• France­s
    Äldre 19 Jan 13:33
    15328 visningar
    11 svar
    11
    15328

    Kan man forbloda nar man har mens? Dum fraga...

    Jo jag har en fraga angaende mensen. Jag hade redan riklig mens innan jag satte in min kopparspiral, men nu ar det HEMSKT! Jag menar, jag tycker att det ar kanon att ha spiral (hormoner ar inget for mig), men nu ar jag orolig varje gang jag har mens att jag pa nagot satt kan forbloda. Detta later val jattedumt, men ni skulle bara veta hur mycket det ar... ni som ar kansliga kan ju sluta lasa nu, ar ledsen for min detaljrika beskrivning men jag ar orolig...

    Nar man tex satter sig pa toaletten sa RINNER det ut massor med blod, det kanns nastan som nar man kissar. En stadig strom, inte bara nagra droppar. Och toan ar helt full med blod. Nar jag har mens sa anvander jag bade tampong (super plus size) och super plus size binda, tampongen bloder jag igenom pa en kvart och bindan maste bytas ocksa eftersom det ar fullt med blod i den med... Har tampong + nattbinda nar jag sover, vaknar mitt i natten av att jag blott igenom bada. Detta haller pa i minst tre dagar (alltsa den mangden blod).

    Ar ocksa jattetrott nar jag har mens, men det ar val inte sa konstigt nar man bloder sa mycket. Det mast e vara VALDIGT manga deciliter jag bloder varje gang jag har mens... jag har last nanstans att 2 AGGKOPPAR med blod ar den normala mangden man bloder vid varje mensperiod!

    Nan annan som har det sa/har haft det sa och vet vad man ska gora? Det kanske inte alls ar farligt, utan bara jobbigt?

  • Svar på tråden Kan man forbloda nar man har mens? Dum fraga...
  • France­s
    Äldre 19 Jan 13:35
    #0

    Maste ocksa papeka att jag bloder sa mycket nar jag sitter helt still, det ar alltsa inte sport eller sa som gor att jag bloder extra mycket.

  • Vitklä­dd i vinter
    Äldre 19 Jan 13:57
    #0

    Min mamma har haft väldigt riklig mens och det blev värre när hon blev äldre. Men vi ett par tillfällen blödde hon så mycket att hon svimmade på toaletten. Hon fick åka in akut och fick blod.

    Efter det så fick hon något nässpray som påverkade något i hjärnan som gjorde att mensen minskade. Eftersom hon var drygt 40 då så opererade hon bort livmodern.

    Men kolla med en gynekolog de borde kunna hjälpa dig på något sätt för det är ju inte kul att ha det så.

    När jag var yngre blödde jag rätt mycket, men nu när jag äter p-piller har den minskat, men man vet ju inte vad som händer om jag slutar.

  • Frango
    Äldre 19 Jan 14:16
    #0

    Jag har det likadant fast jag inte har spiral, men jag samlar på mig en hel del vätska innan mensen så jag tror nog att det beror på det.

  • marian
    Äldre 19 Jan 14:17
    #0

    Det är kraftig menstruation, men oroa dig inte - du kan inte förblöda för att du har mens. Tänk på att den mängden inte bara består av rent blod utan även avstötningar från livmodern och slidan. Och blodkärlen är väldigt små!

    Däremot är det inte bra att du blöder så mycket. Att förlora blod på det sättet tre dagar i månaden innebär visserligen inte att du förblöder, men däremot kan du lätt få mycket dåliga blodvärden och järnbrist.

    Jag rekommenderar dig att du besöker din gynekolog för att ta upp det här problemet med honom eller henne. Det finns nämligen sätt att komma åt kraftig menstruation. Exempelvis kan smärttabletter, så kallade NSAID (icke-steroida antiinflammatoriska värktabletter till exempel ipren, voltaren, dexofen) påverka blodets levringsförmåga. Du kan även få menstruationshämmande mediciner och järntillskott på recept.

  • marian
    Äldre 19 Jan 14:20
    #0

    Jag ska tillägga att det naturligtvis finns att köpa både menstruationshämmande och järntabletter receptfritt - men kan du få dem på recept blir det billigare för dig.

  • Silje2­1
    Äldre 19 Jan 14:23
    #0

    Jag har tre råd:

    1. Ta kontakt med barnmorska eller gynekolog och berätta om din situation

    2. Fråga om Cyklo-F (receptfria piller som minskar menstruationen) kan hjälpa i din situation.

    3. Börja äta järntabletter. Dessa finns bl.a att hämta gratis på blodgivningsenheter. Dessa gör att dina blodvärden blir bättre, och du blir piggare. Eftersom du har ett så stort bloodtap som du beskriver är det viktigt att ersätta det järn du förlorar.

    Hoppas det blir bättre!

  • France­s
    Äldre 19 Jan 16:09
    #0

    Tack sa mycket for svaren, klart man kan lita pa er tjejer! :D Det kandes ju genast mycket battre. Ska genast soka upp gynekolog och skaffa jarntabletter!

  • EmmaPe­mma
    Äldre 19 Jan 16:56
    #0

    Är inte en av biverkningarna för kopparspiral just att man kan få väldigt rikliga blödningar?! Om jag var i din situation skulle jag verkligen överväga ett annat preventivmedel!

  • France­s
    Äldre 19 Jan 17:20
    #0

    Hmm. Jag funderade pa hormonspiral, men hela grejen med att jag slutade med p piller var ju att inga hormoner verkade vara bra for mig. Bytte nog piller 4 ggr. darfor ville jag byta till nagot preventivmedel som inte innehaller hormoner.

    Men jag vet inte, har iofs hort att hormonspiral bara verkar lokalt och inte paverkar annars? Lite jobbigt om man inte tal hormonspiralen nar man val satt in den. Den kostar 1000 kr ocksa eller hur? ELler har jag fel?

  • EmmaPe­mma
    Äldre 19 Jan 21:00
    #0

    Frances:
    jag har ingen aning om vad det kostar att sätta in en spiral.
    Däremot har jag uppfattat det som att en hormonspiral ger betydligt mindre risker för biverkningar än p-piller. Men om du pratar med den gynekolog du brukar gå till så borde han/hon kunna bedöma om det är lönt att du testar hormonspiral!

    Lycka till!

  • Yki
    Äldre 14 Sep 21:08
    #11

    Din mycket detaljeriks beskrivning stämmer precis in på mig! Jag tror också att jag kmr förblöda en gång i månaden. Jag har precis börjat med kopparspiral men jag vet inte om det kan vara farligt att fortsätta ha den inne pga mängden blod jag förlorar. Och har en fruktansvärd mensvärk nu också. Jag vet inte om detta var till så mycket hjälp eftersom jag inte har några svar till dig alls men du ska veta att du inte är ensam iallafall :))

Svar på tråden Kan man forbloda nar man har mens? Dum fraga...