• Crazy bride

    Växjötjejer!

    Hej!

    Hade varit kul att ha en tråd där alla Växjötjejer hade kunnat samlas och utbyta idéer. =)

    Åhh, jag är så glad. Äntligen ska vi gifta oss! Känns som jag inte gör annat än planerar bröllop just nu.

  • Svar på tråden Växjötjejer!
  • bröllopsdag

    Nej, jag vet ej vad det är för utställare, ingen aning.

  • Asmira

    Hmm om man skulle gå dit, fastän man inte planerar bröllop.
    Tycker det är så intressant med bröllop. har en scaapbook fylld med bröllopsidéer ! Måste fylla på den.

  • tessimessan

    Hej alla Växjöbrudar! Jag och min sambo planerar att gifta oss i Växjö, eller strax utanför, nästa höst! Vi är dock i desperat behov av tips från er..! Vi bor inte själv i Växjö, men mina blivande svärföräldrar gör (därav val av plats). Vi har varit och tittat på Kalvsviks bygdegård och tycker den är jättefin! Perfekt att ha sin bröllopsfest på! Om den hade legat lite närmre Växjö..

    Har ni några tips på en fin lokal i Växjö där man:

    får ta med sig egen mat och dryck
    det finns kök att värma/förbereda maten
    det får plats runt 100 personer
    helst finns porslin, stolar, bord etc. att låna.

    Var ska ni ha era fester? Eller har alla festen på en restaurang? Eftersom vi blir ganska många på vår fest är restaurang inte ett alternativ tyvärr (ekonomiskt) och alla ställen jag har ringt runt till är restauranger som inte tillåter egen mat och dryck!

    En annan fråga, vad kan bussresa tur och retur från Växjö till Kalvsvik kosta? Är det någon som ska skjutsa sina gäster från och till fest, har ni fått något bra pris på bussresa?

    Jag är hemskt tacksam för all hjälp! Måste få detta klart snart så att vi kan börja planera resten av bröllopet!

  • FruRålin080808

    Hej!
    Vi ska gifta oss den 8 augusti lite söder om Växjö=)
    Tänkte gå på bröllopsmässan den 17:e för att kanske få lite tips och idéer. Vi ska ha ett litet ganska enkelt bröllop men det är ändå kul att gå på mässa.

  • Gillis

    hej tessimessan, vi ska ha festen på osaby säteri, ni kommer att få sitta i två rum när ni är så många. men det är väldigt fint och man har med sig allt själv, vi är nyinflyttade själva och det finns vandrargem där så alla kan sova över.

  • Tutik och Prasart

    Hej tessimessan.
    Ett ställe som jag vet som ni kan gifta er heter Risingegården.
    Där kan ni fixa både mat och dricka själva.
    och ni får plats med 300personer.
    Ligger på vägen mot Kalmar, det tar ca 10 minuter med bil ditt.
    Där vet jag många har gift sig och min bror har står för matten till en hel del.
    Där kan du ju titta om du vill.
    www.risingegarden.com/
    De har även två jätte fina kyrkor i närheten.
    en ny och en lite äldre en sten kyrka från medeltiden som många gifter sig i.
    www.svenskakyrkan.se/vaxjo/hemmesjo/findex.htm

    Det är det tipset som jag kan ge dig.

    Kul att se så många som ska gifta sig runt om i Växjö.
    Även jag ska gifta mig den 6 sep, vigseln ska nog vara i Maria kyrkan.
    och festen efter kommer att äga rum på Evedal.
    Så långt som vi har kommit är
    festlokalen är bestämd.
    klänningen köpt.
    ringen bestämd
    fresyren är utfunderad.
    färgtemat är bestämd.
    vad vi önskar oss är nästan bestämt
    fotografen är bestämd.
    tärna och bestmän och tostmaster är bestämda
    bröllops resan går antigen till London, grekland eller till Indonesien.
    brudbuketen funderar jag på än.

    Jag vill oxå gå på bröllops messan den 17 feb. Men jag jobbar hela dagen och får inte ta ledig för chefen.
    Så det får bli den 3 mars jag kommer att gå.
    Någon mer än jag som ska ditt då?

  • Tutik och Prasart

    Jo jag såg att det kommer jätte många den 17 feb.
    De hade en stor annons om det i nöjesnytt tror jag det var. och så står det om den oxå.
    de som kommer är: Hårsalongen Am hårdesign, axel Ohlssons, Catering & Co, idéskrädderiet, Hennings konditori, MLI foto, noa noa kropp och skönhet, skrinet, södersblommor, idrottskliniken, smakbruduktion

    Ni får berätta sen hur det var och vad man missa.

  • lillasmilla

    försvarsgården vid växjösjön kanske kan vara ett bra alternativ?
    Där får man ta med sig mat och drick, det finns kök att värma maten i osv.
    Annars är ju bygdegården fin, nä, jag vi ska inte fixa transport till gästerna. Däremot får de gärna övernatta på osaby, om de betalar själva.
    En kompis mamma är busschafför, och jag frågade om hon kunde tänka sig att köra en vända in till växjö på natten, men hon sa att det oftast inte är någon hit...
    Antingen är det ingen som vill åka med hem, eller har många redan åkt i taxi, och då har ni betalt för en buss för 3 personer.... så nej! dessutom kostar det 600kr (helgnatt)att åka taxi mellan kalvsvik- växjö, så det är ju ingen förmögenhet för gästerna? Vi brukar inte betala taxi hem för våra vänner när vi har fest annars, så varför ska vi göra det nu, när vi bjuder dem på FIN trertters med tårta?? =0)
    Lycka till!

  • tessimessan

    Hej! Tack för era svar! Osaby blir nog inte aktuellt, tycker det verkar trist att behöva sitta i flera rum.. Men tack för tipset ändå!
    Ska nog titta efter Försvarsgården och se om det är bra där! Låter ju jättebra! Risingegården har vi faktiskt också varit på, där var fint och kan säkert bli mysigt. Det är ett av våra alternativ. Hur mycket kan det kosta att ta taxi därifrån in till Växjö?

    Anledningen till att vi vill fixa transport åt våra gäster är att de flesta gästerna inte är från Växjö och kommer ha transportkostnader ändå. Själv hade jag nog tyckt att det var jobbigt att bli bjuden på fest 3,5 mil ut i skogen utan att någon tänkt på hur jag ska ta mig dit och hem.. I så fall skulle gästerna redan i samband med o.s.a få anmäla sig till bussresan också. Eventuellt gör vi så att vi bokar buss till självkostnadspris så att de gäster som vill åka med betalar ca 100 kr var. Det är väl inte snålt att göra så? Jag hade nog uppskattat det som sagt om jag var gäst..

    Gärna ännu fler tips om någon har!

Svar på tråden Växjötjejer!