• Upprymd

    10 kg på 3 månader?

    Hej på er!

    Hur går jag på bästa sätt ner 10 kg på 3 månader?

    Har någon testat äppelcidervinäger?
    Nutrilettes "bars"? Promenader före frukost?

    Jag söker guldknep!

    Hoppas på svar snart!

  • Svar på tråden 10 kg på 3 månader?
  • Jennie med ie

    Bästa sättet att gå ner 10 kg på ca 13-14 veckor:

    Ät sund och riktig kost, t ex mycket grönsaker, magert kött, nyttig fisk, nyttiga omättade fetter osv.

    Ät 5-6 måltider/dag.

    Undvik socker som är bara tomma kalorier och som "påminner" kroppen om sitt sug efter sött.

    Drick mycket vatten.

    Rör på dig!

    Se till att varje måltid innehåller både kolhydrater, fett och protein.

    Och: inse att en långsam viktminskning generellt är mer hållbar i längden. ½-1 kg/vecka i snitt är normalt, så går du inte ner alla 10 kilona så är det inte dåligt för det.

    Vikten säger inte allt! Vad som är viktigare är hur kroppen förändras storleksmässigt.

    /Jennie, som nu gått ner 15 kg på 25 veckor.

  • Sydneybruden

    Motion i nagon form fore frukost ar guld, eftersom kroppen da inte fatt nagon naring pa ca 8 timmar sa tar den direkt utan fettdepaerna. Sa jogga eller ga eller cykla (eller ga till gymet om du ar riktigt hurtig) fore frukost, 30-45 min racker, ett par ganger i veckan.
    Om du motionerar pa kvallen, tank ocksa pa att lata det ga minst 2 timmar efter att du har atit senast, av samma skal (annars anvander kroppen det du just at istallet for den lagrade energin). Om du ar som jag och inte fixar att motionera pa tom mage :) , at ett apple eller nagon latt frukt, men absolut inte nagot sott.

    Annars har Jennie helt ratt, och det ar bara att kora pa hennes tips! Det ar inte lika haftigt att ga ner 0.5 kg i veckan som att kora en kur dar 3-5 kgs viktminskning i veckan utlovas, men du har troligen storre chans att behalla vikten.
    (jag gar inte ner av sana kurer i vilket fall, eftersom jag blir sa attans hungrig att jag kompenserar med att ata fetare snacks mellan maltiderna..)

    Lycka till!

  • Upprymd

    Tack för era svar!

    Jennie med ie-

    du verkar veta endel om mat, jag har hört att pasta inte är så bra om man vill gå ner? Vet du något om det? Vad är bäst av ris och potatis?

    Sydneybruden-

    Jag blev inspirerad!
    Har du själv erfarenhet av att det är effektivt före frukost?

  • after eight

    Upprymd,

    enligt viktväktarna så är både ris och potatis bra mat, men fördelen med potatis (alltså kokt sådan) är att du kan äta hur mycket du vill (per portion) och det räknas som 2 points. För en tjej som väger runt 60 kg så är hela dagsbehovet 18 points.

    Det kostar dig 2 points vid varje tillfälle. Du kan alltså inte äta en ny omgång potatis 3 timmar senare och ändå räkna det som samma 2 points som du åt tidigare.

    Ris kan du inte äta obegränsat av på samma sätt. Där kostar varje deciliter kokt ris en viss mängd points.

    Det här blev krångligt, men för att göra det enkelt. Om jag var du, skulle jag satsa mest på kokt potatis, men variera med ris ibland.

    Och naturligtvis mycket grönsaker!

  • Hanna, maj 2004

    Gå med i ViktVäktarna!

    Snabbt resultat, goda kostvanor och långsiktighet!

    Det FINNS INGA genvägar!

  • cilla

    Funkar det verkligen med motion innan mat för att ta av fettdepåer?
    Om man äter igen, vilket jag förutsätter att man ska göra, ger man ju kroppen energi. Det spelar väl ingen roll vilka kalorier man tar av ... eller?

  • Glad

    Hej Upprymd,

    Jag har läst lite om morgonpromenader i en bra bok om fettförbränning. Här kommer några bra tips!

