• Dejli

    Adoption trots möjlighet att få egna barn

    Jag vet åtminstone ett par där tjejen har extrem förlossningsskräck och vägrar skaffa några biologiska barn, trots att hon gått i terapi för detta...  så det finns nog visst de som skulle kunna, men som verkligen inte vill.

    Och de föräldralösa barnen i världen är nog inte så många färre än de barnlösa föräldrarna som vill adoptera, men alla länder tillåter inte adoption utomlands/till alla länder. Så det är nog ingen "brist" på föräldralösa barn, men alla är inte tillgängliga för adoption.

  • Dejli

    Jag har funderat mycket på det här med provrörsbefruktningar, ur ett sammhällerligt perspektiv eller hur man ska säga...

    Vill börja med att säga att jag verkligen unnar barn till alla som vill ha barn, och att jag på individnivå verkligen förstår att man vill använda sig av IVF - det kanske t o m blir aktuellt för mig då min sambo fått cellgifter i ung ålder, och vi vet inte om han är fertil längre... Detta är på intet sätt kritik mot de som väljer att använda sig av provrörsbefruktning.

    Sedan tycker jag det är viktigt för diskussionen vad infertiliteten beror på... det kan ju vara "yttre omständigheter", som cellgifter, skador på testiklarna eller vad som helst. Men om det är "ärftligt", är det verkligen rätt alla gånger då att föra sina egna gener vidare? Att eventuellt låta sina barn drabbas av samma skit som det är att vara ofrivilligt barnlös? Det börjar ju dyka upp en hel del barn till personer som själva var provrörsbarn, och tydligen är det inte ovanligt att särskilt pojkar ärver sin fars infertilitet.

    Jag har fått känslan av att denna fråga är mycket känsligare för män än för kvinnor, och att frågan om biologiska barn är viktigare för dem... Är det så? Och isf varför? Nu vet vi ju som sagt inte om min sambo ÄR fertil fortfarande, men vi har infryst sperma som det inte är något fel på, så vi är inte så oroliga för den saken... men han är ändå inte så positiv till adoption, även om det alternativet är bättre än inga barn alls. För honom är generna ganska viktiga...

    Det här med ärftlighet är iofs applicerbart på fler situationer än just infertilitet... det är ju inte helt ovanligt att kvinnor med väldigt ärftlig bröstcancer t ex väljer att inte skaffa biologiska barn. Om man är medveten om att man har gener som är kan orsaka en tidig och smärtsam död för en avkomma eller som på annat sätt orsakar stort lidande, hur ställer man sig till risken att föra den vidare? Nu pratar jag inte om typ funktionshinder/sjukdomar som man ändå kan leva bra liv med, utan saker som cancer, barnlöshet etc...

  • Dejli
    Emblas Mamma skrev 2011-03-29 20:55:40 följande:
    Ärftligheten för just cancer är inte SÅ hög,
    det är ca 5 % om jag minns rätt.
    :)
    Det finns ju vissa mutationer där ärftligheten är mycket högre än så... där nästan alla kvinnor i en släkt dött i cancer. Så jag syftade inte på alla typer av cancer/bröstcancer utan just om man har en extra ärftlig variant.
  • Dejli
    Emblas Mamma skrev 2011-03-29 20:55:40 följande:
    En längtan efter egna barn kan vara otroligt stark!
    Och adopterar man får man aldrig uppleva känslan av ett nyfött barn, inte heller något å underbart som graviditet och förlossning,
    några som valt att adoptera i min bekantskapskrets och lite äldre, har fått sina barn som 18-24 månader.
    Känns kanske som om man velat vara med från början!
    Men det är just den delen som du tycker är underbar som jag vet de som har fruktansvärd ångest och skräck inför. Visst kanske man vill ha barnet så tidigt som möjligt, för att minimera risken att det varit med om något traumatiskt, och man kan lära känna barnet från allra första början... men vad som är fantastiskt och underbart för dig kanske är någon annans stora fasa, trots terapi för det.

    Jag ser mycket fram emot att ha barn i min familj, men jag har verkligen aldrig haft någon önskan om att vara gravid eller föda barn. Jag ser det som ett nödvändigt ont... särskilt som många av mina vänner haft stora problem med foglossningar, enorma bristningar och problem med musklerna efteråt, svåra förlossningar etc. Jag tycker inte heller att det är särskilt "vackert" att vara gravid som en del tycker... tycker folk är precis lika vackra som innan, jag har då aldrig sett något särskilt "glow" som en del tjatar om när de ser gravida kvinnor.

    Sedan är det ett par av mina vänner som nog tyckt det hade varit ganska skönt att slippa kolikmagar, ingen sömn etc den första tiden, även om de såklart inte skulle vilja byta bort den tiden när man nu är "tvungen". Men det är inte bara nackdelar med att få ett lite äldre barn till familjen.
  • Dejli
    passionsblomman skrev 2011-03-29 21:26:02 följande:
    Dejli, den typen av resonemang blir helt omöjligt att tillämpa i verkliga livet, hur mycket man än själv kan fundera och tycka i sitt stilla sinne. För de enda som faktiskt kan göra valet i slutänden är paret som vill bli föräldrar. Och till syvende och sist är det enbart kvinnan som väljer att bära eller inte bära ett barn till världen. Etiken kan man diskutera och ur många perspektiv, men lika litee som man kan hindra någon som är dum i huvudet rent allmänt, eller elak, psykopat osv från att fortplanta sig, kan man sätta upp regler för andra på det här området. När man börjar prata om vems gener som borde få föras vidare hamnar man i ytterst obehagligt sällskap historiskt sett.

