• Miss M

    Hur föreslår jag förlovning?

    Jag och min sambo har pratat löst om giftemål och han har sagt att han inte vet hur man gör när man friar, att han tycker det är svårt, att han inte vet min ringstorlek osv. Jag sa då att man kan ju ta ett gemensamt beslut, köpa ringar tillsammas och så.

    Jag har funderat på om vår femårsdag i juli inte vore ett fint tillfälle att förlova oss, men vet inte riktigt hur jag ska lägga fram det till min sambo? Tips? 

    Min tanke är att vi väljer ringar tillsammans i förväg och hittar på något fint den dagen (eller vid något annat tillfälle vi bestämmer), sedan får vi hitta på något fint att göra för den andra. Jag tänker något i stil med att läsa en egenskriven dikt och avsluta med ett frieri... Fast båda gör det liksom. Vad tänker ni om det? Och som sagt, hur lägger jag fram det till min sambo?

  • Svar på tråden Hur föreslår jag förlovning?
  • Miss M

    Jo det är väl det. Det är nog mest flickdrömmen om/filmversionen av ett spektakulärt frieri som ligger i bakhuvudet, haha...

  • Miss M

    Jag använder aldrig ring (äger knappt någon) så för mig/oss funkar det dåligt. =P Sen tror jag egentligen att det kan vara bra att välja tillsammans, då är man ju iaf säker på att man gillar ringarna (båda två)...

    Tror att min sambo tycker att "det svenska sättet" är bra också, men jag är ändå nervös. Vet att han ser giftemål i framtiden, men vet inte hur jag ska ställa frågan om han vill förlova sig nu. Känns lite fånigt att jag är nervös, men det känns ändå som en rätt stor grej.

    Själva ringbytet/förlovningen blir vad man gör det till och det blir nog romantisk oavsett hur man gör!

    Tack för att ni delar med er av tankar och erfarenheter iaf!

  • Miss M

    Nu är första steget taget! Jag vågade till slut!

    Vi hade en jättemysig eftermiddag/kväll med bl.a. gemensamt bad och min sambo pratade om hur glad han var över att jag är hans flickvän och sambo. Lite senare sa jag att jag har funderat på om jag snart kunde få bli hans fästmö också och han sa att han också tänkt på det. =)

    Nu ska vi bara komma iväg och titta på ringar (Spännande!) och planera något mysigt till ringväxlingen som förmodligen blir när vi firar 5 år tillsammans... =)

  • Miss M
    LL 2010 skrev 2011-06-03 15:10:34 följande:
    kan inte du fria till honom? 
    Som jag skrev lite tidigare så tog jag det första steget. Nu idag har vi börjat titta på ringar, men oj vad svårt det är!

    Denna varianten funderar vi lite på nu, har iaf kommit så långt som att vi vill ha en blandning av rött och vitt guld... =)
Svar på tråden Hur föreslår jag förlovning?