Inlägg från: misstrixie |Visa alla inlägg
  • misstrixie

    Hallelujah, svensk bröllopstext

    Jag blev ombedd av en vän att skriva en bröllopstext på svenska till Leonard Cohens "Hallelujah", eftersom hon älskar den och vill ha den på sitt bröllop men tycker att originaltexten inte riktigt passar (vilket jag kan hålla med om). Hur som helst, jag fick tillåtelse att lägga ut texten här ifall någon annan skulle vilja använda den. Det är alltså ingen översättning utan en helt ny text.

    ------------------------------

    Ett ensamt hjärta längtar hem
    Jag drömde om en bästa vän
    Min väg var inte alltid lätt att vandra
    Men här står jag nu med som jag
    Har önskat, bett om, velat ha
    Mitt hjärta sjunger när vi rör varandra

    Halleluja
    Halleluja
    Halleluja
    Halleluja

    Du är mitt stöd i allt jag gör
    Du värmer, väcker och berör
    Du ger mig mer än vad jag kan begära
    Och ingen annan kan förstå
    Det magiska som är vi två
    Mitt hjärta sjunger när jag har dig nära

    Halleluja
    Halleluja
    Halleluja
    Halleluja

    Den kärlek som jag har i mig
    Ger inte vika, brister ej
    Om dagarna blir svåra eller tunga
    Tillsammans står vi hand i hand
    Tills ljuset åter bryter fram
    Mitt hjärta kommer aldrig sluta sjunga

    Halleluja
    Halleluja
    Halleluja
    Halleluja

    ------------------------------

    Kramar/misstrixie

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-24 21:30
    Ett ord har fallit bort i texten. Rad 4 i vers 1 ska vara: "Men här står jag nu med allt som jag"

  • Svar på tråden Hallelujah, svensk bröllopstext
  • misstrixie

    Sådär, tror jag har skickat meddelande till alla. Blir verkligen jätteglad att ni tycker om texten, det känns roligt att få bidra på ett litet hörn till era stora dagar!

  • misstrixie

    Åh vad gulliga ni är, blir helt rörd och lipig här.

  • misstrixie
    bridesilly skrev 2008-08-22 20:26:12 följande:
    Men ååååh va vackert Jag blev alldeles tårögd när jag läste din text. Skulle vilja höra hur den låter, halleluja är ju jättefin på engelska men undrar om den inte är finare såhär nästan. Duktig du är
    Tack snälla!!
  • misstrixie
    bridesilly skrev 2008-08-22 20:32:35 följande:
    Eh glömde att skriva att jag ju gift mig för två veckor sen men har ju släktingar som planerar bröllop framöver
    Du har mail! Åh vad kul, då får du gå på bröllop som gäst också... Jag längtar jättemycket efter att gå på bröllop så jag tjatar på folk att de ska gifta sig så fort jag får chansen.
  • misstrixie
    bridesilly skrev 2008-08-22 20:38:00 följande:
    Senila jag glömmer bort vad jag skulle skriva hela tiden och skickar innan jag tänkt klart
    Haha, känner igen det där...
  • misstrixie
    Coffeegirl skrev 2008-08-22 22:32:29 följande:
    Jag tycker också att din text är otroligt vacker, så jag kanske använder den jag med :). Har alltid älskat sången, men som sagt originaltexten passar inte till bröllop precis. :)
    Du har mail.

    Jaa alltså, originaltexten är ett mästerverk, varken mer eller mindre! Älskar den sååå mycket, den är så brutal och vacker och smärtsam på samma gång. Men den skulle nog inte kännas helt rätt på ett bröllop. Melodin tycker jag konstigt nog passar till att uttrycka både glädje och sorg.
  • misstrixie

    Har meddelat er. Fejs, musiken är skriven av Leonard Cohen.

  • misstrixie

    fjutjur brajd skrev 2008-08-24 14:01:31 följande:


    Jag fick inget i min inbox...
    Ooops sorry. Men nu tror jag att alla har fått!
  • misstrixie
    Jemima skrev 2008-08-24 21:18:37 följande:
    ooh vad vacker text! Jag sitter här och störtbölar framför datorn (men så är jag ju rätt blödig också... ;) )bara en liten undran om rad 4 i första versen"Men här står jag nu med som jag"...ska det vara "...med den som jag"? Kanske är petig :)du får gärna inboxa mig också! Det är ett bra tag tills jag gifter mig men det skadar ju aldrig att vara tidig i förberedelserna...
    Oj, märkte inte ens att ett ord fallit bort. "Med 'allt' som jag..." har jag skrivit, men "den" funkar ju också om man tycker det låter bättre!

    emelieochlinus, du klickar på Inbox och sen väljer du Skicka meddelande i menyn till vänster.
  • misstrixie

    Inboxar hej vilt.

    Tycker det är så roligt att ni tycker om texten och jag skulle bli jätteglad om ni vill berätta sen hur det gick, både med låten och allt annat om era bröllop!

  • misstrixie

    Säg till om jag råkar missa någon.

    hippiefridolina, låter som en jättefin idé!

  • misstrixie
    ninaojocke skrev 2008-09-02 19:31:57 följande:
    misstrixi: skulle du vilja inboxa den till mej, den kom inte med sist :)
    Texten är den som står i första inlägget, det jag skickar folk i meddelanden är bara mitt namn om man vill skriva det i programmet.
  • misstrixie
    Självklart får ni använda den, jag tycker bara det är roligt!

    Kramar
  • misstrixie

    Det är så många som frågar och jag är rädd att missa någon. Så tillsvidare: ni som vill använda texten, gå in på min presentation så finns det ni behöver där!

    Och säg gärna till om någon på ett eller annat sätt lyckas få fram en inspelad version, skulle vara kul att höra.

    Många kramar till er alla och jättestort lycka till med era bröllop!

  • misstrixie
    anja1661 skrev 2008-09-04 18:21:32 följande:
    nu har jag bokat en trubadur och han ska framföra denna underbara text!!! tackar än en gång för texten!!
    Det var så lite så. Vad roligt att ni ska få den framförd, hoppas den (och allt annat) blir jättebra!
Svar på tråden Hallelujah, svensk bröllopstext