    Det är inte länge sedan vi tvångssteriliserade kvinnor i Sverige. Kvinnor som var för dumma för att få riskera att sätta barn till världen. Fullständigt hårresande.

    Dessutom är jag inte säker på att man särskilt ofta kan se den egentliga orsaken till att det inte bli barn. Man brukar från klinikernas sida dementera att fertiliteten skulle gå i arv och vilka faktorer som isåfall skulle vara ärftliga i det hela, är det knappast färdigforskat på.
    Och det är ju ingalunda säkert att ifall ens barn skulle se sitt liv som outhärdligt och meningslöst bara för den händelse även de skulle vara infertila. Många väljer ju helt frivilligt att inte skaffa barn. Och ser det som livskvalité.
    Inte ens om ens eget liv är hotat i händelse av en graviditet, kan läkaren annat än avråda och varna. Hindra kan ingen.

    När det gäller ålder och IVF, så får man hjälp av landstinget fram till 38, men kan göra det på privat väg fram till 42. Därefter anser man det som oseriöst från klinikernas sida, då chanserna att lyckas-även med ivf, är oerhört små vid den åldern-TROTS alla frejdiga historier om väninnan/släktingen "som minsann blev gravid vid 44 så visst finns det hopp"
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Nej det är det jag menar... på ett mänskligt plan är det för mig självklart att alla som vill ha barn ska få den hjälpen de behöver så länge det finns rimlighet i att man blir gravid. Jag kanske själv kommer att behöva använda mig av det, det kan man aldrig veta förrän man är där.

    Men det är iaf för mig intressant att diskutera det hela ur ett större perspektiv. Om trehundra år kanske människan är oförmögen att skaffa barn på egen hand? Skulle vara intressant att veta hur mkt som läggs på infertilitetsbehandlingar kontra infertilitetsforskning. Att åtgärda orsaken istället för symptomen vore ju det bästa, och så får man ju hoppas att det blir i framtiden. Det är ju svårt att säga hur mycket som är ärftligt eftersom många fortfarande är unga och inte kommit till det stadiet att man försöker på riktigt än. Undrar hur stor andel av provrörsbarnen som vet att de är just provrörsbarn?

    Psykopater och andra "olämpliga" föräldrar får ju i normala fall inte behålla vårdnaden för barnet... tyvärr är väl den typen av ärenden allt för ofta nedprioriterade och många barn lider i onödan... det är en helt annan fråga... Jag tycker personligen att adoptioner av svenska barn borde öka. Barn har rätt till en trygg uppväxt under trygga förhållanden, och ansvarslösa föräldrar har ingen rätt alls till sina barn anser jag. Det hade nog gett många barn en tryggare uppväxt att veta att de inte behöver byta fosterhem ideligen. Sedan är ju inte alla adoptivföräldrar bra föräldrar, lika lite som biologiska alltid är det... Man måste ju inte skära av kontakten helt med den biologiska föräldern för det, de har bara förverkat sin chans att få tillbaks dem.
  • Dejli
    Emblas Mamma skrev 2011-03-29 21:38:02 följande:
    Jag har också skrivit att det är så JAG känner och att jag inte kan stå för andras känslor! Men däremot vet jag att de flesta ändå delar min uppfattning.. Men till detta med ärftligheten: man kan som sagt operera bort brösten i tidigare ålder om man har så stor ärftlighet i familjen, men i vilket fall - denna kvinna på 40 år som kanske dör i cancer om inte det upptäckts i tid eller vad det nu än är - har ändå inte hon haft ett bra liv innan, fått kanske en superbra barndom och uppväxt som faktiskt gjorde livet riktigt värt att leva ändå! Hon kanske hade en superbra livskvalité och var lycklig fram till dagen då hon skulle fö! Då tycker inte jag detta var något att slösa bort , hon kanske kände du tacksam över livet ändå! Alla ska vi dö förr eller senare - och man kan dö av betydligt hemskare sjukdomar som inte är så ärftliga utan mer självförvållande. KOL - vem vill dö av andnöd och tillbringa hela sista tiden med att ej kunna andas och ha panik? Det är inget man tänker på som förälder innan man skaffar barn heller. Vad ska egentligen ens barn dö av? Att man levt i 40 år anser jag ändå är tur - det kan hända mycket innan dess! Förr var det inte mycket längre man levde. Jag anser att trots att man fått ett kortare liv kan vara tacksam för de dagarna man fått, om de har funnits lyckliga stunder. Lever kanske vi bara gör en gång, resterande evighet ska vi sväva runt i ingenstans kanske, därför kan livet vara spännande om det så bara varar i tioår :)
    Jag vet iaf att jag om jag hade den väldigt ärftliga versionen av bröstcancer INTE hade skaffat några biologiska barn, om det inte gick att ta något fostertest mot just deen ärftliga sjukdomen man vet finns i släkten.

    Självklart kan man ha haft ett bra liv tidigare... men med en svärmor som gick bort i cancer relativt ung, och en sambo som haft cancer (ingen av dem ärftlig, och hade inte med varandra att göra heller) och vet vilket jävla helvete cancer är, skulle ALDRIG utsätta ett barn för det om det är en sådan variant som det i vissa fall är nära 50% att drabbas av (just denna varianten pratar jag om nu, inte "vanlig" bröstcancer) och stor risk att dö.

    Man har enligt min erfarenhet i de flesta fall INTE alls någon bra livskvalitet fram tills man ska dö, det kan ta många månader och det är total ångest hela tiden för de allra flesta, särskilt om man har barn... Absolut kan man ha det tills man blir drabbad, men jag tror inte någon med allvarlig och svårbehandlad cancer har ett särskilt bra liv den sista tiden med familj att oroa sig för. Och allvarligt talat, om du tycker det är okej att dina barn dör när de är 30-40 år bara för att du trots denna variant av bröstcancer absolut ville ha biologiska barn, då har jag nog trott fel om dig som annars verkar vara en person som bryr dig oerhört mycket om andra...

