Inlägg från: bröllop 101009 |Visa alla inlägg
  • bröllop 101009

    Oktober 2010, del 2

    Härligt med en ny tråd för oss med oktoberbröllop. Bra initiativ!

    Vi har vigseln först kl 16 så vi kommer med största sannolikhet att fotas innan vigseln. Men sen ska vi nog ha fotografen med både i kyrkan och efter vigseln.
    Vi har bokat en fotograf redan men vi ska träffas först närmre inpå bröllopet och planera mer. Hur långt innan tycker ni att det är lämpligt att träffa fotografen?

    Jag tror att det är bra att fota när det finns så mycket ljus som möjligt så innan vigseln säger jag. Det där vet säkert fotografen.

    Lycka till! Berätta gärna hur ni gör.

  • bröllop 101009

    Vi skickade in ansökan om hindersprövning och namnbyte i måndags. Vår kyrka vill att vi lämnar in pappren 4 veckor innan vigseln så vi behöver vara ute i god tid. :)

  • bröllop 101009

    Nu börjar jag fundera på om vi har satt för sent osa...
    Vi gifter oss den 9/10 och har osa 5/9.

    Vi tyckte att det var gott om tid. Det enda som det egentligen påverkar är ju cateringen och bordsplaceringen.
    Jag tänkte att vigselprogram, placeringskort och liknande kan vi ju göra ändå. De flesta svarar väl ändå inom en vecka...?! Trodde vi ja! Ska berätta att "de flesta" är i vårt fall de som inte ens hör av sig och tackar för inbjudan eller på annat sätt bekräftar att den har kommit fram.
    Nu ser jag oss sittande i telefon hela september för att jaga dem som vid det laget helt har glömt bort den där inbjudan som kom redan innan midsommar, suck.

    Appråpå det här med namnbyte så tar jag makens efternamn men behåller mitt eget som mellannamn. Kolla skatteverket.se där finns all info om namnbyte. Och blanketterna kommer med instruktioner "for dummies" så det är nog inga problem. Man kan ansöka om namnbyte i samband med hindersprövningen eller i samband med vigseln.

    Är det fler än vi (egentligen 90% jag) som börjar få mycket att göra nu? Oktober var så väldigt långt bort och nu är det snart tre månader kvar till vårt datum...
    Just nu växlar jag mellan bröllopstorget och symaskinen där 60 stolskappor ska ta form. Sen är det ju placeringskort, bordsplacering, fest- och vigselprogram och just det ja! :) Vi ska ju bygga en egen ställning till tårtorna som våra gäster ska ha med sig också (Vår variant på bröllopstårta).

    Det skulle vara skönt om det finns någon här inne med fötterna kvar på jorden som kan hjälpa till med att hålla eventuella bridezillabaciller borta :)

  • bröllop 101009

    Är det en svensk tradition med blå saker? Jag trodde att det också var en sån där hollywood-grej. Men om det finns någon svensk tradition så vill vi såklart också vara med på den!
    Vad är det i så fall vi behöver införskaffa?

    Vi har inte ens sparat någon inbjudan till oss själva men slottsbröllops foto fick mig att inse att det nog kan vara roligt att minnas hur de såg ut. Så i helgen hängde jag och min kamera hemma hos en av våra gäster och fotade hennes inbjudan. Inte lika maffigt som att ha foto på allihop men bättre än ingenting. :)

    När kommer ni andra att få era brudklänningar? Jag sa till min sömmerska att "bara den är klar på bröllopsdagen så..." Kanske är det bättre att ha den en stund innan om det behövs kompletteringar med jacka, smycken el.dyl.

    Hur lång tid tar det egentligen att få hindersprövningen godkänd? Någon som fått sin ännu?

  • bröllop 101009

    Nu är det fritt fram även för oss!! Hindersprövningen kom igår :)

    Vi gifter oss i Stora Tuna kyrka i Borlänge. Vi bor i Uppsala. 

    Hur gör ni andra som gifter sig på annan ort än ni bor? Det är ju lite knöligt med alla leverantörskontakter när det inte bara är att åka dit och träffa dem. Känns lite osäkert att bara ha kontakt via mail och telefon.
    Vi behöver kontakta prästen redan nästa vecka så att han kan få en tid i vårt ganska fullbokade schema under september.

    Gud så spännande med Las Vegas! Ska ni ta med er släkt och vänner dit eller kör ni fest i Sverige sen eller ska ni kanske skippa den delen helt?

