• Bjallan

    Bröllop i Kalmar(med omnejd) 2007 forts..

    Hej hej!
    Jag hittade er! Jag trodde att det varit tyst i forumet pga att jag inte fått några mail om nya inlägg.

    God Jul på er alla och Gott Nytt År!!! 2007 kommer kommer att blir ett av de bästa åren på länge för oss i detta forumet...

  • Bjallan

    discodivan:
    Jag förstår att du våndas över att du måste gå ner i vikt. Jag hade i augusti 10 kg att gå ner och nu är det 5 kg kvar. Hittills har jag gått ner med enbart träning (3 dagar i veckan), men efter nyår blir det inget godis, kakor osv... fram till bröllopet. Vi köper också alltid GI-märka varor om det finns. Fullkornspasta istället för vanlig pasta osv.

    För ett par år sedan gick jag ner 10 kg på två och en halv månad med Atkinsmetoden. Det var bra för att jag gick ner fort, men det gick inte att hålla den vikten i längden... Vet inte hur bra Atkins är egentligen, det kanske är bättre med Viktväktarna?

    Jag förstår att träning kanske inte är det lättaste när man har små barn. Det är väl svårt att komma iväg? Men det finns ju DVD-filmer med gympaprogram som man kan träna med hemma i vardagsrummet.

    Jag vill gärna peppa dig och kan nog behöva bli lite peppad själv, det är ju ändå en del kilon kvar för mig också...

    Jag tar gärna emot tips från andra också!

    God Jul igen!

  • Bjallan

    Hej allihopa!
    Igår var en jobbig dag i bröllopsplaneringen... Kom hem vid halv sex på kvällen och får se ett brev med bokningsbekräftlese på kyrkan från församlingen. Datumet och klockslaget stämde bra, men... det stod fel kyrka!!! Ahhhh... Panik! Det var dessutom stängt på expeditionen, så ingen att ringa och ställa till svars. Efter en sömnlös natt med funderingar på hur vi ska göra om "vår" kyrka nu är uppbokad av någon annan, ringde jag nyss till församlingens expedition. Hon säger då att
    -Jaha, okej, då skickar jag en ny bekräftelse.
    Precis som att ingenting har hänt... Varför tror man alltid det värsta om saker och ting?

    Igår ringde också min sömmerska och fnissade hejdlöst i telefonen. Det har nu visat sig att mönstret till klänningen innebär 8 meter tyg i kjolen!!! Vi läste visst inte beskrivningen så noga... Tydligen går det, enligt sömmerskan, lätt att göra denna modell rak och enkel och bara lite grann vidd i kjolen, som jag vill ha den, men ändå...

    Två tokiga grejer på en kväll alltså... Hur ska det här sluta

    Cavatina: låter som du har turen på din sida i alla fall... Vad fin klänningen låter! Finns den modellen på nätet?

  • Bjallan

    discodivan:
    Tack för peppningen!!! Ja, det kanske går vägen med kilona ändå... men nu efter jul har ju inte hoppet ökat precis... Dumma feta julmat!!!

    Det är sant att starten för träning och diet är jobbigast, men också när man stått stilla ett tag och varken ökar eller minskar i vikt. Då känns allt hopplöst. Förmodligen är detta för att man får massa mer muskler vid träning, som väger mer än fett... Kan det vara så?

  • Bjallan

    Trollungen: Vi bokade i maj förra året och bekräftelsen kom i torsdags, men det är ju olika församlingar. Ring och kolla med dem om du är lite orolig.

    Jag ska också gå på bröllopsmässan. Vi var förra året också, men då fokuserade vi mest på de stora dragen. Nu måste vi spana in detaljer: dukning, blommor mm

    Discodivan: Ohh vad du är duktig! Hur gör du för att gå ner så snabbt? Är det pulver? Jag går bara upp just nu... Har slutat snusa och det sätter sina spår... Usch usch...

  • Bjallan

    Bröllopsresan:

    Så här står det här på Bröllopstorget:

    "Om ni tänker ha samma efternamn som gifta kan det vara trevligt att även boka bröllopsresan med det gemensamma efternamnet.
    Viktigt att tänka på är dock att passet måste ha samma namn som biljetten."

    ...och...

    "Förbered ev. byte av id- handlingar om en av er byter efternamn. Se till att passen gäller inför bröllopsresan. Tänk också på att passet måste ha samma namn som resan är bokad i. Förbered hos passmyndighet"

    Jag min dumsnut (det är dock tydligen vanligt att man fattar detta fel, enligt prästen) trodde pga ovanstående texter att det skulle gå att förbereda passet så mycket att det nya passet gick att få strax efter bröllopet.

    Fick dock reda på att prästen måste lämna in papper efter (såklart! ) vigseln till skattemyndigheten och namnbytet sker därefter. Passet kan inte göras innan de nya uppgifterna inkommit till skattemyndigheten. Alltså ni som ska åka på bröllopsresa i veckan efter bröllopet: boka resan i ert flicknamn, för det nya passet dröjer minst 2 veckor....

    Vi har inte bokat resan ännu, men det var nära att det blev riktigt riktigt tokigt...

  • Bjallan

    augustibrud8: Ja, det är väl lite luddigt formulerat på bröllopssajter i allmänhet. Min syster (det är förövrigt hon som är prästen) sa att det är jättemånga som bokar i det nya namnet och sen får boka om resan i det gamla namnet i ren panik när de märker att det tar för lång tid.

    Ang. toastmaster:
    Vi ska skriva namn och kontaktuppgifter till den personen på inbjudan. Toastmastern gör ju schemat för tal och spex under kvällen och det blir nog lite jobbigt om han/hon skulle få pyssla ihop detta samma kväll. Men det beror ju också på hur många gäster man är. Vet man att få kommer hålla tal kan man ju göa det mer spontant...

  • Bjallan

    ForeverYours & lottayellow:
    Ang. präster och betalning: Det ska vara gratis att gifta sig i Svenska Kyrkan. Däremot kan det vara så att de tar en avgift för bokningen om man inte tillhör församlingen. Vi betalar tex 300kr för bokning av Dörby kyrka.

    Det jag vet är att om man ska ha en präst som inte hör till församlingen man ska gifta sig i så får man betala för resa och ev. uppehälle. Annars tror jag att församlingarna gör upp om kostnaden för prästens arbetstid, eller?

Svar på tråden Bröllop i Kalmar(med omnejd) 2007 forts..