    Varför utsätta sin dotter att behöva operera bort sina friska bröst för att hon upptäcker att hon bär på genen? Eller riskera att bli drabbad i relativt ung ålder och göra sina eventuella barn föräldralösa? Nej du, så egoistisk kommer jag aldrig att bli för "nöjet" att föda mitt egna barn...

    Självklart kan man inte veta allt, och det man inte vet kan man inte göra något åt. Jag tycker inte heller man ska testa sig mot allt och inget "utifall att". Men i de fall en allvarlig sjukdom med hög dödlighet florerar i den nära släkten, då skulle iaf jag vilja veta...

    Självförvållade sjukdomar som rökningsorsakad KOL kan man väl inte beskylla sina föräldrar för? Så det fattar jag inte vad det hade med saken att göra...
  • Dejli
    darkHorse skrev 2011-03-29 21:38:31 följande:
    Även om man inte pratar om "gener som borde föras vidare" är det absolut något man kan ta ställning till. Exempelvis har många psykiska sjukdomar ärftliga faktorer, i vissa fall mycket starka. Jag kan mycket väl förstå att man inte vill utsätta sina barn för risken att må lika dåligt som en själv, eller att behöva äta mediciner för resten av livet. Om man då fortfarande har en stark barnlängtan skulle jag nog känna att adoption vore ett alternativ.
    Ja, det är många som skulle haft det mycket lättare i livet om man åtminstone sett sambanden vad gäller ärftlighet... tänker t ex på ADHD. Det kan ju vara väldigt ärftligt... min syster har det, och jag ser tydliga drag av det hos min moster och mina kusiner t ex. Inte för att det på något sätt skulle vara ett hinder, men jag vet flera som fått sina barn diagnosticerade med dessa handikapp, och sedan fått en aha-upplevelse och själv genomgått utredning för att sedan få det klargjort att de också har det...

    Som sagt tidigare, jag tycker inte man ska behöva testa sig för allt man kan, bara för att det går... det man inte vet mår man oftast inte dåligt av, men många skulle kunna få så himla mycket bättre och lättare liv om de fick hjälp. Inte alla, det finns ju de som inte ens vill ha en diagnos, men det finns så mkt hjälp att få, och ju tidigare man upptäcker saker, desto större är chansen att man kan åtgärda det eller åtminstone anpassa sitt liv efter det med bättre redskap.
  • Dejli
    Emblas Mamma skrev 2011-03-30 06:48:12 följande:
    Anledningen att jag tog upp KOL var att man LIKA gärna kan dö i det som relativt ung,
    man kan även dö i bilolycka eller annan olycka som gör att man plågas tills man dör, man kan lika gärna bli utvecklingsstörd eller förlamad och sitta i rullstol hela livet. Man kan även ha föräldrar som bär på anlaget cancer och ändå inte få cancer.
    Jag tycker faktiskt inte du är rätt person att säga åt människor att dom är egoistiska som skaffaar barn för att dom tror sig komma att dö i cancer sedan!
    Själv tycker jag inte ett liv är bortkastat om man lever till man är 40 år och har en bra uppväxt, bra ungdom och bra vuxernliv fram till dess! Det finns som sagt betydligt värre saker som kan hända och man kan dö för!
    Om man är så paranoid så kan man ju hålla sig inne resten av livet för annars kan man ju faktiskt bli påkörd av en bil..

    LÅT ALLA göra som DOM vill och känner för!
    Jag kommer ALDRIG sitta och döma och peka på någon för att dom valde att skaffa biologiska barn,
    aldrig!
    Det är inte sunt och vettigt helt enkelt!

    Jag kan ju bara tala för mig själv och säga att om min dotter hade dött NU vid 3 års ålder, då hade jag ändå aldrig ångrat att jag skaffade henne - för jag vet att hon har haft en utomordentligt bra uppväxt hittills och med många glada stunder med mig och andra. Det är helt enkelt otroligt att man kan ha det så bra och underbart och vara så glad och positiv hela tiden som hon är.
    Skulle det vara bortkastat? NEJ! Absolut inte!
    Jag är glad för varje dag jag får leva! Skulle jag dö i cancer skulle jag aldrig ångra att jag fick chansen till alla underbara dagar jag levt hittills!

    Alla gör som dom vill så jag förstår inte vad man bråkar om?
    INGEN är egoistisk som skaffar egna biologiska barn - detta hör naturen till och ens känslor!
    Bortkastat har jag väl ingenstans påstått att deras liv skulle vara, VAR läser du det? Självklart är ALLA liv meningsfulla på ett eller annat sätt. Men jag hade aldrig utsatt ett barn för LIDANDE som jag med ett medvetet val kunde undvikit om jag vet att det finns extremt plågsamma sjukdomar i släkten som med stor sannolikhet kommer åsamka min, i mitt exempel, dotter stort lidande - liksom hennes eventuella barn/partner.

    Självklart kan man dö av i princip vad som helst... men den risken finns DESSUTOM. De allra flesta kan man inte påverka i förtid ändå, och är alltså helt meningslösa att bekymra sig för. Förutom den "vanliga" risken att dö i förtid så ger man alltså sitt barn en stor risk att dö av en plågsam sjukdom i unga år.
  • Dejli
    Emblas Mamma skrev 2011-03-30 07:46:37 följande:
    Vi ska åka till Thailand i vinter med vår 3-åriga dotter,
    det finns en liten risk att planet kommer störta och vi kommer dö en hemsk, ond död,
    det finns också en risk att bli ihjälbränd av en brännmanet som man hört om en del nu på sista tiden.
    Min dotter kan dö på denna resan - det finns en risk för detta.
    Varför tar vi denna risken?

