• Anonym

    Svenska invandrartjejer. Behöver råd.

    Jag har en kompis som är född i Sverige av arabiska föräldrar. Nu har hon träffat en arabisk kille, dock inte från samma land.

    Hennes föräldrar vill inte att hon träffar denna kille och gör hon det har mamman sagt att hon skulle kunna döda sin dotter.
    Tjejen är 24 år född och uppvuxen i Sverige.

    Vad ska hon göra?

    Hon har svårt att ta över sitt liv för föräldrarna har förbjudit henna att flytta hemifrån. Flyttar hon har hon för all framtid brytit med sin familj, det är ett drastiskt steg.

    Tänk att personer som hennes föräldrar kommer hit och får en fristad i Sverige för att de inte kan bo i sitt hemland och vägrar rätta sig efter de regler vi har i vårt land. Barnen är födda och uppvuxna i Sverige men får inte bete sig som svenskar.

    Hur kommer man tillrätta med en sådan situation?

  • Svar på tråden Svenska invandrartjejer. Behöver råd.
  • Julia B

    Mediana,

    Anonym gör ingen generalisering, hon skriver om en specifik tjej som har ett allvarligt problem! Har du missat Fadimes och Pelas öden helt och hållet??

  • Sydneybruden

    Men att saga att de flesta foraldrar ar glada att se sina barn flytta ut vid 24 ars alder ar ju faktiskt en svensk installning, inte nodvandigtvis en arabisk. Man kan ju knappast generalisera over vad arabiska foraldrar 'borde' gora, tex slappa taget om sina vuxna barn, enbart genom att hanvisa till vad de flesta svenska foraldrar tycker. Familjen har en helt annan innebord i andra kulturer, och det ar verkligen ingen sjalvklarhet att barnen flyttar hemifran innan de gifter sig osv. Alltsa ar det inte 'fel' av foraldrarna att vilja ha kvar henne hemma.
    Att mordhota sin dotter ar oacceptabelt. Dock kan ingen av oss veta om det verkligen var ett genuint hot eller bara nagot hon sade (som jag kan saga till min fastman: "jag dodar dig om du gar in med dina smutsiga kangor pa nya mattan" - inte sjutton menar jag det!). Med tanke pa vad som hant med Fadime osv ar det dock lite orovackande.
    Sen ar det sjalvklart att man tar med sig sina egna seder och uppfattningar fast man flyttar till ett annat land. Jag bor sjalv i Australien och mina barn kommer troligen att vaxa upp har. Kommer jag darfor att tycka att det ar ok for dem att roka marijuana vid 13 och ta ecstacy vid 15? Nej, sjalvklart inte. Det kommer jag aldrig att tycka. "Borde" jag tycka det for att anpassa mig till den radande kulturen?

  • mediana

    Julia B och Sydneybruden

    Anonym frågade om råd av invandrartjejer och jag svarade.
    Nej, jag har inte missat Fadime och Pelas öden, men de är extrema fall. Att flytta hemifrån när man är 24 är inget svenskt fenomen och de var därför jag frågade vad de angett för skäl till att inte låta henna flytta. Är det för att hon inte är gift, fortfarande studerar, inte kan försörja sig osv. Jag menar bara att det förmodligen ligger mer bakom det hela en vad som nämnts.

    Jag tycker precis som ni att man ska ta seden dit man kommer, men det finns sätt att kombinera sederna utan att trampa på folk eller att bryta lagen, men återigen, de flesta klarar detta ganska bra.

    Kristina

  • Anonym

    Hon får helt enkelt inte flytta hemifrån även om hon är myndig enligt svenska lag.
    Föräldrarna tror att hon kommer att träffa killen i fråga då.

    Som jag skrev tidigare är det ett stort steg att ta och trotsa sina föräldrar för det kan resultera i en livslång brytning.
    Hon kanske rent av måste få skyddad identitet om hon bryter för vi vet inte vad de kan ta sig till.

  • Anonym

    I egenskap av Tjejjours-tjej så klingar oros-klockorna DIREKT!

    Detta är INGET varken du eller din vännina kan komma till rätt med, utan hjälp!

    Tag kontakt med en kvinno/tjejjour och be om råd! De vet vart hon kan vända sig, vad hon skall göra och INTE göra. De vet mer än du anar att de vet om detta! De kan ge dig och din vännina de kontakter ni behöver!

    Tyvärr är ju detta dagens samhällsproblem alltså (som vi måste BRYTA nu, innan det gått för långt!!) och det är viktigt att vi håller ihop och kämpar för varandra! Arab, svensk eller afrikan!

    Mediana; Fadime och Pela är inte extremfall, det är en början av nått HEMSKT, det är tyvärr sanningen av detta. Låter vi, samhället, detta fortgå så kommer det att bli många, många fler!

    Håll ihop, hjälp varandra och KRAMAS!

  • Maria

    Hej, jag har själv en halvutländsk bakgrund och känner många tjejer från både mellanöstern och andra länder. Jag tror dessvärre att den situationen som beskrivs här GÅR inte att lösa på något sätt - vare sig med eller utan hjälp utifrån. Huruvida dödshotet är allvarligt menat eller inte vet ju bara de inblandade - visst finns det fall då sådant omsatts i handling men dock ändå mycket fler då det stannat vid tomma hot. Men flickan kan troligtvis känna på sig vilket fall det här handlar om.

