Inlägg från: Pinkgrape |Visa alla inlägg
  • Pinkgrape

    Det här med valet av efternamn gör mig tokig! HJÄLP!

    Hur i hela friden är det tänkt att man ska kunna välja ett sådant?!

    Jag heter Andersson, min blivande heter Johansson.
    Namn som finns att välja på i släkten är Pettersson, Öberg, Lindgren och Truedsson.

    Vi vill inte ha något utav de namnen, alls!

    Hur ska man då kunna välja något?
    Vi har spånat på efternamn i snart ett år! Jag får panik, blir sjukt stressad och snart sprutar tårarna.
  • Svar på tråden Det här med valet av efternamn gör mig tokig! HJÄLP!
  • Pinkgrape
    M Berg skrev 2011-03-29 10:07:06 följande:
    vad heter din blivande då? kanske går att göra ett sson-namn efter hans namn?
    eller kanske gör aom namen liet... lindblomma , trudeqvist....

    Hoppas ni kommer överens snart över ett namn som passar er!
    Han heter Mikael, så är inte jättesugen på Mikaelsson :P

    Ja, vi har försökt med allt möjligt och kommer verkligen inte fram till något alls. Tyvärr.
    Och det som jag kanske gillat liiiite, det avskyr han verkligen och vice versa.

    Jaasi... haha.
  • Pinkgrape
    Humlan66 skrev 2011-03-29 10:17:55 följande:
    Jag käner igen det där .Så jag förstår dig . sjukt jobbigt är det  Eftersom jag vart gift en gång så får inte min blivande nu ta mitt efternamn men grejjen är att jag ÄLSKAR mitt efternamn även om det inte funkade med karln *S*

    Förr så sa han att vi kunde byta båda två till ett helt nytt men nu har han ändrat sig och vill stenhårt behålla sitt namn. och jag vill inte heta det   och skulle han ändra så är det från hans släkt och han försöker locka med att det är "kändisnamn" som wallander och sallander. namnen från min släkt ville han absolut inte heta
    GHAAAA jag blir galen
    Oj, ja, det är verkligen inte lätt det här med efternamn!
    Tråkigt att höra att ni också har det kämpigt, men jag blir ändå lite glad att vi inte är de enda som har svårt med det :P Det har känts som att alla andra har det jättelätt och bara snabbt väljer haha

    Det enda av namnen jag skulle kunna tänka mig är Truedsson, men det vägrar min sambo i sten alltså. Jag vill inte heller ta det själv och att han behåller sitt. Vi ville ju som heta samma sak nu, hela familjen, för att verkligen få känna oss som en familj. Ja, för att underlätta för dottern också, som just nu har dubbla efternamn.
  • Pinkgrape
    annicka skrev 2011-03-29 10:31:04 följande:
    Ni får ta bort Pink och låta det bli "bara" Grape :)
    Tror dock att det redan finns, så blir nog svårt att få det godkänt också hehe
  • Pinkgrape
    Hvidbrud skrev 2011-03-29 11:03:28 följande:
    Hittade den! Konstigt nog kan jag inte klistra in länken här, men den ligger i sidfoten....
    Ja, vi har spenderat timmar där och blir tyvärr inge klokare av det :P Även om man får fram något där, så är det ju inte säkert att man får det godkänt :/

    Vi har lekt med ord och bokstäver och vridit och vänt på allt möjligt. Jag hade ju aldrig kunnat drömma om att det skulle vara såhär svårt.
  • Pinkgrape
    Liina86 skrev 2011-03-29 11:43:45 följande:
    Har ni kollat på PRV på de lediga namn som finns där? Gjorde vi lite när vi funderade på ett alternativt namn
    Vart hittar man det?
  • Pinkgrape
    J och J skrev 2011-03-29 12:19:58 följande:
    Vi har också jättesvårt att välja namn!
    Hade ett. Ljungås. Men det var en ingift i hans släkt så det får vi inte ta :( jag som tyckte det var fint.

