Inlägg från: Aleta |Visa alla inlägg
  • Aleta

    vill du leka mamma mamma barn?

    Angående religion och homosexualitet:
    Jag såg en dokumentär på TV för inte så länge sedan där en djupt religiös homosexuell man framträdde. Dels var hans uppväxt fruktansvärd med fördömande osv, men det allra värsta var att se hur han gick till kyrkan och fick sitta och lyssna på predikningar om att han borde brinna i helvetet osv. Han grät eftersom detta var vanliga hyggliga människor som faktiskt önskade att han inte fanns. Hemskt tycker jag.

    Bibeln är föråldrad, kärlek är kärlek hur den än gestaltar sig.
    Om man skulle följa bibeln efter dess bokstav skulle samhället vara otroligt annorlunda och jag har svårt att tänka mig att dessa homosexualitetsmotståndare av religiös karaktär skulle vilja leva så själva...

  • Aleta
    Duchess skrev 2008-08-03 14:15:03 följande:
    Nu blir jag nyfiken. Var i Bibeln står det att giftemål ska vara inför Gud? Och var står det att det inte ska vara av två av samma kön?
    Det vill jag också gärna veta!

    MarianneL - du säger att det var fel att bränna häxor och att det inte står i bibeln. Massor av orättvisor har genom tiderna begåtts med bibeln i ena handen och svärdet i det andra. När det skedde tyckte man att det var helt rätt.
    Vad är det som säger att inställningen till homosexuella som finns idag inte kommer att anses lika felaktig om säg 50-100 år?
  • Aleta

    Jag håller med dig didis, jag bryr mig inte och vill inte veta vad folk har för sig i sängen...

    Mitt förra inlägg syftade på inställningen i en del religiösa kretsar.

  • Aleta

    Det är visst någon dokumentär från Kina på TV just nu.
    Tydligen så saknas det eller kommer att saknas 41 miljoner kvinnor i Kina pga ettbarnspolitiken...(Flickor kidnappas för att det finns för få.)
    Med ett sådant otroligt underskott så kan man ju spekulera i om det kommer att bli fler homosexuella par i framtiden i det landet och om det blir mer accepterat också?

  • Aleta
    Duchess skrev 2008-08-03 22:37:13 följande:
    Eftersom jag själv befinner mig inom den kristna sfären kan jag berätta att många använder den sk "slippery slope"-argumentationen. Sluttande plan, kanske det heter på svenska?Det innebär i korthet att om vi tillåter samkönade äktenskap, vad är då nästa steg? Att tillåta att tre personer får gifta sig? Att man får gifta sig med sin hund? Att legalisera pedofili? (osv)Genom att måla upp scenarion som är otänkbara för majoriteten kan man få dem med sig i motståndet i den aktuella sakfrågan. Samkönade äktenskap är ett klockrent exempel.
    Det var intressant! Med den argumentationen kan man ju förbjuda allting...och varför inte börja högre upp på sluttningen?
    Varför tillåta "vanliga" äktenskap? Vad är nästa steg? Samkönade äktenskap? Huga, bättre att ingen gifter sig alls då... (Mer ironi)
  • Aleta

    Nu har man ju precis gjort en studie som har bevisat att tjejer är lika bra på matematik som pojkar.(...? Självklart tyckte jag...)
    Men ändå så ser man nästan bara män inom yrken där matte krävs. Det beror ju på att tjejer inte uppmuntras att eller förväntas välja sådana ämnen. Så det är knappast en biologisk skillnad trots att en del kanske påstår det...

    Det blir lite OT, men den biologiska skillnaden är inte så stor och framförallt inte så betydelsefull i dagens samhälle. Vissa män kanske har ett bättre mörkerseende som är anpassat till jakt...de blir knappast sämre/bättre pappor för det.

    Dessutom, trots att män och kvinnor är lika smarta så är könsfördelningen i Mensa Sverige: Män 82%, kvinnor 12%!
    (I t ex Serbien-Montenegro är siffrorna män 60%, kvinnor 40%.)
    Rimligtvis borde det ju vara 50-50, men tjejer uppmuntras inte att vara smarta helt enkelt. Jag tror absolut inte att män på något sätt har extra fallenhet för tekniska prylar. De kanske tycker att det är kul, men de är INTE bättre på att konstruera dem. De får bara mer uppmuntran som små.

    Ps. Gå med i Mensa tjejer och bättra på siffrorna lite.

  • Aleta

    Tooticki, jag och min man delar 50/50 på föräldradagarna. Ingen av oss skulle vilja ha det annorlunda. Många i min bekantskapskrets delar just 50/50 jag vet inte om det kanske beror på att mammorna är högutbildade och har "egen" karriär.

