• BrudiMaj2012

    Om brudparet inte vill ha presenter?

    Ska snart på bröllop och de blivande tu har bestämt sagt
    att de absolut inte vill ha någonting..
    tycker att det känns lite trist och funderar på att iaf ge dom något gåvobevis eller liknande?
    Vad tror ni? Inte blir man väl "arg" över 1500 doser vaccin eller? Tungan ute

  • Svar på tråden Om brudparet inte vill ha presenter?
  • BrudiMaj2012

    Tack till er som förstår min intention! {#emotions_dlg.flower}

    Jag är oerhört tacksam över att jag har den goda smaken
    att inte ha folk som er i min bekantskapskrets..
    Hur kan man vara så krass att man skulle ta det som en diss att någon hedrat en med ett bidrag till välgörenhet?
    Utgår ni ifrån er själva när ni är oroliga över att vi ska Vad;
    överlämna Gåvan under middagen med ett tillhörande bildspel över fattiga barn i Afrika?
    Tack vare min uppfostran har jag tillräcklig social kompetens för att inte på något vis göra en uppvisning av detta.. Skrämmande att vissa tydligen har det tankemönstret själva,  hur kan man ens komma på tanken?
    Smaklöst och fräckt!
    Givetvis blir det här oskyldiga lilla kortet levererat utav postverket till det berörda brudparet!

  • Mirjami

    Jag tycker det du tänker, med vaccin är helt fantastiskt! Så gör jag vid jul, fast för mig är det djur, en get till en familj och höns till en annan. Det är icke uppskattat vid jul kan jag säga, inte av gubbens familj. Men det struntar jag i, för varför ska de, som lever rikt och är friska, ha mat på bordet och sitt liv fyllt av materiella ting, ha mer? Nej, jag anser att utbildning och att ge saker istället för bara pengar är lösningen på de problem vi har i världen. Jag skänker pengar till Individuell människohjälp då de satsar på att utbilda kvinnor så de kan ta sig ur svårigheter och fattigdom. Att skänka ett gåvobevis är bland det finaste man kan göra. Jag skulle själv blir oerhört glad om folk kunde göra det i mitt namn!

    Jag tycker du ska göra det och strunta i vad folk tycker. De som tycker att du gör det för uppmärksamhets skull eller att du motsätter dig brudparets önskningar, de är futtiga människor som troligtvis blundar för verkligheten. Du behöver ju inte ge det öppet på dagen, utan ge det dagen efter eller så.

    Jag beundrar ditt stora hjärta :)

  • baby freeze

    Jag tycker att det är en strålande idé!


    Fundera på vad man kan ha för skäl till att undanbe sig presenter! Jag kan tänka mig ett par stycken, men jag kan absolut inte förstå vad som skulle kunna vara stötande med att få ett kort hemskickat där det står att någon valt att fira bröllopet lite extra genom att köpa 1500 doser malariavaccin. Kör på!

  • BrudiMaj2012
    Mirjami skrev 2011-07-11 11:19:11 följande:
    Jag tycker det du tänker, med vaccin är helt fantastiskt! Så gör jag vid jul, fast för mig är det djur, en get till en familj och höns till en annan. Det är icke uppskattat vid jul kan jag säga, inte av gubbens familj. Men det struntar jag i, för varför ska de, som lever rikt och är friska, ha mat på bordet och sitt liv fyllt av materiella ting, ha mer? Nej, jag anser att utbildning och att ge saker istället för bara pengar är lösningen på de problem vi har i världen. Jag skänker pengar till Individuell människohjälp då de satsar på att utbilda kvinnor så de kan ta sig ur svårigheter och fattigdom. Att skänka ett gåvobevis är bland det finaste man kan göra. Jag skulle själv blir oerhört glad om folk kunde göra det i mitt namn!

