• Kimji

    Förlovningsring

    Jag, 15 och min kille, 17 har funderat på att förlova oss på vår 1-årsdag som är om cirka 4 månader.
    Jag har börjat kolla på ringar men dom billigaste jag hittat är för ungifär 550kr men dom är rätt så tråkiga, vi vill ha nåt fint eller snyggt med våra namn ingraverat.
    Har skaffat sommarjobb då jag tjänar cirka 3500kr och mitt barnbidrag för cirka 1100kr = 4600kr

    Det ja undrar nu är om nån vet vart man kan köpa 2 st ringar till förlovning som är fina (ej tråkiga, helt vanliga) för runt den summan? :) Eller kanske runt 2000-3500kr? :) Om det finns fina men billigare skriv gärna sida och sånt då också :)
     

  • Svar på tråden Förlovningsring
  • Chicita

    Nu blir jag säkert halshuggen av någon.
    Men mitt största råd till dig är att välja dom billiga (tråkiga) ringarna, eller kolla på silverringar eller liknande som inte blir så dyrt.

    Jag säger inte att det inte kommer att hålla mellan er. Men ni är unga och mycket kan hända. Bara att gå igenom gymnasiet kan ändra en person rätt mycket.

    Jag har varit förlovad två gånger (första gången när jag var 18) och gått igenom ett flertal seriösa förhållanden (med seriös menar jag att vi har bott ihop och att förhållandet varat mer än 2 år) innan jag hittade han som blev min make. Ok det betyder inte att alla måste göra det, men statistiken talar för att ju yngre man är när man binder sig - destå större chans att det kraschar.

    Det jag vill komma fram till är att jag skulle i din sits, ha köpt dom billigare ringarna (eller i alla fall en "billig" ring). Och sen byta ut dom om några år när ni kanske börjar fundera på giftemål.
    Största anledningen till det rådet är inte för att jag tror att det inte kan hålla mellan er (det finns dom som varit tillsammans i princip hela livet). Utan för att ringar slits. dom blir repiga och fula efter ett tag och eftersom ni är unga så ska dom alltså hålla i väldigt många år. Ni har alltså längre tid på er att tappa bort dom också om man ska se det så Tungan ute
    Så satsa på ringar som ni kanske kan byta efter ett par - tre år eller något sånt utan att det blir en stor ekonomisk förlust...

  • sommar2014

    Gå till en butik och kolla! Vi köpte våra ringar från Schalins på Guldfynd. Jag minns inte exakt vad våra ringar kostade, kanske 2000-2500 styck? Detta var för mer än tre år sen! Det är enkla ringar i rött guld. Men det går säkert att hitta mer originell design, det som brukar bli dyrt är ju diamanter och andra ädelstenar. Flera guldbutiker har ju webbshop så googla!

  • sommar2014

    Chicita: Jag träffade min kille när jag var nästan 19, vi förlovade oss när jag var 20 och är fortfarande tillsammans sedan 4,5 år. Nu blev jag väldigt mycket vuxnare efter studenten och att jag flyttade hemifrån (vi träffades sommaren efter studenten) och jag var mycket barnsligare och inte förlovnings-mogen när jag var 15... Men alla är ju olika mogna och vill båda förlova sig tycker jag att man ska göra det! Att förlova sig är ju egentligen en mindre grej än att t.ex. flytta ihop tycker jag! OM det skiter sig är det ju betydligt enklare att bryta en förlovning än att flytta isär exempelvis. Vi var relativt unga när vi träffades, men jag har aldrig tänkt att det är något tillfälligt förhållande bara för att vi är unga. Det kändes rätt från början. Inte måste man gå igenom flera misslyckade förhållanden innan man hittar den rätta! DÄREMOT bör man ju vara medveten om att mycket händer i ens liv när man börjar gymnasiet, tar studenten, flyttar hemifrån, börjar plugga på högskola, börjar jobba etc. Man är ju inte samma person livet genom! Men jag har hunnit ändras många gånger efter att jag fyllde 20 och hoppas att jag aldrig kommer fastna i att vara exakt likadan även efter att jag fyllt 60!

  • Icaros

    Hej!
    Jag och min m2b var själva 16 år när vi förlovade oss. Och 9 år sedan är vi fortfarande ihop och ska gifta oss om 1,5 år! Och "alla" i min m2b släkt träffade varandra i samma ålder och har hållit ihop sen dess.
    Men jag skulle ändå råda er att välja lite billigare ringar. Som redan sagts, mycket händer i den åldern, inte minst att kropparna ändras. Både mina och min m2b's fingrar har blivit större, vilket tyvärr ledit till att ingen av oss bär våra ringar idag :( Tål att tänkas på!
    Vi hade också begränsad budget. Vi köpte schalins på eurogold i Örebro, båda för 1500. Men detta var ju som sagt för nio år sedan... Ringarna hade inga stenar, men ett fint mönster och i priset ingick gravering av båda.

