Inlägg från: Sparriskarro |Visa alla inlägg
  • Sparriskarro

    Någon som gifter sig under juli 2013 ???!!!!

    Hej alla Julibrudar! Skit kul med en tråd att diskutera och få bolla med andra :)


    Vi ska gifta oss 6 juli och nu börjar faktiskt nerverna kännas. :)


    Vi har varit tillsammans i 10 år till sommaren så det var påtiden nu *hehe*


    Planeringsfreak som jag är så har jag planerat sedan i början på september och köpta faktiskt min klänning i slutet på september...


    I januari gick inbjudningskorten ut då jag har utspridd familj och vårt bröllop blir mitt i semester tiderna...


    Jag var superkluven just kring inbjudan. enligt "reglerna" ska man ju inte skicka inbjudan tidigare än 3 månader innan bröllopet men det känndes omöjligt och att skicka "save the date"-kort känns ur min syn bara som massa besvär... I vår vänskapskrets tror jag fler hade blivit förvirrade om ett sånt kort hade skickats.


    Jag gjorde våra inbjudningar själv. väldigt enkla då jag inte är en super pysslig person och framför allt inte så duktig på sånt. det var kul och på så sätt fick vi dem precis som vi ville... som jag sa tidigare har vi många inresande till bröllopet och vi ville få med så mycke information som möjligt om boende och andra detaljer (inga barn etc) så vi gjorde faktiskt en bröllopshemsida. Det kan jag varmt rekomendera! Vi har bara fått possitiv feedback på den och det var inte alls svårt heller :)


    just nu sitter jag med magont över vigselringen, blommor och tårta... VARFÖR är alla beslut så svåra? Har ni börjat titta på Tårtor? Hur tänker ni kring den? vad ska ni ha för smak? jag saknar helt inspiration...


    Kan inte hitta en florist som verkar förstå mig och vara intresserad och inspirerande... det gör mig lite ledsen... Har jag för höga krav? Har träffat 2 olika nu och båda har kännts sådär mesiga och osäkra... det gör ju mig osäker. jag vill inte ha något jätte avanserat utan en vanlig bukett med lila och vitt (våra färger) och gärna nån lilja, kalla eller orkide. tycker inte de borde vara så svårt... eller?


     

  • Sparriskarro
    Pagnie skrev 2013-03-24 11:11:36 följande:
    ja du låter lika planeringsfreak som alla andra här. vi är nog alla lite galna när det kommer till planering men det är ju bara bra. då får man det ju antagligen precis som man vill ha det.

    Vi har planerat vårt bröllop sedan november 2011 så det har varit mycket tid i det. Jag köpte också min klänning i slutet på september men det behövdes verkligen för de beställde fel storlek och grejer så det blev lite krångel men nu är det fixat.

    ja alla dom där besluten är jättesvåra. vigselringarna har faktiskt legat hemma i lådan sedan januari men det var ett svårt val så jag förstår din beslutsångest. Jag hade ju i alla fall två att välja ut så jag behövde inte välja mellan dom två jag tyckte mest om. men det var ett jätte svårt beslut.
    Blommot är ju jätteviktigt. vi har ju sånt som ingår i vårt paketpris från lokalen så jag hoppas att vi är nöjda med honom. Men det är ju som sagt viktigt.

    och tårta är något som är skitsvårt faktiskt. vi kommer nog ha vitchoklad och hallon dock men det är inte besätmt än. men utseendet är ju svårt det också.

    Ja då är du nog snäppet värre :P Som planerat från 2011. men det gillar jag skarpt! :D


    största problemmet med ringen är att på min födelsedag kom min mamma och gav mig hennes Vigselring (pappa och mamma är skillda) och frågade om jag ville ha den. den är jätte söt med 11 små diamanter i. men jag ville egentligen ha en vitguldsring då jag har mest silversmycken i övrigt. min förlovningsring är i gult och
    vitt guld och ganska dominant. så mammas ring förvinner lite tillsammans med min förlovningsring. sen var vi hos en guvelerare och han sa att mammasring måste sättas om då en av diamanterna satt lite snätt och att den va så gammal nästan 30 år. Då kunde jag ju få en vitguldring i botten istället och "bara" ta diamanterna (ungefär tillsamma pris som att sätta dem i en gul guldsring) men detta skulle kosta drygt 6000-7000kr. *suck* Mycke pengar tycker jag eftersom jag faktiskt har diamanterna med mig själv.


    Jag har sedan varit och tittat på andra ringar och att köpa en ny och hittat en skitfin med stora prinsessdiamanter i vitguld precis som jag har drömt om. som på erbjudande bara kostade 6500 kr. Jag har beställt hem denna i min storlek för att testa men har nu dilemmat att jag inte vågat berätta för min mamma.