  • Aleta
    Tooticki skrev 2008-08-07 09:40:36 följande:
    Det har våra vänner också, problemet är att de har praktiska saker att skylla på; pappan har precis börjat sin doktorandtjänst och då kan man ju inte ta ut pappaledighet, pappan driver eget och då är det ju svårare att vara pappaledig (att mamman driver eget spelar ingen roll, hon har jobbat 70% sen dottern var 6 veckor), och sist men inte minst, favoriten; vi förlorar mer pengar om pappan är hemma för han tjänar ju mer.
  • Aleta

    Jag hävdar att det är BLAJ att killar skulle vara bättre på teknik!!!
    Se mitt inlägg ovan.

  • Aleta
    feministbrud skrev 2008-08-07 11:16:36 följande:
    Jag tycker att man absolut ska få var ahemmafru om man vill (hemmaman också för den delen), men jag tycker inte att mina skattepengar ska gå till att försörja folk som inte vill jobba. Så har du råd med det så är det väl inga problem.'
    Fast dagis kostar mycket skattepengar...
    De som vill vara hemma skulle ju lika gärna kunna få den summan tycker jag.
  • Aleta

    Min man har gått ned till 80%. Visst, vi får inte lika mycket pengar i månaden (hans lön var högre än min) men tid är så mycket värdefullare än pengar. Dessutom så vill vi ju njuta av barnen, vips så är de stora och har flugit ut.

  • Aleta
    Aleta skrev 2008-08-07 09:26:22 följande:
    Män 82%, kvinnor 12%!
    Ha ha! Det var ingen som reagerade på att jag skrev fel!
    Vad består de övriga 6% av? Apor?
    Givetvis skulle det stå 18% kvinnor.
  • Aleta
    Tooticki skrev 2008-08-08 07:10:34 följande:
    Lillsnufflan skrev 2008-08-07 23:55:32 följande:
    Mycket bra skrivet!Jag tror fortfarande att en stor del av forskningen kring mäns och kvinnors biologiska skillnader endast syftar till att konservera gamla, traditionella könsroller.
    Jag tror också att det är så. Det är mycket lätt att med studier och rapporter bevisa i princip vad som helst!
    Som tur är så har jag redan från barnsben fått lära mig att "kan någon annan så kan du". Det har aldrig handlat om kön eller klasstillhörighet osv.
    Jag har studerat i mansdominerade ämnen och man får som tjej kämpa! Trots att jag hade absolut bäst resultat på alla prov, och 5:a på alla prov i ett ämne så fick jag (och alla andra tjejer i klassen) en trea i betyg. Detta var på gymnasiet och läraren var ganska ung. Av killarna fick flera 5:or...
    Det är den sortens stöd tjejer får när de ger sig in i "fel" ämnen. Så det stämmer inte att killar är lite bättre på t ex teknik, bara att de får oändligt mycket mer uppmuntran.
    (Jag klagade och fick till nästa termin en 5:a, men ingen av de andra tjejerna sa något utan fann sig i det hela.)

    Ett stort problem är att tjejer har mycket sämre självförtroende. Kan det vara en biologisk skillnad eller är den inlärd?
    Varför söker en kille glatt ett jobb han inte alls är kvalificerad för medan en tjej läser annonsen noga och låter bli att söka alls om det är någon detalj i beskrivningen som inte stämmer?
    Exempel:
    Språkkrav: Engelska, tyska och franska-
    Tjejen tänker: "Oj, jag talar ju bara två av språken flytande, franskan är jag alldeles för knackig på, jag har ju bara läst det i 3 år." Hon söker inte jobbet.
    Killen tänker: "Det går bra, engelska kan jag ju och jag har läst tyska på högstadiet i 3 år. Franska...tja, jag kan ju beställa in en flaska vin på semestern." Han söker jobbet.

    Sverige är inte alls så jämställt på arbetsmarknaden som man kan tro. Kvinnor har oftast högre utbildning och lägre lön på samma position som en man.
  • Aleta

    Det spelar ingen roll om pojkar oftare gillar bilar och flickor oftare gillar dockor.
    Vad som är viktigt är att de har samma förutsättningar att lyckas inom t ex matematik, teknik eller vård.

    Tooticki har helt rätt i att tjejer uppfostras till att finna sig i sin situation och till att de inte duger.
    På anställningsintervjuer sitter oftast tjejerna långt ut på kanten av stolen och ger ett osäkert intryck medan killarna bekymmerslöst slår sig ner och sätter sig bekvämt till rätta.
    Sverige är inte alls så speciellt bra vad gäller jämställdhet som vi tror.

