• hoodilady

    Vill ni ha hjälp/inspiration på trycksaker?!

    Skumboll skrev 2010-12-08 20:12:30 följande:

    Jag slänger in en fråga; opalin linnepräglad - hur mycket struktur har pappret? Påminner det om colorit linne?


    (nyfiken om någon vet, har inte möjlighet att åka förbi någon butik...)


    Oj va svårt att ha koll på i huvudet. Jag har MAPs provpapper på jobbet som jag kan kolla i på måndag om du vill. ring MAP och fråga annars, fast de har kanske stängt på helgen!?
     
  • hoodilady

    Förlåt att jag är seg! men ni är såna kanonvänner som hjälper varandra istället!
    Skönt att det löste sig med typsnitten!


    Fårävvör skrev 2010-12-11 18:38:55 följande:
    Hart vart och kollat på lite olika kortvarianter idag på stan. Om man ska köpa ett "tomt" kort, och alltså fixa tryck och sånt själv, är enda alternativet för texten på innersidan att skriva ut på annat papper och tejpa in? Eller finns det några andra tips och tricks som jag inte hittat än?
    Det är svårt det där med färdigvikta kort. Det går ju inte trycka på dem på en vanlig tryckpress, men du kanske kan kolla runt lite efter stämplar. Finns ju längre meningar också. Tror även man kan mata in vad det ska stå i  nån slags stämpelmaskin. Googla, jag har inte så stor koll på det. Eller ring Matton och fråga om de har nåt liknande.

    Annars tycker jag du går och kollar ut ett snyggt papper som matchar kortet, skriv ut eller tryck på det och klistra in på kortet. Gärna ett tjockare ark. Ett vanligt vitt laserpapper tycker jag inte du ska använda dig av. Känns inte så kul.

    Hoppas det löser sig!
  • hoodilady
    Fårävvör skrev 2010-12-15 13:37:03 följande:
    Tack så mycket! Ska se om jag hittar några vettiga kombinationer av papper. Vi föll för ett gräddvitt kort med skimmer i, men då känns det knasigt att ha ett vitt papper inklistrat... Och skriva ut texten på färgat papper känns också knepigt. Får kanske bli ett färgat kort ändå...
    De där korten med skimmer i finns på map!
    Då kan du köra en annan nyans eller annan färg bara som matchar kortet.
    Pappret heter Curious Metallics och finns i flera olika färger och nyanser!
  • hoodilady
    Fårävvör skrev 2010-12-15 21:11:45 följande:
    Ojdå, ok. Då ska jag nog kolla upp de andra korten lite mer i första hand. Förresten hittade det här på etsy idag: www.etsy.com/listing/64365054/custom-double-f...
    Man kan beställa en personlig stämpel utifrån sitt eget foto. Funderar på att köpa en sådan stämpel med bild på mig och min sambo och sedan använda den stämpeln på inbjudningskorten, vigselprogrammet, festprogrammet och tackkorten. Vad tror ni om det?
    Hej! Jag vet inte riktigt vad de papprena kostar. Du kan ju ringa till Map och höra.
    Alltid billigare att beställa större ark och sen skära själv, eller om du lämnar in till tryckeri och de vill trycka på tex A2 ark.

    Roligt med stämpeln. Behöver ju inte vara era ansikten om du inte vill, kan ju va ett foto på vad som helst antar jag. Etsy rockar fett!! :p
  • hoodilady
    Fårävvör skrev 2011-01-01 19:24:47 följande:
    Nu har vi börjat köpa saker till korten! Hittade cardstock i en rätt obestämbar färg... Gråbeigeguld-pärlemormetallic kanske? har tillgång till skärmaskin på jobbet så snart har vi en massa kort att vika! Vi lade ned idén om stämpeln med våra ansikten på, men hittade en ett gäng stämplar för fem kr styck på rea, så det blev flera hjärtan och texterna "vi gifter oss" och "tack". Så nu funderar vi på att embossa, men vilken färg ska man ha?! Det hjälper ju inte att vi inte har något bestämt färgtema! Vad tror ni? Jo förresten, en fråga till: vi har inte köpt något vitt papper till texten på insidan än, vilken tjocklek är lagom på sånt? Eller går det att skriva ut på delad, men ovikt cardstock? Känns lite tjockt...
    Tror det blir jättefint! Kul att ni är på G!
    Till insidan tycker jag inte att ni ska försöka er på att skriva ut på det tjocka cardstock, det kommer inte bli bra (om ens skrivaren tar så tjockt papper).
    Köp istället något som är lite samma färgskala fast ljusare i ca 170-200gram tjocklek.
    Vitt laserpapper ska ni absolut undvika, då tappar hela kortet stinget, nu när ni lagt krut på stämplar och så!

