Bröllop

Experten svarar: Körschema och planering av bröllopsdagen

Hur lång tid tar det att bli fotograferad? Ska man ta det innan eller efter vigseln, och när ska man dansa bröllopsdansen? När ska tårtan fram? Olika traditioner för olika kulturer, och varje bröllopspar är såklart unikt. Det finns inget rätt eller fel utan det är er dag, er vilja – men för er egen skull: gör ett körschema!

Körschema

Ett vanligt misstag är nämligen att missbedöma tiden, och tro att man har mer tid än vad man faktiskt har på bröllopet. Saker tar oftast mer tid än vad man tror, så utgå från att ha lite spelrum vid varje aktivitet. Nedan kommer tips kring körschema och planering av bröllopsdagen, från Bröllopstorgets expert; bröllopskoordinatorn Jacqueline Rova – @allaboutlove_weddinplanner.

Körschema över dagen

Att skriva ihop ett körschema över bröllopsdagen kan vara klurigt, då det antagligen är första gången. Börja med att utgå från de fasta tider som är satta, som exempelvis vigseln. Vad ska hinnas med innan dess? Oftast vill bruden att det kommer en makeupartist som gör hår och make, vilket tar ca 2-3 timmar beroende på om det är fler än bruden som ska sminkas. Vill ni fotas innan vigseln? Räkna med minst en timme till fotografering.

Hur lång tid innan vigseln behöver ni vara på plats? Hur ska ni ta er dit och hur lång tid tar det? Glöm inte att räkna in transportsträckor i schemat! Och kanske viktigast av allt – tid att få i sig något att äta innan vigseln.

När många gäster ska ta sig till samma ställe, är det inte konstigt att det tar lite tid att få alla på plats. Räkna in transporttid för gästerna från kyrkan till festplatsen, och glöm inte att ni som brudpar enligt tradition ska komma dit lite senare för att skålas in av gästerna.

Ni väljer upplägget

Avsätt lite tid för att gästerna får äta lite tilltugg eller liknande till brudskålen, för att inte stå vrålhungriga i väntan på middagen. Om det dröjer ytterligare tills middagen serveras, om ni till exempel är iväg och fotograferas, kan det vara kul att underhålla gästerna med några lekar till dess att det är dags att sätta sig.

Bröllopsmiddagen tenderar ofta att ta längre tid än beräknat. Det är toastmastern/madames uppgift att sköta ordningen för talen; hur många och när de ska hållas. De gäster som ska hålla tal bör kontakta toastmastern/madame i god tid i förväg för att allt ska kunna planeras. Ett tal bör ligga på max 3 minuter – långa tal är sällan populärt.

Efter middagen väljer ni hur ni vill fortsätta kvällens upplägg. Ska presenterna öppnas nu eller nästa dag? Vill ni ha bröllopstårtan nu direkt eller senare? Behöver ni fylla ut med lekar, eller vill ni ha er bröllopsdans innan den stora tårtan gör entré?

Egentligen är det matematik: räkna, räkna, räkna på hur lång tid kan saker ta, och lägg sedan på lite extra ifall oplanerade saker dyker upp! 

Planera såhär

1. I vilken ordning vill ni ha allt? Tänk till vad som känns bäst för er.

2. Hur lång tid är rimligt att avsätta till varje aktivitet?

3. Se till att det är någon ni litar på som styr upp och ser till att körschemat följs någorlunda. Bröllopsparet ska inte märka av om saker skjuts upp eller inte går som planerat, utan ska bara säga ”ja” till varandra, le på bild, njuta och ha kul! Det krävs då en välinformerad toastmaster/toastmadame som håller i alla trådar, eller en bröllopskoordinator som har telefonnummer till alla leverantörer och ett samspel med serveringspersonalen.

Planering är A och O, men tänk på att det inte är hela världen om allt inte går enligt schemat! 

Fotograf @tanjametelitsa, klänning, hår och makeup @thewowcloset.se, florist @melody_flowers, tårtdesigner @thecravingsolution, handgjorda blommor i papper @giantflowersinstockholm, alkoholfritt vin @richardjuhlin.

Att använda sig av en bröllopskoordinator är något som för många kan underlätta. Men hur mycket kostar det egentligen? Ta reda på det i videon nedan.

Powered by Labrador CMS