• Fröken Emma

    Stockholmsbrudar Augusti 2012

    Välkommen!

    Här är det mesta okej att skriva om!
    Planeringar, funderingar, känslor, besvikelse, glädje och annat bra att ha.


    Så sätt igång och skriv av er!


     

  • Svar på tråden Stockholmsbrudar Augusti 2012
  • Fröken Emma

    Jag är 31, sambo sedan 12 år, förlåvade sedab 11 år. Två barn 5 och 1½.


    Vi planerar att gifta oss 25/8-2012.
    Först var det på möja, men då dom som sklle hjälpa oss där strulade har vi nu bytt till Blidö i Norrtälje.
    Dock ej bestämt om det blir kyrkligt eller borgligt, ska ringa i morgon o se om det finns tider kvar i kyrkan.

    Vi bjuder 70 gäster eller mer.
    Det är övernattning och lekar mm
    Vi gör maten själva och köper dricka i tyskland.
    Buffe och fri bar.
    Liveband och spex.

    Bruduppsättning-syster (frisör)
    Blommor- en vän (florist)
    Fotograf-kusin 1
    tårta-kusin 2
    tostmaster-kusinbarn 1 & 2
    Bartender- kusinbarn 3 & 4
    Smink-kusin 3s sambo
    Livband-kusin 2s sambo + bandkompisar
    Värdinnor-Vän 2 & syter
    Sångikyrkan- Vän 3
    Spex i kyrkan- kusinbarn 1
    Köket-syster, vän 2 kusin 2
    Dukning-Moster
    Barnunderhållning-Vän 2s man.

    Färgtem Blått
    Vi vände upp o ner på tvättkorgen. Tog bort svart o vitt. Kvar blev lite rosa, gult rött och mycket BLÅTT!! ;)

    Okej...alla är inte klara/tillfrågade..men syster och vänner är klara samt tostmaster och bartenders.

    Känns skönt att vara igång igen efter bakslaget, som tog på tok för mycket energi!

    Så hur går er planering?

  • Fröken Emma

    Nä, idag var ingen rolig dag.

    Stället vi vill hyra vill ha 50% ( villket är 16 500) i förskottsbetalning redan nu, 10 månader innan. Och dom pengarna får man inte tillbaka om man skulle avboka! Det tycker jag låter mycket.

    Det är så svårt att hitta en bra lokal, som man kan både övernatta i / vid. Laga egen mat och ha underhållning för barnen i ett rum intill. En stor gräsplan för skål ochmingel och en vackerkyrka i närheten.Dessutomnära till vatten mm.

    Hur har ni gjort med lokal?

  • Karolajia

    Hej! 

    Vårt bröllop är inte planerat förrän tidigast 2013 men som Stockholmsbrud tyckte jag det var intressant eftersom jag också håller på och kollar lokaler. Vi ska iofs inte ha övernattning så vårt utval är desto större, däremot känns det som det är desto svårare att hitta lokal som tillåter egen catering och dryck. 

    Vad ligger er budget på ?  

  • Fröken Emma
    Karolajia skrev 2011-10-10 18:49:34 följande:
    Hej!

    Vårt bröllop är inte planerat förrän tidigast 2013 men som Stockholmsbrud tyckte jag det var intressant eftersom jag också håller på och kollar lokaler. Vi ska iofs inte ha övernattning så vårt utval är desto större, däremot känns det som det är desto svårare att hitta lokal som tillåter egen catering och dryck.

    Vad ligger er budget på ?
    VAd roligt att du har hittat hit iaf. Och så välkommen att diskutera.

    Runt 75 000:-
  • missfroggy

    Hej

    Jag ska gifta mig 18 augusti 2012 i Høgalidskyrkan.  Har tittat på lokal men ska titta mera.  Har bokat frisør och vårt färgtema är silver och vinrøtt. Tror att vi blir runt 30 gäster. Vet vem vi vill ha till toastmaster men har inte frågat personen än.  Det blir ett svenskt /norskt brøllop då M2B är norsk.