    En kvinna vill så innerligt gärna ha barn, men vet att hennes mor hade bröstcancer,
    det finns en liten risk att detta barnet också drabbas av dette - ja ifall det blir en tjej förståss.
    Så där halveras ju chanserna med 50%.
    Men ändå finns risken. Hon skaffar barn ändå och är världens lyckligaste. Barnet är lika lyckligt och får en bra uppväxt.
    Men det finns fortfarande en liten risk,
    varför tog kvinnan denna risken egentligen?

    Tar vi inte risker i vår vardag hela tiden?
    Varför gör vi det?
    För att kunna leva livet under den tid vi lever så vi har vackra minnen att drömma sig bort till på dödsbädden.
    För att vi inte ska ångra att vi satt hemma och just gjorde ingenting, just för att vi var rädda för att leva.

    Vi kunde suttit hemma istället för att åka till Thailand och kanske berövra oss våra livs underbaraste minnen,
    så våran vardag, grå och trist kan spegla sig mot oss när vi blir äldre.

    Kvinnan kunde avstå från att skaffa barn utifallatt det skulle drabbas av cancer,
    dock berövrades hon den sanna kärleken i livet som hon så gärna ville ha så förtvivlat,
    och det lilla barnet som kunde fått världens bästa mamma och världens bästa uppväxt blev berövrad livet och att få en chans till det.

    Dör jag i morgon i en plågsam död, kommer jag ändå vara tacksam för var livet gav mig under mina 22 år,
    det var mycket! Och jag är tacksam för varje dag, svår som lätt, att jag fick chansen till detta underbara och samtidigt lite hemska liv.
    Men det är en underbar chans tycker jag :)
    Du kan göra medvetna val för att minska risken att dö, rent statistiskt. Jag antar att ni inte flyger med något flygbolag från Kongo eller något annat "svartlistat" land. Du väljer antagligen att flyga med ett bolag som du känner till. Du kommer antagligen inte ge dig ut på djungeltrekking i Indonesiens djungler utan vaccinationer och någon som känner till området. Om du vet i förväg att det är 50% risk att flyget skulle störta och ditt barn dör, då skulle du aldrig sätta barnet på det planet...

    Man ska inte sluta leva livet för att man riskerar att dö, för dö gör man förr eller senare. Det är dock normal självbevarelsedrift att göra vad man kan för att skydda sig själv och sin avkomma, och väga riskerna mot vinsterna.

    Ett foster som inte ens är tillverkat kan ALDRIG lida. Det bryr sig öht inte om ifall det finns eller inte, för, ja... det finns ju inte. Alltså skaffar man alltid barn för sin egen skull. Inte för barnets skull. Alltså kan man enligt mig inte använda argumentet att barnet KAN få ett bra liv. Självklart kan du aldrig veta om barnet drabbas av andra hemskheter eller dör i en olycka, men du KAN begränsa lidande utefter vad du VET. Om du lider av en ärftlig sjukdom som du själv lidit svårt av eller flera andra i din nära släkt lidit av, då tycker jag faktiskt det är oerhört egoistiskt att sprida dessa gener vidare.

    Och fortfarande så pratar vi inte om "vanlig" bröstcancer här eller andra mindre ärftliga sjukdomar, utan vissa mer extrema former som är väldigt mycket mer ärftlig än de vanligare varianterna... jag har släktingar som fått bröstcancer och dött av det, men det har troligen inte varit ärftliga varianter eftersom inga nära släktingar drabbats. Det är ju en ca 10% stor risk att som kvinna drabbas av bröstcancer under sin livstid oavsett ärftlighet...
  • Dejli
    Ore skrev 2011-03-30 09:36:00 följande:
    Min åsikt i frågan är att man inte bör adoptera om man kan få biologiska barn. Självklart finns det även en "gråzon", men om man t.ex. inte vill föra vidare sjuka gener så är väl donerat ägg ett bättre alternativ? Eller donerad sperma?

    För det är ett faktum, att det finns väldigt få barn tillgängliga för adoption! Så såvida man inte beger sig till ett land och stjäl ett föräldralöst barn (skämt åsido), så är det otroligt lång väntetid för adoption, och då tycker jag att det är helt missriktat om de som kan få biologiska barn adopterar "för att göra en god gärning".

    I övrigt så tror jag det var Emblas mamma som skrev en sak som jag måste kommentera. Något om att du visste någon som efter många års försök blivit spontant gravid vid 38 års ålder, så du försökte peppa att "ge inte upp hoppet". Vilket säkert var välment, men det kan bli väldigt fel. Försök och tänk dig in i att du verkligen, verkligen vill ha barn. Så mycket att hjärtat värker. Men du blir inte gravid. Flera jobbiga ivf-försök, och du blir fortfarande inte gravid. Hur länge tror du man orkar hoppas? Jag kan nästan garantera, att man slutar hoppas. För det gör ont att hoppas, när man bara blir besviken. Och faktum är också, att långt ifrån alla som är oförklarligt barnlösa blir gravida, bara så där. Men det är klart att solskenshistorierna gärna lyfts fram, och visas upp. Det är inte lika kul att lyfta fram alla historier, där de faktiskt aldrig fått ett biologiskt barn. Ingen jätteöverraskande graviditet helt plötsligt, inget lyckligt slut att paret i sista stund fick sitt hett efterlängtade biologiska barn. Statistiken säger faktiskt att dessa par är betydligt fler, än de par som lyckas bli gravida.

