• lillama

    Blir mitt planerade frieri för "töntligt"?

    Hej!
    Är helt ny här inne och jag behöver redan eran hjälp :)

    Sambon och jag förlovade oss på nyårsafton 2011/2012.
    Vi har alltid pratat om att vi vill gifta oss inom ett år.
    Nu började vi ja fråga lite fint när vi skulle gifta oss o då säger han att de e ja som ska fria i år.. Lätt för honom att säga:P Så han slipper de ...

    Men han vill ha de på något speciellt sätt, ja får inte bara fråga.. Utann han vill ha de på något speciellt sätt. Men hur.. Hmm. Vi bor på landet i en liten håla. Där alla känner alla.

    Men ja funderar på om man ska gå till kondis och be att dom gör någon fin tårta, där de står "Vill du gifta dig me mig" o sen får han hämta den efter jobbet. Han ska inte veta va de e han ska hämta utan ja ska bara ringa o säga de till honom, att han får åka förbi kondis. Sen ska maten vara klar, sedan åker vi tillsammans med våra barn upp till svärföräldrarna och där får han öppna tårtan.

    Va tror ni om de?
    Ge mig andra förslag gärna..

    Vill att barnens farmor ska få se när ja friar pga att hon har cancer och vi vet inte hur länge hon har kvar..

    Va tror ni?
    Hjälp mig nu e ni snälla..

    Sitter o funderar o funderar som en galning..

  • Svar på tråden Blir mitt planerade frieri för "töntligt"?
  • weddingdreams

    Jag tycker det är jätte mysigt....


    Eller gör tröjorna till barnen där det står att du vill gifta dig med han eller nått sånt... Ha med barnen sånt är kul...


     


    så gjorde vi när vi väntade vårat andra barn. Skrev på en body "jag ska bli storasyster" och satte den på vår dotter... Tog ett bra tag in på middagen innan någon såg med det blev riktigt bra.. ;)

  • lillama
    weddingdreams skrev 2012-03-05 20:43:11 följande:

    Jag tycker det är jätte mysigt....


    Eller gör tröjorna till barnen där det står att du vill gifta dig med han eller nått sånt... Ha med barnen sånt är kul...


     


    så gjorde vi när vi väntade vårat andra barn. Skrev på en body "jag ska bli storasyster" och satte den på vår dotter... Tog ett bra tag in på middagen innan någon såg med det blev riktigt bra.. ;)


    Funderade på de oxå men han skulle aldrig märka en tröja dock..
  • Juni 2012

    Ja du, det finns ju inget utrymme för honom att få fundera över frågan eller att säga nej. Flört

    Jag skulle inte vilja ha blivir friad till på det sättet, jag tycker nog att det är privat, inte någon som hela familjen ska se/vara med på.
    Vad gör du om han hittar på tårtan när han hämtat den?

  • lillama
    Juni 2012 skrev 2012-03-05 21:44:06 följande:
    Ja du, det finns ju inget utrymme för honom att få fundera över frågan eller att säga nej. Flört

    Jag skulle inte vilja ha blivir friad till på det sättet, jag tycker nog att det är privat, inte någon som hela familjen ska se/vara med på.
    Vad gör du om han hittar på tårtan när han hämtat den?
    De skulle han aldrig göra..

    men nu skrev ja i en grupp på fb o frågade o alla där säger att förlovning & frieri är samma sak, är de bara ja som e helt ute o inte vet något eller?
    Gör ja fel nu?
  • annapanna88

    Traditionellt är det ju så att först friar någon - då blir man förlovad och det innebär i sin tur att man ska gifta sig, så då är det bara att boka datum :)
    Men det här med att först förlova sig först och sen fria verkar förekomma allt mer frekvent.... jag förstår det ärligt talat inte, men om det är så man vill göra så finns det ju inget hinder för det!

  • Sara 120707

    Svaret på din fråga är enkelt: Ja, traditionellt sett gör du fel


    Ett frieri är en fråga om ett framtida giftemål, när man fått ett ja är man förlovade. Sedan gifter man sig.


    Har man som par bestämt sig för att gifta sig så är det eg. försent för ett frieri.


    Nuförtiden är det många som gör vad jag kallar ett "fejkfrieri" där man som par bestämmer att man ska gifta sig och sedan utför mannen nån sorts "frieri".


    Eftersom frieriet eg. består av en fråga så är det inget man kan diskutera på förhand om du förstår hur jag menar.


    Lite som att bestämma att man vill planera en överraskningsfest för sig själv.


    Däremot kan man ha ringväxlingen som ett lite mer speciellt tillfälle om man vill ha ett romantiskt ögonblick att komma ihåg.

  • Denise0007

    Eftersom ni är förlovade behövs ju inget frieri. Ni har redan bestämt att ni ska gifta er ju.

