• Fru Hilde

    Äntligen fredag del 22

    Hejsan vänner!


    Kan inte sova. Drack väl kaffe för sent på kvällen eller kanske att jag är övertrött av för många nattvak. Vi har varit hos mamma och målat kök. Hon har inte fått gjort det på tre år så nu fick vi nog och bestämde oss för att få det färdigt till slut. Lillen sov inte så bra dock och eftersom mamma passade honom medan jag målade så fick han alla rutiner omändrade och det märktes på nätterna. Igår flyttade vi in honom till eget rum. Jag misstänker att han kommer ha lättare för att sova hela nätter när vi inte behöver störa varandra... trevligt också att kunna ha lampan tänd på kvällarna.  


     


    Hejsan och välkommen Lunagarden. Trevligt när andra än vi gamla stammisar tittar in i tråden! 


     


    Dottern är föresten med mormor hemma hos gammelmormor inatt. Hon och gammelmormor underhåller varandra finfint. Vi passade på att umgås med vänner igår kväll (därav överdos av kaffe) och spelade TP. Jag gillar TP... vinner ju

  • Fru Hilde

    Hej!


    Äntligen Tisdag!!    


     


    Igår hade jag huset fullt med folk på kombinerat meandi och symöte. Det avlöpte väl och var riktigt trevligt bortsett från att jag själv inte hann att handarbeta. Tyvärr hände en grej som får mig lite nedstämd också, inget märkvärdigt, men idag måste jag ta tag i det och reda ut begreppen lite. När man är snäll och tillmötesgående mot folk så händer det ju att de norpar för mycket på välvilligheten. Den här gången ska jag inte mesa och stå ut utan tänker säga vad jag tycker. Lyckas jag kommer jag vara sååå mallig över mig själv för jag är ju rejält konflikträdd när det gäller sånt här.


     


    Nähäpp nu grinas det från bebygymmet. *Swooosh*

  • Fru Hilde
    janos skrev 2010-09-03 09:48:53 följande:
    Äntligen fredag! Dagen till ära bjuder jag på tårta och fika!
    *mumsar*  

     


    Var ett tag sedan jag var här. Flåt ! Hinner inte vara inne på nätet tillräckligt länge för att kommunicera. Vi har också firat femårsdag nu men jag och lilleman var sjuka så det blev väl sisådär kul trots allt. Jag har inte kvicknat till ännu. Himla segt det här viruset! Det sätter sig på humöret att vanka runt med ont i bihålorna också så maken ligger riktigt pyrt till ibland... dock ganska välförtjänt enligt mig  


     


    Grattis till Janos lilleman !!! 

  • Fru Hilde
    anne på grönkulla skrev 2010-09-04 12:30:03 följande:
    Kram till alla! Stackars Hilde som är sjuk o hängig - vad han maken gjort för att förtjäna allt ont?
    Vad han gjort? tja klippt naglarna i tvättstället, lagrat disk i diskhon och inte i maskinen, gnällt på mig, kommit hem sent... ja hmm ni förstår hur hemskt jag har det va??  
  • Fru Hilde

    Det där söndagskalaset verkar inte ha varit världens mest roliga Janos  


     


    Apg jag känner igen mig. Är också slarvig med mätning ibland. Har visserligen börjat gardera mig mot mig själv och skaffat bättre hjälpmedel, typ jättevinkelhake i plast... då går det både snabbt och blir rakt  


     


    Har sytt en grej i skumgummi o vaxduk. Säger vara en sak... gör inte det! Jag fick googla mig fram till lösning på hur det inte skulle klibba fast i maskinen. Roligaste tipset (som säkert funkar) var silikonbaserat glidmedel... men jag klarade mig med att köra med bakplåtspapper mellan maskin o material.  


     


    Nu är sonen urförbannad. Jag har sagt åt honom att han ska sova men än så länge lyssnar han dåligt...

  • Fru Hilde
    anne på grönkulla skrev 2010-09-06 18:42:01 följande:
    Hilde, jag tänkte häfta fast vaxduk ovanpå en sån fyrkantig IKEA-pall/bord med lock för att skydda den lite på balkongen, vad tror du? Vi har 2 o om en stryker med gör det inte så mycket, jag överväger tom att stoppa med en kudde som "sits" på locket under vaxduken för att ha den som förvaring (för typ dynor o så, på sommarn alltså) o extra sittplats. Tror du det funkar? Några tips?

    Blir säkert jättebra! Ett hett tips är dock att kolla tvättinstruktionerna på vaxduken först. det finns aldeles för många vaxdukar som (fullständigt obegripligt) inte tål att bli våta. Väljer du en sådan tror jag det blir svårt att få den att hålla länge utomhus. Annars kan du ju testa att lägga vaxduken i vattenbad innan du använder den till pallen, då ser du ju om den håller. Den där kudden under sitsen, menar du en lös dyna eller bara en skumgummi stoppning fastsatt på pallen? Dyna blir snyggt om du skär till av t.ex. en tunn madrass, men tänk på att den kan börja mögla om du inte skapar möjlighet för fukten att komma ut, ex genom några lufthål i pallen. 

  • Fru Hilde
    janos skrev 2010-09-07 13:29:35 följande:
    Lunagraden: Hur går det med sammandragningarna?Apg, jag tycker du är duktig som åtminstone försöker sy. Så långt har inte jag kommit.Hilde, siliconbaserat glidmedel. Det påminner mig om dom gamla goda tiderna och silvertejp! Att sonen inte lyssnar på sin visa mamma. Märkligt!
    Nämen Oh jag hade nästan glömt silvertejpen... men vet ni vad, kommer ni ihåg cerattråden? Den glömmer jag aldrig
  • Fru Hilde

    Cerattråden var rättare sagt läppcerattråden. Folk som bekände sitt beroende till läppcerat Den roade mig nästan lika mycket som Rödbetorna  


     


    APG jag har lite svårt att ge råd när jag inte vet hur dynan ser ut. Kör på om du tror det blir snyggt helt enkelt svårare än så är det nog inte.  

