• mahj26

    Hur ser er bröllopsmeny ut?? Tips???

    Hej!

    Har så svårt för att komma på en meny till vårt bröllop (30 juli 2011)
    Har pratat med några företag ang. catering, men de ville att vi själva skulle komma med lite idéer på ungefär vad vi vill ha först...
    Ska ju gärna vara något som passar med årstid och så...

    Vi gillar fisk, men då det är flera av gästerna som inte är så glada i det så tänkte vi ändå ha någon typ av kött till varmrätt... Helst inte alltför dyrt...

    Förrätt skulle ju kanske kunna vara något med skaldjur/fisk...

    Hur ser era menyer ut?? Behöver inspiration!! Flört

  • Svar på tråden Hur ser er bröllopsmeny ut?? Tips???
  • Emblas Mamma

    Måste även påpeka att ALLA har inte råd med vissa saker,
    vissa prioritertar andra saker före vissa saker.
    Och då kan man inte bara komma och säga att "det är väl bara att spara några månader till" för så är det inte alls!
    Vissa kan behöva spara väldigt länge på bara några tusenlappar och andra kanse inte vill vänta 5 år på bröllop!

    jag säger bara det; vissa prioriterar annorlunda.

    Nu tillhör inte jag dom som har så dåligt med pengar - men jag vill bara att detta faktiskt ska FRAMKOMMA också. Man får ju ha lite förståelse med!


  • Ciccci

    Vi kommer ha "buffé".


    Ett skärgårdsbord, eftersom vi bor i skärgården..


    Mycket god mat kommer det bli..


    Nästa vecka ska vi träffa han som kommer göra maten..


    Yeah!!!

  • Fossing77
    Emblas Mamma skrev 2011-01-02 07:19:19 följande:
    Måste även påpeka att ALLA har inte råd med vissa saker,
    vissa prioritertar andra saker före vissa saker.
    Och då kan man inte bara komma och säga att "det är väl bara att spara några månader till" för så är det inte alls!
    Vissa kan behöva spara väldigt länge på bara några tusenlappar och andra kanse inte vill vänta 5 år på bröllop!

    jag säger bara det; vissa prioriterar annorlunda.

    Nu tillhör inte jag dom som har så dåligt med pengar - men jag vill bara att detta faktiskt ska FRAMKOMMA också. Man får ju ha lite förståelse med!
    Jag förstår dig precis. :) Huvudsaken måste ju vara att man får det som man vill och är nöjd själv. Man har ju festen för att man vill dela med sig till sina nära och kära av sin stora dag, inte för att göra någon annan nöjd. Man får ju helt enkelt utgå från de medel man har och sedan matcha det med vad man vill göra och sedan köra på det, och då tror jag att allt blir bra oavsett om man bjuder på korv och bröd i trädgården eller 7-rätters på lyxkrog. Jag hoppas och tror att ens vänner är nöjda med vad som än bjuds, för förhoppningsvis är de där för att fira med er och inte för att ha åsikter om mat och organisation. :) Jag tycker er buffé låter jättemysig, och hade gärna gjort likadant om vi hittat en bra lokal. Häromkring är alla lokaler där man kan fixa så själv antingen för små eller ser ut som läskiga skol-aulor, så vi fick ta Grand med full service. Inte för att jag lider av att det blev så, om du förstår mig... ;) Men jag hade absolut kunnat tänka mig att göra som ni. :)

    Vad jag vill komma till med mitt svammel är... Är ni nöjda, så ska era gäster också vara det. Så det så. :)
  • Fossing77
    MrsT2011 skrev 2011-01-01 22:55:05 följande:
    Etheleglin och Fossing77: Vad skönt att vi är några stycken som resonerar likadant!! Jag är helt på samma linje som ni! Verkar vara meningslöst att diskutera fördelarna med trerätters klassisk middag på bröllopstorget nu för tiden...
    Jag tycker absolut att en 3-rätters hör till ett bröllop, om brudparet själva tycker det. :) Vill brudparet bjuda på varmkorv, så absolut, kör på det! :) Var och en tänker olika och det viktigaste måste ju vara att brudparet är nöjda med sin dag, och det tror jag att både vänner och familj förstår och är glada att de får delta i dagen. Man kan inte stöpa alla i samma form, och tur är väl det. Hade varit gräsligt tråkigt om det var så. :)

