• Dannedo

    omringad av folk som antar att bröllop är onödigt

    En rätt tråkig sak jag upptäckt är att vissa personer tycker att det är helt ok att vräka ur sig sina åsikter om bröllops vara och icke-vara, skilsmässostatistik, berättelser om deras tidigare förhållanden "där de var heeelt säkra på att det var rätt men guuud vilken tur att vi aldrig gifte oss, så även om ni är heeelt säkra så kan det gå åt skogen" och långa utläggningar om att de minsann aldrig kommer att gifta sig för det är så omodernt och "kaaanske att man kan gifta sig i rådhuset men det är bara om man har barn och för att det är bäst rent juridiskt". Jag tycker det är jätteintressant att diskutera gamla och nya traditioner, vad de egentligen betyder och varför man gör vissa saker, men jag förstår inte varför folk ska ta just mitt val att gifta mig i kyrkan och min vilja att fira det med en stor fest som något man måste börja debattera om. En vän undrade t.o.m om jag tyckte att hennes systers relation var mindre värd för att de inte var gifta men hade barn och hus, bara för att jag förklarade att jag vill gifta mig innan jag och min sambo skaffar barn och tar stora lån för att köpa lägenhet ihop. Så nej, du är inte ensam om att känna att folk runt omkring dig har tråkig attityd. Och nej, du är inte ensam om att vilja vräka på och ordna ditt livs fest!

    Tänk om alla var som din familj och dina vänner, vad tråkigt livet skulle vara! Då skulle det aldrig ordnas stora fester och firas. Så strunta i vad de tycker, var istället glad över att vara den som kommer ge dem en riktigt härlig dag att minnas. Världen är faktiskt full av "onödigheter". Jag tänker ibland att bröllop kanske visst är onödigt dyra och så, men så kommer jag på alla 60-års kalas, alla firmafester, studenthippor och annat som ordnas hela tiden och kostar massor, men som ingen skulle ifrågasätta. Så varför ska det vara så konstigt att man vill fira bröllop?

  • Dannedo

    Jag har förresten ett jobb där man ofta blir bjuden på fina middagar, och har många väldigt initiativtagande vänner som fixat massor med roliga fester genom åren. Själv ligger det inte för mig att hitta på en massa roliga utflykter och anordna saker, så det känns faktiskt väldigt kul att för en gångs skulle få vara den som bjuder till och ordnar något för alla andra. Vår utgångspunkt är faktiskt inte att bröllopet bara är till för oss, vi skulle vara precis lika lyckliga om vi vigdes för oss själva och bara hände på spa i några dagar. Oavsett hur det sker så kommer dagen vi gifter oss vara fantastisk för oss. Om det bara var för oss själva skulle det kännas helt galet hur mycket pengar man kommer lägga på en dag, MEN när jag tänker på att vi faktiskt bjuder alla våra vänner och vår familj på en (förhoppningsvis) väldigt god middag och en kul fest ,så känns det väldigt värt det.

Svar på tråden omringad av folk som antar att bröllop är onödigt