  • Fru Hilde

    Tjenare Cybermamma ! 


     


    Båda mina barn sover och jag är klarvaken... hur kan det bli sååå fel!!! Trött som en blå lemur är jag också för lillen är förkyld och måste mumsa mjölk och få tröst mest hela tiden. Maken är ute i skogen med de gröna gossarna och pangar upp skattepengarna. Honom ser jag först på söndag kväll (om jag är vaken). För att göra hela röran komplett... nästa vecka börjar med sjukhusvistelse, då ska mina tarmar undersäkas nerifrån och upp Blurk.... men de har lovat att gör det för ont så ska jag få sova när de håller på. 


    Sådär nu har jag klagat färdigt! Någon mer som har något eget att tillägga till klagosången.

  • Fru Hilde

    Nämen hejsan flickor! Jag kommer nog också hitta hit länge till. Kan inte leva utan er vet ni väl


     


    det blir inte av att jag hoppar in här så ofta pga min nystartade hobby. Ni som kollar facebook kan nog inte missat det eftersom jag lägger upp bilder på mina alster då och då. Jag och symaskinen är bästisar fast vi grälar en hel del också...jag och bästisen. Tyvärr ska det väl erkännas att eventuella gräl oftast beror på mig själv


     


    Vad gäller valet känns det som om man fick med sig en rejäl baksmälla som inte går över. Jag insåg väl att det lutade åt att det skulle bli en del rassaröster, men när man väl sitter där framför TV:n på valvakan blir det annorlunda närman liksom sitter inför fullbordat faktum att nästan 6% av befolkningen är idioter. Minns ni Ny demokrati föresten, de fick väl också 6% när de fanns, så man kanske kan konstatera att vid dåliga tider har vi 6-7%  invånare som ingår i den skara som missgynnar sin nästa att existera. Hoppas att det går över när ekonomiska läget blir bättre... men ser man till resten av Europa så blir jag skeptisk... ska vi likna dem så har vi kvar rassarna nu när de väl klurat sig in i riksdagen. Skrämmande! 


     


    Jag fick mig föresten ett gott skratt igår när jag läste på Facebook. En kompis hade följande text på sin status : SD har visat att Sverige behöver en ny integrationspolitik. Etablissemanget har inte velat se problematiken förrän nu. Vi måste bli mycket bättre på att integrera unga, lågutbildade, vita män från landsbygden i vårt samhälle. Statistik visar också på att de är kraftigt överrepresenterade vad gäller brott. Dessutom klarar de inte språket särskilt bra och de tenderar att umgås och bo segregerat med likasinnade 


    Jag tyckte det var uppfriskande med en annan förenklande vinkling på problemet som dock har ett uns av sanning. Jag inser också att jag själv bor med mina barn i en liten svensk bubbla på landet. Frågan är hur jag ska göra för att de ska se och förstå att världen är större och inte fullt så homogent svensk. Själv växte jag ju upp ganska mångkulturellt och mina barn missar ju detta. 

  • Fru Hilde

    Ja Anne det finns på den fronten betydligt större möjligheter att hitta vidare perspektiv i en större stad. I min lilla by är det först och främst tryggt och barn har goda möjligheter till lek och utveckling, men inte på det kulturella planet fullt ut. Jag tänker fortsätta fundera för egentligen gäller det inte bara mina barn som behöver få möjlighet till ett vidare världsperspektiv. 

  • Fru Hilde

    Japp grattis herr o fru APG


     


     


    Idag köpte jag en overlock. Jisses vad glad jag känner mig. Inget går väl upp mot lite shopping  

  • Fru Hilde

    Är det någon av er som har jordgubbsland? Jag funderar o funderar pånär jag ska omplantera revskotten. Vill gödsla i år i nya landet. hmmmm....

  • Fru Hilde

    Ojdå Janos vi vårdar barn med samma åkomma. Min lila kille vill överhuvudtaget inte vara vaken idag. Får hoppas atthan sover sig igenomsåmycket som möjligt. Skonsammast för både honom och hans mamma  


     


    Min far dyker upp senare idag också. Det varmeningen att vi ska till göteborg imorgon, men de planerna får nog göras om. Jag ska iallafall förbi sjukhuset för lite mer tester. På måndag får jag reda på vad koloskopin kom fram till. Jag tror inte de kommer vara så mycket klokare av den visserligen för jag har varit utan skov väldigt länge och vad de än säger så har de svårt att få rätsida på åkommor när de inte syns.

  • Fru Hilde

    Verkar jobbigt Janos. 


     


    Här har jag gnälliga barn som har en snorig mamma. Tröstlöst tråkigt i min värld för tillfället. Stökigt harjag det också och diskberget bara växer. Det är illa när man börjar leta i disken efter koppar som går att återanvända.... då är livet misär


     


    Nu gnäller lillgubben på mig. Han vill inte sova middag idag.

  • Fru Hilde

    I fredags var jag väldigt sysselsatt och efter det så var jag helt slut. Sorry  


     


    Har ngt sorts minidagis på eftermiddagarna. Hade inte planerat det så men mina höggravida väninnor (har två med stooora magar) har av olika skäl behov av barnvakt på eftermiddagen. Så här är minst sagt fullt upp och efteråt är jag ganska trött.  


     


    Hund passar jag också.... men han är lätt och välfostrad och en stadig bekantskap mitt i barnvimlet.  

Svar på tråden Äntligen fredag del 22