• Gopplan

    Får man inte tipsa om företag man gillar?

    Jag bara undrar en sak för det känns som att jag har missuppfattat meningen med bröllopstorget totalt. Jag trodde att vitsen med den här sidan var att kunna tipsa varandra om allt som har med bröllop att göra och jag har läst många trådar där folk rekommenderar det ena företaget efter det andra, men när jag nu glad över att ha bra personer att tipsa om så blir jag spärrad från sidan och mitt inlägg togs bort för att det var reklam! Jag fattar ingenting! Jag har läst massor med trådar där folk tipsar om allt möjligt och länkar direkt till hemsidor och det har varit ok, men mitt inlägg där jag tipsade om vår fantastiska fotograf togs bort. Varför?

    Fotografen gjorde ett toppenjobb och gav oss 1200 helt fantastiska högupplösta bilder varav många var redigerade. Han tog kort på oss hela dagen från sminket till brudvalsen och han gjorde dessutom en lyxig fotobok till oss för en liten summa. Nu ska jag inte nämna hans namn igen för då blir jag väl spärrad igen, men vill inte folk få den typen av tips? Fotografen har ingen aning om att jag tipsar om honom och han har knappast betalat mig för att göra reklam utan jag kom med ett ärligt tips från en nöjd kund.

    Jag hade även tänkt tipsa om min sminkös/frisör samt vår DJ, men hann aldrig göra det.

    Sminkösen kom hem till mig på bröllopsdagen och fixade hår och smink. Hon jobbade i över fyra timmar och för det tog hon bara 1600 och då ingick en konsultation med provsmink ett par månader tidigare, samt ett läppstift som jag fick behålla. I en timme kämpade hon med att få fast min brudkrona och hon gjorde en fantastisk frisyr som höll fint hela natten. Kan tänka mig att folk vill få veta vem hon var eftersom de flesta frisörer i Stockholmstrakten tar bra mycket mer, men om jag skriver ut namnet blir jag spärrad så tyvärr....

    Vår DJ tog 2000, fast vi gav honom en bonus på 500, för en spelning som varade hela bröllopet. Han ställde i ordning sina saker kl 16 och sedan spelade han bakgrundsmusik under mingel och mellan tal och sedan spelade han dansmusik halva natten. Han var superduktig och tog fram all musik som vi i förväg hade bett om och jag tror att även han kan vara intressant för andra. Jag hittade honom via en annons (precis som de andra två) så jag känner honom inte och tjänar inget på att tipsa, men jag skulle gärna göra det för att han förtjänar fler kunder så bra som han var.

    Så återigen, varför spärrades jag när jag bara gav ett tips? För mig har hela bröllopstorget förlorat sin mening om man inte längre får tipsa. Det känns dessutom kränkande att få meddelande att jag spärras så där helt utan anledning. Väldigt kränkande, som om jag skulle ha lagt upp porr ungefär när jag bara vill hjälpa andra brudar som söker billigare alternativ till stora etablerade företag.

  • Svar på tråden Får man inte tipsa om företag man gillar?
  • BlackWIngedAngel

    Gopplan: Nu har jag inte läst det inlägg du pratar om som blev borttaget, men jag tror, precis som Dejli, att det snarare beror på utformningen av inlägget och till viss del på medlemmens övriga engagemang i forumet, än att det var en trådstart.

  • Gopplan
    BlackWIngedAngel skrev 2011-07-25 09:44:07 följande:
    Gopplan: Nu har jag inte läst det inlägg du pratar om som blev borttaget, men jag tror, precis som Dejli, att det snarare beror på utformningen av inlägget och till viss del på medlemmens övriga engagemang i forumet, än att det var en trådstart.
    Hm, det borde inte vara hur aktiv jag varit då jag sedan februari har varit inne och skrivit på forumet flera gånger i veckan, men jag lät kanske för entusiastisk när jag beskrev vår fotograf, men så hade jag precis suttit och tittat igenom vår fina fotobok också, som vi precis fått och den var verkligen över förväntan så jag kände att jag bara ville tipsa direkt. Men men... Nu har jag ju redan gift mig och kommer nog att bli mindre och mindre aktiv här. Kikar mest in av nyfikenhet och gammal vanaSkrattande .
  • passionsblomman
    BlackWIngedAngel skrev 2011-07-25 09:44:07 följande:
    Gopplan: Nu har jag inte läst det inlägg du pratar om som blev borttaget, men jag tror, precis som Dejli, att det snarare beror på utformningen av inlägget och till viss del på medlemmens övriga engagemang i forumet, än att det var en trådstart.
    Det tror inte jag. Det ÄR strängt förbjudet att starta egna tips-trådar, med länkar och namn på personer man vill rekommendera. Det är väl helt enkelt för att på mesta möjliga vis försvåra för folk att utnyttja forumet som reklamplats. Låt oss säga att jag skulle gjort Aletas brudbukett. (vilket jag inte gjorde)Då får hon inte starta en tråd där hon säger "OOOoh Passionsblomman är den bästa floristen ever on earth". För det är inte ett oberoende tips. Hon känner mig och vi är vänner privat. Hon ska inte kunna gynna mig och mitt företag (som jag inte har) genom att starta trådar som "tack för hjälpen".
    Man får bara tipsa i andras trådar och även då ska det vara oberoende tips.