    Vi vill ha bordservering och ska inte ha starksprit utan endast øl, vin och cider. har inte kommit så mycket längre i planeringen så vi har inte bestämt budget än,

    Återkommer när jag planerat mera.

  • Fröken Emma
    missfroggy skrev 2011-10-10 20:23:13 följande:

    Hej

    Jag ska gifta mig 18 augusti 2012 i Høgalidskyrkan. Har tittat på lokal men ska titta mera. Har bokat frisør och vårt färgtema är silver och vinrøtt. Tror att vi blir runt 30 gäster. Vet vem vi vill ha till toastmaster men har inte frågat personen än. Det blir ett svenskt /norskt brøllop då M2B är norsk.

    Vi vill ha bordservering och ska inte ha starksprit utan endast øl, vin och cider. har inte kommit så mycket längre i planeringen så vi har inte bestämt budget än,

    Återkommer när jag planerat mera.


    ja men det är ju en hel del. Och högalidskyrkan är ju helt underbar!!!
    Om jaginteminns helt fel så var det två systrar som ritade tornen, ett var. Och så tävlade dom om vilken som skulle bli högt, därför det ena har en "pinne" i toppen. ;)
  • missfroggy

    Jag vet inte om du har rätt ang. tornen men jag håller med om att kyrkan är vacker. Vi har valt den då min farmor och farfar gifte sig och begravdes där. Mina føräldrar gifte sig och min pappa begravdes där och min lillasyster gifte sig där. Så valet av kyrka var enkelt. Vi har valt att gifta oss i Sverige trots att vi bor i Norge bara før att vi (läs jag) vill gifta oss i Høgalidskyrkan.

  • Fröken Emma
    missfroggy skrev 2011-10-11 20:11:21 följande:

    Jag vet inte om du har rätt ang. tornen men jag håller med om att kyrkan är vacker. Vi har valt den då min farmor och farfar gifte sig och begravdes där. Mina føräldrar gifte sig och min pappa begravdes där och min lillasyster gifte sig där. Så valet av kyrka var enkelt. Vi har valt att gifta oss i Sverige trots att vi bor i Norge bara før att vi (läs jag) vill gifta oss i Høgalidskyrkan.


    Gu så charmigt!!
    Önskar att jag oxå hade sådanna bestämde önskemål!!!

    Ungefär vilken klänning är du ute efter?
  • missfroggy

    Jag har ingen aning om vilken klänning jag vill ha. Då jag har x antal kilo i øvervikt så blir det svårt att hitta en som gør att jag inte känner mig som en strandad val. Jag planerar att gå ner i vikt, men vet ju inte hur mycket jag lyckas gå ner. Jag vet i alla fall att jag vill ha en helvit klänning. Det är ju populärt att ha vit och en färg till. Men det vill inte jag ha. Har inte bestämt om jag ska sy upp en klännig eller om jag ska hyra.

    Vet du hur din klänning ska se ut ?

  • Fröken Emma
    missfroggy skrev 2011-10-12 20:49:28 följande:

    Jag har ingen aning om vilken klänning jag vill ha. Då jag har x antal kilo i øvervikt så blir det svårt att hitta en som gør att jag inte känner mig som en strandad val. Jag planerar att gå ner i vikt, men vet ju inte hur mycket jag lyckas gå ner. Jag vet i alla fall att jag vill ha en helvit klänning. Det är ju populärt att ha vit och en färg till. Men det vill inte jag ha. Har inte bestämt om jag ska sy upp en klännig eller om jag ska hyra.

    Vet du hur din klänning ska se ut ?


    Ja, jag har några kilon att skaka av mig oxå innan jag verkligen köper en.
    Hittar jag inte den jag vill ha här i butik kommer jag nog köpa en kinaklänning.