    Lycka till!

  • Millan1984

    När vi förlovade oss för 7 år sen valde vi ringar som inte kostade så mycket. Det är jag glad för idag. Pga medicin kunde jag inte längre ha den, och vi har fått bättre smak på senare år.Så jag bytte ut min. Den ringen jag först hade skulle heller inte kunna passa så många ringar så jag är glad att vi då valde en billigare ring. Nu när vi gifter oss ska sambon få en ny ring han också.

  • knyttan
    sommar2014 skrev 2012-02-26 18:15:04 följande:
    Chicita: Jag träffade min kille när jag var nästan 19, vi förlovade oss när jag var 20 och är fortfarande tillsammans sedan 4,5 år. Nu blev jag väldigt mycket vuxnare efter studenten och att jag flyttade hemifrån (vi träffades sommaren efter studenten) och jag var mycket barnsligare och inte förlovnings-mogen när jag var 15... Men alla är ju olika mogna och vill båda förlova sig tycker jag att man ska göra det! Att förlova sig är ju egentligen en mindre grej än att t.ex. flytta ihop tycker jag! OM det skiter sig är det ju betydligt enklare att bryta en förlovning än att flytta isär exempelvis. Vi var relativt unga när vi träffades, men jag har aldrig tänkt att det är något tillfälligt förhållande bara för att vi är unga. Det kändes rätt från början. Inte måste man gå igenom flera misslyckade förhållanden innan man hittar den rätta! DÄREMOT bör man ju vara medveten om att mycket händer i ens liv när man börjar gymnasiet, tar studenten, flyttar hemifrån, börjar plugga på högskola, börjar jobba etc. Man är ju inte samma person livet genom! Men jag har hunnit ändras många gånger efter att jag fyllde 20 och hoppas att jag aldrig kommer fastna i att vara exakt likadan även efter att jag fyllt 60!
    Fast Chicita säger ju inget om att de inte kan förlova sig! Bara att det kanske inte är så bra att lägga väldigt mycket pengar på förlovningsringarna när man har väldigt dålig ekonomi....
    Och där håller jag med! Vi förlovade oss med silverringar för sammanlagt ca 450 kr, då var vi båda studenter (vilket ändå innebär att man har mer pengar än bara barnbidrag och sommarjobbslön,men visst mer omkostnader också kanske...) Nu när vi ska gifta oss fyra år senare så har vi både bättre ekonomi till att köpa ringar som vi verkligen vill ha, och dessutom helt annan smak än när vi först förlovade oss. Så glad är jag att vi inte la flera tusen på förlovningsringarna då, eftersom vi ändå byter ut dem nu.
  • sommar2014

    Kan dock lägga till att jag kommer byta till ringar i vitt guld senast när vi gifter oss! Min ring har alltid känts fel och för liten i storlek. Jag hade innan bestämt mg för precis vilken sorts ring jag ville ha men så ville min kille tvärtom och då blev det så. Jag tyckte jag bestämde allt annat så då fick han bestämma ringar. Haha! Dessutom var den sorts raka ring jag tänkt mig alltför obekväm och jag var ovan ringbärare. Så mitt enda råd: man kan ha olika ringar!!! :)

  • Kimji
    :) Självklart har både jag och min pojkvän tänkt på detta och vi har pratat, tänkt tillsammans och massa annat.
    Vet inte om jag kan säga att vi är ''mognare'' än dom flesta 15, 17 åringar efter allt vi gått igenom, tuffa och jobbiga grejer, så som stora familje problem med en plastpappa som slår och pappa som dricker till polisförhör och relationsproblem pga svartsjuka, men efter varje gång vi har pratat så löser vi alltid problemen och det känns som om varje gång vi pratar blir vi vuxnare och mer kära i varann df började vi tänka på förlovning för vi älskar varann så mkt. 
    Såklart har vi hört att vi är för unga och detta bara är tonårskärlek men så är det inte för oss :) Vi verkligen älskar varann och mer därtill som vi inte kan förklara.

    Hmm... :) Kanske ska ta och köpa två billigare ringar för cirka 1000kr då? :D Pga kanske måste köpa nya senare med tanke på att vi fortfarande växer. 
  • Chicita
    Kimji skrev 2012-02-26 18:32:30 följande:
    Hmm... :) Kanske ska ta och köpa två billigare ringar för cirka 1000kr då? :D Pga kanske måste köpa nya senare med tanke på att vi fortfarande växer. 
    Det är smart Solig
  • ungbrud

    Lite billigare ringar finns på ur o penn de har förlovningsringar i både guld och silver och graverar.

Svar på tråden Förlovningsring