• Aurelia

    hur hinna med allt som förälder??

    Jag funderar en del kring det här med barn, och för mig känns det som en omöjligt ekvation... hur ska man hinna med allt i sitt liv och må bra och inte bränn ut sig om man ska orka:
    -sköta sitt jobb
    -sköta hemmet
    -vårda sin relation
    -vara en bra, engagerad förälder
    -hinna träffa sina egna föräldrar (som kanske dessutom börjar bli gamla och skruttiga och behöver hjälp?), svärföräldrar osv.

    Finns det någon tid alls över till egna fritidsintressen, träffa vänner och ha en smula egentid ibland? Jag får inte ihop ekvationen i huvudet...

  • Svar på tråden hur hinna med allt som förälder??
  • Paeonia

    Tja, ibland är det tufft. Lägg därtill på ett hus med stora renoveringsbehov och en hundvalp så har du mitt liv

    Hade inte klarat det utan att min numera man varit lika engagerad i barn, hus och hem som jag är.
    Därför är vi numera gifta

    Det kontstiga är att när man väl har det lilla knyttet i famnen så är inte intresset lika stort för allt som man tidigare tyckt varit kul (krogen, shoppa, resa osv).

    Vi har försökt att då och då skaffat barnvakt om så bara för en kväll för att gå på restaurang och bio eller liknande. Annars tycker vi det är kul att göra det mesta med barnen, kul att se deras glädje
    Är lika nöjd av att dela en flaska vin och äta något gott en fredagkväll hemma med ungarna, spela lite försvunna diamanten eller titta på Idol, haha.

    De är nu lite större (7 och 10)så nu är de ju ganska mycket självgående och det finna gott om tid till att hinna med egna fritidsintressen. Men återigen som i samma mängd som tidigare är jag inte intresserad av att ha. Ridning är något jag saknat och håller på att ta upp igen, det känns så skönt

    Nog går det att få tid till sig själv om man känner att det är viktigt, det handlar väl mest om prioriteringar

    Ps! att hälsa på mamma/pappa och svärisarna utan att ta med deras barnbarn då blir vi nog lynchade

  • mme Plantier

    Hej!
    Jag har tre barn och håller fullständigt med dig om att den ekvationen är ganska så svår att få ihop..
    Man får helt enkelt sänka sina egna krav på livet.. Man hinner inte städa, fixa och greja lika mkt som innan. Sen gäller det att lära barnen sova på kvällen, mina sover senast kl 8, och då får man umgås med sin man. Det är det viktigaste, vårda sin relation så man inte dukar under bland alla blöjor och vällingflaskor.
    Svaret på frågan gällande egentid, hmmm, nja det är väl ingen överflödsvara direkt. Just nu känns det superlyxigt att åka och handla utan barn. Men den tiden kommer och tills dess får man passa på att NJUTA av dessa underbara ungar,. Helt plötsligt är de ju stora.

  • pandis81

    Livet med alla dom ekvationerna kan inte vara bättre.. jag älskar verkligen min familj men visst får man omprioritera lite till sig själv ibland. Men samtidigt så är det värt det när man ser sina glada miner på barnen när man vaknar. Det är det härligaste som finns.

    Allt går bara man vill. Men det gäller att alla hjälps åt.

    Men det funkar bra du behöver inte vara orolig.

  • mme Plantier

    Ridning är något jag saknat och håller på att ta upp igen, det känns så skönt.

    Åh, ja det saknar jag också! Längtar tills mina barn blir större och jag kan skaffa häst igen1 Så länge har jag köpt en liten ponny till min älsta dotter. Man får ju inte vara dum..

  • Paeonia

    Vi har tillgång till ett par hästar som jag och dottern rider på ca 1 gång i veckan

    Skulle så gärna vilja bygga stall och ge henne alla underbara upplevelser jag hade i den ålderna. Har tom kollat upp arende här där vi bor Det enda som fattas är väl tja....pengar

    Hon rider även på ridskola och då brukar jag passa på att borra ner näsan djupt in i manarna.......

    mme Plantier skrev 2008-10-15 16:05:33 följande:


    Ridning är något jag saknat och håller på att ta upp igen, det känns så skönt.Åh, ja det saknar jag också! Längtar tills mina barn blir större och jag kan skaffa häst igen1 Så länge har jag köpt en liten ponny till min älsta dotter. Man får ju inte vara dum..
  • Paeonia

    Förlåt Aurelia, lite OT men jag drömde mig bort....

  • Aurelia

    Paeonia,

    det är lugnt. Jag älskar också hästar och saknar att rida, men orkar inte riktigt med det trots att jag inte har barn... det är så fullt upp ändå. Hm.

  • Hammerman

    Nu har inte jag barn, men min inställning till det hela grundat på observationer och slutledningsförmåga är i alla fall att man aldrig hinner med allt som förälder, man får prioritera det som är viktigast och tidvis rationalisera bort det man inte klarar av.

  • mme Plantier
    Paeonia skrev 2008-10-15 16:10:46 följande:
    Vi har tillgång till ett par hästar som jag och dottern rider på ca 1 gång i veckan Skulle så gärna vilja bygga stall och ge henne alla underbara upplevelser jag hade i den ålderna. Har tom kollat upp arende här där vi bor Det enda som fattas är väl tja....pengar Hon rider även på ridskola och då brukar jag passa på att borra ner näsan djupt in i manarna.......mme Plantier skrev 2008-10-15 16:05:33 följande:
    Ja du, vi är nog många mammor som bär på de drömmarna!
Svar på tråden hur hinna med allt som förälder??