på för sin möhippa el svensexa.. URK...

  • Juni 2012

    Har du sagt till dina tärnor att du inte vill, och de inte lyssnar så är det ju lite svårt.

    Berätta dock för ALLA i din omgivning att du inte vill. Det kan ju vara så att tärnorna blir osäkra på om du verkligen menar det eller bara säger det och ringer t.ex. din mamma eller någon annan vän och frågar vad de tror. Har du då meddelat din ståndpunkt till flera så ökar ju chansen för att de ska fatta att nej betyder nej. Tungan ute

    En drastisk lösning är annars att vägra öppna dörren när de kommer.

  • m2012
    LillaEllan skrev 2012-05-07 15:51:07 följande:
    phu jag vill verkligen verkligen inte ha en möhippa! Visst äta middag tillsammans med sina vänner men absolut inget annat. Jag vill inte skämmas ut eller stå i centrum mer än vad som är nödvändigt på min bröllopsdag.

    Jag har nämt detta till mina tärnor men dom säger att det är onte jag som bestämmer sånt. Dom tror ju bara att det är ngt jag säger.
    Jag har inte sagt ngt om nån möhippa efter jag tog upp detta i hopp om att dom glömmer bort det.

    Jag vil verkligen inte hur 17 ska man få dom att förstå detta? 
    Säg det till din m2b också för de kommer förmodligen kontakta honom.
    Ta gärna upp det med dem flera gånger och tryck på att du inte vill ha en möhippa. Om de gärna vill överraska dig med något kan du kanske be dem att de överraskar med en riktigt mysig tjejkväll hemma hos någon med mat och hemmaspa? Sånna möhippor brukar mitt kompisgäng fixa och vi kallar det fortfarande för möhippa.
    En gång paddlade vi kajak och satte på bruden en orangeperuk och jättestora solglasögon. Det var allt men inte så pinsamt för henne. Sen är ju den gränsen också olika för folk.
    Hittar de på något för dig och ber dig göra något som du absolut inte vil så har du ju rätt att vägra. Men som sagt viktigaste av allt berätta för dem flera flera gånger att du inte vill ha någon möhippa.
  • Pia01

    Jag har sagt till mina närmaste vänner, som förmodligen skulle fixa en ev möhippa, att jag absolut inte vill kläs ut och släpas runt på stan och sälja kyssar eller nåt! Däremot gärna en middag eller något annat trevligt. Typ en tjejkväll. De jag pratat med säger att de definitivt inte skulle göra något annat heller men man vet ju aldrig. Jag har sagt att jag inte kommer att följa med på något spektakel och att jag INTE kommer att uppskatta att de planerade det. Jag har bett min blivande man säga ifrån också om han får höra ågot sådant. Precis som jag ska göra om någon föreslår att supa honom redlös och binda fast honom runt en lyktstolpe på hans svensexa.


     


    Jag hoppas och tror att våra vänner har lyssnat, och hoppas dina också gör det. Du får verkligen vara övertydlig. Säg att du blir besviken eller något så de inte tror att "så säger hon bara".

  • LillaEllan

    Skönt att det är fler som känner så :) usch jag mår illa av tanken på att bli kidnappad och resa bort eller nåt annat hemsk! Jag går jätte gärna ut en kväll på stan och äter en god middag och sen åker hem. 

    måste ta upp det med min syster ordentligt! Hon är även tärna.
    Min sambo ska åka på en lite resa över en helg så det blir kul för han men jag vill inte gör ngt liknande! 

  • Chicita

    Jag sa helt enkelt att jag inte ville ha en förnedringshippa och att om dom skulle försöka dra iväg mig på en sån så skulle jag gå hem och så kunde dom förnedra varandra om dom tyckte att det var roligt.

    Jag sa att jag ville ha en lugn kväll med kompisarna och att jag och maken gärna gjorde något tillsammans (han ville inte heller ha någon sån där supadag där man ska göra massa uppdrag).

    Jag var väldigt tydlig med vad jag ville och inte ville (inte så att jag styrde hur dom skulle lägga upp dagen eller vad vi skulle göra, men att dom förstod att jag inte ville bli utsatt för saker som jag skulle må dåligt över - och att det räckte med 7 års mobbing för mig. Jag ville inte uppleva en dag av mobbing (alltså som det skulle kännas för mig) bara för att andra skulle tycka att det var roligt att se mig sälja pussar utklädd i mormors gardiner liksom...

    Vi blev kidnappade. Men inga klädkrav eller några andra konstigheter. Jo vi skulle packa lite grejor (jag skulle packa en potatisskalare och maken en osthyvel) och sen drog mina tärnor iväg med mig och marskalkerna iväg med maken.
    Vi träffades igen allihopa på en go-cartbana (jag fick avbryta efter ett par uppvärmningsvarv för migränen jag hade dagen innan började göra sig påminnd igen). Sen åkte killarna och hade picknick och bowlade medans vi tjejer åkte hem så jag kunde gå ut med hunden innan vi åt lunch här hemma. Sen åkte vi till köpcentret där jag fick sätta mig och bli sminkad (tärnorna bestämde hur) på Makeupstore. Medan dom sminkades sen så fick jag rita en bild av maken med vattenfärger på en oljefärgsduk Tungan ute 
    Sen åkte vi hem och bytte om innan vi alla gick ut och åt tillsammans.
    En toppendag för oss Solig 

    Så mitt råd är - säg till på skarpen i förväg.
    Och om du inte gillar något så säg nej 

  • millemill

    Jag håller helt med jag är inget fan av att skämma ut sig, hellre en mysig kväll med vänninorna. Jag har VERKLIGEN berättat min synpunkt för mina vänner o nära, och hoppas att den respekteras.

