• JesFre

    Förlovning och frieri..?

    Efter att ha läst på bröllopstorget nu i några månader är det något jag funderar på. Medlemmar som berättar att de är förlovade men väntar på att bli friade till..
    Här tappar ni bort mig.. 
    Hur ser ni en förlovning? Är det bara ett sätt att få visa att man är tillsammans, inte ett sätt att visa att man kommer gifta sig med varandra. Och som sen behöver bekräftas med ett frieri? Eller är det något man gör ett år innan man gifter sig?
    Hade varit intressant att veta hur andra har gjort.

    Själva så pratade jag och min fästman om bröllop redan efter någon månad tillsammans. Och när vi varit tillsammans i 6- 7 månader så gick vi och beställde ringar. Dock fick jag inte veta vilkat datum det skulle stå inne i ringarna då min sambo ville överraska mig med frieriet. Och när han frågade så svarade jag "ja" till att gifta mig med honom. Visst vi kommer inte gifta oss fören 2015 men vi kommer inte vänta på att någon utav oss ska "fria" igen. Vi planerar redan lite små saker tillsammans även om det är väldigt tidigt. 

    Så hur har ni gjort? Var ni förlovade länge innan någon friade? Eller var det en självklar det av förlovningen att man faktiskt sagt ja till att gifta sig? Jag dömmer ingen, vill bara ha era oftast väldigt insiktsfulla åsikter. Så att jag kan försöka förstå ännu en del av denna underabar djungel av bröllopstankar som finns Glad

     

  • Svar på tråden Förlovning och frieri..?
  • snowstars

    Nu är jag inte förlovad än men vi kommer nog att förlova oss under det här året. (Det var så jag hittade hit, jag letade info om vilka traditioner som gäller i Sverige och sen fastnade jag i forumet och på den vägen är det ;) ) Jag tänker precis som du att förlovningen betyder att man kommer att gifta sig med varandra. Det kommer inte att behövas ett frieri efter det. Jag har också sagt till min pojkvän att OM han skulle få för sig att spontanfria är det störtförbjudet att fråga om jag vill "förlova mig" med honom. Det kan jag inte ta seriöst, för mig är förlovningen en symbol för att man ska gifta sig och det är det som ska frågas.


    Men alla gör vi olika och jag tycker också det skulle vara intressant att höra hur andra resonerar och har tänkt kring frieri och förlovning :)

  • Dejli

    För mig är förlovning = frieri och frieri = förlovning... någon friar och då är man förlovade om den andra tackar ja, eller så kommer man gemensamt överens om att förlova sig.

    Sedan kanske man är förlovade i 15 år och först då bestämmer datum, men att kalla det frieri (igen) tycker jag personligen bara är fånigt.

  • Lejonhjärta

    Vi kollade ringar tillsammans, beställde dem och bestämde datum ihop. Vid förlovningen friade han. Och enligt tradition gifter vi oss inom ett år. :) 

  • sannasofia

    Jag har varit tillsammans med min sambo i över 6 år, vi har varit förlovade i över 4 år och vi ska gifta oss nu i augusti.  

    Förlovningen var ett gemensamt beslut som vi fattade för att på något sätt visa (mest för oss själva) hur seriöst vårt förhållande var.  Vi bodde då väldigt långt ifrån varandra och hade ingen möjlighet att flytta ihop. Vi visste också redan då att det kändes helt rätt och att vi någon gång ville gifta oss. Då var vi också för unga och hade ingen ekonomi att förverkliga det bröllop som vi ville ha. 

    Frieriet var väl egentligen "onödigt" eftersom vi visste att vi ville gifta oss, men jag har alltid velat bli friad till och sambon gjorde slag i saken på en utlandsresa i fjol, och det blev startskottet på planerandet av bröllopet.  

  • PimPim83
    Dejli skrev 2012-03-26 11:44:20 följande:
    För mig är förlovning = frieri och frieri = förlovning... någon friar och då är man förlovade om den andra tackar ja, eller så kommer man gemensamt överens om att förlova sig.
    Jag håller med!
  • Jane

    För mig betyder frieri att en partner frågar sin partner om den vill gifta sig (senare) och vill leva tillsammans resten av livet. Därefter är man förlovade och förblir det ända tills man bestämmer att ordna ett bröllop tillsammans.
    Eller så kan man tillsammans bestämma om man vill vara förlovade utan att någon friar.

    Jag förstår inte heller det där att folk först är förlovade och sedan väntar på frieri för att gifta sig?


  • Misswert

    Jag blev oplanerat gravid och när vi upptäckte detta sa min sambo helt enkelt "då förlovar vi oss". Jag har alltid sagt att det är upp till honom att fria innan det blir något bröllop. Dock bestämde jag mig för att fria efter det att jag klarat mig igenom en lång sjukdomstid. Så i juni smäller det!

  • JesFre

    Kul att läsa hur ni andra tänker Glad Skulle vara intressant att se hur fler tänker.

  • Jenny121212

    Vi förlovade oss när vi hade varit tillsammans ett år. Då sa vi båda två att vi inte ville gifta oss utan vi "bara" förlovade oss. Efter några fler år tillsammans och två barn så började vi prata om att gifta oss och då kändes det rätt med ett frieri:) så gjorde vi och det kändes bra för oss:)

  • aurum

    Förlovning för mig = mannen friar och kvinnan säger ja.
    Möjligen att det kan funka åt andra hållet oxå - o ja jag är extremt konservativ och medveten om det.

    Att köpa matchande ringar efter överenskommelse och diskussioner är inte en förlovning för mig, det är att bära matchande smycken.

    Jag har själv inte fått "frågan" än av min blivande, men jag råkade få reda på att den kommer komma relativt snart, så jag ser mig som "halvförlovad" eller vad man ska säga. Jag VET att vi ska gifta oss, troligtvis redan i år, men jag vet inte alls när förlovning kommer ske, vad för ring han köper eller något annat som har med det hela att göra.
    Vi pratar lite smått ibland om att "när vi gifter oss så".. men mer än så är det inte. Jag vet att han troligtvis kommer "ta med mig" till USA o ha bröllopet där, men det är inte alls säkert och/eller bestämt. Bara något han nämnt i förbegående.

Svar på tråden Förlovning och frieri..?