    Innan man promenerar på morgonen är det viktigt att dricka ett stort glas vatten (du skall inte vara uttorkad under din promenad) och två koppar kaffe (koffeinet ökar frisättningen av fett från fettcellerna - effektivare fettförbränning alltså!). Sist men inte minst rekommenderas att man äter 20 g protein 30 min innan promenaden (proteinet kommer att stimulera fettförbränningen).

    Enligt boken bör promenaden pågå mellan 45 och 90 minuter. Promenerar du längre förlorar du visserligen mer fett, men risken är även stor att du förlorar muskelmassa och det vill man ju inte. 1 kg muskler och 1 kg fett väger visserligen lika mycket, men fett har fem gånger så stor volym som muskler. Något att tänka på!

    Kuriosa: visste du att du måste äta 7 000 kalorier mer än vad du förbrukar för att du skall gå upp ett kilo?

    Lycka till med fettförbränningen!

    //Glad

  • Fredrik

    Det är igentligen inte så svårt att ta bort 10 kg på 3 månader. Kanske är det inte så roligt, men det går.. lovar jag har gjort det .

    Det första du bör göra är att gå ut och skaffa en hushållsvåg och en kalori tabell. Nu kan du väga och mäta allt du äter !! Då kommer du inte att få några negativa överraskningar utan har alltid full koll på vad som ?finns i systemet? .

    Man kan ju äta sig mätt på väldigt lite kalorier(Jag märkte att det funkade med runt 1000 kalorier om dagen). 100 gram pasta och 50 gram tonfisk i vatten, eller kanske 100 gram äggvita..

    Se till att du en dag i veckan, äter lite mer kalorier kanske upp till 2000. Detta för att du skall behålla en relativt hög ämnes omsättning.

    Vill man gå ner i vikt kan det vara bra att dricka en kopp kaffe om dagen. Det ger extra hög ämnesomsättning, fast tänk på att den dagen du slutar med kaffet kommer ämnesomsättningen att minska

    Sedan så kommer vi till det viktiga, träning.. du MÅSTE träna.. funkar inte att gå ner i vikt om man leker ?soffpotatis?.. jag rekommenderar dig att träna ett pass innan frukost och efterhand även lägga till ett pass på kvällen.. när du sedan börjar känna resultat. Du går ner i vikt och det går lättare att träna så, är det extremet viktigt att vila med.. om du tränar två pass om dagen så ska du vila två dagar i veckan.

  • Jennie med ie

    Ang ris, pasta och potatis så råder JAG dig att vara lite snål med alla tre. Men du kommer att få olika svar beroend epå vem du frågar och vilken "metod" den personen tror på. Inom VV anses t ex potatis jättebra, du kan äta valfri mängd för 2 points, eftersom det mättar bra för få antal kalorier och nästan inget fett. Både ris och pasta är "drare" i points. En annan lära säger tvärtom, var försiktig med potatis! Detta pga att potatis har snabba kolhydrater, dvs det höjer blodsockret snabbt och gör balansen ojämn under dagen vilket bl a bidrar till ökat sötsug. Då är t ex råris och fullkornspasta bättre, det är också rikt på kolhydrater men de är långsammare (har lägre GI-värde) och på så sätt bättre för blodsockret.

    Jag säger: variera mellan ris, potatis och pasta. Men överdriv inte. Ät hellre mer grönsaker till ditt kött eller annat proteinrikt livsmedel. Om du däremot märker at

  • Jennie med ie

    oJ, JAG BLEV INTE KLAR 'S*

    Om du däremot märker att du har ett starkt sötsug som är svårt att hantera, så testa med att undvika snabba kolhydrater i t ex potatis, vitt ris, vitt bröd osv.

    Jag fyller ca ½ min tallrik med grönsaker, råa eller tillagade, sparsamt med potatis (ca 100 g), ris (ca ½ dl okokt) och pasta (max 50 g okokt) och resten proteinrika livsmedel som t ex svamp- eller sojaprotein (är vegetarian) samt mjölkprodukter.

    Om Fredriks tips: Först vill jag säga att 100 kcal/dag inte är att rekommendera för någon, det är väldigt lite. Men i synnerhet den som tränar behöver mer energi än så för att kroppen ska må bra. Betydligt fler kcal och en hel del protein.

Svar på tråden 10 kg på 3 månader?