  • TheD

    Jag ville inte ha en möhippa då jag inte ville ha med någon av de "kompisar" som var bjudna... men jag fick ingen!!! isället tycklte min mamma och syster att de vågade juda mig på middag men som en överraskning så efter vi hade varit till kyrkan veckan innan böllopet säger hon att jag ska vara klar 18.45 eller nu vilken tid det var. Klänning och klackar. jag HATAR överraskningar!!!! Jag verkligen avskyr sånt! Men jag visste att min syster inte skulle hitta på något dumt men hemma grät jag, hittade inte rätt bh, halsbandet gick inte att få på så stackard maken försökte lugna mig. Han visste vad vi skulle göra. Sen kom mamma och syrran och så gick vi tillen restaurant där mamma och pappa och hade smycket ett bord innan. det var jättemysigt!!! Jag berättade hur det hade varit och sen fick jag bertta det för pappa också som sa:"Vi känner dig bättre än vad du tror" med ett flin.

    Så stå på dig!!!!!!!!! För det är din kväll ändå om man nu ska ha en kväll med andra och jag hade inte kunnat haft det bättre. Jag tycker det är fult när meningen:"det är inte upp till dig" kommer fram. Ge dem en fet spark i arslet!

  • queenemma

    Jag känner liknande som dig.. Jag vill ha en möhippa men INTE klä ut mig på någon annat sätt än mina vanliga kläder. Visst kan ha en skylt eller liknande som visar på att jag snart ska gifta mig men där går gränsen! Jag kommer vara super noga med just den biten att jag vägrar klä ut mig och jag tror att mina vänner vet hur jag fungerar och att ingen kommer göra något i mot min vilja. 

    Våga säga nej! Du ska inte må dåligt utan det ska vara en dag du alltid kommer att minnas :) 

  • cookieandkermit

    Jag har varit väldigt hård med vad jag INTE tänker gå med på på en möhippa! Min kompis som håller i det har förstått det och hon säger själv att hon skulle aldrig göra något mot mig som hon själv inte skulle vilja göra... jag hoppas att hon har lyckats hålla de andra under kontroll. Om det är något som jag inte gillar så kommer jag säga ifrån och i värsta fall ta mig hem på egenhand! Ärligt så vet jag inte hur bra jag skulle tycka om mina kompisar om de försökte "tvinga" mig till saker som jag inte vill göra..


    Stå på dig!!! :)

  • LillaEllan

    Tack alla snälla! usch jag litar verkligen inte på att de inte skulle göra ngt elakt, överaska mig får det gärna göra men med ngt trevligt.

    Jag har mest ont i magen över att jag inte vet när det kommer hända :S 

  • ElinFalk85
    Jenny 03 skrev 2012-05-07 16:03:46 följande:
    HEAR HEAR... Jag vägrar att bli förlöjligad att mina vänninor.. Har själv sagt till att jag äter gärna mat och dricker vin och går på SPA alla vi tillsammans men kommer nåt sånt skräp upp så åker jag hem fortare än fort.. Tycker det är mer än pinsamt när man ser kvinnor och män står och fjantar på för sin möhippa el svensexa.. URK...
    samma här jag fullkomligt vägrade att bli förnedrad! Tärnorna hade massor med andra ideér som tyvärr var för dyra för dem och det slutade i panik och gråt för deras del, så jag ryckte in.
    det slutade med en mysig middag hemma hos oss och bowling på kvällen. det var lördagen innan vårt bröllop (vi gifte oss på valborg som var en måndag i år), gubben var bortrövad så jag var väldigt nervös =).
    hönsmamma =D.
    Han hade det väldigt trevligt med sin bror som var marschalk =), de åt riktigt goda burgare på någon riktigt känd restaurang och spelade lite typ flipperspel och sånt.
    =)
  • Rosi

    Jag vill ha min möhippa fast inte det där att skämmas ut.. bara ha kul å upplevelser.. Pratade med min tärna igår. Och hon har alltid haft en massa ideer om hur hon vill att det ska gå.. Men så pratade hon med min syster om det och hon ratade allt.. Hon ville att jag skulle skämma ut mig i världens fulaste kläder.. Konstigt nog trodde jag att min syster skulle känna mig bäst å veta att jag inte vill ha något sådant.. Så då sa jag till min Tärna att jag inte tänker ställa på på något sådant och att jag är envis som en åsna. Är det Nej så är de.. har ju ingen vidare lust att vara ledssen en sådan dag. Så jag håller tummaran att det ska gå vägen på ett bättre sätt.


    Så jag tycker att du ska sätta ner en fot till din täna och säga att du ändå inte kommer ställa upp på något som har med Fjanterier att göra. Hoppas verkligen att du får som du vill...

Svar på tråden Jag vill inte ha en möhippa :(