    Jag tycker du ska göra det och strunta i vad folk tycker. De som tycker att du gör det för uppmärksamhets skull eller att du motsätter dig brudparets önskningar, de är futtiga människor som troligtvis blundar för verkligheten. Du behöver ju inte ge det öppet på dagen, utan ge det dagen efter eller så.

    Jag beundrar ditt stora hjärta :)
    Tack så mycket, detsamma säger jag!
    jättefint att du också tänker som vi,
    jag skulle tycka att det kändes jättebra med en sådan gåva på bröllopsdagen,
    att de som behöver hjälp också kan få en liten del av firandet av vår kärlek :)
    Det kommer på posten innan/ efter bröllopet.. :)
  • BrudiMaj2012
    baby freeze skrev 2011-07-11 11:21:07 följande:

    Jag tycker att det är en strålande idé!


    Fundera på vad man kan ha för skäl till att undanbe sig presenter! Jag kan tänka mig ett par stycken, men jag kan absolut inte förstå vad som skulle kunna vara stötande med att få ett kort hemskickat där det står att någon valt att fira bröllopet lite extra genom att köpa 1500 doser malariavaccin. Kör på!


    Massa tack! Solig
  • majflicka

    Hej!

    Skriver kanske ngt som flera andra skrivit innan mig (inte läst hela tråden nu utan svarar bara på TS) men jag har varit på flera bröllop där brudparet undanböjt presenter men jag tror inte att en enda gäst kommit dit utan ngt alls... ;) Tycker personligen inte att det är att inte visa respekt för brudparets önskan utan att det bara är trevligt o god ton att komma med ngt för att fira den stora högtiden! Dock så kommer man ju inte med pryl då såsom brödrost (för det har ju paret tydligt visat de inte vill ha) utan med t ex gåvobevis till restaurang/teater el varför inte såsom du föreslagit vaccin/myggnät osv! Tycker ditt förslag är utmärkt! Hört talas om bröllop dock där man haft såsom en kuvertavgift  o då har man väl ofta det istället för present o är det ett sådant bröllop får ni ju känna efter om ni vill hoppa present utöver detta el ej. Lycka till!

  • 120530
    BrudiMaj2012 skrev 2011-07-11 11:26:41 följande:
    Tack så mycket, detsamma säger jag!
    jättefint att du också tänker som vi,
    jag skulle tycka att det kändes jättebra med en sådan gåva på bröllopsdagen,
    att de som behöver hjälp också kan få en liten del av firandet av vår kärlek :)
    Det kommer på posten innan/ efter bröllopet.. :)
    Tycker det verkar som en bra ide sål änge det göra diskret, och det skriver du ju tydligt att ni ska göra. Jag hade blivit glad! Det här är inte emningen
    majflicka skrev 2011-07-11 11:44:27 följande:
    Tycker personligen inte att det är att inte visa respekt för brudparets önskan utan att det bara är trevligt o god ton att komma med ngt för att fira den stora högtiden!
    Det här är inte meningen som kritik, och ta inte åt dig om jag helt missuppfattat dig: Jag tycker det är väldigt konstigt när folk tar sin egen uppfattning av "god ton" och gör det till lag. Brudparet får väll helt själva bestämma hur de vill ha sitt bröllopsdag oavsett vad gästerna tycker är god ton eller inte?
  • Vi2alltid
    Red skrev 2011-07-11 12:00:18 följande:
    majflicka skrev 2011-07-11 11:44:27 följande:
    Tycker personligen inte att det är att inte visa respekt för brudparets önskan utan att det bara är trevligt o god ton att komma med ngt för att fira den stora högtiden!
    Det här är inte meningen som kritik, och ta inte åt dig om jag helt missuppfattat dig: Jag tycker det är väldigt konstigt när folk tar sin egen uppfattning av "god ton" och gör det till lag. Brudparet får väll helt själva bestämma hur de vill ha sitt bröllopsdag oavsett vad gästerna tycker är god ton eller inte?

    fast det är ju inte en egen uppfattning om god ton, det är en allmän artighet att ha med sig något när man blir bjuden på fest..