    Det finns i allt detta en komponent som de flesta svenskar inte kan förstå, nämligen den starka bindningen man har till släkten i dessa kulturer. Många svenskar tycker säkert att det hela är enkelt, "det är väl bara att flytta hemifrån och strunta i släkten". Men så enkelt är det absolut inte. Släkten betyder SÅ mycket för en att om man blir av med den kontakten är det som om man alltid måste gå omkring naken eller nåt liknande. För det mesta tycker jag att dessa starka släktband är av godo - man bryr sig om varandra, hjälper varandra vid behov, man har alltid någon att vända sig. Fall som man läser om i tidningarna här att någon ligger död i flera månader utan att någon ens uppmärksammat det hela är otänkbart i kulturer med stark släktsamanhållning. Är någon så sjuk att han eller hon har svårt att klara sig själv är det ju en självklarhet för släkten att ordna så att han eller hon får bo hos någon familj där någon kan se till honom eller henne. Och jag skulle kunna ge många fler exempel ! Tyvärr finns det också negativa sidor, allting i världen har ju ett pris på något sätt. Ett sådant pris blir att man blir mera påpassad, i vissa fall övervakad och att amn får rätta sig efter de regler som gäller för ens kultur.

    I det fallet som nämns här så har jag svårt att se någon lösning som skulle ge henne både och - både släktgemenskapen och att hon får gifta sig med den hon vill. Man kan inte både ha en kaka och äta upp den, och hon kommer nog att få göra ett val. Det svenska samhället har ingen del i detta och kan inte hjälpa henne vad det gäller den biten. OM hon beslutar sig för att gå mot familjen och det finns allvarligt menade hot så kan ju samhället hjälpa henne med skydd eller kanske med rättsliga åtgärder mot de som hotar. Men samhället kan ju aldrig tvinga hennes släkt att tycka om henne eller att umgås med henne.

  • Anonym

    Jag håller med Maria i mycket av det hon säger. Det är inte okej på något sätt att hota någon till livet, men vad jag undrar lite över är varför de inte vill att de ska träffa killen ifråga.

    Själv har jag inte arabisk bakgrund, men medelhavbakgrund och har vuxit upp med en extremt sträng far. Den kille jag nu ska gifta mig med är den första jag tagit hem till mina föräldrar.

    Min far var jättemisstänksam mot mig när jag växte upp, just vad gäller killar. Det hela bottnade i att han var rädd att jag skulle bli kär och strunta i att studera vidare. Han gick själv inte mer än 6 år i skola och har alltid drömt om att hans barn ska skaffa sig "riktig" utbildning.

    Som sagt, det är ALDRIG okej att hota någon, men jag tycker man ska försöka ta reda på varför, om man inte redan vet det förstås....

  • dea

    Finns det kanske nåt sätt för killen att vända sig direkt till föräldrarna?
    Att lära känna dem och visa att han har seriösa avsikter och bra värderingar?

    Skulle kunna vara värt att testa innan hon måste klippa band som inte kan lagas...

  • Maria

    Ja det ligger ju en del i vad anonym sa, vi vet ju inte här varför föräldrarna är emot killen. Är det hans nationalitet, religion eller något helt annat ? Det finns ju faktiskt fall där jag måste säga att jag har den största förståelse för föräldrar som försöker stoppa sina döttrar när de är på väg att hoppa in på farliga vägar.

    Jag känner ett fall personligen - tjejen är ursnäll och mjuk och har blivit hopplöst kär i en riktig värsting. Föräldrarna är förtvivlade och försöker hålla emot men kärlek är ju blind som de säger. Själv har jag också försökt att försiktigt få henne att stanna upp och tänka till. Hon kom på något sätt att brevväxla med den här killen,som f.n. sitter inne. Hon har bara träffat honom några gånger i fängelsets besöksrum och ändå vill hon gifta sig med honom ! Han sitter inne för grovt rån, narkotikabrott, misshandel och våldtäkt (!) - och hon tror att hon skall vara den som kan omvända honom och få honom till ett bättre liv när han blir fri - nog måste jag säga att jag tvivlar....

  • Anonym

    Killen är också musilim men från ett annat land. Det är hans nationalitet som föräldrarna inte accepterar.
    Han är ingen värsting utan universitetsutbildad och på väg att doktorera. Jag vill inte avslöja för mycket för någon kanske läser som vet vem jag pratar om.

    Tjejen umgås mycket med en svensk tjej, de har gott i samma klass sedan grundskolan och är väldigt bra kompisar. Nu har mamman till invandrartjejen varit i kontakt med mamman till den svenska tjejen och vill att den svenska familjen ska påverka hennes dotter så hon inte träffar killen mer. Under detta mötet hemma hos "svenskarna" sade mamman att om dottern inte slutade träffa killen kunde hon döda henne. Svenska mamman blev väldigt upprörd och bad henne lämna deras hus för så pratar man inte om sina barn.

Svar på tråden Svenska invandrartjejer. Behöver råd.