• LyckeLi

    Fler som kommer bli sthlms brudar 2011?

    Jag tror att det blir bröllop av 2011 för min del oxå! Blev friad till på min 30-årdag i December efter 12½ år tillsammans och 4 barn! Hade faktiskt gett upp hoppet om ett frieri för några år sen, så ni kan ju tro att jag är glad! :)

    Min blivande man röstade för att gifta oss borgerligt i år, så att det inte bara rinner iväg tidsmässigt nu... (intressant efter att ha väntat så många år med ett frieri ;) )
    Sen menade han på att vi kunde ha en fest senare när det passar!!
    Själv känner jag nog att jag vill ha med "alla" vid själva vigseln och då känns det såklart mest naturligt att ha festen direkt! Min bästa kompis gifter sig i sommar och då kommer jag vara tärna. Så det känns lite som att jag har fullt upp med hennes bröllop fram till slutet av Juli... plus att vi inte hinner få ihop några pengar att tala om utifall att vi ska gifta oss redan i år.

    Skulle jag bara tänka på migsjälv hade jag nog helst valt att gifta mig på en strand i solnedgången, i något varmt land! Men jag vet ju hur gärna folk vill delta i bröllopet... så vi får se vad det blir av det hela. Har iaf blivit gammal nog för att värdera pengar mer än att jag vill lägga 100 000 kr på en enda dag! Jag mäter hela tiden pengarna i sånt vi som familje kan göra för dem istället (resa framförallt). Samtidigt så vill jag ha det speciellt, fint, vackert och festligt. Så min utmaning är att jag ska försöka få till allt det för så liten peng som det bara är möjligt!! Får se vad det landar på i slutändan!

    Ett alternativ som jag funderat på är att välja ett varmt land här i Europa(typ Spanien eller Italien) och ha bröllopet på en strand som jag önskar. Då kan man ju vara ute i god tid och ge folk som vill en möjlighet att delta iaf. Det finns ju många billiga lågprisflyg ner till Europa.

    Mkt att tänka på är det iaf. Här hemma har jag kikat på antingen Munsö kyrka eller Drottningholms slottskyrka. Men så har jag ju precis börjat kika runt nu... så det kan nog tillkomma kyrkor :)

    Sen så har jag även funderat på att ha vigseln utomhus. Gärna i mörkret med massa med facklor och marshaller... men jag vet inte hur det ska gå att lösa med festen. Man vill ju hinna festa lite oxå innan det är dags att gå hem. Och ska det vara mörkt och samtidigt vara varmt nog att vara ute... så blir det ju rätt sent!! Men det hade varit fint och mysigt tycker jag!

    Ännu ett problem som jag börjat klura på är hur jag ska få till ringarna... Fick en fin men väldigt tunn förlovningsring, helt i min stil. Däremot så blir den ju väldigt svårt att kombinera med en vigselring, just för att den är så tunn. Funderar på att göra om den lite kanske... och köpa en matchande till sen?!? Fast jag vill inte göra en för dyr historia, då jag inte riktigt uppskattar jättedyra smycken (eller jag ser väl inget värde i dem precis)! Och för tjocka ringar får jag rejäl hybris på, för att jag inte kan stänga igen fingrarna riktigt. Det jag vill är att ha en hållbar och vacker ring som jag känner passar mig. Lite bling får det gärna vara... men är det för dyrt känns det bara larvigt i mina ögon.
    Och så det här med färgen då.. Förlovningsringen är i guld med pluppar i vitt guld(?)eller kanske silver(?)(som faktiskt ser lite ut som stenar på håll)och två små stenar bland pluppgarna. Kan lägga upp bild på den senare...
    Tycker nog egentligen att alla ringar ser finast ut i vitt guld (eller den färgtonen iaf) men övriga ringar jag har är i guld (och ja förlovningsringen oxå då). Men när jag använder halsband och liknande så är de ofta i silver eller annat material. Är det bra att blanda guldfärger i ringarna på något vis då så att de ringarna alltid matchar de smycken man väljer??

    Hur tänker ni där??

    Hundra frågor, tusen funderingar... Skönt att ha någon/några att bolla lite med!! :) Sambon är inte så värst intresserad av sånt här!