    Svårt att veta vilken färg.. men en svart glittrig färg kanske!? eller en mörkare nyans av den färgen ni har på framsidan (cardstocken då antar jag).
    Det behöver inte bryta av så jättemycket, det behöver inte synas så otroligt tydligt alltså, folk kommer fatta att det är en inbjudan iallafall :)

    Hoppas det går bra! Lägg gärna ut bilder sen när du fixat några!
  • hoodilady
    Skumboll skrev 2011-01-04 13:57:54 följande:
    Euhm... jag letar ett schysst papper att trycka på. Jag har kikat på papper med linnekvalitet men jag tycker det är för lite struktur och vill ha något grövre. Och då hittade jag två varianter på randigt/räfflat papper, River Linear och Keaykolor Dragoon/Keaykolor Fusilier. Men, då går det ju inte att digitaltrycka på dem och offset blir lite väl dyrt. Gah, vad gör man? Hjälp mig!!
    Ja det är en jäkla djungel med papper!!
    Förstår att du vill ha nåt papper med lite struktur, eller mycket verkar det som.
    kan du kanske kompromissa lite med pappret? kanske kan de digitaltrycka på ett papper som är "räfflat" på ena sidan och slätt på andra? Så texten hamnar på den släta sidan, men baksidan blir snygg struktur på?

    Har inte tillgång till papperspärmen nu, men om du går in till Map så vet de nog exakt vilka papper som skulle kunna funka i digitalen.
  • hoodilady
    Fårävvör skrev 2011-01-09 23:40:27 följande:
    Hihi, idag har vi embossat! Var helt klart mycket enklare än vad jag trodde, men då hjälptes vi åt och hade varmluftspistolen till hands. Så nu är det bara texten på insidan som ska fixas och så nåt snyggt band till framsidan. Tack för all hjälp jag fått här!
    Åh va kul! Har du möjlighet att lägga ut en bild så vore det superroligt att se!
  • hoodilady
    Skumboll skrev 2011-01-10 09:24:01 följande:
    Ja, mycket struktur! Bröllopet i sig, lokalerna, blommorna, färgerna är rätt puttinuttiga och romantiska för övrigt och så vill jag ha lite mer rå känsla på trycksakerna.
    Det vore ju en idé att vända på pappret! Vet inte om det är storleken på arken eller maskinen tryckeriet använder, men de kunde inte trycka på 300 gram (som jag vill ha, minst!), då var de tvungna att gå över till offset ändå. 
    Jag har så jäkla långt till MAP, bor en bra bit utanför stan och det är sällan jag bara har vägarna förbi. Snart kör jag nog ole-dole-doff.... blir ju gråhårig av detta!
    Stackare! Ja, digitaltryck ska gå snabbt och enkelt och det är därför ofta det är billigare, finns digitalmaskiner som kan trycka tjockare, men de kanske inte har en sådan.
    Offset borde inte bli så mycket dyrare, har du kollat mellanskillnaden?
    Vilket tryckeri har du kontaktat?
    Ring runt till lite andra ställen är mitt tips och fråga om de kan ta 300g.
    Annars får jag nog tyvärr säga att lägg några kronor extra på offsettryck så slipper du ångra dig, så länge det inte blir alldeles för mycket såklart!
  • hoodilady

    Tänkte bara puffa den här tråden lite, använd mig om ni behöver tips och råd! Eller få råd av alla underbara brudar som hjälper varandra i den här tråden.


  • hoodilady
    Freakie skrev 2011-04-13 19:26:01 följande:

    Jag behöver lite inspiration till våra festhäften... Jag hade tänkt att vika A4 papper på längden och ha "höga" festprogram. Det enda jag har än så länge är en tapet som jag hade tänkt att ha som omslag. Den ser ut så här:



    Men man bör ju kanske ha lite mer än bara ett omslag... Ett band omkring eller något annat kanske?
    Tar tacksamt emot alla tips


    vilken snygg tapet!!! 
    den är väldigt somrig ocg ganska "mycket" så det sista man bör göra är att tynga ner den med massa text och ännu mer färger. jag skulle älska att klistra på en vit cirkel på mitten med ert monogram eller datum eller era namn. 
    mam skulle tom kunna klippa en lite större cirkel i spets och ha under så det blir som en smal ram. kanske max 1 cm större runt. 
    andra alternativet är att göra en gördel som du skriver, fast plocka en färg ur tapetmönstret, tex riktigt ljusblå. limma sen på en cirkel eller liten fyrkant med era namn eller datum och klistra på. se bilderna för inspiration.
    lycka till



     
  • hoodilady
    Jenny P skrev 2011-04-15 15:13:36 följande:

    Nu har vi tillverkat våra inbjudningskort, som ska skickas på måndag. Så här blev de; (ursäkta det dåliga ljuset)



    kul att äntligen få skicka ut dem! snyggt det blev.
  • hoodilady
    Freakie skrev 2011-04-16 12:01:01 följande:
    Tapet är köpt på Rusta av alla ställen Skrattande

    Tack för tipsen, jag får nog sätta mig ner med brudtärnan och göra lite olika förslag. Men håller med dig om att det måste vara något enkelt eftersom tapeten redan är så mycket. Det räcker kanske med ditt första förslag med en enkel vit cirkel... Jag får ta och testa!
    Ja, testa er fram, det brukar bli bäst då!
    Lycka till och lägg gärna in bild sen när de är klara!
  • hoodilady
    ast skrev 2011-05-20 22:02:52 följande:
    Kan jag hoppa in här?

