• KirsiLaa

    Hur ska man nu bjuda till möhippa?

    En av mina tärnor är på hugget och har pratat mycket om planerna för möhippan. Jag ska väl ge henne en lista på vilka som ska bjudas, och det är där jag blir lite fundersam. 

    Jag tänker att ingen ska utelämnas, utan alla i lämplig ålder (vilken det nu kan vara) ska få chansen att vara med. Men, ska listan innehålla samtliga kvinnor som är bjudna på bröllopet eller bara de kvinnor som har tackat ja?  

    Hur har ni gjort/planerar att göra?  


  • Svar på tråden Hur ska man nu bjuda till möhippa?
  • Juni 2012

    Alla som är bjudna, röstar jag för.
    Bara för att man inte kan bevittna vigseln av olika skäl, så innebär det väl inte att man inte vil fira ändå? Och då är ju möhippan perfekt :)

  • Jag han

    Jag fick också skriva en lista. Jag valde att mina vänner och bekanta. Ingen i släkten förutom brorsans tjej och svägerskor på mannens sida. Umgås inte med mina kusiner eller så och de skulle kännas konstigt att ha dem med.


    Vi blev elva tjejer med mig.


    Men man gör väl precis som man känner för antar jag :)

  • daniiel

    Nu blev det ju ingen möhippa för min del, men jag skrev ner alla tjejer i min ålder som var bjudna på bröllopet :) Det var några som inte kunde närvara på bröllopet, men tänkte att de kanske hade tid tidigare ändå. Uppenbarligen hade ingen tid, varken före eller efter bröllopet. Nåja..


  • KirsiLaa

    Tack för svaren. 

    Det blir alla bjudna på listan. :) Nu är ju frågan vilka åldraar äl lämpliga. Själv är jag 31, så de mellan 25 och 35 känns självklara. Men ska jag även bjuda de som är 18-20 och de som är 35-40?  


  • daniiel

    Jag skulle nog välja att bjuda alla vuxna, så från 18år och så långt upp som det känns bekvämt för dig. Det beror ju också lite på vilken relation du har till personerna visserligen.

    Tex om du har de du känner rätt väl, kanske kusiner och vänner som är upp till 38år, men du har bara en ytligt bekant (tex fru till din blivandes vän eller liknande) som är 40år, så hade jag nog dragit gränsen vid 38år då. Samma sak i åldrarna neråt.

    Svårt sånt där, men försök fundera på vilka du skulle vilja ha där och vilka som kanske skulle uppskatta att få vara med :)


  • brideo

    Jag kommer inte skriva nån lista. Räknar kallt med att min m2b fixar det med hjälp av min mobil, fb och sedan ger uppgifterna till min tärna. Känns lite konstigt att skriva en lista själv då man ju inte, som jag och mina vänner fixar hippor iaf, ska känna till hippan. Men alla gör olika. 

  • Fru Pettersson

    MIn man fixade också lista och kontaktuppgifter till min tärna. Supersmidigt
     

  • kaju

    När gästerna ringer och anmäler sig till bröllopet får de info om vem de ska kontakta (min syster) om de vill vara med på möhippa. Då får var och en ta ställning till om de vill vara med och man slipper känna att man missat någon.

  • daniiel

    Jag tycker det känns skönt att få skriva ihop listan själv, för då kan man verkligen se till att ingen glöms bort. Min make har nog inte så stor koll på alla mina kusiner och skolkompisar osv.

    Bara för den sakens skull, så betyder det ju inte att man vet när, var eller hur hippan kommer bli.


  • Anneli256

    Vi har skrivit en lista på alla gäster till toastmadame som är den dom ska OSA till. På denna lista står namn, relation till brudpar, tel nr mm. Allt för att underlätta för henne. Eftersom hon även då kan ta emot "anmälningar" om att dom ska hålla tal osv. 
    Det  är min åsikt att alla kvinnor som är bjudna till bröllopet ska bli tillfrågade. Jag vet att en del inte kommer att delta tex min mammas moster osv pga ålder. Men jag har valt att inte lägga mig i vilka eller hur det görs. Det är upp till mina tärnor och jag skulle bli mycket förvånad om det inte blev någon möhippa eftersom dom är ganska på hugget Skrattande När jag blev tillfrågad om jag hade önskemål så svarade  jag bara, inte något som kostar för mycket vill  inte att någon ska behöva tacka nej pga dom inte har råd att delta.Guld i mun

  • KirsiLaa
    daniiel skrev 2012-01-21 17:06:53 följande:
    Jag tycker det känns skönt att få skriva ihop listan själv, för då kan man verkligen se till att ingen glöms bort. Min make har nog inte så stor koll på alla mina kusiner och skolkompisar osv.

