• jennie-m

    tandblekning-risker?

    Jag undrar vad det finns för risker med tandblekning (som görs hemma)? Någon som har självupplevd historia? När jag läser på diverse hemsidor verkar riskerna vara i stort sett obefintliga. Som att det värsta som kan hända att det blir bara mkt liten skillnad i vithet? Det jag oroar mig för är bland annat om tänderna kan bli ojämnt vita?

  • Svar på tråden tandblekning-risker?
  • esposa

    jennie-m: ja då förstår jag Låter billigt och bra! När har du tänkt beställa? Kanske du kan meddela mig om hur det går... Jag har inte riktigt samlat mod till att genomföra köpet än...

  • Blue Moon

    Jag skulle nog prata med en tandläkare, inte värt att spekulera!

  • jennie-m

    esposa: jag har inte heler helt bestämt mig än för att köpa..

    Hade tills för några dar sen inte ens tänkt tanken, men såg inlägg om det och då tittade jag mig i spegeln och tänkte: ja kanske man borde...

    Jag gifter mg inte förrän i augusti, så det dröjer nog nån el några mån tills jag gör det, så man slipper göra det två ggr!

    Lycka till!

  • vixen not a tramp

    Har läst att tandköttet kan fara riktigt illa och frätas bort. Det är stor risk att det inte växer ut igen.

    Jag var supersugen på att bleka hemma för ett tag sedan, men nu vet jag inte. Känns som att det kan bli dyrare i längden att inte ta hjälp av et tproffs. Men det beror kanske på vad man har förr tänder oxå.

  • B2B 07

    Tänkte bara skriva lite om riskerna om hemma tandblekning...
    jag är tandhygienist och är inte alls emot tandblekning (vilket många inom tandvården är) så länge som det görs med måtta och under kontroll, det är väl görsnyggt med vita tänder.

    Here it goes:
    1, Det finns inte så jättemycket forskning om biverkningarna efter en blekning, man vet ej om det skadar pulpan vilket kan leda till besvär flera år efter en blekning.
    2, Om man har fyllningar på tänderna så är det inte säkert att dessa också bleks...resultatet kommer då inte att bli särskilt snyggt
    3, Man kan ha sprickor i tänderna (som inte ger besvär) men som kan bli väldigt synliga eller börja ge besvär efter en blekning.
    4, Sväljer man blekmedel kan detta ge frätskador i halsen
    5, Har man i för mycket blekmedel (så att det kommer i kontakt med tandköttet) kan det uppstå frätskador och inflammationer.

  • B2B 07

    Så jag håller med om att en undersökning hos utbildad tandvårdspersonal är bäst i längden för att få hjälp och råd

  • vixen not a tramp

    B2B 07
    Men om man gör det hos tandläkaren är det väl säkrare? Eller?

  • B2B 07

    Hos tandläkaren får man tänderna undersökta, en bettskena (som är bättre än dom man får i gör det hemma kitten) och sedan uppföljningar för att kontrollera att allt går som det ska...
    Sen finns ju Zoom lampan också...då bleks ju tänderna på 1 timme.. min lillebror körde zoomlampan....
    Han tyckte att det gjorde riktigt ont i tänderna på slutet av behandlingen och nån dag efter, men han är nöjd nu

  • Modestie

    Vad kostar det på ett ungefär att bleka hos tandhygienist? Zoomlampa är väl dyrast, jag tänkte på bettskena?

  • vixen not a tramp

    Min kompis gjorde med zoomlampa, men det blev inte så stor skillnad...

    Jag tycker tandläkaren låter som ett bra val!

    Man kan ju alltid återanvända proffsskenorna och köpa sprutor med blekmedel för att bättra på hemma sen.

Svar på tråden tandblekning-risker?