• Skåne Anna

    "Håll mitt hjärta" - bröllop eller begravning?

    Hej,

    Vi funderar på att låta vår vän sjunga "Håll mitt hjärta" av Björn Skifs på vårt bröllop i juni. Nu är frågan: Är det en låt som man egentligen associerar med begravningar? Den verkar vara vanligt förekommande på sådana om man t ex kollar på kommentarerna på Youtube.com. Vi vill ju inte skapa fel stämning...

    Någon som haft eller planerar att ha den eller har en åsikt i frågan? Tacksam!

  • Svar på tråden "Håll mitt hjärta" - bröllop eller begravning?
  • Smillerill

    Jag var på ett bröllop där bruden sjöng den till sin man. Så den funkar väl på både bröllop och begravningar. Personligen tycker jag att låten är skittråkig...

  • lillapinglan

    Underbart vacker låt. Absolut en av mina favoriter.
    Personligen tycker jag att den är lite väl sorglig för bröllop..

  • Thailand 08

    Björn skifs version finns på cd:n absolut alla hjärtans dag 2006

  • tonårsmorsa

    Min svägerska ska sjunga på vårt bröllop och hon rådde oss att välja låt efter texten. Hon menade att musiken kan man ändra med olika arrangemang. Ska höra om hon har några förslag till "Håll mitt hjärta" så den inte låter så melankolisk, för texten är helt underbar.

    Thailand 08: Vacker tanke!

  • Thailand 08

    oke...du förstog hur jag tänkt.Lite svårt att formulera

  • AveMaria

    tja, vad ska jag säga....
    Jobbar som präst i svenska kyrkan.

    Snabbt överslag så har "håll mitt hjärta" av Björn Skifs varit med på ca 80% av senaste halvårets begravningar.
    Har ännu inte hört den på något bröllop.

    Håller med om att texten är väldigt vacker.
    Bara berättar att den är betydligt vanligare på begravning än på bröllop.

  • tonårsmorsa

    Mycket av det som spelas i kyrkan spelas både på bröllop och begravning, så till ex Ave Maria.

  • Skåne Anna

    Tack för alla synpunkter - superbra! Det lutar mot att vi struntar i den och letar vidare. 80% av alla begravningar avgjorde saken...

  • Wiggy

    Jag spelade Håll mitt hjärta på min fars begravning och prästen läste texten på min farmors begravning, så för mig förknippas denna underbart vackra låt med begravningar.

  • Thailand 08

    Håll mitt hjärta är en låt med text av Björn Skifs och musik av Peter Hallström och Lasse Andersson. Det är en kärlekssång som låg sammanlagt 142 veckor på Svensktoppen från 27 april 2003 till 8 januari 2006. Även Carola har spelat in låten och den finns med på hennes album Störst av allt från 2005. Originalet sjöngs med Andre De Lange, och hette då Same Old Story.
    / Kopierat från Wikipedia

    så jag kör md den :)

  • Miss Blue

    Oj är den med på 80% av begravningarna????????
    Kanske ska tänka om!?!?
    Jag som tycker den är så vacker

  • zansia

    Vi ska ha den på vårt bröllop, vi lyssnar till texten och tycker att det är en underbar kärlekslåt...sen okej att det är en väldigt lugn melodi på den men den fastna hos oss!!!

  • Thailand 08

    zansia.Enligt wilkpedia är det en kärlekslåt,och sen tycker jag texten är passande pga.personliga orsaker

  • silvera

    Vi hade Håll mitt hjärta på vår vigsel. Den är så vacker!

    En jätteduktig tjej sjöng den till gitarrkomp, och de hade gjort ett eget arrangemang, något som de kallade "upptempo" av den. (jag som är tondöv hörde inte någon skillnad... )

    För mig så är inte alls den låten begravning, utan bara en vacker text...

    Men visst passar den på begravning också, men även på bröllop!

  • Neppe

    Vi kommer att ha den låten i kyrkan, tycker den är väldigt vacker. När vi träffade vår kantor som skulle spela till den så sa han att den är väldigt vanlig på bröllop, iallafall här i Finland.

  • AnnaochHenrik

    Med tanke på att den är så vanlig på begravningar skulle jag bli rädd att någon som nyligen förlorat en närstående och haft den på begravningen skulle bli ledsen... Jag är i alla fall sån själv, att om jag hör en låt som spelades på exempelvis mormors begravning, så börjar jag stortjuta...
    Vi hade den på m2b:s morfars begravning för ett par månader sen, så för vår del går den definitivt bort, en stor del av gästerna skulle förknippa den med död snarare än kärlek. Men visst är den vacker!

  • Maddis73

    "Håll mitt hjärta" är en av mina favoritlåter, vill egentligen ha den när jag gifter mig 7/6 men med tanke på att jag gråter av sorg varje gång jag hör den skulle den delvis förstöra mitt smink men även stämningen. Men jag älskar den sången!

Svar på tråden "Håll mitt hjärta" - bröllop eller begravning?