    Bara för den sakens skull, så betyder det ju inte att man vet när, var eller hur hippan kommer bli.
    Precis min tanke där. Mina tärnor är bra kvinnor alla tre, men de kan vara lika tankspridda som jag. Så jag föredrar att skriva listan själv i lugn och ro så att jag vet att alla som ska komma med kommer med. Jag kommer att både dubbel- och trippelkolla listan. :) 

    De som hamnar på listan blir från 18 år och uppåt. Då fick jag med två kusiner och ett kusinbarn som jag gärna vill ha med. Min blivandes systerdotter blev också nedskriven, även om vi bara har träffats en gång. Det finns bara en som är under 40 men över 35 (en av marskalkarnas fru) som var kandidat, men henne gillar jag inte alls, så jag kanske kan dra gränsen vid 35 då. Jag känner mig väldigt elak dock. :| 
  • daniiel
    KirsiLaa skrev 2012-01-21 19:01:12 följande:
    Precis min tanke där. Mina tärnor är bra kvinnor alla tre, men de kan vara lika tankspridda som jag. Så jag föredrar att skriva listan själv i lugn och ro så att jag vet att alla som ska komma med kommer med. Jag kommer att både dubbel- och trippelkolla listan. :) 

    De som hamnar på listan blir från 18 år och uppåt. Då fick jag med två kusiner och ett kusinbarn som jag gärna vill ha med. Min blivandes systerdotter blev också nedskriven, även om vi bara har träffats en gång. Det finns bara en som är under 40 men över 35 (en av marskalkarnas fru) som var kandidat, men henne gillar jag inte alls, så jag kanske kan dra gränsen vid 35 då. Jag känner mig väldigt elak dock. :| 
    Hehe ja, precis :)

    Jag tycker inte du behöver känna dig elak. Brukar du umgås med henne? Om inte, så förväntar hon sig nog inte att bli bjuden på hippan heller faktiskt. Bara för att hennes make står din blivande nära, så betyder inte det att ni måste vara goda vänner. Jag tycker nog du kan dra gränsen vid 35år med gott samvete :)

    Haha det kan bero på att jag känner igen situationen, en av min makes bästa vänner (som var marskalk på vårt bröllop) har en sambo som jag tycker väldigt illa om :P
  • KirsiLaa
    daniiel skrev 2012-01-21 19:38:12 följande:
    Hehe ja, precis :)

    Jag tycker inte du behöver känna dig elak. Brukar du umgås med henne? Om inte, så förväntar hon sig nog inte att bli bjuden på hippan heller faktiskt. Bara för att hennes make står din blivande nära, så betyder inte det att ni måste vara goda vänner. Jag tycker nog du kan dra gränsen vid 35år med gott samvete :)

    Haha det kan bero på att jag känner igen situationen, en av min makes bästa vänner (som var marskalk på vårt bröllop) har en sambo som jag tycker väldigt illa om :P
    Jag har träffat den här kvinnan två gånger. Första gången tyckte jag inte om henne, men tänkte att jag kanske var för stressad iom att jag värdinnade just den festen vi sågs på. Andra gången åkte vi till dem (de bor ca 4 timmar iifrån) och skulle spendera helgen där. Jag höll på att gå isär redan fredag kväll och på lördag eftermiddag krävde att vi åker hem.

    Sambon var till en början jätteledsen över att jag inte tycker om henne, hon är en sån där översittartyp som tror att hon är bättre än alla andra och minsann ska påpeka alla fel hon hittar och bara ser ner på en.  Men efter några omgångar av förklaringar och försäkran om att jag inte förväntar mig att han ska sluta umgås med sin vän bara för att jag inte tycker om frun hans, samt att det är inte värre än att jag kan befinna mig i samma rum och prata och bete mig som folk när det behövs. 