  • Denise0007
    annapanna88 skrev 2012-03-05 22:00:48 följande:
    Traditionellt är det ju så att först friar någon - då blir man förlovad och det innebär i sin tur att man ska gifta sig, så då är det bara att boka datum :)
    Men det här med att först förlova sig först och sen fria verkar förekomma allt mer frekvent.... jag förstår det ärligt talat inte, men om det är så man vill göra så finns det ju inget hinder för det!
    Det förstår inte jag heller.
  • marsbruden

    Jag förstår inte. Någon måste väl ha friat när ni förlovade er? Eller? För att kunna fria får ni väl bryta er förlovning först och sen genomföra frieriet. Fast det blir ju ingen överraskning direkt. Nä vad rörigt. Min blivande och jag förlovade -99 oss efter ett gemensamt beslut. Vi ville gifta oss nån gång i framtiden. Men ingen av oss friade på traditionellt vis. Nu när vi beslutat gifta oss så undrar folk vem som friade. Vaddå? Vi har ju varit förlovade i många år. Det har ju alla vetat. Jag förstår inte hur folk tänker riktigt.

  • ElinFalk85

    men när man förlovar sig så friar man ju. förlovad är i vänta på att bli gift. man säger ju inte älsling vill du förlova dig med mig, utan älskling vill du gifta dig. och enligt vad du skrivit så är ni ju redan förlovade.

  • ema

    Jag tycker att du ska göra så som du beskrev med tårtan. Det är ju bara att be konditoriet knyta ett snöre runt kartongen så att han inte får upp den innan ni är hos din svärmor.
    Även om ni är förlovade så vill ju din sambo bli friad till. Så gör det!
    Jag tycker inte att det spelar någon roll att ni redan är förlovade, eftersom han ju vill att du ska fria till honom trots detta. 

  • Aniara4
    marsbruden skrev 2012-03-05 22:25:13 följande:
    Jag förstår inte. Någon måste väl ha friat när ni förlovade er? Eller? För att kunna fria får ni väl bryta er förlovning först och sen genomföra frieriet. Fast det blir ju ingen överraskning direkt. Nä vad rörigt. Min blivande och jag förlovade -99 oss efter ett gemensamt beslut. Vi ville gifta oss nån gång i framtiden. Men ingen av oss friade på traditionellt vis. Nu när vi beslutat gifta oss så undrar folk vem som friade. Vaddå? Vi har ju varit förlovade i många år. Det har ju alla vetat. Jag förstår inte hur folk tänker riktigt.
    Samma här. Vi började prata om att gifta oss, och när det hade mognat tillräckligt förlovade vi oss, dvs bestämde att vi skulle gifta oss inom en rimlig framtid och satte på oss ringar för att markera detta beslut. Strängt taget gjorde väl vi också fel eftersom vi bestämde en förlovningsdag i förväg, ska man vara riktigt petig var vi ju förlovade i samma stund som vi var överens om att vi ville gifta oss.

    Men att fria (=fråga om den andre vill gifta sig) när man redan är förlovad (=överens om att man ska gifta sig), för mig är det rena snurren. Men jag börjar väl helt enkelt bli en konservativ tant som inte begriper mig på såna därna modärna påfund.

    Nå, om du nu vill genomföra en friericharad blir det säkert bra som du har tänkt dig.
  • Syrinx
    Aniara4 skrev 2012-03-06 12:28:45 följande:
    Men att fria (=fråga om den andre vill gifta sig) när man redan är förlovad (=överens om att man ska gifta sig), för mig är det rena snurren. Men jag börjar väl helt enkelt bli en konservativ tant som inte begriper mig på såna därna modärna påfund.
    Jag är nog också en konservativ tant isåfall. Tanttiteln har väl ingen ålder? 

    TS, som flera har påpekat så är ju egentligen ett frieri onödigt. Men vill du ändå göra någonting, så låter det väl rart med den idé du har! Ni är ju redan förlovade och har bestämt att ni ska gifta er, så det finns ju ingen risk att din fästman blir pressad av den frågan, som någon här ovan befarade. Kanske ska du välja ett datum som du tror att han också kan tycka om, och be dem skriva det på tårtan. "Vill du gifta dig med mig 12XXXX" eller liknande. 
  • lillama
    Syrinx skrev 2012-03-06 12:53:44 följande:
    Jag är nog också en konservativ tant isåfall. Tanttiteln har väl ingen ålder?

    TS, som flera har påpekat så är ju egentligen ett frieri onödigt. Men vill du ändå göra någonting, så låter det väl rart med den idé du har! Ni är ju redan förlovade och har bestämt att ni ska gifta er, så det finns ju ingen risk att din fästman blir pressad av den frågan, som någon här ovan befarade. Kanske ska du välja ett datum som du tror att han också kan tycka om, och be dem skriva det på tårtan. "Vill du gifta dig med mig 12XXXX" eller liknande.
    Tack de ska ja göra! Skriva datum menar ja. Tack :)
  • dellelgarin
    Denise0007 skrev 2012-03-05 22:04:08 följande:
    Eftersom ni är förlovade behövs ju inget frieri. Ni har redan bestämt att ni ska gifta er ju.
    Jag tänker samma sak, men hur menar du ts att själva förlovningen gick till?
Svar på tråden Blir mitt planerade frieri för "töntligt"?