Inlägg från: daniiel |Visa alla inlägg
  • daniiel

    Musik under vigsel??

    Vi gifte oss i augusti och hade dessa låtar :)

    Ingång
    Visa vid vindens ängar (orgel)

    Psalmer
    En vänlig grönskas rika dräkt (201)
    På bröllopsdagen ber vi (melodi: Den blomstertid nu kommer)

    Utgång
    Änglagård (orgel)

    Jag tycker definitivt att man ska använda sig av orgel om det finns i kyrkan, för oavsett vilken låt man väljer, så låter det väldigt pampigt och mäktigt på orgel :)


  • daniiel
    "På bröllopsdagen ber vi" och "Till man och kvinna gjorde han" är två vigselpsalmer som inte är bundna till någon årstid, utan funkar lika bra på sommarbröllop som vinterbröllop.

    Det finns fler vigselpsalmer som passar året runt, psalm 82-85 och psalm 410-411.

    Sedan har du vinterpsalmer, tex psalm 861 och psalm 518.

    Psalmen "Du vet väl om att du är värdefull" har en jättevacker text och förknippas av många med dop, men den funkar precis lika bra på ett bröllop :)
  • daniiel
    Emma84 skrev 2012-01-21 20:54:49 följande:
    Måste man ha psalmer med? 
    Vi har valt "Du är allt" och "För kärlekens skull" med en solist.
    Jag/vi tycker att det räcker - men MÅSTE psalmer vara med?
    PimPim83 skrev 2012-01-21 20:58:40 följande:
    Om du gifter dig i Svenska Kyrkan så måste minst 2 psalmer vara med ja.
    Precis, det är tre psalmer egentligen i vigselgudstjänsten, men man brukar kunna plocka bort en och bara ha två psalmer istället :) Två är alltså ett måste! Solosånger ersätter inte psalmer, utan är ett komplement.
  • daniiel
    Emma84 skrev 2012-01-21 22:21:41 följande:
    Å då kan ni väl säkert svara på om man MÅSTE säja något mer än "Ja" i kyrkan. Det där med "Jag tar dej X...." måste det säjas eller kan man "stryka" det eller att prästen säjer något bra istället, som man bara ska svara JA på
    Ja, man måste säga mer än just "Ja" i kyrkan, men man kan läsa efter prästen. Det är inte så farligt :)
    Det är ju väldigt kort det man ska säga och prästen kan förstava.

    "Jag, NN,
    tar dig, NN,
    nu till min hustru/maka/make
    att dela glädje och sorg med dig
    och vara dig trogen
    tills döden skiljer oss åt."

    Och bara så du vet, i en svensk vigselgudstjänst ingår det ingen kyss ;) Den brukar man ta på kyrktrappen utanför efter det hela är över :)

    Vill du inte ha psalmer och inte heller säga mer än "Ja", så rekommenderar jag en borgerlig vigsel. Där finns en kort (superkort!) version och en lite längre, www.skelleftea.se/default.aspx, och ingen av dom behöver man säga mer än "Ja".
  • daniiel
    Emma84 skrev 2012-01-22 09:57:12 följande:
    Haha, jag har vanligtvis inget emot att prata - tvärtom!
    Tänker mest på hur jag ska kunna få ur alla ord när jag står där uppe NERVÖS!
    Menmen, det får väl gå

    Bröllopet är satt till 2 juni, de mesta planeringar är gjorda, bokade och köpta - så att ändra till borgerlig vigsel nu är nog lite sent påtänkt
    Ah, jag tänkte bara, eftersom du inte verkade vilja ha en kyrklig.

    Det kommer nog gå bra att prata :) Man stänger som av och tänker inte ens på att det sitter folk där och allt går så otroligt snabbt. Svisch bara så har man redan sagt allt, bytt ringar och är påväg ut :P
  • daniiel
    Emma84 skrev 2012-01-22 18:39:04 följande:
    Haha, kul att det inte bara var jag!
    Min blivande man var på bröllop för 2 år sen (i kyrkan) å sa att dom svarade bara "ja" (jag var hemma med vår nyfödda dotter på 2 dagar å kände mej inte direkt bröllopssugen, milt uttryckt )
    Men som sagt, här säjs det ju annorlunda - karlar kan man ju inte lita på! (Frågade honom idag igen: Är du säker på det? "Njae...kanske inte då.." )
    Kan ju vara så också att han inte hörde att brudparet sa något annat, för man har ju inte mickar på sig :P Dessutom står man vänd mot varandra och kanske lite snett mot prästen = vända bort från församlingen. På själva "Ja" är det väl fler som tar i lite :P
  • daniiel
    Soldemor skrev 2012-01-24 15:12:00 följande:
    Det där med kyssen är valfritt. Det går bra att ha den i kyrkan också, efter löftena och ringväxling.
    Fast som jag förstått det är det inte så vanligt och ingenting som ingår egentligen? Men att det går bra att lägga till? Så fick då vi det förklarat för oss och vår präst tyckte vi skulle ta den på kyrktrappan. I den svenska vigselgudstjänsten ingår det alltså inte att prästen ska säga "Och nu får du kyssa bruden". Har jag fått det helt om bakfoten då?
  • daniiel
    Soldemor skrev 2012-01-24 16:12:31 följande:
    Nej, inte alls! Det finns inte med i ordning för vigsel i handboken (den som vi präster använden där det står hur alla sorters - nästan iaf- gudstjänster går till) men den kyrkoherde jag hade när jag gjorde mitt första år, tipsade att det var ett bra ställe att ha en kyss på, för att liksom lätta upp stämningen lite efter det allvar och koncentration som är förknippat med själva vigselakten. Alla mina brudpar har tyckt att det är helt ok. Men jag säger inte att man får kyss bruden, utan brukar teaterviska: "pussen!"
    Haha jamen då är jag helt med :) Ja, jag vet ju att det görs olika med det där och jag kan tänka mig att olika präster är olika hårda med att hålla på hur vissa saker ska och bör vara. Anledningen till att jag skrev det ovan om kyssen är just det, att många kanske tror att det är som i Hollywood filmer, att prästen säger till killen att han får kyssa bruden och så jublar alla :P Och jag hade förstått det som att det inte brukar gå till så under en svensk vigsel.
  • daniiel
    Soldemor skrev 2012-01-24 16:17:51 följande:
    Fast jubel förekommer...
    Det tvivlar jag inte heller på :)

    Jag har en kompis vars farmor, när hennes kusin skulle gifta sig, utbröt i sång mitt under vigsel. Inget som var förberett eller sådär, utan hon blev bara så rörd och så glad att hon behövde sjunga :P
  • daniiel
    Emma84 skrev 2012-01-29 18:26:33 följande:
    Daniiel - du hade väl Änglagård under din vigsel? Skaffade du noter till den eller har kyrkan det? (Något jag kom på nu. Jag ska givetvis prata med vår präst, men tänkte bara se hur ni gjorde?)
    Vi köpte noterna från kyrkomusik.se :) Jättesmidigt, då man får dom direkt till datorn, så vi mejlade då vidare dom till kantorn :)
Svar på tråden Musik under vigsel??