    Renling är mitt namn.
    Har alltid velat byta efternamn o börja på nytt....
    o därför jag vill byta.

    hans mor heter samma som jag så tar vi hans namn heter vi exakt lika. det vill jag inte.

    annars är det grahn.
    eller kristiansdotter.

    Efter min far.
    men då är det många som tycker så kan väl inte han heta. -dotter.
    dock stör sig inte blivande på det.

    vi heter joel och johanna i förnamn.

    jag blir tokig!! o känner lite stress då vi gifter oss i sommar
    jagochminfina.blogg.se anvnamn: jagochminfina lösen: 9juli2011
    Jag förstår att ni känner stressen, vi också, även om vi har en månad längre på oss än er ;P

    Nog trodde jag att det var flera stressmoment involverat i hela denna bröllopsciruks, men inte trodde jag att efternamnet skulle bli det största för vår del haha

    Jag skulle absolut kunna ta min pappas namn och lägga till dotter, Pehrsdotter, men det vill ju inte min blivande heta. Men om NI båda tycker att Kristiansdotter är fint och känner er bekväma med det, varför inte ta det då? :)
  • Pinkgrape
    queenelin skrev 2011-03-29 12:42:20 följande:
    Vilken rolig sida, den där man kan pyssla ihop efternamn!

    Jag fick fram Frostsol, ganska fint, tycker jag!

    I mitt fall är det ganska enkelt, jag heter Wiberg och han Westerberg, han vill inte byta, jag tycker inte att det är så big deal, jag kan tom behålla min signatur då det mest är W och berg som syns i den. Hade han hetat något helt annats, typ Lidnblom, hade jag nog behövt tänka lite mer, jag blir ju liksom en helt ny person då.

    Annars har vi fina namn i släkten som jag gärna bytt till, Norell, Hedman och Holm, det blir så käckt, tycker jag Elin Norell, Elin Hedman eller Elin Holm, jag tycker det låter som en riktigt 40-talsbrutta i prickig klänning på cykel.
    Vad skönt för er, att det inte är någon stor grej :) Jag önskar att vi hade det lika lätt :)
  • Pinkgrape
    Jag han skrev 2011-03-29 12:46:03 följande:

    vad jobbigt att inte hitta nåt bra efternamn..
    Måste ni byta då? Kanske ni kan vänta tills ni hittat ett namn ni båda trivs med? Och behålla era nuvarande namn tillsvidare?


    Nja, vi vill gärna byta i samband med att vi gifter oss.
    Går det inte, så går det inte, men vi vill helst det :)
  • Pinkgrape
    Chicita skrev 2011-03-29 12:47:19 följande:
    Oj vilka problem Förvånad
    Det där med namn är inte lätt...

    Jag har ett vanligt -sonnamn och min sambo har ett lite mer unikt, men dom är långt ifrån ensamma i sverige om man säger så. Dock gillar jag hans namn så vi kommer att ta det Solig

    Men tanken att göra ett efternamn av en plats tycker jag låter som en bra idé.
    Eller det kanske går att göra nåt efter ett gemensamt intresse?

    Svårt att hjälpa när man inte har några direkta referenser.
    Men tja om jag spinner vidare då på "pinkgrape"...
    Drufva
    Grape (alltså inte uttalas som [grejp] utan med betoning på varje bokstav
    Rosendruva  *S*
    Rosé
    Ja, vi får nog sätta oss ner och spåna vidare helt enkelt.
    Av våra föräldrar får vi ingen hjälp, då de alla tycker så olika och inte alls som vi :P
  • Pinkgrape
    Biscuit skrev 2011-03-29 14:51:45 följande:
    Har ni inga äldre namn i släkten så som mormors flicknamn eller så? De brukar ofta vara ganska fina.
    Tyvärr är de inte alls fina, utan är typ Johansson, Pettersson osv.
  • Pinkgrape
    Pingst2011 skrev 2011-03-29 15:16:54 följande:
    Vi dilemmade lite med.