    Jag har btw personligen pratat med flera personer som fått erbjudanden av olika bröllopsrelaterade branschfolk som "du får halva priset på det här-mot att du skriver positivt om mig på BT"

    Folk i branschen känner väl till BT och man kan nog ha en hel del att vinna på att bli rekommenderad här. Min gissning är att man från BT-håll vill hålla tipsandet i forumet nere just vad gäller särskilda företag, och hänvisar företagen till att betala för sig på reklamplats.

    http://www.brollopstorget.se/Information/reklampolicy.php
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

    Om man tänker efter lite, så kan det kanske vara lite skönt för forummiljön om det inte är fritt fram att starta tipstrådar hur som helst? För MY GOD vad man skulle få scrolla bland allt nystartat då! Jag tror det hålls på en mer rimlig nivå om man istället får lov att efterfråga det man faktiskt vill ha svar på och tips om, än att det skulle bli en total tipsinvasion där snart sagt varenda företag skulle lära sig säga "ja, och så skriver du väl en tips-lista på bt också ?".


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • BlackWIngedAngel
    passionsblomman skrev 2011-07-25 16:53:53 följande:
    Det tror inte jag. Det ÄR strängt förbjudet att starta egna tips-trådar, med länkar och namn på personer man vill rekommendera. Det är väl helt enkelt för att på mesta möjliga vis försvåra för folk att utnyttja forumet som reklamplats. Låt oss säga att jag skulle gjort Aletas brudbukett. (vilket jag inte gjorde)Då får hon inte starta en tråd där hon säger "OOOoh Passionsblomman är den bästa floristen ever on earth". För det är inte ett oberoende tips. Hon känner mig och vi är vänner privat. Hon ska inte kunna gynna mig och mitt företag (som jag inte har) genom att starta trådar som "tack för hjälpen".
    Man får bara tipsa i andras trådar och även då ska det vara oberoende tips.

    Jag har btw personligen pratat med flera personer som fått erbjudanden av olika bröllopsrelaterade branschfolk som "du får halva priset på det här-mot att du skriver positivt om mig på BT"

    Folk i branschen känner väl till BT och man kan nog ha en hel del att vinna på att bli rekommenderad här. Min gissning är att man från BT-håll vill hålla tipsandet i forumet nere just vad gäller särskilda företag, och hänvisar företagen till att betala för sig på reklamplats.

    www.brollopstorget.se/Information/reklampolic...
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Tror du att du kan visa var det står någonstans? För nu har jag läst alla policytexter jag kan hitta och har fortfarande inte hittat något som skulle förbjuda att starta egna tipstrådar. 

    Jag vet också att man inte får lämna mailadresser, telefonnummer eller tips som inte är oberoende. Men om man uppfyller dessa kriterier så hittar jag inget som förbjuder att man startar EN egen tråd i ett ämne. (Det bli naturligtvis till spam om man startar många.) 
  • passionsblomman
    BlackWIngedAngel skrev 2011-07-25 17:33:43 följande:
    Tror du att du kan visa var det står någonstans? För nu har jag läst alla policytexter jag kan hitta och har fortfarande inte hittat något som skulle förbjuda att starta egna tipstrådar. 

    Jag vet också att man inte får lämna mailadresser, telefonnummer eller tips som inte är oberoende. Men om man uppfyller dessa kriterier så hittar jag inget som förbjuder att man startar EN egen tråd i ett ämne. (Det bli naturligtvis till spam om man startar många.) 
    Nä. För de har ändrat texten i policyreglerna! Förut stod det tydligt och klart att man inte fick starta trådar i syfte att tipsa om företag/-are. Och det stod också det som Aleta nämner, att man inte fick tipsa mer än, vad det nu var, tre ggr på ett halvår tror jag, ens i andras trådar, för då ansågs man kunna misstänkas för att vilja gynna sina kompisar typ.
    Nu står det ju inte alls så längre, så de har kanske ändrat sig? Obestämd
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Aleta

    Har de ändrat reglerna?