    Jag förstår hur du menar att brudparet ska kunna få bestämma saker, det kan få bestämma mycket över sin börllopsdag, men inte allt! Det är tyvärr en vanlig missuppfattning att man får bestämma allt när det är ens egen bröllopsdag, tyvärr finns vissa saker att följa, både etikettregler och tex kyrkans regler. I de flesta fall kan man ha önskemål, men det är allt.

  • majflicka
    Red skrev 2011-07-11 12:00:18 följande:
    majflicka skrev 2011-07-11 11:44:27 följande:
    Tycker personligen inte att det är att inte visa respekt för brudparets önskan utan att det bara är trevligt o god ton att komma med ngt för att fira den stora högtiden!
    Det här är inte meningen som kritik, och ta inte åt dig om jag helt missuppfattat dig: Jag tycker det är väldigt konstigt när folk tar sin egen uppfattning av "god ton" och gör det till lag. Brudparet får väll helt själva bestämma hur de vill ha sitt bröllopsdag oavsett vad gästerna tycker är god ton eller inte?
    Hej! Ingen fara på taket :) Det är såklart man kan tycka oliak om sådant här. Men jag tycker nog personligen liksom "Vi2alltid" att det är allmänt accepterad god ton o inte ngt jag själv lagt mig till med att med ngn slags gåva fira en födelsedag/bröllopsdag/middagsbjudning. Såklart brudparet får ha önskningar kring hur de vill ha sin bröllopsdag men ngt som är kutym såsom detta är det svårt att "önska" sig bort från. Dock såsom jag skrev tycker jag det är viktigt (om än dock inte ngt jag själv skulle bli upprörd som brudpar över) att man tänker till och inte ger en salladsskål till de som uttryckligen sagt "skåpen är fulla, vi vill bara ha er närvaro" 
  • 120530
    Vi2alltid skrev 2011-07-11 12:04:41 följande:

    fast det är ju inte en egen uppfattning om god ton, det är en allmän artighet att ha med sig något när man blir bjuden på fest..


    Jag förstår hur du menar att brudparet ska kunna få bestämma saker, det kan få bestämma mycket över sin börllopsdag, men inte allt! Det är tyvärr en vanlig missuppfattning att man får bestämma allt när det är ens egen bröllopsdag, tyvärr finns vissa saker att följa, både etikettregler och tex kyrkans regler. I de flesta fall kan man ha önskemål, men det är allt


    Fast jag tycker nog att man får bestämma allt! Det är ju väldigt olika hur folk väljer att tolka ettikettsregler och vilka av dem man följer och vilka man struntar i. Välkända exempel där man gör olika är ju om man automatiskt bjuder respektive, om man delar på ogifta par, vilka som sitter vid honnörsbordet, vilka som håller tal osv. Där är det väldigt olika vad man tycker är god ton, men det är i slutändan brudparet som bestämmer hur det blir. Sedan kan man ju inte bestämma vilka som skall tacka ja till inbjudan, det är såklart upp till gästen. Vad det gäller kyrkan får ju brudparet bestämma själva om de vill föja kyrkans regler eller gifta sig någon annanstans.

    I min och min mb2:s familjer finns det väldigt olika uppfattningar om "allmänt accepterad god ton" och skulle alla köra sitt race skulle det absolut inte bli den bröllopdag vi önskar oss och drömmer om. Därför hoppas jag verkligen att de accepterar att det är vi som bestämmer över vår dag.

    Majflicka: Jag skulle inte heller bli vansinnig om jag fick en salladsskål, fast att vi önskat oss bidrag till bröllopsresan eller upplevelser Flört Jag menar rent allmänt att jag inte delar upfattningen om att det är ok att agerar efter sin egen syn på god ton, oavsett vad brudparet önskat.
Svar på tråden Om brudparet inte vill ha presenter?