    Blivande heter Nilsson och jag heter Karlsson. Urtråkiga båda två.
    Han vill absoluut inte byta.
    Jag hade kunnat tänka mig min mors efternamn annars: Östergren.
    Men eftersom han inte vill, och jag gärna vill att vi har samma så kan jag likaväl heta Nilsson som Karlsson, som sagt: lika urtrista båda två :/
    Östergren tycker jag ockå var fint :) Varför vill han inte byta till det?

    Hehe ja, det är snällt av dig att "ge med dig". Jag skulle nog inte kunna göra det och heta Johansson, men nu vill ju inte min blivande heller heta det så..
  • Pinkgrape
    lovis80 skrev 2011-03-29 15:33:31 följande:
    Hade en lärare på gymnasiet som hette Grape med betoning på varje bokstav. Så det finns faktisk folk som heter såGlad
    Jo, jag vet ju det hehe
    Finns en politiker/företagare här som heter så.
    Jag är inte intresserad av det efternamnet :P
  • Pinkgrape
    elingillberg skrev 2011-03-29 17:06:37 följande:
    Denna länken kjanske kan hjälpa dig: wwwm.prv.se/NAMTWeb/list2.jsp Här finns nämligen samlat massa färdiga och lediga namn ni kan välja mellan! =)

    LYCKA TILL!! :)
    Fast alla namnen som är med där blir inte garanterat godkända, tyvärr.

    Det står såhär "OBS! Namnen som du får fram i denna hjälp är förslag på tänkbara namn. De förslag som presenteras är namn som för närvarande inte existerar med exakt denna stavning, men trots detta kan de ändå vara förväxlingsbara med redan existerande efternamn. Hinder kan också vara om namnet är ett varumärke eller ett firmanamn. Namnförslagen ska därför betraktas som en hjälp i ditt framtagande av ett nytt efternamn. En 100%-ig garanti att ett insänt namnförslag kommer att godkännas kan vi alltså inte ge."

    Men lite hjälp kan det nog vara iaf :)
  • Pinkgrape
    elingillberg skrev 2011-03-29 17:10:26 följande:

    Sedan tycker jag att du/ni ska fundera på vilken bokstav ni helst vill att namnet ska börja på så att det blir lätt och snyggt när ni skriver namnteckning, Vissa bokstäver är bättre/snyggare/lättare än andra..

    Jag heter Gillberg vilket jag alltid varit sjukt nöjd med. Jag ska ändå byta efter vigseln till Mannheimer och det känns helt ok. Dels för att det är väldigt få som heter det också och jag gillar det. Det passar med mitt förnamn. Men OCKSÅ för att det är mycket enklare att skriva en snygg autograf om man heter Elin Mannheimer än Elin Gillberg. G är svårare än M så ja, jag är ändå nöjd, trots att jag känner mig väääldigt "Gillbergig".. hehe =)


    Skönt att du kan känna dig nöjd :)

    Ja, jag tycker ju A är fruktansvärt svårt att skriva och jag vill helst ha en bokstav som låter mjukt och som är enkel att skriva, gärna så att man slipper lyfta på pennan :P
  • Pinkgrape
    daydreamer skrev 2011-04-13 17:43:34 följande:
    Jag kommer ta min blivande mans efternamn som är ett son-namn. Det har aldrig varit någon tvekan om det. Förstår faktiskt inte varför alla namn måste vara så "unika" jämt. Alla människor är ju redan unika. :)
    Namnet behöver inte alls vara unikt, det finns jättemånga vanliga namn som är fina. Dock inget vi får ta. Jag råkar tycka att alla våra släktnamn är... ja, fula. Då återstår det ingen annan lösning än att hitta på ett eget eftersom man inte får ta ett efternamn som redan finns.
Svar på tråden Det här med valet av efternamn gör mig tokig! HJÄLP!