• HJ120128

    Fler som gifter sig tidigt i relationen?

    Finns det fler än jag som gifter sig tidigt? Med tidigt menar jag alltså att man inte har varit ihop så länge.

    Vi har bara varit ihop sen mars i år men skall gifta oss i januari. Jag har varit gift tidigare och då väntade vi 4 år med giftemål. Nu har jag varit skild sen 2007 och min blivande man har varken varit förlovad eller gift tidigare (dock sambo 2 gånger).

    Våra nära vänner blev superglada när vi förlovade oss nyligen men en del andra gav det nog ett mer ljummet välkomnande *ler*. Hur tog era nära emot det att ni hade förlovat oss?

    Vi har valt att gifta oss i hemlighet med bara varsin nära vän som vittnen, just för att vi vet att en del i familjen inte skulle kunna glädjas med oss. Känns lite tråkigt men samtidigt rätt då vi vill vara glada på vår fina dag. Elaka kommentarer tar vi efteråt istället känner vi!

    Stor kram/ Blivande bruden

  • Svar på tråden Fler som gifter sig tidigt i relationen?
  • Styrka

    Jag har en nära vän som gifte sig med sin fru mindre än ett år efter det att de hade träffats.
    De var jättelyckliga, och ceremonin passade dem. Jag trodde de var helt rätt för varandra, men nu, fem år senare och med en liten bebis visar det sig att de ska skiljas.
    Så visst kan det vara en poäng med att vänta tills man upplevt ett par motgångar ihop och får en stadigare grund attt stå på.

    Men samtidigt visste jag inom någon månad att min sambo var helt rätt för mig, och hade han friat då hade jag utan problem kunnat planera och genomföra giftermål samma år, och jag tror inte det hade påverkat vår relation i nämnvärd omfattning. När det är rätt är det rätt, jag är övertygad om att man känner det själv. Men kanske krävs det lite erfarenhet av vad som är fel, för att kunna särskilja? *funderar* Jag vet inte, men jag tror ändå att den bäst lämpade att avgöra vad som är bäst för dig är DU. Känns det bra, är det bra.

  • andersson1970

    Det känns väl alltid rätt om man vill gifta sig.
    Det är väl inte förrän man sitter med facit i hand man vet om det verkligen var rätt?
    Finns nog ingen som planerar skilsmässa i samband med giftermål.
    Känns det bra, så är det bra! Och då tror jag inte 100 år ihop innan äktenskapet eller 1 månad ihop innan, spelar någon roll. Man kan aldrig i förhand veta vad framtiden har.

  • Kattpoet

    Mina föräldrar gifte sig efter 6 månader  och varit gifta 41 år nu men båda var 25 år och rätt så klara med vad de ville ha i livet och vem de själva var  och då kan det funka väldigt bra. Och de behövde inte gömma sin kärlek för någon.

    Vi gifte oss efter 5 månder  MEN , vi har känt varandra längre sen 2007  och vi har en historia bakom oss  och  vi hade EN chans till ett förhållanden så vi satt ner och snackade igenom allt och kom fram till att det var värt att gifta oss för att kunna ta denna chansen.  

    Vi har varit väldigt nog med att vi är på samma plan om allt , vi pratar igenom allt och  vi visste att detta kommer inte bli en dans på rosor, det kommer bli svårt och fattigt men det är det värt.

    Och för att göra livet lättare för oss båda så har vi en dag i veckan då vi gör våra egna saker, vi har våra egna utrymmen i hemmet och vi får stänga dörren om oss om vi vill...

  • Kattpoet

    Ja just det när vi förlovade oss sa  90% av vännerna , "äntligen så som vi har väntat på detta "och de andra 10% ja  de är vi inte vänner med idag.