    Jag har vänner, som skulle bli (och har blivit) rejält ledsna och upprörda, över sådana kommentarer. Jag ser det som en form av mobbing av barnlösa, att komma med sådana kommentarer. Liksom standardrekommendationen att de bara ska slappna av och inte tänka så mycket på det, så blir de säkert gravida. (För det innebär alltså om man ska tolka den kommentaren, att om man som kvinna inte blir gravid, så får man skylla sig själv för man vill det alldeles för mycket...)
    Det första där håller jag med om, och det är ju brist på särskilt äggdonatorer i Sverige... dock tror jag att för egen del - om jag och min sambo inte kunde få biologiska barn - så skulle det inte vara ett alternativ med donation... jag hade själv tyckt det vore konstigt att bära en annan kvinna eller mans gener inom mig. Det hade nog känts konstigt dessutom att barnet var den enes biologiska barn, men inte den andres. Inte för att man skulle älska barnet mindre, men jag hade nog föredragit adoption. Men jag har å andra sidan ingen längtan efter att vara gravid och föda barn alls... för mig hade jag gärna sluppit faktiskt.

    Hur illa måste det vara för att man isf ska klassas som att man inte kan få barn? Om den ena kan, men inte den andre, ska man inte få adoptera då? Eller om kvinnan kan bära ett barn och föda det, men har odugliga ägg samtidigt som mannen är infertil... ska man få både donerat ägg och sperma då (vilket iofs inte är tillåtet i Sverige idag)? Eller gäller det bara om kvinnan helt enkelt inte kan bli gravid? Tycker det blir svårt om man börjar sortera föräldrar efter vilka som kan och inte kan... Jag tror ändå att för de allra flesta är ett eget biologiskt barn förstahandsvalet om man kan, särskilt med tanke på väntetider och kostnader för adoption.

    Och jag håller med om det här med att peppa de som inte lyckas... har en vän som har två barn sedan tidigare, men nu när hon försöker med en ny man så har hon sedan sista graviditeten drabbats av endometrios och hennes man är tydligen inte så fertil heller. Hon är SÅ less på alla som kommer med välmenade råd om att äta ditten och datten, tänka positivt, inte tänka på det, inte ha datorn i knät och bla bla bla. De gör själklart allt de kan för att bättra på chanserna, men det är ett fysiskt och medicinskt problem. Nu vet ju de om orsaken bakom, men varför ska man behöva informera andra om varför man inte kan få barn för att de undrar? Det har väl ingen annan med att göra...

    Och varför skulle de då bli gladare om jag berättade att min gamla granne fick barn i 49 års ålder helt på egen hand när hon gifte om sig? Förmodligen känner de sig mer misslyckade om t o m min ganska medelålders granne lyckas, och inte de som är i högst fertil ålder...
  • Dejli
    Emblas Mamma skrev 2011-03-30 10:27:45 följande:
    Dejli: som sagt, även om jag fick veta nu att kg snart skulle dö av något min mamma redan visste, skulle jag ändå vara glad över livet jag fick! Alltså ser jag inga hinder att ta en risk!
    Ja, därför att du redan finns, och det är inte ett problem för dig! Självklart är du glad över livet du fick eftersom du är frisk och lycklig. Hur kan du sätta dig in i situationen att du var dödligt sjuk av något som din mamma/mormor/mostrar kanske dött tidigt av och som din mamma med dagens kunskap med stor sannolikhet visste att hon skulle föra över till dig? Jag hade iaf varit jävligt bitter att min mamma gjorde ett aktivt val att ta den risken. Som sagt... om det var 0,01% risk att att planet störtar så finns risken fortfarande men den är så liten att man tycker vinsten är större än risken. Är den 50% så hade iaf inte jag satt min familj på det planet...

    Du ska gifta dig och har en liten dotter. Jag är tveksam till att du skulle tänka att "sjutton också, jag håller på att dö en långsam och plågsam och min dotter är bara ett par år gammal och min blivande man kommer vara änkeman i 30-årsåldern. Men jag hade ju en bra barndom iaf".

    Nejdu... jag hade haft total panik över att lämna mitt barn, som förmodligen inte skulle ha några minnen av mig, och kanske hade jag redan gett henne sjukdomen själv? Min man skulle behöva uppfostra barnet på egen hand, kanske gifta om sig i framtiden och det skulle vara den enda familj min dotter visste om. Jag skulle ha ångest över allt jag inte hunnit med, att jag aldrig skulle se min dotter börja skolan, jag skulle aldrig få träffa mina eventuella barnbarn etc etc. Men visst, jag hade ju en bra uppväxt och har varit lycklig hittills.

    Och absolut, det finns det inga garantier för ändå... men alla de där riskerna finns fortfarande kvar, så risken blir ju avsevärt mycket högre.
  • Dejli
    Liina86 skrev 2011-03-30 10:17:17 följande:
    Det känns lite som att ni utgår från att om man har en ärftlig sjukdom som man inte vill föra vidare så är det bara att adoptera istället. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så kan man i de flesta fall inte adoptera om man har en kronisk sjukdom. Äggdonation skulle kunna vara ett alternativ men bristen på äggdonatorer i Sverige är stor.  Alternativet till biologiska barn är alltså för många inte adoption utan att helt enkelt inte få några barn alls.  
    Ja, det är jättemärkligt... men det finns ju sjukdomar som är väldigt ärftliga och farliga men som inte är kroniska och som man som bärare kanske inte ens blir sjuk av, trots att man kan föra dem vidare... men det är ju en sidodiskussion.

    Men jag tycker verkligen det är märklig byråkrati att bara för att man har en sjukdom som gör att man inte kan få egna barn så ska man inte kunna få adoptera. Tyvärr är det väl oftast länderna där barnen kommer ifrån som sätter gränserna, och de har ju helt andra åsikter om vad som är bra för barnen och inte. Som om barnhem är ett bättre alternativ...

