• wera
    Äldre 14 Mar 14:44
    34173 visningar
    27 svar
    27
    34173

    tips på bra preventivmedel utan hormoner

    Behöver tips på bra preventivmedel som ej innehåller hormoner, östrogen eller andra konstigheter. Kondom kör vi nu med och det funkar bra. Men ibland vill man ju köra utan och det vet vi ju alla att det är riskabelt om man inte vill bli fler i familjen.

    Nu vill jag testa annat preventivmedel men det måste vara utan östrogen och helst utan andra ämnen. Någon som vet bra alternativ.

  • Svar på tråden tips på bra preventivmedel utan hormoner
  • Sweetc­hili
    Äldre 14 Mar 14:52
    #0

    Jag tycker datorn Persona är toppen, som jag har sagt i flera andra trådar...
    rekommenderas!

  • Mayok
    Äldre 14 Mar 15:18
    #0

    Jag tycker kopparspiral fungerar utmärkt. Man behöver inte bry sig om den förutom vartannat år då den ska kontrolleras och så ska man inte använda tamponger. Men för utom det är den ett väldigt bekvämt alternativ. Den enda haken kan vara att man ska ha fött barn för att få den. Har du det?

  • JAA
    Äldre 14 Mar 15:25
    #0

    Tycker också att "Persona" är ett bra alternativ. Dock finns det vissa risker. Om man absolut inte vill bli gravid skall man inte använda Persona. Själv gör vi så att vi använder annat skydd dvs kondom tills dessa att jag haft ägglåsning och därefter utan. Då vet man garanterat att det är säkert. Har råkat utför att ägglåssningen vatierar med upp till fem dagar mellan en cykel.

  • wera
    Äldre 14 Mar 15:31
    #0

    Tack för svaren.

    Jo jag har fött barn och inga fler vill jag ha just nu. Det är därför jag vill ha ett säkert preventivmedel.
    Angående Persona så kan min ägglossning varierar kraftig vilket medför att Persona knappast blir säkert för en pkvinna som jag.

    Kopparspiralen verkar intressant, men innehåller inte den hormoner eller har jag förstått fel?

  • JAA
    Äldre 14 Mar 15:43
    #0

    Jag vet att det låter lite drastiskt och det är absolut inte alla kvinnor som kan tänka sig det men om du inte vill ha fler barn kanske att sterilisera dig är ett alternativ.

    Som jag har förstått det är det inte ett speciellt stort ingrepp, (att sätta in en kopparspiral fråver också ett ingrepp). Vad man gör är att man sätter som små gummiband på äggledarna så att de spärras av. Du har din cykel precis som vanligt med ägget kommer aldrig fram så att säga.

  • Jennie med ie
    Äldre 14 Mar 15:56
    #0

    Pessar är vårt val av preventivmedel, använd sökverktyget så hittar du en hel del inlägg om det.

  • Nighti­ngale
    Äldre 14 Mar 16:06
    #0

    Nu ska jag klargöra en del här:

    Kopparspiral kan man få fast man inte har fött barn och den innehåller INTE hormoner! Det är inget ingrepp att sätta in en kopparspiral utan görs under en helt vanlig gynundersökning av en barnmorska. Det kan göra lite ont, men är helt klart uthärdligt. Nackdelen med den är att miljön i underlivet kan bli lite annorlunda pga av utsöndringen från kopparspiralen och man kan lättare få svamp och infektioner. Dessutom ger den allt som oftast väldigt rikliga menstruationsblödningar. Men det kan det vara värt.

    Jag hade kopparspiral i ett år och den fungerade jättebra tills jag fick cervicit, infektion i livmoderhalsen. Mest pga att jag använde tampong ganska frekvent den sommaren, det är inte förbjudet att använda tampong, men man BÖR inte göra det och gör man det ska man vara extra noga med hygienen.

    /Nightingale (sjuksköterska)

  • gift liten sessa
    Äldre 14 Mar 16:21
    #0

    vad är persona?

  • JAA
    Äldre 14 Mar 16:36
    #0

    Persona är en liten mannick, handdator, som kan mäta halterna av könshornom under cykelns gång. Det fungerar lite som ett graviditetstest/ägglossningstest. Man kissar på en liten mätsticka som man sedan låter datorn analyrera. Beroende på nivårena av hormanerna kan den avgöra om du befinner dig i en "säker" period, dvs att du inte har ägglossning.
    www.persona.info/se/

  • sudali
    Äldre 14 Mar 16:50
    #0

    Kopparspiralen innehåller inga hormoner! Däremot finns det en annan spiral som gör det(levonova, tror jag att den heter)

    Koppasspiralen fungerar bar tycker jag har haft en i 5 år nu, lite rikligare blödningar dock!! En nackdel.....

    Som sagt kopparspiral fungerar bra, om man inte får/kan använda sig av hormon preparat.

Svar på tråden tips på bra preventivmedel utan hormoner