Inlägg från: Liljekonvaljemö |Visa alla inlägg
  • Liljekonvaljemö

    Alternativa bröllop nr 4

    Snorf skrev 2009-08-02 02:44:50 följande:
    vi har väl inte riktigt diskuterat NÄR vi ska gifta oss, men vet ju hur det e, så fort han nämnde att "vi skulle kanske gifta oss, eller?", så började planerna sättas i rullning, eller ja, iaf i mitt huvud...hahahaHar pratat lite om det iaf, och vi vill ha en borglig vigsel med medeltida stuk..Nån mer som vill ha det?Tänkte Googla runt lite och kolla lite på kläder och så, iaf..
    Vårt bröllop (som än sålänge ligger i det tidiga planeringsstadiet, datum är satt till mitten av juni 2010) ska vara medeltida. Men vi vill ha en kyrklig ceremoni som är såpass lik den medeltida som möjligt. Håller jsut nu tummarna för att prästen vi vill ha kan tänka sig att viga oss.
  • Liljekonvaljemö

    Vi har nu fått klartecken från prästen. Han har inga problem alls med att vigas oss utan tänkte tvärt om börja fundera på medeltida ceremonier och ritualer för att kunna knåpa ihop någonting.

  • Liljekonvaljemö
    Fenixx skrev 2009-08-11 18:43:06 följande:
    Liljekonvaljemö>> vad skoj att prästen gick med på det.
    Nu känner vi ju just denna präst sedan tidigare, vi är alla medlemmar i samma medeltidsförening. Vilket gör temat på både vigsel och fest ganska givet. Men det var ändå lite nervöst iom att vi inte var helt säkra på att han verkligen skulle vija eller hade möjlighet att viga oss.
  • Liljekonvaljemö

    Hante: Vi bor i närheten av Sthlm, och är med i två föreningar; Nordic Knights och Tempelriddarna af Roden

    Fenixx: Ah vad kul att vi är flera, alltid trevligt att kunna utbyta tips och idéer. :)

  • Liljekonvaljemö
    mysifer skrev 2009-08-24 09:52:24 följande:
    ja jag hoppas att de kommer i veckan här nu
    Åh, ja bilder ska bli spännande att se.

    Vi ska både vigas och ha festen i den lokala hembygdsgården. Byggnaderna är iof inte medeltida utan 1500-tal och frammåt, men miljön är fantastisk. Fornborg i närheten, små hagar med gärdesgårdar och mängder av stora ekbackar.
  • Liljekonvaljemö
    Hante skrev 2009-08-24 19:04:08 följande:
    lite spånade ideer finns i mitt galleri!
    Säger som Fenixx, många fina bilder. Det där med gästbok var en mycket bra idé :D
  • Liljekonvaljemö
    Hante skrev 2009-08-28 11:18:25 följande:
    Tack - visst är gästboken fin, hoppas kunna göra något liknande. Spånar på klännngen - har mönster och min syrra ska sy, men är osäker på vilket tyg jag ska välja har många fina tygprover här hemma nu ... råsidenet var fint men dyrt!!och så har vi cape frågan men jag vet inte om jag ska sy en cape bara för brölloppet då blir det något tunnare eller om vi ska sy som vi kan ha senare med... iså fall blir det vadmal som är varmt och regnavstötande. kvällarna blir kalla i bohus fästning och ävn i visbys ruiner...
    Jag har både tyg och modell (förhoppningsvis) klart för mig, det gäller bara att köpa och sy det. Lejongult eller solgult siden och tomatrött ylle.. Mantel skippar jag (eller snarare vi båda två), dels så har vi redan ett antal sedan tidigare och sen så blir det inte så kallt häromkring i juni. Men det är klart, är man i en fästning eller på Gotland så är det ju kyligare.
  • Liljekonvaljemö
    Hante skrev 2009-09-03 12:02:26 följande:
    Det verkar bli av! 24 juli gifter vi oss - arrangörerna har hört av sig och det verkar som det blir medeltidsdagar ;)men vi har ändå backup planen med gotland kvar ifall, ifall.... Nu gäller det bara att samordna allt.... musiker osv.
    Vad kul att det verkar bli som ni vill :D
  • Liljekonvaljemö

    Hante>>> Vi är inne i samma problem, lokal och yttre delar är på plats men nu behöver vi bestämma vad vi vill ha för musik och underhållning och så maten.

    Musiken i vigsellokalen är färdig, vi ska bara komma överens om vilken låt det blir (mannen vill ha visan från Venjan men jag är inte överförtjust i den). Musiken till festen däremot... Mannen har höga krav på medeltida musiker, och då blir det inte många kvar alls att välja på. Det lutar åt en stereo och de skivor med akustisk medeltidsmusik som ligger härhemma.

Svar på tråden Alternativa bröllop nr 4