    Men då skriver jag att Passionsblomman är den bästa floristen ever on earth!
    (Fast hon har inget företag, så det är kört tjejer.

  • Vickymb
    Gopplan skrev 2011-07-24 17:11:16 följande:
    Ok, då är det alltså ok att ge tips i någon annans tråd, men inte att starta en tråd med tips, som jag gjorde. Och som tydligen flera andra gjort och fått sina inlägg borttagna. Ja, det ligger ju inte i MITT intresse att tipsa då jag inte själv tjänar något på det. Jag såg det mest som att ge och ta. Jag har fått bra tips på den här sidan och ville nu dela med mig av mina egna.

    1700-tal: Jag kan då starta en tråd och fråga var man hittar bra skor för tjejer med problemfötter så kan du tipsa om din dansbutik utan att bli avstängdFlört
    Jaaa gör det jag har problem fötter stora som åror jag behöver alla tips jag kan få =)
  • BlackWIngedAngel
    Aleta skrev 2011-07-25 18:26:13 följande:
    Har de ändrat reglerna?

    Men då skriver jag att Passionsblomman är den bästa floristen ever on earth!
    (Fast hon har inget företag, så det är kört tjejer.
    Fast tipsen var ju fortfarande tvungna att vara oberoende och ni kände ju tydligen varandra, så det går inte ändå. Flört
    passionsblomman skrev 2011-07-25 18:19:33 följande:
    Nä. För de har ändrat texten i policyreglerna! Förut stod det tydligt och klart att man inte fick starta trådar i syfte att tipsa om företag/-are. Och det stod också det som Aleta nämner, att man inte fick tipsa mer än, vad det nu var, tre ggr på ett halvår tror jag, ens i andras trådar, för då ansågs man kunna misstänkas för att vilja gynna sina kompisar typ.
    Nu står det ju inte alls så längre, så de har kanske ändrat sig? Obestämd
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Skönt. Då är jag varken blind eller dum som inte såg det då. Tungan ute
  • passionsblomman
    BlackWIngedAngel skrev 2011-07-25 20:29:28 följande:
    Fast tipsen var ju fortfarande tvungna att vara oberoende och ni kände ju tydligen varandra, så det går inte ändå. Flört
    passionsblomman skrev 2011-07-25 18:19:33 följande:
    Nä. För de har ändrat texten i policyreglerna! Förut stod det tydligt och klart att man inte fick starta trådar i syfte att tipsa om företag/-are. Och det stod också det som Aleta nämner, att man inte fick tipsa mer än, vad det nu var, tre ggr på ett halvår tror jag, ens i andras trådar, för då ansågs man kunna misstänkas för att vilja gynna sina kompisar typ.
    Nu står det ju inte alls så längre, så de har kanske ändrat sig? Obestämd
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Skönt. Då är jag varken blind eller dum som inte såg det då. Tungan ute
    Hihi!
    Ja, fast kan det anses som ett tips om en person inte finns att anlita? Då är det kanske bara en helt okvalificerad åsikt som inte spelar roll alls? Utom för mitt ego, eftersom allt beröm värmer, även för den som planerar ny yrkesbana. Tungan ute
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Aleta
    BlackWIngedAngel skrev 2011-07-25 20:29:28 följande:
    Fast tipsen var ju fortfarande tvungna att vara oberoende och ni kände ju tydligen varandra, så det går inte ändå. Flört
    Nej, jag vet, det var bara lite på skämt, hon har ju inget företag så det går inte att anlita henne. (Utom för alla gratistips hon ger här på bröllopstorget förstås!). 
     
  • Aniara4

    Hahaha, nu är det nån som har lyckats hitta närmare 10 trådar om BANANFLUGOR och spammar om någon sajt om just detta! Varför spammar man Bröllopstorget om bananflugor??? Skrattande

  • Aleta
    Aniara4 skrev 2011-07-26 06:07:56 följande:
    Hahaha, nu är det nån som har lyckats hitta närmare 10 trådar om BANANFLUGOR och spammar om någon sajt om just detta! Varför spammar man Bröllopstorget om bananflugor??? Skrattande
    Det kan inte vara den största målgruppen direkt.
  • passionsblomman
    Aleta skrev 2011-07-26 09:17:46 följande:
    Det kan inte vara den största målgruppen direkt.
    joo-VEM vill ha något så vedervärdigt som bananflugor på sin stora dag?

    Eller, det kanske inte var spam om hur man bekämpar dem?
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Får man inte tipsa om företag man gillar?