    Men okej. Jag ska försöka låta bli att känna mig elak då. :) Det hade nog känts bättre att inte bjuda med den andra marskalkens sambo heller. Men hon är ju jättetrevlig och i min ålder, så henne har jag ju gärna med. :) 
  • KirsiLaa
    Anneli256 skrev 2012-01-21 18:57:31 följande:
    Det  är min åsikt att alla kvinnor som är bjudna till bröllopet ska bli tillfrågade. Jag vet att en del inte kommer att delta tex min mammas moster osv pga ålder. Men jag har valt att inte lägga mig i vilka eller hur det görs. Det är upp till mina tärnor och jag skulle bli mycket förvånad om det inte blev någon möhippa eftersom dom är ganska på hugget Skrattande När jag blev tillfrågad om jag hade önskemål så svarade  jag bara, inte något som kostar för mycket vill  inte att någon ska behöva tacka nej pga dom inte har råd att delta.Guld i mun
    Jag hade den tanken först också, att alla oavsett ålder ska bli tillfrågade. Men när jag hade funderat en stund på det så kändes det inte riktigt rätt att mamma, mormor, fastrar etc. skulle vara med... 
  • daniiel
    KirsiLaa skrev 2012-01-21 20:55:10 följande:
    Jag har träffat den här kvinnan två gånger. Första gången tyckte jag inte om henne, men tänkte att jag kanske var för stressad iom att jag värdinnade just den festen vi sågs på. Andra gången åkte vi till dem (de bor ca 4 timmar iifrån) och skulle spendera helgen där. Jag höll på att gå isär redan fredag kväll och på lördag eftermiddag krävde att vi åker hem.

    Sambon var till en början jätteledsen över att jag inte tycker om henne, hon är en sån där översittartyp som tror att hon är bättre än alla andra och minsann ska påpeka alla fel hon hittar och bara ser ner på en.  Men efter några omgångar av förklaringar och försäkran om att jag inte förväntar mig att han ska sluta umgås med sin vän bara för att jag inte tycker om frun hans, samt att det är inte värre än att jag kan befinna mig i samma rum och prata och bete mig som folk när det behövs. 

    Men okej. Jag ska försöka låta bli att känna mig elak då. :) Det hade nog känts bättre att inte bjuda med den andra marskalkens sambo heller. Men hon är ju jättetrevlig och i min ålder, så henne har jag ju gärna med. :) 
    Då tycker jag definitivt inte att du måste skriva upp henne på listan. Ni känner ju inte varandra. Jag tvivlar på att hon sitter hemma och tänker "Ojoj, vad spännande och roligt det ska bli att få vara med på "KirsiLaa"s möhippa!". Jag tror nog hon förstår om hon inte får en inbjudan. Alla kan inte alltid vara med på allt.
  • Mahy

    På min möhippa var bara närmsta vännerna närvande, Vi var 8st, Känns som att det räckte :) jag känner inte de andra inbjudna tjejerna så himla väl, så ser inte poängen med att ha alla med :) Nu blev det avslappnat och roligt just för att även om de inte kände varandra så visste de vilka alla var!

  • Dejli
    KirsiLaa skrev 2012-01-21 20:57:14 följande:
    Jag hade den tanken först också, att alla oavsett ålder ska bli tillfrågade. Men när jag hade funderat en stund på det så kändes det inte riktigt rätt att mamma, mormor, fastrar etc. skulle vara med... 
    Nej,  jag håller med... jag tycker de som tillhör "kompisgenerationen" är de som är välkomna i första hand... dvs inte mammor och mostrar, och kanske inte syskonbarn etc heller om man inte är i samma ålder på ett ungefär (det kan de ju vara om ens syskon är mycket äldre).
  • Anneli256

    jag förstår eran tanke..och alla gör som dom känner. Men jag känner bara som så att alla dom jag bjuder på bröllopet vill jag fira vår dag med. Och möjligheten är att eftersom vi tänkt ha ett bildspel som bla min maid of honour/ fotograf ska göra så kan det mycket väl komma med bilder från möhippan.. och jag skulle tycka det var pinsamt om någon ställde frågan på bröllopet.. Jasså det har varit en möhippa? och kanske känt sig utanför för att dom inte blev tillfrågade.. inte helt kul att svara.. Ja men du var för gammal för att bli medbjuden. jag vet inte om d är rätt men jag är rädd för att folk ska känna sig åsidosatta eller bortvalda. Hade själv blivit ledsen om min son o svärdotter hade gift sig  dom är 24 o 25 år.. och jag inte hade blivit tillfrågad för att jag är över 35. Fast jag är 42 så kan jag både festa och hitta på spex o kul saker ...Tycker inte det har med ålder att göra om man tex inte är som min gammelmoster över 75.. men hon har ändå valfriheten att komma om hon så önskar. Annars tycker jag det är mer som en tjejträff med dom närmsta vänninorna.. Så känner jag iafSkrattande