    Satte precis på mig mina backupballerinor för första gången. Det är ju svårt att gå in vita skor när man inte vill att de ska bli skitiga. Bor på drygt 80kvadratmeter så det blir ju mest stillastående och väldigt korta promenadsträckor.
    Hur gör ni? Går ni ut med skorna?

  • bröllop 101009

    Jag köpte ett par från bianco, enkla lite spetsiga ballerinor i vitt skinn. Det blir nog perfekt för mig senare på kvällen när mina fötter inte vill dansa i 10cm klack länge. :)
    De hade rea så jag betalade 250kr för dem, som hittat.

    En fundering kring skorna i kyrkan. Ni som har klack, har ni hårda klackar eller byter ni ut dem till något som inte "klapprar"? Det kanske inte ens hörs över orgelljudet men om det är blött ute så kan det ju bli såphalt på stengolv.

  • bröllop 101009

    Tyvärr har jag inte jättebra erfarenhet av klackar på gräs.
    Jag är ändå rätt van vid klackar men på gräs blir det lätt att man vill sätta i hela foten på en gång och lägga vikten på främre delen av foten. Resultatet blir för min del taskig hållning och lätt böjda knän hela tiden. Förutom att jag blir helt slut i benen av den onaturliga belastningen så ser mest ut som jag gjort på mig :), så klackar på gräs undviker jag helst.

    Testa att filma dig själv när du går runt på gräs i skorna och om du inte är nöjd med hur det ser ut så träna, träna, träna!

    Lycka till!

  • bröllop 101009

    God morgon!

    101010: Roligt med fler oktoberbröllop! Har ni fått några reaktioner på att ni valt att gifta er på en söndag? Det finns tydligen många saker man kan ha åsikter om när det gäller bröllop och jag kan tänka mig att val av veckodag är en av dem, eller?
    Jag ska ha en ganska tight rund liten bukett med bara rosor (ca 20st) i våra temafärger, orange, rött och cerise. Eventuellt stoppar vi i någon lite mer gultonad ros också för att mjuka upp lite. Jag kommer ha synliga stjälkar troligtvis med ett mörkgrönt band runt. Och nu har jag ju lärt mig att det ska i något blått i buketten också. Så det får väl bli någon liten blå blomma som kan sitta fast i kanten under buketten så att den inte syns.

    Slottsbröllop: Tråkigt med floristen. Jag funderar också lite på det där med florist. Vad är egentligen skillnaden mellan en vanlig bukett och en brudbukett? Jag ska gå in och höra med någon av floristerna i Borlänge där vi gifter oss under semestern. Ibland hör jag argumentet att man även betalar för konultation. Men om jag redan vet vad jag vill ha då?! Ska i alla fall ta reda på hur mycket extra de egentligen vill ha betalt för att kalla det en "brudbukett" och vad det egentligen är jag betalar för då.

    Sassysissy81: Välkommen hit! Måste säga att jag inte är ett dugg avundsjuk på er kombination av bröllopsplanering och husbygge. :) Men det verkar precis som du skriver att ni har bra koll på läget. Bygger ni själva också?
    Vi ska hjälpa till med ett kombinerat takbyte/fasadmålning/verandabygge under vår semester och det är hur mycket som helst att planera bara inför det.

    Idag tänker jag börja jobba med vikten. Vägde mig nu på morgonen och insåg att jag vill i alla fall jobba bort 5kg innan bröllopet. Lika bra att börja nu!

  • bröllop 101009

    Wow! Vilka snygga inbjudningar xaniara.

    Själv sitter jag med placeringskorten just nu...men jag har nog ett tag kvar :)

    BTW, var på ikea idag och köpte rislampor som vi ska hänga i taket i vår tråkiga festlokal. REA!! Hittade massor, bla tygservetter IRIS som jag ska testa att stärka och stryka i helgen. Hur stärker ni? Spray- eller sköljstärkelse?

  • bröllop 101009

    Precis, man stärker för brytningen. Annars ser de nog ganska eländiga ut. Jag har bara testat att spraya tidigare. Men det kan vara lätt att bränna stärkelsen så att det blir fula fläckar men det kanske blir så även om man sköljer i stärkelse. Ja ja, jag köpte några extra så att jag har lite att träna på. :)

    Är det någon som har tips på en snygg servettbrytning som passar till 40x40 servetter?

Svar på tråden Oktober 2010, del 2