  • LyckeLi
    annaochmias skrev 2010-02-01 15:46:29 följande:
    Vi funderar på Porslinsfabriken... de var riktigt prisvärda jämfört med många andra ställen. Då är det alltså både lokal, mat, servering osv. Vore ju himla skönt att slippa tänka på allt sånt. Men... trots att de är himla prisvärda jämfört med andra "helhetslösningar" så är det ändå väldigt mycket pengar.Så alternativ nr 2 är att vi bara hyr någon hembygdsgård eller nåt och ordnar mat och sånt själva... Läste förresten någonstans att det är bra att boka kyrka och lokal redan ett år innan för de mest populära går åt som smör i solsken...
    Ååååhhhh vilket underbart ställe!! Älskar det verkligen!! :) Hittade dock inga priser! Vad ligger det på på ett ungefär?? Hade ju inte tänkt ha något sånt paket-ställe... men nu när jag hittade det här, så känns det nästan som att jag måste, hahah!
    Usch, vill egentligen inte veta vad det kostar... för så länge jag inte vet kan jag ju alltid drömma mig bort ;) Men du får gärna berätta om du fått något prisförslag och vad som i så fall ingick :)

    Tror jag är kär iaf... :)
  • LyckeLi
    annaochmias skrev 2010-02-02 11:02:08 följande:
    Klart jag delar med mig, det var så prisvärt att det vore skamligt att inte tipsa om det... "I de olika paketen ingår bl.a Entrévärd, serveringspersonal, dukning, servering av mat, disk, lokalhyra, ljudutrustning för dj, städ mm! Pris för t ex amerikansk buffé: 529 kr per person. "Det är alltså för själva maten OCH de sakerna som min kontakt räknade upp ovan. :-ODock inte dryck om jag förstår rätt, men ändå sjukt billigt!
    Vet du om man får ta med eget dricka då? Eller måste man ta drickan genom dem?? Dessvärre så brukar det ju rusa iväg en del om man måste ta drickan genom ställerna. Det är ju drickan man kan spara mest pengar på känns det som. På många ställen tar de ju nästan krogpriser för drickat... svindyrt mao.
    529 låter jättebra ju!!

    Vet du om det skiljer mkt på de olika bufferna alt. om man vill ha meny med trerätters??

    Tack för att du delar med dig! Det är nästan så att jag vill dra ner på antalet gäster för att kunna ha på det stället. ÄLskar det verkligen!! :)

    Nymodernt mysigt känns det verkligen :)
  • LyckeLi
    annaochmias skrev 2010-02-02 11:02:08 följande:
    Klart jag delar med mig, det var så prisvärt att det vore skamligt att inte tipsa om det... "I de olika paketen ingår bl.a Entrévärd, serveringspersonal, dukning, servering av mat, disk, lokalhyra, ljudutrustning för dj, städ mm! Pris för t ex amerikansk buffé: 529 kr per person. "Det är alltså för själva maten OCH de sakerna som min kontakt räknade upp ovan. :-ODock inte dryck om jag förstår rätt, men ändå sjukt billigt!
    Hittade inte ens någon amerikansk buffe på deras hemsida?!? Fanns alla möjliga buffer... men ingen amerikansk!!

    En annan lokal som är rätt mysig och billig är www.garantfestvaning.nu! Där ingår oxå helt sjukt massa saker för en summa mellan 5-600kr! Tror att 2-3 glas vin ingick då oxå om jag inte minns fel! Och även bordblommor tror jag!
  • LyckeLi
    annaochmias skrev 2010-02-03 13:06:22 följande:
    LyckeLi, jag dör! Garant var ju PERFEKT! :-OFick värsta känslan i magen nu, att det där var ju rätt för oss... vill typ boka på en gång!
    Hahaha... vad roligt! Jag var där på ett bröllop för några år sen och det var verkligen jättemysigt. Men på bilderna ser man att det är uppfrächat och mycker mer stilrent och snyggt nu! Bara det med de vita stolarna och väggarna ger en superfräsch känsla fastän att det är nere i källaren med härlig grottkänsla!
    Ja enligt bilderna då! :) Det enda som jag kan sakna med det stället.. är att det inte finns så mkt till dansgolv så länge borden fortfarande är framdukade. Fast det beror ju förstås på hur många gäster man har kanske?!?! På det bröllopet som vi var på, så dukade de undan de flesta borden när det vankades dans. MEn då var det ett ungt par som gifte sig och som verkligen ville ha diskofeeling! Alternativet kan ju vara att duka undan en del av dem.
    Jag älskade det stället, det kändes supermysigt och fint och allt sånt. Toaletterna låg dock en trappa upp... så om man har några riktigt äldre personer på festen eller kanske rörelsehindrade, så blir det lite stök. Men det funkar det med. En av mina bästa kompisar är rörelsehindrad och behöver rollator för att kunna gå. Vi fick het enkelt kånka upp och ner hennes rollator och stadge upp henne. Lite krångel för henne... men det funkade :)

    Boka tid för visning av stället då :) Själv har jag det som stark kandidat till vårt bröllop... men pappersfabriken kändes mer som RÄTT ställe. Såg dock nu att det inte skulle hjälpa om vi minskade ner på gästlistan, för minimum vid buffe var 75 pers och vid några andra alternatviv 80 pers! :(

    Tur att man har tid på sig att fundera och vela :)
Svar på tråden Fler som kommer bli sthlms brudar 2011?