    Kanske en känslig fråga, och du behöver inte svara... men om du fick ett ägg donerat, skulle det fungera för er? Hur ställer sig sjukvården till att få ett ägg donerat av någon anhörig, t ex en syster?

    Jag har funderat på detta med äggdonation, varför det är så känsligt för många kvinnor... är det för att det är en mer avancerad process än att donera sperma? Jag kan tänka mig att man drar sig för att det innebär hormoner och ett mer eller mindre kirurgiskt ingrepp att plocka ut dem sedan. Det är ju liksom enklare att donera sperma i en burk...

    Får man vara fosterfamilj om man har kroniska sjukdomar?
  • Dejli
    Emblas Mamma skrev 2011-03-30 11:06:15 följande:
    Därför att VI är olika! Jag tar inget för givet och lever var dag som om den var den sista. Det är inget jag gjort innan utan börjat med nu. Och det är riktigt skönt att se så positivt på livet som jag gör idag. Rädd för döden är jag inte alls längre utan har sett mycket död. Jag står för allt jag skriver för det är så JAG känner. Nej jag räds varken döden eller livet! Jag tar vara på varenda timme :)
    Javisst gör du det, och det borde alla göra... man vet aldrig vilka ord som blir de sista till någon man älskar.

    Men jag kan nog garantera dig att om du låg för döden i allt för tidig ålder, då är det inte så lätt som du säger... då är man nog en ganska kall människa, om man inte när man har små barn och själv är ung tänker på hur allt kunde varit.

    Två av mina nära vänners mammor dog nyligen i hjärncancer i ung ålder (de kände inte varandra dock). Från diagnos till begravning är det mindre än 6 månader för båda. De var då inte glada och lyckliga till dagen de dog. Visst försökte de göra det mesta av sin sista tid, men förloppet var snabbt och de var bara skal på slutet, och dessutom skal man inte kände igen pga alla mediciner och förlamningar pga tumörerna.

    De var inte rädda för döden, snarare såg de fram emot den efter all smärta. Men det var sådan fruktansvärd ångest för alla deras familjer, att ta förväl under flera månader, för kanske vaknade hon inte ur koman denna gång... eller denna gång, eller denna gång... Det är i många fall jobbigare för de som blir kvar. En död lider inte... men åp väg mot döden kan man se sina älskades våndor också, och det hoppas jag verkligen jag behöver uppleva. Jag hoppas jag dör pang bom, och utan förberedelse på det.
  • Dejli
    Emblas Mamma skrev 2011-03-30 11:23:30 följande:
    Jag räds ändå inte! Jag är klar med mina känslor och jag tror inte du kan garantera något :) men nog om det, i vilket fall som helst så väljer alla människor det som passar dom och sitt hjärta och förnuft bäst tror Jg - alla har rätten att bestäm och påverka utifrån att det är genomtänkt och man har tagit ställning! Hoppas förr ser människor som jag; fria vuxna varelser som gör sina egna val i livet med kanske hjälp och råd från vården och därefter följer sina känslor om vad som känns bäst i det läge dom befinner sig i :)
    Man måste inte vara rädd för döden för att inte vilja dö. Man måste inte vara rädd för döden för att inte vilja lämna efter sig en familj som behöver dig i många år till. Jag hoppas du har rätt, men jag tror du har en väldigt naiv inställning till hur det är att ligga för döden i en alldeles för ung ålder.

    Och ja, alla får göra som de vill i del flesta fall. Att hävda det är också ett "billigt" sätt att ta sig ur en diskussion... men du verkar ju vara bestämd i att du tycker det är lämpligt för alla med väldigt ärftliga och samtidigt dödliga sjukdomar ska skaffa barn utan att fundera över det, för barnet KAN ju bli friskt, och om det inte blir det så ska det ändå vara så himla tacksamt över att det finns. Jag tror och hoppas att de flesta som är drabbade på riktigt inte resonerar på samma sätt som du...
  • Dejli
    Emblas Mamma skrev 2011-03-30 13:55:31 följande:
    Det är tråkigt att du uppfattar mig helt fel!
    Och jag blir uppriktigt ledsen när du nedvärderar mig i att säga att du hoppas att alla inte resonerar som jag!
    För jag har många goda poänger i mina inlägg.
    Framför allt är det viktigt att sitta och lyssna på en annan människa och resonera om problemet - som vi faktiskt inte kan resonera om här på internet.
    Ett problem är i sig helt unikt och vi kan inte sitta här och dra massa människor över en kant!

    Jag har svårt att utrycka mig på mobilen för det är svårt att skriva, så nu skriver jag här och så här:

    Om man nu VET att man har en ärftlig sjukdom, låt oss säga, cancer eller ADHD eller något annat,
    så tror jag att de flesta förnuftiga människor sätter sig ner i lugn och ro och tänker igenom sin egen unika situation och hur dom kan gå vidare med detta.

    Nu tror jag faktiskt inte att NÅGON skulle skaffa arn om dom visste att det var stor chans att få en sjukdom som var jättehemsk att leva med och som man troligtvis skulle dö av som barn.
    Dom skulle säkerligen blivit avrådda också.

    MEN; det man kan göra är att sätta sig ner och ta sig tid att prata igenom problemet med sjukvården,
    dvs. ta reda på HUR stora chanserna är att barnet drabbas, man kan ta reda på MER om sjukdomen och om man kan leva ett bra liv ändå. (t.ex diabetes - kan man leva ett värdefullt liv med ändå)

    Man kan också ta reda på om detta är något som går att se på fostervattenprov.

