Cityalven; dina problem låter precis som mina och stämmer precis in på vaginism. Den muskelatur som krampar sitter främst i öppning och det är där det gör ondast, särskilt i början. Likaså det du skriver att det onda släpper efter ett tag, mkt tydligt tecken på vaginism. Det är ju muskelkramp och muskeln "tvingas" tillfälligt ut med våld. Men varje gång du och din partner utsätter ditt underliv för detta kommer det att sluta sig ännu mer nästa gång i självförsvar mot smärtan.
Det kommer INTE bli bättre av sig självt och varken glidmedel (som är jättebra) eller krämen INTIM (som är jättebra mot sköra slemhinnor) hjälper dock mot själva krampen. Du måste sluta ha sex NU och söka hjälp! Det ÄR ju botbart, det finns hopp.
Sätt dig ner vid bortet med din sambo och lägg upp alla kort. Var stenhård och tydlig (vilket är omöjligt när man precis ska ha sex) och säg att just nu innebär sex våldförelse på din kropp som till och med fysiskt har garderat sig mot det. Upplys honom om att du haft smärtfritt sex EN ENDA gång på 20 år och då fick du ont efteråt (vilket inte jag skulle klassa som smärtfritt sex alls). Finmåla och översläta ingenting. Framställ det inte som att han är "boven" eller nån slags våldtäcksman, ni gör GEMENSAMT illa din kropp. Men var tydlig med just den biten - sex gör illa din kropp, det skadar den och tillståndet bli värre gång för gång.
Jag använde samma ursäkt som du, sa till min sambo att det behövde "läka till lite" där nere dagarna efter sex. Han fattade aldrig hela bilden och han tog fruktansvärt illa vid sig när han förstod vad allt sex hade gjort med mig. Han var arg på sig själv och kunde inte fatta varför jag envisades med att det inte varit så farligt. Jag ljög om smärtan, slätade över och sa att jag visst ville men det var lite ont i början osv osv osv...
Men snälla, snälla du, sök hjälp. Framför allt, tillåt dig att kräva en tillfällig sexfri period av din sambo tills du fått rätsida på detta och gått till botten med ditt problem. Du är INTE en "dålig" flickvän för det! Om du har utvecklat tennisarmbåge - nog f*n skulle du väl ta ledigt från tennisträningen??? Inte skulle väl heller din sambo glatt följa med dig till tennisträningen och spela mot dig som vanligt medan du kämpar för att överhuvudtaget lyfta racketen?? Nej, skulle tro att han propsade på att du går till läkare och sjukgymnast och tar en break från träningen tills du är bra igen... För SÅ allvarligt ÄR det, enligt min barnmorska fullständigt jämförbart med tennisarm som oxå att muskelkramp/låsning pga likande "överansträngning".
Men tyvärr finns bara ett sätt att få med din andra halva på noterna och det är att vara brutalt ärlig, vilket vi tjejer med de här tillstånden inte brukar vara eftersom våra sexliv präglas av dåligt samvete, skam och skuld. Gör klart för honom hans del i det hela. Han bär inte skulden för det som varit men han bär 50/50 delat ansvar för framtidens sex!
Och ha i tanke när du känner dig "svag" och tvekar på om du ska säga nej i stundens hetta - din kropp har redan sagt nej! Dina tvärstopp ÄR din fina och ovärdeliga kropps tydligaste högljudda vansinnesskrik till NEEEEEJ som finns! Din kropp kämpar dagligen för att skydda dig mot smärta - gör den en tjänst och hjälp till. Var solidarisk med din kropp!
När jag var i din sits upplevde jag att min kropp motarbetade mig och sexlivet. Idag är jag så glad att kroppen har dessa fantastiska stoppknappar...