Inlägg från: Ninnispinnis |Visa alla inlägg
  • Ninnispinnis

    Den Borgerliga Tråden

    Vi gifte oss på bryggan vid mina föräldrars sommarställe, med min bästa vän som VF (hon är åklagare). Vi hyrde in en kille som spelade piano och sjöng alla sånger.

    Jag kom tillsammans med min syster/tärna över sjön med båt till grannens brygga, där min man tog emot mig tillsammans med sin best man. Vi gick tillsammans fram genom trädgården (till "Love is all around") där alla gäster stod, och ut på vår brygga. Min kompis inledde med att prata om kärleken, följt av min syster som läste "Måhända-dikten". Därefter pratade min kompis om oss och vår kärlek, sedan sjöng musikern "You are the sunshine of my life". Sedan följde själva vigselakten, med egna löften och ringväxling. Sista sången var "Have a little faith in me", vilken vi också gick ut (in) till. Vid bryggans/landgångens kant stannade vi och alla gäster blåste såpbubblor. Därefter åkte jag och min man häst & vagn till festen, som hölls inomhus.

    Det var fantastiskt vackert och känslosamt, och min bästa vän hade utformat vigselakten väldigt personligt. Hela akten tog ca en halvtimme. Ett borgerligt bröllop kan vara MINST lika fint som ett kyrkligt, fæera av våra gäster sa att vårt bröllop var det finaste de har varit på

  • Ninnispinnis

    Jag fick tips om den här på BT, och föll direkt! Visste dock inte att den var från den filmen, ännu bättre!


    Aleta skrev 2008-10-24 08:11:15 följande:
    Måhända är han den ende i världen som tycker sig veta att hon är den underbaraste kvinnan på jorden.Måhända är hon den ende som uppskattar hur fantastisk han är i varje liten sak han gör och i varje liten tanke.De tycker sig höra en underton av godhet i allt vad den andre säger och tror att de flesta kanske missar det.Och de förstår inte hur man kan passera den andre utan att förstå att man just passerat den finaste människan i världen.Han har förstått, hon har förstått - därför är vi här idag.-----Det sägs vara en översättning fast lite omgjord av en text från filmen "Livet från den ljusa sidan".Den måste vara väldigt vanlig på borgerliga bröllop...i alla fall bland BT brudpar! (Vår VF hade aldrig hört den fast han hade varit VF jättelänge.)
  • Ninnispinnis

    Vi stod med ryggen mot gästerna under vigseln, men vände oss mot varandra under sångerna. Det var en helt otrolig känsla att stå och se varandra djupt i ögonen och lyssna till texten. Jag var inte beredd på att det skulle bli så starkt, men varje ord gick rakt in i hjärtat! I mitten av sista sången ungefär vände vi oss mot gästerna och gick in mot land (från bryggan), och stannade sedan vid strandkanten där gästerna blåste såpbubblor.

  • Ninnispinnis

    Jag har tagit min mans namn som efternamn och behåller mitt gamla namn som mellannamn. Det innebär att jag bara använder vårt gemensamma efternamn till vardags, men att jag har kvar mitt flicknamn "på pappret". Kändes helt rätt för mig! På så sätt heter vi samma namn, samtidigt som jag har kvar min gamla identitet och familjenamn också


    emmli76 skrev 2008-12-02 11:05:38 följande:
    Jag funderar på det här med namn...Ska ni andra byta efternamn eller kommer ni behålla ert? Själv har jag alltid tänkt att jag ska behålla mitt efternamn men nu har vi två barn i familjen (ett är sambons sedan tidigare och ett är vårt gemensamma) och dom heter båda sambons efternamn så det kommer bara vara jag som har kvar mitt gamla.Imorse sa jag till sambon att jag kan tänka mig att ha dubbelnamn och han blev JÄTTEBESVIKEN! För honom var det visst oerhört viktigt att vi alla har samma namn. Äldsta dottern kommer ju inte kunna byta till mitt namn och vår gemensamma dotter heter redan hans namn. Jag kan inte begära att han och vår gemensamma dotter byter till mitt namn för då skulle ju äldsta dottern vara den enda med annat efternamn.Shit vad det bliev krångligt...
  • Ninnispinnis

    Jag skriver under med tex. "Anna S Johansson", detta står också på visitkort och jobbets mailsignatur. Jag är dock registrerad med båda namnen på jobbet, så att jag kan bli "hittad" med båda namnen.

    Jag använder bara båda namnen när jag bokar flygbiljett, eller andra "officiella" sammanhang. Man kan ju välja lite själv, när det gäller medlemsskap och annat har jag valt att bara heta mitt nya efternamn (eventuellt med bokstaven "S" emellan).

  • Ninnispinnis

    Jag ser det inte som att jag har dubbelnamn, utan som att jag har ett efternamn och ett mellannamn. Det är också så det kallas hos Skatteverket.

  • Ninnispinnis

    Du får förklara för mannen att det är just ett mellannamn, om han nu är allergisk mot dubbelnamn...


    emmli76 skrev 2008-12-02 12:37:14 följande:
    Hm, det låter ju som en variant!Tack för tipset
  • Ninnispinnis

    Det är en hel del att tänka på! Ändring av körkortet kommer automatiskt när namnändringen har gått igenom hos Skatteverket. En del medlemskort fick jag också automatiskt, de har förmodligen någon service via folkbokföringen. Pass, bankkort och alla andra medlemskort får man fixa själv. Men det är värt allt besvär!


    SommarNoll9 skrev 2008-12-02 12:43:32 följande:
    Det här med namn har jag också funderat på, men att behålla sitt eget efternamn som mellannamn låter ju absolut som ett alternativ! Jag har nämligen ett mer ovanligt efternamn är sambon, men då vår son har sambons efternamn känns det enklast att jag också tar det. Vilka myndligheter är det förresten man måste kontakta för ett namnbyte förutom skatteverket?! Körkortet måste ju t ex bytas, men hur är det med olika medlemskort, lånekort och grejer?! Känns som att det är en del att komma ihåg Angående själva ceremonin så kommer vi nog ha en ganska kort variant men också någon som sjunger en fin sång, så det hela inte är över på 5 minuter
  • Ninnispinnis

    Skruttgumma, har ni kollat upp så att barnens namnbyte är godkänt? Jag vet att det är lite krångliga regler när det gäller dubbelnamn hos barn. Tydligen kan man som gift inte ge sina barn sitt mellannamn, men det kanske bara gäller om man är gift med pappan? Det kan kanske vara värt att kolla upp iallafall...

  • Ninnispinnis

    Jag vet att det finns flera trådar med dikter här på BT. Min syster (tärna) läste denna dikt:

    Måhända är han den ende i världen
    som tycker sig veta att hon är den underbaraste kvinnan på jorden.

    Måhända är hon den ende som uppskattar hur fanstastisk han är i varje liten sak han gör och ivarje liten tanke.

    De tycker sig höra en underton av godhet i allt vad den andre säger och tror att de flesta kanske missar det hos den andre.

    Och de förstår inte hur man kan passera den andre utan att förstå att man just passerat den finaste människan i världen.

    Han har förstått, hon har förstått - därför är vi här idag.

  • Ninnispinnis

    Vi hade små flaskor med såpbubblor som alla gästerna fick innan vigseln. När vigseln var slut gick vi in från bryggan, och stannade till vid strandkanten där alla gästerna blåste såpbubblor

Svar på tråden Den Borgerliga Tråden