  • HJ120128
    andersson1970 skrev 2011-08-15 16:52:22 följande:
    Det känns väl alltid rätt om man vill gifta sig.
    Det är väl inte förrän man sitter med facit i hand man vet om det verkligen var rätt?
    Finns nog ingen som planerar skilsmässa i samband med giftermål.
    Känns det bra, så är det bra! Och då tror jag inte 100 år ihop innan äktenskapet eller 1 månad ihop innan, spelar någon roll. Man kan aldrig i förhand veta vad framtiden har.
    Ja, eller hur, man vet inte vad framtiden bär på
    Kattpoet skrev 2011-08-15 20:12:09 följande:
    Mina föräldrar gifte sig efter 6 månader  och varit gifta 41 år nu men båda var 25 år och rätt så klara med vad de ville ha i livet och vem de själva var  och då kan det funka väldigt bra. Och de behövde inte gömma sin kärlek för någon.

    Vi gifte oss efter 5 månder  MEN , vi har känt varandra längre sen 2007  och vi har en historia bakom oss  och  vi hade EN chans till ett förhållanden så vi satt ner och snackade igenom allt och kom fram till att det var värt att gifta oss för att kunna ta denna chansen.  

    Vi har varit väldigt nog med att vi är på samma plan om allt , vi pratar igenom allt och  vi visste att detta kommer inte bli en dans på rosor, det kommer bli svårt och fattigt men det är det värt.

    Och för att göra livet lättare för oss båda så har vi en dag i veckan då vi gör våra egna saker, vi har våra egna utrymmen i hemmet och vi får stänga dörren om oss om vi vill...
    Ja, vi är båda över 25 och har som sagt haft långvariga relationer tidigare så man har ju lärt sig en del med åren och dessutom som du säger lärt sig vad man vill ha (eller kanske främst vad man inte vill ha).

    Nu är vi mitt uppe i planeringen; vilket jobb, trots att vi valt att ha allt på ett och samma ställe för att slippa allt för mycket arbete*ler*. Kommer att bli en famtastisk dag tror vi
  • ElinFalk85

    Vi förlovade oss efter 4 månader =) (egentligen 3 månader men ringarna tog 1 månad på sig att komma). vi gifter oss på valborg nästa år =)

  • lilly7

    Vi har känt varandra sen december och blev ihop i juni. Förlovar oss nu under hösten och bröllopet blir i maj.

  • Pinkgrape

    Min make friade till mig ca 1 månad efter vi träffades för första gången. Vi flyttade ihop 6 månader efter vi träffades och fick en dotter ca 1år efter. Bröllopet blev dock, av diverse anledningar (bla. pengar och sjukhus), inte av förrän nu i sommar, ca 6år efter vi träffades.

    Vi har dock båda vetat hela tiden att vi ska gifta oss. Det finns inga tvivel oss emellan, har aldrig funnits.


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • MySweetShadow

    Jag o min blivande förlovade oss 5 månader efter att vi vart ett par. Lite tidigt tyckte vissa. O nu firar vi snart 5 årig förlovningsdag, o ska gifta oss nästa sommar. 2 små barn har vi oxå. Vi har vetat hela tiden att de ska vara vi. Så är de bara. Vi har klarat oss igenom en massa tuffa o tråkiga saker, o de har gjort oss otroligt starka tillsammans!

    Så det jag menar är att jag tror att man vet från början. Men de kan vara bra att ha lite kött på benen oxå. Barn är nog den största prövningen i ett förhållande skulle jag tro. Iaf i vårat fall ;)

    Känns de rätt, så ska man väl bara "köra på". Man kan omöjligt veta/förutspå vad framtiden har att erbjuda. Bara man är beredda på att kämpa lite för kärleken så klarar man allt!

  • kicki75

    Jag och min blivande man träffades i April i år. Nu i helgen på vårt gemensamma inflyttningskalas så förlovade vi oss, 10/9-11.
    Och den 11-11-11 kommer vi att gifta oss på min mans 42årsdag.
    Vi har båda varit gifta förut, så denna gång känns det som borgligt med varsinn kompis som vittne är helt rätt för oss.
    Endast de två vet om detta.

  • RogerJenny

    Vi träffades i januari och gifte oss i augusti, fast egentligen så kände vi ju varandra sedan tidigare, vi var tillsammans när vi var 14 år gamla och nu när vi träffades igen ca 23 år senare så föll vi pladask för varandra än en gång.

Svar på tråden Fler som gifter sig tidigt i relationen?