• Chicita

    Hur vet man vad som är smygreklam?

    Vet inte hur avancerad teknik dom använder här, men om dom sparar loggar med anmälda inlägg så kan dom dels jämföra språkbruket (om flera nystartade användare använder samma språk, samma punktuering mm när dom lovordar samma företag, så är det troligtvis samma person som skriver.) 
    Även om man försöker ändra sitt sätt att skriva så är det svårt, vissa saker är invanda och väldigt avslöjande.
    Speciellt om det körs genom ett program som kollar sånt.
    IP-nummer var ju också en rätt bra grej förut. Men i stort sett värdelöst i dag eftersom det är så enkelt att byta IP eller surfa genom en proxy server.

    Eftersom jag inte har tillgång till loggar och IP-nr på den här siten så går jag ju som alla andra på magkänslan när jag tycker att det luktar reklam. Jag har övat upp en rätt bra magkänsla på "min" sida där jag kan bekräfta mina misstankar ibland via exempelvis IP-nr och annat. 
    Någon fråga jag ofta stöter på där är "varför får XX komma tillbaka hit när ni kickat ut denne"?
    Jo för att personen inte "får", den gör det ändå... Att blocka IP-nummer är helt värdelöst liksom, på samma sätt som det oftast inte hjälper när man ska bedöma om det är samma person bakom två olika konton. Om inte personen är en teknisk idiot som inte förstår hur man gör när man byter IP-nummer förståss Flört 

    Men jag går alltså efter magkänslan här.
    En ny person som lovordar ett företag eller en person och sen inte deltar i diskussionen efteråt... Det är misstänkt för mig. Samma om en person letar på varenda tråd som har det minsta med ämnet att göra (oavsett hur gammal den är) för att skriva om det här fantastiska, men sen inte deltar i andra diskussionstrådar känns också misstänkt.
    Jag har av erfarenhet lärt mig att om något låter för bra så är det troligtvis för bra också.
    Även om jag är extatiskt nöjd över många av de företag och personer jag samarbetade med under vår dag och rekommenderar dom vitt och brett, så finns det negativa saker med dom också. Antingen var priset lite högt, men det var värt det för oss. Eller dom kanske var sena, även om dom sen tog in tiden och gjorde ett superjobb.. eller...
    Det finns alltid två sidor av ett mynt.

    Personer som hoppar in i trådar och vildsint försvarar trådstartaren eller företaget / personen i TS gör också att jag drar öronen åt mig. Ofta är dessa inte aktiva i andra trådar heller, utan nystartade eller vilande som bara dyker upp just för att försvara någon/ något... 

    Viral marketing blir mer och mer vanligt. Och speciellt enskilda firmor och små företag använder sig av sådant i allt större utsträckning.
    Det jag tror är bäst att göra är att anmäla allt man misstänker. För ju mer anmälningar dom får in, destå större grundplåt (databas - om dom samlar allt sånt på ett ställe för framtida referenser) får dom att jobba med. Och destå säkrare kan dom vara på om det är fejknick/ tillfälliga nick som gör reklam eller om det är verliga medlemmar som är nöjda på riktigt.

  • Chicita

    Tja nog finns det många här som har startat trådar om "min underbara dag" och sen listat alla jätteduktiga företag / personer som hjälpte dom att få en så bra dag...

    Men det är en annan sak än att göra en tråd om en person / ett företag där allt som skrivs är rosaskimrande underbart och perfekt som sagt Glad 

  • Chicita
    Trivia skrev 2011-10-21 21:55:52 följande:
    Ja, så är det ju. Att skriva om sin dag är ju trevligt och kul för andra att läsa. Men då är det ju själva upplevelsen av dagen som man vill läsa om...

    Men när man liksom ska "pracka på" folk olika saker så känns det skumt. Det är väl inte fel att skriva "maten fixade xxxx och det blev jätte bra". Men det känns lite överdrivet om man måste skriva "ni bara måste beställa maten från xxxx nästa gång, de är såååå proffsiga och duktiga, finns iiiiingen som är så bra som de"...typ...
    Ja då börjar varningsklockorna ringa
Svar på tråden Hur vet man vad som är smygreklam?