• Sweetc­hili
    Äldre 17 Mar 16:58
    13520 visningar
    36 svar
    36
    13520

    billigaste bröllopet?

    Vem har haft eller planerar ett billigt bröllop? Jag menar inte att ha allt hemma i vardagsrummet och bjuda på glasstårta från Coop forum utan vill bara veta, hur billigt har ni lyckats komma undan med bröllop och fest för släkt och vänner? Finns det en nedre gräns för vad som är genomförbart om man vill ha en fin dag???

  • Svar på tråden billigaste bröllopet?
  • Ettolr­ach
    Äldre 17 Mar 17:02
    #0

    Oj, det är nog svårt att svara generellt på. Det beror ju på vad man menar med fin dag, var man bor, antalet gäster m fl

    De två billigaste bröllop jag har varit på:

    borgerlig vigsel, brudparet hade befintliga fina kläder. De bjöd gästerna (sina familjer) på kondis efteråt, choklad med vispgrädde och fikabröd för mer tillät inte deras plånbok.

    Kyrkvigsel, bruden hade turkosblå ankellång klänning som hon sytt själv, kunde användas som festklänning senare.
    Brudgummen hade befintlig finkostym. Festen hölls i lånad sportklubbs stuga där det bjöds på sallad, bröd, ost och dricka + bröllopstårta.

    För min del hade jag lika trevligt på de bröllopen som de "supeduperlyx"-varianter jag varit på.

  • Sweetc­hili
    Äldre 17 Mar 17:08
    #0

    Ja, det var kanske en svår fråga, men ettintressant svar!
    Jag vacklar mellan att ha mitt bröllop på Värmdö i Stockholm eller i växjö-trakten där vi också har mycket släkt. Sitter just nu och tittar på Sätra Brunn....
    Det verkar så trevligt att kunna vara där från kvällen innan till dagen efter och mysa med sina vänner. I Småland skulle jag nog kunna komma rätt billigt undan med festlokal så gott som gratis och billigt boende för gästerna.
    Är det någon som varit på bröllop på Sätra Brunn?
    eller ska ha sitt bröllop där kanske??

  • En blivan­de fru
    Äldre 17 Mar 21:30
    #0

    Vi kommer att göra så mycket som möjligt själva, det som ska köpas prioriteras, vad kan köpas billigt (ljus, skor, dukar o.s.v.) och vad vill vi ha mer kvalitet på (t.ex kläder, mat, dekoration). Dekorationsblommor plockar vi ute, maten gör vi med hjälp av släktingar, foto står en bror för, hår och makeup gör en syster.
    Vi räknar med att det kommer att kosta mellan 20 000-30 ooo kr. för allt, utom bröllopsresa som vi önskar oss i present.
    Vi blir mellan 80-90 gäster.

  • Elfina
    Äldre 18 Mar 15:56
    #0

    Med tanke på hur lyxigt vårat bröllop känns så har vi kommit himla billigt undan.
    Får klänning o kostym uppsydd för 5000:- Kocken känner vi så för en grym tre rätters betalar vi bara maten. Jag tror att vi i slutändan landar på 35000:- exl. bröllopsresan.. men ändå..

  • Ellte
    Äldre 18 Mar 16:02
    #0

    Det billigaste "stora" bröllop jag varit på kostade brudparet (eller iofs brudens föräldrar men iallafall) strax under 10000:-.

    Brudens kompisar och systrar sydde klänning, satte upp hår, sjöng i kyrkan, gjorde tårta (lyx att ha en konditor i bekantskapskretsen).

    Festen hölls i församlingshemmet och de ca 80(!?!) gästerna bjöds på kanongod kall buffé och alkoholfri dryck. Brudens systers kompisar serverade :)

    Inbjudningskorten var snyggt gjorda i datorn och uppkopierade och lämnades personligen (= ingen portokostnad)

    En HELT fantastisk fest var det, jag hade urskoj och alla andra också vad jag vet :) En superfin dag helt enkelt :D

  • Elfina
    Äldre 18 Mar 16:04
    #0

    jag menade inköpet av maten.. hon tar 500:- för att laga den så typ 8000:- för mat för 90 gäster..

  • 21/8-0­4
    Äldre 18 Mar 18:57
    #0

    vi hade det så bra att våra föräldrar stod för allt utom kläder och ringar. med 3 rätter, lev musik, servpers och 90 gäster, blommor till lokal, kyrka,brudföljet, all dryck och nattmat blev summan ca 28000

  • HansiB­ansi
    Äldre 18 Mar 19:36
    #0

    Vi planerar just nu ett "stort" (ca 60 gäster) bröllop för lite pengar. Vi har en budget på ca 12000.
    Mamma syr klänningen, Mattias fått en smoking som inte passar min pappa (aldrig använd). Skorna köpta på skopunkten, billig men fiiin ring, buffe: 130 kr/pers. Kompisar gör hår, smink, dukning samt fotar under vigseln och festen. Inbjudningarna gjorde vi i powerpoint och en kompis skrev ut på sin färgskrivare...
    Ja... det är en del av det som vi sparat in pengarna på. Det går om man vill =)

    Det finns mycket som jag skulle velat haft som vi fått offra men det gör verkligen ingenting!! Det enda jag kan tycka är lite synd är att det inte bli någon resa. Vi har varken råd eller tid med det men det hade varit så skönt att få komma bort lite... det hade räckt med en helg på något hotell någonstan eller så. Men jaja, huvudaken är att vi får varandra och att våra gäster får en underbar dag/kväll!!

  • Aisha
    Äldre 18 Mar 20:12
    #0

    Vi kommer att ha ett billigt men helt underbart bröllop med allt vi önskar. Dessutom ett stort bröllop med 150 pers. Vi kommer billigt undan eftersom blivande svärmor och andra släktingar på min blivandes sida står för maten. De kommer att göra varm buffé. Mina föräldrar har handlat all alkohol i Tyskland till ett lågt pris.

    Vi har varit ute i god tid med planeringen och jämfört priser och tagit det billigaste av precis allt. Min fina ring köpte vi billigt på rea, likaså min ljuvliga klänning. Skor och underkläder har jag köpt billigt på postorder. Tärnornas klänningar urbilligt på rea. Näbbarnas klänningar billigt på Ebay. Tårta har vi hittat för 2000:- till 150 pers. Buketten har jag hittat det billigaste stället som gör en bukett för 500:-. Fotografen 1200:-. Smink&hår för strax över 1000:-. Lokalen blir i en bygdegård. Musiken består av brända CD-skivor. Slöja, tiara och brudväska är begagnat. Brudgummens kläder ska vi hyra. Inbjudningskorten har vi gjort själva på datorn + med stämpel, supervackra! Vi har struntat i lyxiga detaljer som inte känns viktigt för oss som t ex limousine och sånt. Det känns verkligen som om vi kommer att få ett sagobröllop till ett väldigt lågt pris!

  • Snowfl­ake
    Äldre 5 Apr 10:15
    #0

    Aisha:

    Var hittade du underkläder? Tycker jag letat och letat, men hittar inget..

Svar på tråden billigaste bröllopet?