    Sen kan man ju diskutera för och emot det ena eller andra i all oändlighet, det viktiga är ju bara att man faktiskt låter andra har sin åsikt och sina tankar utan att för den delen klanka ner på varandra för det. BT finns ju för att hämta inspiration och ge nya vinklar på saker och ting, det är iaf det jag använder det till och då är det ju bara berikande för mig att få höra andras åsikter om saker jag kanske inte alls tänkt på på samma sätt. :)

    Är själv något av en diskussions-junkie och älskar en god diskussion med många argument (en störning från studenttiden tror jag ;)) men man måste låta andra ha sina åsikter även om man inte håller med. Ingen är väl sämre eller mer ouppfostrad för att de vill ha en buffé på sitt bröllop? Nej, jag tycker verkligen det är spännande att se hur alla har olika lösningar på maten och läser här med stort intresse. :) Så kom gärna med mer tips, både på bufféer och flerrättersmiddagar. :)
  • Emblas Mamma
    Fossing77 skrev 2011-01-02 12:40:28 följande:
    Jag tycker absolut att en 3-rätters hör till ett bröllop, om brudparet själva tycker det. :) Vill brudparet bjuda på varmkorv, så absolut, kör på det! :) Var och en tänker olika och det viktigaste måste ju vara att brudparet är nöjda med sin dag, och det tror jag att både vänner och familj förstår och är glada att de får delta i dagen. Man kan inte stöpa alla i samma form, och tur är väl det. Hade varit gräsligt tråkigt om det var så. :)

    Sen kan man ju diskutera för och emot det ena eller andra i all oändlighet, det viktiga är ju bara att man faktiskt låter andra har sin åsikt och sina tankar utan att för den delen klanka ner på varandra för det. BT finns ju för att hämta inspiration och ge nya vinklar på saker och ting, det är iaf det jag använder det till och då är det ju bara berikande för mig att få höra andras åsikter om saker jag kanske inte alls tänkt på på samma sätt. :)

    Är själv något av en diskussions-junkie och älskar en god diskussion med många argument (en störning från studenttiden tror jag ;)) men man måste låta andra ha sina åsikter även om man inte håller med. Ingen är väl sämre eller mer ouppfostrad för att de vill ha en buffé på sitt bröllop? Nej, jag tycker verkligen det är spännande att se hur alla har olika lösningar på maten och läser här med stort intresse. :) Så kom gärna med mer tips, både på bufféer och flerrättersmiddagar. :)
    Visst är det roligt att vi gör olika:)
    Själv tycker jag inte det finns något som är finare än något annat, man blir bjuden och då är det ju liksom en fin gest att bli det:)

    Många tycker att det är finare med t.ex buffé än 3-rätters kan jag ju skvallra om för er som tycker ni är mycket finare ;)
    Dom menar på att i buffé får dom ta så mycket dom orkar tills dom blir mätta! Mycket mer generöst än att någon annan ska lassa upp en bit på en tallrik och tala om att: det här få ni minsann bli mätta på ;)
    Så är det.

    Så det kan vara vad det vill! Huvudsaken är som sagt att man är nöjd som brudpar och vet vad ens gäster önskar :) Och att alla har trevligt! Det behöver inte vara så stelt och fint alltid!
    Jag var på bröllop med grillning i trädgården för 2 år sen - GUD vad roligt vi hade - och maten var TOPPEN!
    Mycket vackert och inte alls ofint :)
    Mysigt tycker jag!
  • JulyBrud

    Gifter oss 2:a Juli med tema: romantisk rokoko (1600-tal)

    Förrätt: Carpaccio på vilt, basilikadressing, parmesanflakes, rostade pinjenötter och ruccola.

    Huvudrätt: Ej helt bestämt....hade varit gott med: Rådjurssadel eller hjortfilé med hasselbakspotatis och en god sås... öppna för föslag som passar till den övriga menyn :)

    Efterrätt: Mandelmjölkspanacotta med rårörda hjortron, kola smaksatt med havtorn och till det "macaroner" med krämig fyllning (m m m)

    Sen tårta!