    Jag förstår att för henne är detta en jätte stor grej och det är en super fin gest och jag tror hon kommer bli ledsen. Vet inte vad jag ska göra eller säga och det gör att jag mår skit :( Vad ska jag göra?

  • Sparriskarro
    Pagnie skrev 2013-03-24 12:45:29 följande:
    okej kanske bara lite värre men inte så mycket.
    ja då förstår jag ditt dilemma och det var ju som du säger ganska dyrt då du redan har diamanterna. Men å andra sidan så kan du väl egentligen ha din mammas ring som en ring och inte som vigselring. alltså ha den på andra handen eller något.
    Du bestämmer ju helt själv och det är ju något hon måste acceptera. Och det gör hon nog säkert men lite ledsen blir hon nog. Men samtidigt känner man ju att hon hade den ringen i sitt äktenskap också och det slutade ju uppenbarligen med skilsmässa så vill man ha den då? jag är lite vidskeplig så och historien till den blir ju inte så bra då. Ja det är ju något du får fundera på helt enkelt.

    men du hade alltså köpt en ring nu? när kommer den då?

    Tack för stödet :)


    Jo jag har bestämt nu att säga som det är till mamma. Hoppas hon tar det ok.


    Ringen jag beställt kommer nog nästa vecka. Jag är superspänd :)Hoppas att den känns perfekt när jag har den på mig så är dett ett beslut mindre kvar :)


     


    Hur fungerar det när man har blommor i paketet? Är det så då att ni ändå får välja blommor eller tar de fram något som de tycker passar?


    Det lät gott med vitchocklad och hallon. jag har funderat lite på Hallonmouse, chokladmouse och sockerkaksbotten kanske i choklad. Det är lite klurigt för jag är super allergisk mot nötter så jag kan inte ha marsipan på heller... och jag måste hitta en bagare som vågar garantera att de inte finns nötter... Det är minst sagt en utmaning... Lutar åt en avlägsen bekant som gör tårtor som hobby men vi har inte fått besked ännu om hon kan/vill göra...


     


     


     


     

  • Sparriskarro
    luhsky skrev 2013-02-18 15:39:30 följande:
    Oj! nu blev jag ännu mer nervös!
    Vi ska ocksä gifta oss den 27 juli!!! (YEYY!!) men... vi har haft massa funderingar förra året, om när och hur vi skulle gifta oss, om vi skulle göra det i Brasilien (mitt hemland) eller i Sverige.. men vi kom aldrig fram till nåt beslut.
    Nu, alltså jag menar IGÅR kväll Förvånad (Yes, true story!) har vi bestämt oss att vi ska gfta oss i år och på sommar!!! den 27 juli blev det, som sagt, och jag är helt förvirrad om hur jag ska börja planera.

    Kanske ett Save the date kort, eftersom det är "ganska" snart, kanske!?!? men tänkte också att de riktiga inbjudningskorten ska iväg så fort de är klara, (tänkte om kanske 2 veckor) ?? är det för tidigt?!

    Det blir runt 60 gäster och vi ska använda oss av all gräs och platt plats vi hittar på mina svärföräldrar landställe (ute på Djurö, Stockholms skärgård) och det känns bra att vi skippar den kostnad... men, det går nog inte att ha alla 60 personer på "samma ställe", typ, så att de ser varandra.. utan, det kanske blir mer utspridd lite överallt, fler bord med 6 till 8 pers var.. tycker ni det blir konstigt?!

    Usch. så mycket att tänka på.. behöver lite hjälp av er som redan ligger kanske halvvägs i planeringen!

    Så roligt att ni kommit fram till ett datum.


    Jag tycker inte man behöver skicka save the date kort. de gjorde inte vi. Försök dock få ut inbjudan så snart som möjligt eftersom det är mitt i semestertider. Om ni känner att det blir stressigt och inte har plats och tider klara så kan ni skicka save the date så slipper ni skriva så mycke info... Men det är en smak sak.


    Lycka till :)

  • Sparriskarro

    låter som ett grymtpaket. Får man fråga vad ni ger för det? vart i sverige bor du?