    Därefter kan man ta ställning.
    Hur stor är risken? Hur kommer sjukdomen påverka barnets liv? Ska vi chansa och göra ett fostervattenprov?
    Om provet visar att barnet bär på sjukdomen - så kan man ta ställning till abort.

    Ett svårt val för många är t.ex om man får reda på att barnet troligtvis har Down Syndrom. Det är inget man önskar sitt barn.
    MEN, många med denna sjukdomen lever ändå idag ett bra liv med kvalté - dessutom är många av dom väldigt smarta. Många föräldrar har ändrat sin inställning i livet när dom fått barn med DS - till det bättre! Till ett positivare liv.
    Nu säger inte jag ATT man MÅSTE föda ett barn med DS - MEN man kan tänka på att det är inte att födas till ett liv i ett helvete för alla. Man kan inte utgå från att någon med en sjukdom har ett dåligt liv!

    Ett exempel på detta var när en tjej i min stad fick tarmcancer - hon fickoperera bort en  bra bit av tarmen och därefter var hon tvungen att bära stomipåse.
    Många påpekade hur ledsna dom var för detta inför henne. Men då tyckte hon dom var löjliga!
    "Vaddå ledsna? Varför ska ni vara det för? Jag har ett jättebra liv och påverkas inte alls av min stomipåse! Jag kan fortfarande åka på solsemester och bada, jag kan fortfarande åka skidor och göra allt som jag gjorde innan.
    Jag upplever inte detta som ett problem, och när jag inte upplever detta som ett problem så finns det heller inget problem för mig"

    Det jag vill säga är att jag tror inte någon förälder önskar sitt barn en sjukdom och väljer troligtvis inte heller att skaffa barn om det inte är en mindre chans att drabbas av ev. sjukdom, och om sjukdomen i sig går att leva ett jättebra liv med! ADHD, Diabetes och liknande - varför skulle det inte gå att leva bra med det?
    Dödliga sjukdomar eller sjukdomar som gör att man inte klarar leva ett värdigt liv - då tycker jag självklart inte man ska föda barnet heller!

    men med många sjukdomar går det att leva ett värdigt liv, det är lätt för oss friska att sitta och säga hur jobbigt det är för de stackars barnen som har det och det och det. Men är vi verkligen säkra på att barnet upplever det så?
    Barnet kan mycket väl ha en annan uppfattning om livet!

    Som sagt: Detta är upp till föräldrarna och deras förnuft att avgöra - med hjälp av råd och stöd från sjukvården.
    Man hittar säkert en bra lösning tillsammans och kan diskutera igenom detta - kommer det eller kommer det inte att bli ett problem?
    Jag har aldrig pratat om diabetes, ADHD (som f ö inte är en sjukdom utan ett handikapp), dövhet, blindhet eller tarmsjukdomar. Jag känner flertalet med alla dessa sjukdomar, och det är klart att de många gånger önskar att de slapp alla problem som detta medför, men det är med stor sannolikhet inget som kommer döda dem i ung ålder (även om det kan bli farligt om man inte sköter det) och de kan få minst lika bra livskvalitet som andra om de bara tar hand om sig.

    Däremot tycker jag det är viktigt att i de fall man har dessa åkommi i en ärftlig variant utreder detta så att drabbade nära släktingar får en bättre möjlighet till vård, så man inte behöver uppfinna hjulet om och om igen, som t ex med ADHD där ett barn kanske har en förälder som visar tydliga tecken på ADHD vilket kanske gör att barnets uppväxt inte blir så trygg som den kanske kunnat bli om föräldern hade fått behandling.

    Återigen pratar jag enbart om väldigt ärftliga och dödliga sjukdomar, som denna variant av cancer jag pratar om, där det är väldigt hög risk att barnen ärver genen och där sjukdomen är svårbehandlad och leder till antingen väldigt långa och jobbiga behandlingar eller allt för tidig död. Du pratar om sjukdomar/symptom som iofs kan orsaka lidande och för tidig död, men där de allra flesta trots allt inte dör en smärtsam död i allt för unga år.

    Självklart ska man resonera om problemen... men vad finns där att resonera om i de fall där man har en 50% risk att lämna vidare en starkt dödlig cancerform till sin dotter? Jag tror inte heller att någon som varit drabbad av cancer skulle tycka att 50% var tillräckligt okej. Några få procent är en annan sak, då hade nog de flesta chansat... men när det är en så dominant gen som det kan vara, då hoppas jag att de flesta tänker efter en extra gång.

    När det gäller DS och liknande handikapp, det är mig veterligen inte ärftligt utan beror oftast på hög ålder hos modern (dock självklart inte alla). Det är ju inget du har med dig i dina gener, utan en konsekvens av att könscellerna inte är som de ska, kanske pga ålder. Om man är så rädd att få ett barn med Downs kanske man får låta bli att skaffa barn alls, för den risken finns alltid, eller bestämma sig för att abort är alternativet. För denna typ av handikapp finns det ju bra fostervattensprov, vilket det gör för långt ifrån alla ärftliga sjukdomar, där vet man inte förrän efteråt.

    Jag som du säger inte att barnet lider särskilt av att ha DS exempelvis. De vet inget annat och lever inte riktigt i samma verklighet som vi gör. Det är ju isf familjen som tar mest "skada" därför att barnet inte kommer kunna göra precis allt som alla "vanliga" människor gör, men det finns det ju fler som inte kan men som betraktas som normala i övrigt...
  • Dejli
    passionsblomman skrev 2011-03-30 14:24:38 följande:
    Jag berättar det här för att ge ett handfast råd på vägen. Det kommer ur egna erfarenheter och uppbackat av många många andra kvinnors känsla inför det här.