    Det ska inte vara en gräddbakelese, så mycket vet jag. Och jag vet inte heller om det blir i kyrkan eller vid stranden. Så här följer en klänning för varje alternativ. Lång i kyrkan kort på stranden.
  • Fröken Emma

    Aj aj
    Kom på att jag inte sitter hemma vid min dator... så du får tyvärr hålla ut tills i kväll :)

  • soffia

    Gud så kul med en tråd för oss stockholmsbrudar! Jag hoppar in här


     


    Gifter oss 25/8-2012 kl 14:45


    Kyrka: Järfälla kyrka, det ärlite av en familjetradition att ha denna kyrka, jag och min syster är döpta där, mamma och pappa är gifta där, mormor ligger begravd där och min M2Bs syster har gift sig där, Och vi kommer ha samma präst som döpte mig! Detta känns så himla speciellt och roligt!


    Festen kommer hållas uppe på Barkarby Gård i deras nyuppbyggda lokal som dom kallar för Stallet, den rymmer ca 240 sittande gäster, vi kommer själv aha mellan 90-100 gäster


    Budgeten är inte satt då vi inte har någon, våra föräldrar står för mycket av kostanderna kring maten och den kostnaden är störst då den hamnar på ca 1200:- per kuvert, 3 rätters, tårta, dricka till maten. avec och kaffe samt brudskål.


    Jag har köpt min klänning, känns underbart!


     

  • soffia
    Fröken Emma skrev 2011-10-10 18:38:57 följande:
    Nä, idag var ingen rolig dag.

    Stället vi vill hyra vill ha 50% ( villket är 16 500) i förskottsbetalning redan nu, 10 månader innan. Och dom pengarna får man inte tillbaka om man skulle avboka! Det tycker jag låter mycket.

    Det är så svårt att hitta en bra lokal, som man kan både övernatta i / vid. Laga egen mat och ha underhållning för barnen i ett rum intill. En stor gräsplan för skål ochmingel och en vackerkyrka i närheten.Dessutomnära till vatten mm.

    Hur har ni gjort med lokal?

    Oj det lät lite väl mkt!


    Så lokalen kostar du 33,000:- ? 15% kan jag tycka är lite mer rimligt! 5000:- 16,500 är lite VÄL mycket att förlora om det nu skulle ske något oförutsett och dessutom en stor summa att lägga ut på en gång.....


     


    Vi betalade 7000:- i avgift sen kommer en slutfaktura på maten och allt 14 dagar innan festen, då ska det vara fastställt hur många som kommer och så!


     

  • Majjs

    Hej,


    Här är ännu en Stockholmsbrud... Vi ska gifta oss i Spånga Kyrka den 4 aug 2012, har inte riktigt bestämt lokal för festen än men det börjar nog bli dags snart. Det enda som är bokat är kyrkan och fotografen (som är en kompis till min sambos bror).


    Tärnan är i Thailand med sin familj nu och skulle köpa tyg till hennes och min dotters klänningar (som en släkting till henne ska sy). Färgerna kommer att vinrött och ljusrosa. Hon ska även kolla om hon hittar 10-15 par Indiska tofflor (för jag vill ha en korg med tofflor bredvid dansgolvet när man blir trött om fötterna).


    Min klänning har jag tänk hyra, men vet inte riktigt vad jag vill ha än...


     


     

  • Sandra och Joakim

    Vi gifter oss den 25/8 2012 i Östra Ryds Kyrka ute i Vaxholm och vi ska ha festen på Badholmen som är en liten ö vid kastellet i Vaxholm. Vi har gästlista klar 70st.) en som ska sjunga i kyrkan och vi ska precis börja göra olika mallar för korten . Det blir nog benvitt, rött och guld som färgtema. Jag ska sy upp min klänning hos en vän till min M2B familj. Vår budget för festen är hööög, min ring går nog på 10 000 och smekmånaden vill vi försöka boka på Maldiverna el. Mauritius. Fotograf är också bokad och klar!

  • Majjs

    Blev lite inspirerad när jag läste här förut... så nu har jag shoppat loss på Tradera...


    En tiara, ett halsband + örhängen i strass för 200:- totalt (inkl frakt)


    Och på måndag ska vi nog åka och titta på en festlokal...


     


    =)

Svar på tråden Stockholmsbrudar Augusti 2012