     


    Jag är riktigt sugen på en fyrkantig flervånings tårta med vit sockerpasta och lila blommor eller sidenband. tycker det är supersnyggt. så modellen är typ klar iaf :)


    förlovningsringen var inte något problem. Vi hade kollat på lite ringar 2-3 månader innan och pratat löst om förlovning men när han friade hade vart jag helt överaskad. Då hade han köpt en av de två ringar som vi tyckte va finast (han valde min favorit :) ) och hade tom graverat dem med varsin mening som vi ofta säger till varandra. SÅÅÅÅ romantiskt och gulligt tycker jag :D så tillsommaren har vi varit förlovade i 6 år... Inte helt enligt traditionerna där... *hahaha*


    Pratade med mamma igår och hon tog de ganska bra. tror hon vart lite ledsen men jag verkligen underströk hur glad jag vart för ringen och gesten... nu måste jag BARA vänta på att den kommer.... LÄNGTAR!!!


     


     


     

  • Sparriskarro
    miss Li skrev 2013-03-26 18:03:26 följande:
    Hur långt har ni kommit i er planering julibrudar?

    Vi har prickat av:

    Festlokal
    Vigselplats (festlokalen)
    Vigselförättare
    Klänning till mig
    Kläder till brudgum
    Tärna
    Marskalk
    Toastmaster
    Fotograf - preliminärt bokad
    Band till festen
    Inbjudningar har gått ut

    Ej klart som jag stressar lite över:

    Hår och smink
    Solist till vigseln

    Någon som tycker vi har missat något som borde varit fixat typ igår? :P

    Det jag kan komma på som finns på min lista men inte på din är Ring (om ni ska ha någon ny) och blommor.


    Sen är det mat och tårta också men det kanske ingår i festlokalen?


    Ser ut som du har det mesta på plats... I påskhelgen blir det jobb för mig... :)

  • Sparriskarro
    Pagnie skrev 2013-03-26 17:00:16 följande:
    vi betalar drygt 130 000 för det paketet och då är det ca 150 gäster. men då ingår det

    blommorna
    tårtan
    dekorationer
    dukning
    dj
    fri bar
    mat
    servering
    limousine
    kameraman
    fotograf
    fruktbuffe + chokladfontän (vit choklad så klart, akta klänningen du vet)
    Kakbuffé
    städning

    ja och sen är det säkert något jag glömt men det var nog de stora sakerna. så det är intre speciellt mycket vi behöver göra.

    vad bra att din mamma tog det bra. Vad skönt för dig. :D
    och vi kommer att gifta oss i stockholm men vi bor i sörmland.

    så nu är det inte mycket kvar. hindersprövningen och namnbyte har jag fixat papper idag. så nu ska det skrivas på och skickas in. ringarna är klara
    klänningen hämtar jag v.15 eller v.16 beroende på hur jag jobbar, slöja och smycken är klara
    skor är klara
    hotell dagen innan till mig och tärnor är bokat samt till bröllopsnatten

    frisören är fixat och 2 extra fotografer är fixade :D

    så nu är vi good to go så att säga. ;)

    Vilket Paket! Riktigt bra låter det som. Vi har ju redan bokat vårat men hade jag hittat något liknande hade jag varit riktigt nöjd.


    Vi gifter oss 4 mil norr om stockholm, men de ställen jag tittat på har tyvärr haft en redig prislapp. Om du vill får du gärna säga vart ni ska gifta er (kan vara bra för framtiden att veta)


    Men känn inget tvång... :)


    Vi är lite fast i efternamnet fortfarande och är inte helt överrens om vad vi ska heta. Vi vill absolut heta samma sak men vi kämpar på med "nya" namn och jag hoppas vi hittar en kompromiss snart. Har Ni gjort ett nytt namn eftersom du gjort namnansökan? Var det svårt att göra i så fall?


     


     


     

  • Sparriskarro
    Pyttis skrev 2013-03-28 09:12:11 följande:
    oh vilken fin klänning Brud 130713!! gillar fluffet :)

    precis 100 dagar kvar för vår del idag, var tar tiden vägen? galet så fort det går :)

    sen tänkte jag även be om en åsikt, var 100% på att jag skulle ha frisyr liknande denna:


    men så sa sambon igår att han tycker det är fint med utsläppt.. o nu när jag satt i förlängningen så tycker jag inte det är så dumt jag heller..
    vad tycker ni är finast?
    nu skulle det givetvis va snyggare i satt om jag bara ska ha utsläppt men ni fattar ;)


    Hej Pyttis, Vilken cool klänning, den var verkligen jätte fin!