    Vi vet allihop att nästan ingen menar något illa. Du kan inte som kvinna utan problemen veta hur du skulle reagera och må om du var ivåra skor. Det är omöjligt och orimligt att begära. Men du kan lyssna och tro oss när vi berättar om vad som sårar och gör ont och ta till dig hur man istället vill bli bemött.
    Jag vet noll personer som känt sig uppmuntrade av "mirakelhistoreierna" medan de själva kämpar. Oavsett om de kommit så slångt som till IVF eller adoptionskö.
    Har man dessutom väl valt adoption, vill man verkligen inte höra saker som känns som att andra tycker det är en reservlösning.


    Jag förstår verkligen dig passionsblomman, även om jag aldrig varit i just den situationen själv, utan i mitt fall handlar det mer om att alla tycker jag borde ta över min pappas företag... Vaaaarje gång man träffar släkten så ska de undra om jag inte ändrat mig för det vore ju så synd om han sålde utanför släkten, vad ska min pappa tycka (han bryr sig inte) etc etc. Man känner sig som 5 år igen när man varje gång fick höra "Oj vad lång du blivit".

    Som att alla andra vet bättre... jag har iaf lovat mig själv att aldrig fråga någon om det inte är dags för barn snart... varför ska de behöva redovisa för mig varför de inte kan eller vill få barn? Om de vill prata med mig för att de vill, då är jag idel öra...
  • Dejli

    Ville bara förtydliga att jag inte jämför situationerna som sådan, utan bara det där med att folk bara inte kan låta bli att lägga sig i gång, efter gång, efter gång...

  • Dejli
    Emblas Mamma skrev 2011-03-30 15:35:31 följande:
    Vad tänker du på nu? Att folk frågar dig om du ska skaffa barn snart? Eller missade jag något annat?
    Du missade nog inlägget ovanför mitt sista, om det var mig du frågade...
  • Dejli
    Emblas Mamma skrev 2011-03-30 15:55:17 följande:
    Jag har nu bara läst anatomi och fysiologi med tumörlära, så någon tumörexpert är jag då inte!
    Men jag tror mig kunna säga att det inte är 50 % chans att få cancer.
    Det handlar väl först om vilket kön på barnet man får, bara där är det 50/50.
    Sen handlar det om ärftligheten som kan vara mycket hög inom "vissa" familjer. Man räknar med 5-10 %.
    Att man däremot kan bli anlagsbärare är i vissa fall ca 50%, men för att kunna utveckla sjukdom måste flera gener spela in och miljön.
    Vet man med sig att man har större risk för att få cancer så tror jag att man blir upplärt att leva rätt och sunt och inte utsätta sig för risker som kan göra att en cancer bryter ut. Här spelar miljön in, om man är oaktiv, har dåliga kostvanor mm. Det kan även ha att göra med om man utsatts för strålning eller liknande.
    Men i vilket fall som helst så blir det aldrig 50% chans att ett barn man föder ska få cancern. Det ska mer till för att det ska bryta ut.
    Jag tycker att man inte behöver avstå från barn bara för det.
    Som jag sagt hundra gånger innan, jag har inte disktuterat cancer i stort utan att det bevisligen finns släkter där en väldigt stor del av kvinnorna dukat under i en viss sorts bröstcancer, och där de döttrar som fått den själva i de flesta fall blivit väldigt sjuka, och där även sönerna för vidare genen till sina barn som då blivit drabbade. Alltså är de bärare av sjukdomen utan att kanske själva drabbas. Fast även män kan få bröstcancer, även om det är väldigt ovanligt. De har också bröstkörtlar om än mycket färre. Ärftligheten på "vanlig" bröstcancer är jag väl medveten om eftersom jag har den i släkten på båda sidor, men 2 och 3 led bak, där flera har dött i sjukdomen.

    Risken att drabbas är ca 10%, oberoende av ärftliga faktorer. Ca 5-10% av det totala antalet bröstcancerfall som utgörs av den aggressiva ärftliga varianten (högrisk), och

    "Högriskgenerna nedärvs autosomalt dominant och livstidsrisken för bröstcancer hos döttrar eller systrar till en kvinna med ärftlig bröstcancer är upp till 40%. Om man med hjälp av ett gentest vet att en kvinna bär anlaget är livstidsrisken upp till 80%." www.medscinet.se/gensvar/disease_frame.asp&cid=16
    Så väsentligt högre än de 5-10% du anger.

    Mina diskussioner utgick ifrån extremfall (vilket jag påpekat flera gånger vid det här laget) därför att jag tycker det är intressant ur ett etiskt perspektiv, men du vägrar ju att diskutera principen som sådan och gör generella antaganden som inte hänger ihop med den övriga diskussionen.
  • Dejli

    Eftersom du pratat till mig och kommenterat mina inlägg så får jag ju utgå ifrån att vi diskuterar samma sakfråga... annars är det ju inte ens en diskussion... Självklart måste man inte stanna på exakt samma spår, men när jag säger en sak som du svarar på, men du svarar egentligen på något helt annat, då blir det väldigt konstigt.

    Du får gärna ge mig titel och författare på den boken, för jag är uppriktigt intresserad. Dessa siffror har jag läst på många ställen, inte enbart på denna sidan. Jag kan hitta fler sidor om du vill... en webbsida kan ju vara mer aktuell än en bok, eftersom innehållet i en bok är statiskt till skillnad från en webbsida.

    Jag måste verkligen inte ha rätt hela tiden. Men jag tycker inte om att ge sista ordet till någon annan som kommer med fel information (och då syftar jag inte på dig i denna tråden utan generellt).

Svar på tråden Adoption trots möjlighet att få egna barn