• Rosenhaga

    BMI 30+

    Hejsan!

    Vi som verkligen behöver gå ned i vikt, (inte bara för att bli av med ett par kilo till bröllopet) har en utmaning som sträcker sig över lång tid.

    Jag skulle uppskatta att utbyta erfarenheter och råd med andra i samma situation som jag själv.

    Ser gärna att alla "bantingstips och dieter" använder en annan tråd. (Jag har bantat bort flera ton genom åren - och gått upp dem igen + lite till varje gång.)

    Tips och råd om livsstilsförändring och erfarenheter av receptbelagda mediciner och läkarvården för oss överviktiga diskuteras gärna.

    Själv går jag på Reductil sedan två veckor tillbaka.

  • Svar på tråden BMI 30+
  • TanjaM

    Hej

    Jag är en tjej på 30 år som har bantat i nästan 20 år. Jag är så trött på att banta, jag har förlorat många år av mitt liv på att banta. Jag vill kunna leva ett normalt liv, utan att ständigt tänka på hur jag ska gå ner i vikt och vara ständigt i jakt efter nya mirakeldieter.
    Jag är så trött på att var tjock, men jag vet att en ny diet är inte lösningen.
    Jag har börjat att läsa böcker om självutveckling. Två böcker jag kan rekommendera är Kropp och själ i balans skriven av Osho och Tankar för kraft och harmoni skriven av Caterina Rando.
    Lycka till

  • Norpan83

    Lägg ned det där med olika bantningskurer, dem tror jag inte alls på. Lägg istället om kosten, det fungerar faktiskt. Sluta ex att äta bröd, i alla fall ljust. Jag äter alltid 2 knäckebröd till frukost, och så tar jag en frukt till mellanmål. En lättare lunch, middag på kvällen, och ät inte för sent. Har börjat att äta så mycket fullkornsprodukter som möjligt, och att äta lagom stora portioner, man behöver inte storkna. En promenad på morgonen är oxå bra, för att sätta igång ämnesomsättningen. Lycka till!!!

  • Mrs. Robinson

    Forlat att jag lagger mig i har men:

    Norpan- Har man bantat i 20 ar vet man precis HUR man ska gora for att ga ner i vikt. Det ar nog inte dar skon klammer.

  • TanjaM

    Norpan83
    Tack för dina tips, men allt det där vet jag redan. Just nu känner jag inte mig redo för ett nytt viktminsknings försök.

  • Mrs. Robinson

    TanjaM:

    Jag vet vad du menar.

    Jag vill tipsa dig om en bok som jag har last ett par ganger och ofta kommer tillbaka till. Den heter:
    "Constant Craving" och boken gar till botten av ens mentala forhallande till mat och sin omgivning.

    Den ar skriven av Doreen Virtue, PhD som ar psykolog.

    Det ar en valdigt praktiskt skriven bok, som ofta staller en de mest svara och de mest privata och kanske tom skuldbelagda fragorna.

    Jag kopte min har i USA, men om du skulle vara intresserad kan du sakert hitta den pa Amazon.com

  • Rosenhaga

    TanjaM

    Jag känner igen mig - bantat och gått upp, bantat och gått upp lite till osv. Först när jag slutade att banta slutade jag att gå upp i vikt.

    Visst, det är lätt (förhållandevis) att gå ned 20-30 kg men inom ett år hade jag gått upp 25-35 kg. Vad var vitsen med det?

    Nu känner jag att det är nog med dessa kilon och allvarligt talat, jag vill inte dö i förtid för att jag är fet. Har därför börjat ändra på en sak i taget och när den funkar, nästa osv.

    Fullkornsbröd och surdegsbröd istället för vitt bröd. Blä vad det smakade i början. Idag vill jag inte äta vitt bröd. Tänk - det finns hopp!

    Naturell yoghurt istället för smaksatt. Surt och syrligt äckligt tyckte jag i början - blandade upp dem med varandra för att göra det lättare. Idag tycker jag att smaksatt yoghurt är äckligt sött.

    Fullkornspasta blev ju bara självklart när jag provade det första gången.

    Ett steg i taget, detta kommer att ta tid. Samtidigt - det tog tid att bli så tjock. Om det tog mig 10 år att gå från mullig till fet kan det kanske få ta mig 2 år att gå från fet till mullig?

    Jag har fått hjälp av Reductil under dessa två veckor. Det har i huvudsak tagit bort suget efter mat, i vart fall hjälpt mig att lättare kunna ignorera suget. Det är än så länge en otroligt värdefull hjälp för mig.

    Vad har ni andra kunnat göra för förändringar i mathållningen och i övrigt? Tips emottages gärna.

  • picachu

    Jag tror att man måste ändra på tänket att man ska gå ner i vikt. Jag har slösat många år av min dyrbara ungdom på att vänta på att jag ska ner i vikt, och avstått från saker som hade kunnat vara roliga.

    Jag är numera OK med min mullighet (BMI 30+). Tränar gör jag för att det är kul och för att det får mig att må bra. Jag klär mig i fina kläder, sminkar mig, piffar till mig för att jag tycker att det är roligt. Visst kan det vara frustrerande och hitta kläder ibland, men vafan. Det är väl bara att ta en större storlek.

    Det finns inget värre än mulliga tjejer man ser på gatan som försöker gömma sig genom att vara gråa och inte dra till sig så mycket uppmärksamhet. Man tycker liksom att "hey - du har också rätt att ta din beskärda del av den här världen i anspråk!"

  • picachu

    Ja min poäng är iaf att man ska träna det som man tycker är roligt, äta nyttigt för att man tycker att det är gott, njuta av livet här och nu istället för om 20 kg.

  • Rosenhaga

    *glad*

    Har gått ned 5 kg. Nu är det bara resten kvar. Åker på bröllopsresa på söndag (gifter oss imorgon).

    Ser fram emot att ställa mig på vågen om två och en halv vecka igen, det trodde jag aldrig att jag skulle säga!

    Lycka till alla som behöver gå ned i vikt!

Svar på tråden BMI 30+