  • JulyBrud

    Försöker igen :)

    Gifter oss 2:a Juli, tema: romantisk rokoko

    Förrätt: carpaccio på vilt, basilikadressing, parmesanflakes, rostade pinjenötter och ruccola.

    Huvudrätt ej helt bestämd, kanske: Rådjurssadel eller hjortfilé med hasselbakspotatis och en god sås? Kom gärna med förslag som passar in med den övriga menyn :)

    Efterrätt: Mandelmjölkspannacotta med rårörda hjortron, en kola på havtorn och till det macaroner med krämig fyllning, m m m...

    Till sist: Tårta!

  • lovvydovvy
    Etheleglin skrev 2011-01-01 18:03:17 följande:
    Det har väldigt lite att göra med "vett och etikett" att buffé för mig ger en känsla av rörighet. Att gäster ska behöva gå ifrån bordet, vänta på sin tur, ta själva osv är för mig inte okej vid ett bröllop. Det i sig bryter snarare mot flertalet etikettsregler om att damer inte får lämna bordet förrän efter huvudrätten, herrarna efter efterrätten osv.

    Både jag och min blivande make är studenter och har sålunda varit på vår beskärda del av sittningar, och det finns faktiskt en anledning till att dessa delas in i ful-sitsar och fin-sitsar. Och enligt dessa kriterier bör ett bröllop verkligen klassas som en fin-sits där servering ingår.

    Och att servering skulle behöva bli dyrt stämmer inte alls, det krävs oftast bara en servitör per tio gäster om han/hon har någorlunda vana. Och att hitta några vänner som kan ställa upp behöver inte kosta mer än tacksamhet. Och även om det skulle kosta lite extra, är det inte värt det? Man gifter sig bara en gång (förhoppningsvis).

    Min åsikt är att buffé är en nödlösning; en icke eftersträvansvärd sådan. 
    Håller med, är det någon gång man vill ta i lite extra så är det ju vid sitt eget bröllop. Bordsservering ger en festlig känsla tycker jag. Har aldrigt tyckt att buffé är särskilt trevligt eller festligt.
  • Emblas Mamma
    lovvydovvy skrev 2011-01-02 14:19:18 följande:
    Håller med, är det någon gång man vill ta i lite extra så är det ju vid sitt eget bröllop. Bordsservering ger en festlig känsla tycker jag. Har aldrigt tyckt att buffé är särskilt trevligt eller festligt.
    Nej, men då är det ju upp till er som tycker det är ofint,
    som sagt - andra kan tycka att buffé är mer fint och påkostat.

    Man klankar inte ner på andra för det.
  • Fossing77
    Emblas Mamma skrev 2011-01-02 12:59:17 följande:
    Visst är det roligt att vi gör olika:)
    Själv tycker jag inte det finns något som är finare än något annat, man blir bjuden och då är det ju liksom en fin gest att bli det:)

    Många tycker att det är finare med t.ex buffé än 3-rätters kan jag ju skvallra om för er som tycker ni är mycket finare ;)
    Dom menar på att i buffé får dom ta så mycket dom orkar tills dom blir mätta! Mycket mer generöst än att någon annan ska lassa upp en bit på en tallrik och tala om att: det här få ni minsann bli mätta på ;)
    Så är det.

    Så det kan vara vad det vill! Huvudsaken är som sagt att man är nöjd som brudpar och vet vad ens gäster önskar :) Och att alla har trevligt! Det behöver inte vara så stelt och fint alltid!
    Jag var på bröllop med grillning i trädgården för 2 år sen - GUD vad roligt vi hade - och maten var TOPPEN!
    Mycket vackert och inte alls ofint :)
    Mysigt tycker jag!
    Det är ju skillnaderna som gör det tycker jag. :) Tänk om många vänner gifter sig och alla bröllop vore likadana och inte ett dugg personliga. Hua! Mer personlighet och variation tycker jag! :)
Svar på tråden Hur ser er bröllopsmeny ut?? Tips???