• Floff

    Att bli gravid och behålla barn utan samtycke - vad tycker ni?

    Jag har en vän vars släkting råkat ut för följande:

    På en resa träffade han en tjej på krogen, gick hem till henne med avsikten att ha ett one night stand, och var dum nog att inte skydda sig ordentligt (iaf vad jag har förstått). Tjejen var ute på krogen och raggade just i syfte att hitta nån som kunde göra henne gravid - detta vet vi av olika anledningar. Några månader senare ringer tjejen till killen och säger typ "Jag är gravid och tänker behålla det. Vill du ha kontakt med barnet får du flytta hit".

    Barnet föddes, och nu lever killen ett liv där han måste följa tjejens minsta vink för att han ska kunna träffa barnet. Han måste flytta till staden, måste finnas tillgänglig när hon vill det etc etc. Killen älskar visserligen sitt barn över allt annat på jorden, men jag kan tänka mig att han inte har det så lätt alla gånger.

    Vad säger ni? Personligen tycker jag detta är vidrigt.. Att först utnyttja honom för "egen vinnings skull", och sedan kräva honom på både det ena och det andra. Att behålla barnet eller ej säger jag ingenting om, det är upp till var och en. Men att medvetet försätta någon annan i en sån situation utan att ge personen något val - fy fasen..

  • Svar på tråden Att bli gravid och behålla barn utan samtycke - vad tycker ni?
  • J D

    ? Han kunde ju ha skyddat sig, han utnyttjade ju henne till ngt hon ej var ute efter. Sedan beter hon sig extremt illa nu men det kan han väl ändra på genom domstolsbeslut?

  • Miafiahallonfjärt

    Ja uscha det är hemskt.. Stackars kille! Låter verkligen själviskt.. Speciellt att hon utnyttjar honom för sina nycker så där..

    Tycker situationen dock kan vara annorlunda om man är i ett förhållande och en vill behålla och en inte vill.. Det är ju ändå ytterst mamman som bär barnet och tycker inte hon kan tvingas vare sig behålla eller ta bort ett barn...

  • Floff

    J D skrev 2009-01-05 10:19:51 följande:


    ? Han kunde ju ha skyddat sig, han utnyttjade ju henne till ngt hon ej var ute efter. Sedan beter hon sig extremt illa nu men det kan han väl ändra på genom domstolsbeslut?
    Fast jag tror att de liksom var överens om att det skulle vara ett one night stand när de gick hem till henne.. Vi utgår från det i alla fall
  • J D

     


    Floff skrev 2009-01-05 10:22:14 följande:
    J D skrev 2009-01-05 10:19:51 följande: Fast jag tror att de liksom var överens om att det skulle vara ett one night stand när de gick hem till henne.. Vi utgår från det i alla fall

    Men rent juridiskt har han samtyckt till sex och konsekvenserna därefter. Han är väl inte helt borta utan inser hur man som man kan skydda sig från sådana konsekvenser om man vill?

  • Floff

    Ja det har du rätt i.. Men jag stör mig fortfarande på hennes avsikter.. "Jag tänker bli gravid och jag skiter i vad killen tycker, var han bor, vem han är, osv osv.."..
    J D skrev 2009-01-05 10:26:38 följande:


     

    Men rent juridiskt har han samtyckt till sex och konsekvenserna därefter. Han är väl inte helt borta utan inser hur man som man kan skydda sig från sådana konsekvenser om man vill?
  • hgav

    J D skrev 2009-01-05 10:26:38 följande:


     

    Men rent juridiskt har han samtyckt till sex och konsekvenserna därefter. Han är väl inte helt borta utan inser hur man som man kan skydda sig från sådana konsekvenser om man vill?
    Håller med! Varför är det bara tjejen som ska ta ansvar för att skydda sig mot graviditet?

    Däremot tycker jag att hennes beteende just nu är hemskt och det går aldrig att försvara att man använder ett barn för att manipulera andra. Dessutom är handlar det ju inte barta om mammans och pappans rätt till barnet utan faktsikt om barnets rätt att ha tillgång till båda sina föräldrar!! Jag tycker att ska vända sig till Familjerätten eller liknande och få hjälp med det.
  • feministbrud

    J D skrev 2009-01-05 10:26:38 följande:


      Men rent juridiskt har han samtyckt till sex och konsekvenserna därefter. Han är väl inte helt borta utan inser hur man som man kan skydda sig från sådana konsekvenser om man vill?
    Jag håller helt med! Här kommer frågan om juridisk abort upp. Om killen skulle kunna avsäga sig allt juridiskt ansvar innan barnet föds. Det tycker jag också är helt uteslutet så man faktiskt alltid är ansvarig för sina handlingar och har man sex så riskerar man att det blir barn. I fallet ovan så skulle det ju kunna vara så att de var överens om att det var ett one night stand, men något gick fel och det blev barn. Hon kanske inte ville göra abort.

    Jag kan tycka att tjejen beter sig vidrigt om hon nu kör med pappan till barnet, men situationen är han helt och hållet själv ansvarig för!
  • Floff

    Jag håller absolut absolut absolut med om detta! Det säger jag ingenting alls om Det är som sagt hennes avsikter jag stör mig på, det kanske inte framgick så tydligt


    hgav skrev 2009-01-05 10:34:00 följande:
    J D skrev 2009-01-05 10:26:38 följande:
    Håller med! Varför är det bara tjejen som ska ta ansvar för att skydda sig mot graviditet?
  • J D

     


    Floff skrev 2009-01-05 10:33:16 följande:
    Ja det har du rätt i.. Men jag stör mig fortfarande på hennes avsikter.. "Jag tänker bli gravid och jag skiter i vad killen tycker, var han bor, vem han är, osv osv.."..J D skrev 2009-01-05 10:26:38 följande:

    Well, är man dum nog att ha ett oskyddat one night stand så får man räkna med att den andre kan ha vilka avsikter som helst. Personligen förstår jag mer önskan om att bli gravid än att ha ett one night stand dessutom.


    Angående kontakten med barnet borde han dock gå till domstol om han vill att det ska ske på mer jämlika villkor.

  • feministbrud
    Floff skrev 2009-01-05 10:33:16 följande:
    Ja det har du rätt i.. Men jag stör mig fortfarande på hennes avsikter.. "Jag tänker bli gravid och jag skiter i vad killen tycker, var han bor, vem han är, osv osv.."..J D skrev 2009-01-05 10:26:38 följande:
    Ja, det kan man ju störa sig på. För att undvika att hamna i klorna på en sådan tjej bör man nog skydda sig ordentligt alternativt undvika one night stands.
Svar på tråden Att bli gravid och behålla barn utan samtycke - vad tycker ni?