    Vi har svartvitt tema och vill ha svarta omslag till vigsel- och festhäfte. Kan man trycka vit text på svart? Vill ej ha präglat o dyl. Enligt Calligraphen så kan man ej det.

    Tacksam för svar.
    Hejsan,

    Om ni kontaktar ett vanligt tryckeri kan ni absolut trycka vit text på svart! Inga problem.
    Jag tror inte calligraphen trycker deras grejer i en tryckpress, utan använder sig nog mest av en billigare digital skrivare. (alltså nu menar jag inte en skrivare som står hemma på Svenssons kontor) utan en högkvalité skrivare som kanske är 2 meter stor.

    Hur som helst så kan ni trycka vit text på svart bakgrund! Ring bara ett annat tryckeri!

     
  • hoodilady
    In Wonderland skrev 2011-05-21 04:11:35 följande:
    Vilken bra tråd! Tack så mycket TS för att du startat denna.

    Jag har en del frågor som skulle vara toppen om du eller någon annan här kan hjälpa mig med:

    Vilken CMYK kombination ger ljusrosa? Så svårt att se på min dator.
    Vilken CMYK kombination ger vinrött?
    Hur många gram rekomenderas att ha i festprogrammens papper, omslag och insidor (vi kommer att ha ganska många sidor)?
    Såg Jenny Ps fina kort ovan där texten står ut i silvrigt grått. Jättesnyggt! Är det det som kallas embossing och hur gör man det?
    Vet du/ni någon bra internet sida där man kan köpa fina papper till festprogrammens omslag? Papper med lite struktur på.

    Oj vad många frågor det blev Solig  Tack!
    Hej, va bra att du tycker om tråden!

    Ljusrosa kan vara tiotals olika CMYK kombinationer. Kan inte säga en för jag vet inte vilken nyans av ljusrosa du vill ha, vill du att den ska vara dassig eller stark?
    Mitt tips är att du går in till en färgbutik och ber att få kika i deras CMYK kulörbok eller vad de nu har.
    Eller så väljer du några från datorn och ber ert tryckeri göra provtryck på dem, ska ni inte trycka så skriv ut på skrivaren ni ska använda er av.

    Ang gram på pappret så beror det på vad ni ska ha för papper, om ni ska ha ett liknande skivarpapper skulle jag satsa på ca 120gram.
    Ska ni har lite finare papper som kanske är  obehandlat så måste ni kolla upp så de inte är för genomskinliga när de är runt 120gram!

    mattonbutiken.se har papper, annars har butiken Antalis massvis att välja mellan. Kolla antalis.se för butiksinfo.
  • hoodilady
    hoodilady skrev 2011-05-23 19:03:28 följande:
    Hej, va bra att du tycker om tråden!

    Ljusrosa kan vara tiotals olika CMYK kombinationer. Kan inte säga en för jag vet inte vilken nyans av ljusrosa du vill ha, vill du att den ska vara dassig eller stark?
    Mitt tips är att du går in till en färgbutik och ber att få kika i deras CMYK kulörbok eller vad de nu har.
    Eller så väljer du några från datorn och ber ert tryckeri göra provtryck på dem, ska ni inte trycka så skriv ut på skrivaren ni ska använda er av.

    Ang gram på pappret så beror det på vad ni ska ha för papper, om ni ska ha ett liknande skivarpapper skulle jag satsa på ca 120gram.
    Ska ni har lite finare papper som kanske är  obehandlat så måste ni kolla upp så de inte är för genomskinliga när de är runt 120gram!

    mattonbutiken.se har papper, annars har butiken Antalis massvis att välja mellan. Kolla antalis.se för butiksinfo.
    Glömde skriva att grammet jag menade var till insidan. Omslaget kan ni ha tjockare! tycker nästan du får känna dig fram på en pappershandel. Men satsa på runt 150-200gram
  • hoodilady
    In Wonderland skrev 2011-05-25 14:55:20 följande:

    Hoodilady - Tack så mycket för hjälpen! Ska gå in och kolla på sidorna du rekomenderade och besöka en färgbutik! Toppen!


    Så lite :9
  • hoodilady
    Fröken Lindström skrev 2011-06-02 13:01:39 följande:
    Hej!
    Hoppar in i denna kanontråden :)

    Håller på o gör våra festprogram, det blir jättesnyggt men lite "trist" med bara text på sidorna. Tips på vad man kan ta med? Gör det i word :) 
    Kul att det blir snyggt, har du frågat dig varför du tycker det blir snyggt? Kanske är det just för att det är så "rent"?

    Jag är verkligen värdelös i Word, Jag sitter bara i designprogram.
    Kanske någon annan här kan hjälpa?!

    Men vad sägs om att lägga en text i script typsnitt i bakgrunden eller längst ner på en sida, tex er bröllopslåt text, och göra den i stor text och dra ner Opaciteten (genomskinligheten) på den till kanske 15-20%!? Går det göra i Word någon!?
Svar på tråden Vill ni ha hjälp/inspiration på trycksaker?!