  • Mahy
    Anneli256 skrev 2012-01-22 10:12:33 följande:
    jag förstår eran tanke..och alla gör som dom känner. Men jag känner bara som så att alla dom jag bjuder på bröllopet vill jag fira vår dag med. Och möjligheten är att eftersom vi tänkt ha ett bildspel som bla min maid of honour/ fotograf ska göra så kan det mycket väl komma med bilder från möhippan.. och jag skulle tycka det var pinsamt om någon ställde frågan på bröllopet.. Jasså det har varit en möhippa? och kanske känt sig utanför för att dom inte blev tillfrågade.. inte helt kul att svara.. Ja men du var för gammal för att bli medbjuden. jag vet inte om d är rätt men jag är rädd för att folk ska känna sig åsidosatta eller bortvalda. Hade själv blivit ledsen om min son o svärdotter hade gift sig dom är 24 o 25 år.. och jag inte hade blivit tillfrågad för att jag är över 35. Fast jag är 42 så kan jag både festa och hitta på spex o kul saker ...Tycker inte det har med ålder att göra om man tex inte är som min gammelmoster över 75.. men hon har ändå valfriheten att komma om hon så önskar. Annars tycker jag det är mer som en tjejträff med dom närmsta vänninorna.. Så känner jag iafSkrattande
    Jag förstår din känsla, Men samtidigt känns möhippan rätt privat! ´På min satt vi och pratade en del dumheter om gamla minnen om mig, och jag hade inte velat att min svärmor eller svägerskor skulle få höra det hur underbara de än är! och visst man kan skippa snacket, men samtidigt så var ju den dagen om mig så det föll sig rätt naturligt :)
  • Dejli
    Anneli256 skrev 2012-01-22 10:12:33 följande:
    jag förstår eran tanke..och alla gör som dom känner. Men jag känner bara som så att alla dom jag bjuder på bröllopet vill jag fira vår dag med. Och möjligheten är att eftersom vi tänkt ha ett bildspel som bla min maid of honour/ fotograf ska göra så kan det mycket väl komma med bilder från möhippan.. och jag skulle tycka det var pinsamt om någon ställde frågan på bröllopet.. Jasså det har varit en möhippa? och kanske känt sig utanför för att dom inte blev tillfrågade.. inte helt kul att svara.. Ja men du var för gammal för att bli medbjuden. jag vet inte om d är rätt men jag är rädd för att folk ska känna sig åsidosatta eller bortvalda. Hade själv blivit ledsen om min son o svärdotter hade gift sig  dom är 24 o 25 år.. och jag inte hade blivit tillfrågad för att jag är över 35. Fast jag är 42 så kan jag både festa och hitta på spex o kul saker ...Tycker inte det har med ålder att göra om man tex inte är som min gammelmoster över 75.. men hon har ändå valfriheten att komma om hon så önskar. Annars tycker jag det är mer som en tjejträff med dom närmsta vänninorna.. Så känner jag iafSkrattande
    Det ansvaret kan du aldrig ha anser jag eftersom det är brudens nära och kära som ordnar möhippan, det är definitivt inte bruden som bjuder in till den. Visst kan man prata med sin BM om vilka man skulle önska kom på möhippan, och om det är någon man gärna slipper. Men det är inte brudens sak egentligen att lägga sig i organisationen av en eventuell gästlista...

    F ö så tycker jag att de som känner att de skulle vilja delta på en möhippa hör av sig till någon mer man vet ska komma, eller till brudens BM och hör sig för. Det är inte tärnans/tärnornas uppgift att dra ihop en möhippa, utan alla har delat ansvar för den saken, även om det kanske är mest naturligt att en syster eller bästa vän är den/de så håller i trådarna.

    Men om möhippan inte hålls orimligt tidigt (så att man inte hunnit höra sig för) så har man ett eget ansvar att se om något redan är på gång, eller själv vara med och organisera något om inget är under planering.

    Jag är 26 och min mamma ganska ung också, men jag hade nog känt att det var både konstigt och obekvämt om min mamma eller svärmor (som iofs inte lever längre) var med på en eventuell möhippa... men jag har aldrig sett min mamma som en kompis utan som just min mamma, även om vi har en väldigt god relation. Så nej, jag tycker inte det har med ålder att göra per se, utan om att möhippan är för de i "samma" generation, eller hur man ska säga... men det är ju som sagt olika...
Svar på tråden Hur ska man nu bjuda till möhippa?