    Fristyren med fläta också, men vill hålla upp ett varningensfinger... Jag var hårmodell i höstas och hade en liknande frisyr där håret var "flätat" och låg över ena axeln. JÄTTE SNYGGT! men det var svårt att vrida på huvudet. för varje gång gneds flätan mot axeln och tillslut blir den lite "sliten" Så jag kände mig lite stel för jag ville ju inte förstöra frisyren... Men det är bara att prova själv och känn hur det känns. min "fläta" var inte så hårtflätad heller vilket kanske gjorde att det känndes mer som om den skulle gå sönder... Men det är skit snyggt så jag tycker du ska prova och känna hur det känns :)


    För mig blir det halvuppsatt liknande som Pagnie, (har en av bilderna som du har som insprationsbild redan *hehe*) Jag har en Korsettklänning utan axelband och för att jag inte ska känna mig så naken vill jag ha lite nersläppt hår...


    Pagnie: Ja underkläder ska vi inte ens tala om! SKIT svårt. jag tror jag kommer ha olika på dagen och sen byta till Bröllopsnatten. Alla som jag pratat med säger att man ska ha SKÖNA underkläder på dagen som heller inte syns under klänningen så de måste vara något axelbandslöst för mig och jag kan inte ha en korsett under min klänning för klänningen har inbyggd korsett med vajrar så de skulle bli jätte knöligt... Har än så länge inte hittat en BH utan axelband som sitter uppe OCH är sexig på samma gång... Så jag tror det helt enkelrt får bli två uppsättningar :) hur tänker ni?

  • Sparriskarro
    Brud 130713 skrev 2013-03-28 08:19:15 följande:
    korsett är ju grymt snyggt :) ja jag är en färgstark personlighet och tycker att denna klänning matchar det hihii lite attityd liksom hihihii!! DEt är ju bara det där med måtten, jag skulle VERKLIGEN behöva ta mig själv i kragen och gå ner massor!!
    Hur är det mer er tjejer har ni börjat "banta" på något sätt Glad
    OOh är super stressad ska iväg på skidsemester med en annan barnfamilj vi har hyrt stuga så måste städa, packa fixa och vill bara gå och sova hahaha!
    Ni får ha en underbar påsk och försök att ta det lite lugnt i helgen , återkommer nog först om en vecka tänkte lämna laptopen hemma :D

    Verkligen en fin klänning! Dte finns så otroligt mycke fint!


    Förra året sålde jag min häst och har sedan dess gått upp 6kg. Kanske inte så mycke för andra men för mig har det varit traumatiskt! Har alltid varit den där "smala" som inte kan gå upp i vikt och helt plötsligt kunde jag inte ha ett enda par av mina byxor och alla tröjor fick "konstiga" veck. Nu har jag börjat tagit mig i kragen och gått ner 1 kg. Så snart snön och isen är borta från vägarna börjar jag gå varje dag. antingen 30 min på morgonen eller 1 h på kvällen. Sen försöker jag hålla mig ifrån Godis och Chips men jag ÄLSKAR sås så de kan jag inte låta bli. min M2B brukar mobba mig för att jag äter sås med mat ;) försöker iallafall ta lite mindre sås men kan inte äta mat utan... det bara går inte...


    Jag är av den tron att man mår bäst av en varierad kost och att äta i måtta men att det bästa sättet att gå ner (och faktiskt hålla den vikten) är att röra på sig mer. Hitta alla de där små tillfällerna som man i vardagen kan utnyttja. Gå till affären för att handla möjlk eller klippa gräset utan att använda motorn som gör att den går själv. Köra plankan framför TVn istället för att ligga i soffan. Om nått har vi ju en morot i slutet. VEM vill INTE vara sitt snyggaste på Bröllopsdagen?!


    Kämpa på det kommer att gå!


     

  • Sparriskarro

    Ojojoj vad det svänger i planeringen och humöret just nu...


    Igår var jag nästan gråtfärdig när ytterligare två par tackade nej till vårt bröllop. Jag ringde juveleraren förtvivlat utan resultat och insåg att jag fortfarande inte fått bekräftelse från Prästen...


    *PANIK!*


    Idag har jag betat av många punkter för planeringen:


    - Fått tag på juveleraren, ringen kommer nästa vecka :D


    - Ringt Frisören och bokat, klipp,färg och provuppsättning 11/6.


    - träffat en bekant, till en bekant som ev. ska göra våra blommor


    - pratat med pastorsexpiditionen och vår vigsel är bokad men ingen präst tilldelad ännu.


     


    *Pusst* så skönt. en stor sten har fallit från mitt bröst!


     


    Hur går det för er andra? När har ni satt OSA, har ni skickan inbjudan? Är det OK att bjuda folk i efterhand? Vi har nu fått en del Nej tack (vilket känns helt fruktansvärt) ska man börja bjuda på "reservlistan" nu?


     

Svar på tråden Någon som gifter sig under juli 2013 ???!!!!