  • Aleta
    didis skrev 2008-08-09 12:28:45 följande:
    Visst finns strukturella problem men på det stora hela taget är Sverige ett gott land att leva i som kvinna.Därmed inte sagt att man skall luta sig tillbaka och inte förändra de orättvisor som fortfarande finns kvar.
    De kvinnor som har gjort allt det där du skrev om i tidigare inlägg, högre studier, heltidsarbete när barnen är små osv. Jag känner många av dem och de får inte automatiskt samma lön som män i precis samma situation. Normalt sett så får en kvinna LÄGRE LÖN, det bara är så!
    Vi tror att vi har det så bra i Sverige, men det är inte sant.
  • Aleta
    millanros skrev 2008-08-09 12:24:58 följande:
    Tror snarare att problemet ligger hos föräldrarna till de som mobbAR. Mitt argument i så fall är väl att föräldrar som är så trångsynta borde inte få skaffa barn
    Så sant, så sant, man kanske borde starta någon grupp mot korkade föräldrar?

    Klart att man ska få adoptera om man är lämplig, oavsett vilken sorts förhållande man lever i. Om man tar argumentet om mobbing så kan man ju ställa det mot vad vissa av dessa barn har att förvänta sig som ska växa upp i ett u-land utan föräldrar...är det bättre?
  • Aleta
    didis skrev 2008-08-09 12:55:44 följande:
    anne på grönkulla skrev 2008-08-09 12:49:40 följande:Alla samhällen har sina sociala normer, de förändras inte raskt. Du kan inte kräva att samhället skall applådera dina val men du kan kräva att få göra dem, tex studera till maskiningenjör som kvinna eller vara hemmapappa.
    1986 var det 20% tjejer som började på Maskintekniklinjen i Linköping. Tyvärr höll inte trenden i sig.
    Fast nu ska väl alla människor i och för sig bli mediapersonligheter istället...
  • Aleta
    Joeline skrev 2008-08-09 14:37:50 följande:
    Problemet är ju också att flera länder väljer att inte låta Sverige adoptera alls, om Sverige godkänner homosexuella adoptivföräldrar. Och då är ju frågan om det är bättre att avvakta och försöka jobba bort fördomar FÖRST, än att dundra på och "ligga steget före" till ingen nytta. Som sagt så tror jag absolut att barn har rätt till föräldrar, men kan man som vuxen ha rätt till barn??
    Men om barn har rätt till föräldrar så måste vi ju skaka fram dem någonstans om de saknas, eller hur?
  • Aleta
    laris skrev 2008-08-11 18:03:50 följande:
    Kom att tänka på en annan sak som har med fula könsord att göra: Det är så hemskt med alla kvinnliga könsord. Hur kommer det sig att de flesta fula orden (som används) har med kvinnor att göra?? Det är alltid lika tråkigt att höra små tjejer och killar använda dessa så öppet som om de inte betydde något.
    Säg till dem när du hör det! Det bör vi alla göra.
    Det är vi som är "samhället" som ska visa vad som är OK eller inte.
    Kanske (eller ganska troligt) så får man sura miner och skällsord tillbaka, men om ingen säger ifrån så fortsätter det.

    Jag stannade en gång bilen och hoppade ur när jag såg tre tonårskillar bråka och två sprang iväg med den tredjes väska.
    Jag körde ifatt dem och stannade framför dem och frågade vad de höll på med.
    De blev jättepaffa och släppte väskan och mumlade en massa om att han var ju dum i huvudet osv. Sedan lommade de iväg, ganska skamsna.
    (Tjejerna som var med i bilen tyckte inte jag var klok, men om alla vuxna gjorde sån't och speciellt när barnen är yngre så skulle de veta var gränserna går.) Vi är alldeles för fega överlag tycker jag (det gäller mig med).

    Fördomarna skulle kunna bli färre också. Dumma skämt om homosexuella och konstiga spekulationer som jag har hört massor av på en "manlig" arbetsplats där jag jobbat borde jag ha sagt ifrån tydligt att det inte är ok. (Vi hade en kille som dessutom var bisexuell, men det höll han väldigt hemligt.)
  • Aleta
    laris skrev 2008-08-13 13:14:45 följande:
    Vet du vad??? Jag sa faktiskt till för 2 veckor sen! Satt på mcdonald´s och åt efter en utekväll med tjejkompisarna och i bordet bredvid satt ett tjejgäng om 5 st tjejer i 17-18 års åldern och svor i tel till någon kille de var osams med. De använde sig av allla ord man kan tänka sig (endast kvinnliga skällsord!). Vi sa till de och vet ni vad?? De ringde upp killen och vände på alla könsord till manliga , tackade oss och gick!!
    Bravo!
Svar på tråden vill du leka mamma mamma barn?