• France­s
    Äldre 22 Dec 22:18
    88660 visningar
    7 svar
    7
    88660

    fötter som luktar förfärligt (fotsvett eller?)

    Vad kan det vara?!

    Min sambos fötter luktar så himla illa efter en dag på jobbet, jag förstår inte varför! Det är INTE vanligt fotsvett, det måste alltså vara något annat. Finns det nån sorts fotsvamp man kan få så att det luktar så mycket?

    Han ska till doktorn imorrn tror jag men jag passar ändå på att fråga ER om ni vet vad det kan vara :) Han säger att det inte alls kliar eller någonting och har inga utslag eller så. Han tvättar fötterna och duschar annars varje dag också, så jag förstår inte vad det kan vara?

    En sak vet jag iallafall, och det är att det INTE kan vara normalt att det luktar så mycket. Det luktar i hela lägenheten (överdriver INTE!) om han tar av sig skorna i hallen, och vår lägenhet är iallafall på 2 rum och 60 kvadrat...

  • Svar på tråden fötter som luktar förfärligt (fotsvett eller?)
  • Ei saa peitää
    Äldre 23 Dec 08:04
    #0

    Min man hade samma problem förut och det berodde på skorna han hade på jobbet. De var för täta. När han skaffade mer luftiga skor så försvann lukten.

  • France­s
    Äldre 23 Dec 08:53
    #0

    Ja så kan det ju vara... sambon gillar tunga skor liksom, rejäla. Då blir det till att försöka få honom att byta då... suck :) Det enklaste vore väl att bara slänga alla hans skor när han är på jobbet *hihi* :)

  • Ei saa peitää
    Äldre 23 Dec 09:48
    #0

    Hehe. Om han är mån om dig och andra så är han nog villig att försöka allt i sin väg för att förbättra det hela. Han kan ju inte tycka det är särskilt kul att lukta illa om fötterna.

    Det är ju inte säkert att det är skorna hemma som gör att fötterna luktar utan jobbar han i tung industri med täta skinnskor hela dagarna så sätter det sina spår. Be honom testa lite lättare mer sandalliknande skor på jobbet. Ska visst finnas såna med stålhätta med om det är så att han jobbar med ett jobb som kräver det.

  • goda fen
    Äldre 11 Jan 10:25
    #0

    Om man inte får i sig tillräckligt med protein börjar kroppen använda sitt eget muskelprotein och slaggprodukten blir då ammoniak, luktar kattpiss.

    Byte av skor och strumpor krävs för man kan aldrig få bort den doften.
    Jag tränade lite väl mycket ett tag och vet av tyvärr av erfarenhet

  • Fru Larsso­n
    Äldre 11 Jan 11:20
    #0

    Goda fen! Det du skrev var intressant!

    Jag brukar vid ägglossning lukta illa under höger arm (skumt att det är där bara). De toppar jag använt då luktar illa fastän jag tvättat dem. Tränar en hel del men inte hysteriskt mycket och bara periodvis. Tror du det kan vara proteinet då eller kanske det bara är hormonellt, eftersom det bara uppstår vid ägglossning.

    Det här har stört mig och jag har länge undrat vad det beror på! Du kanske inte kan svara men jag gör en chansning!

    Frances, hoppas det är ok att jag slänger in en fråga om andra kroppslukter i din tråd!

  • marian
    Äldre 11 Jan 13:56
    #0

    Fotsvett luktar ingenting i sig själv, det börjar lukta först när bakterier bryter ner olika ämnen i svetten. Och, som du säkert redan vet, bakterier lever och frodas i varma och fuktiga miljöer till exempel disktrasor eller instängda skor.

    Fot- och nagelsvamp kan också ge illaluktande fötter. Det behöver inte klia alls, men kan synas till exempel på att huden mellan lilltån och den fjärde tån - som är mest känslig för svampangrepp - är vit och uppluckrad. Vid nagelsvamp blir naglarna missfärgade och buckliga.

    Det bästa sättet för att bli av med illaluktande fötter är att jobba förebyggande. Se först till att din sambo kommer iväg till en fotvårdare som kan ta bort hudavlagringar under fötterna där bakterierna lättare får fäste, och ge honom en fotfil så att han kan ta hand om det själv fortsättningsvis.

    - Sockar ska alltid vara av bomull, inte syntetmaterial. Och de ska tvättas i 60 graders värme, annars dör inte svampsporer.

    - Han bör heller inte använda samma skor varje dag. Man ska helst låta ett par skor vila någon dag så att fukten torkar ut ordentligt.

    - Vid dusch och tvättning ska man torka ordentligt mellan tårna.

    - Ännu en förebyggande åtgärd är att han smörjer in fötterna efter dusch med bats deodorantkräm. Den innehåller aluminiumklorid som hämmar svettning.

    - Köp kolfiltersulor som håller borta svett och lukt.

    /marian, vars make också hade förlamande illaluktande fötter!

  • Äldre 21 Jun 16:47
    #7
    Jag köpt till min sambo en kräm den funkar jättebra vi är super nöjd, den heter Nicefoot Sweden Nfs2.
    Kanske dem har webbsida och går beställa, jag köpt i butik.
    Fotlukt, fotsvam
Svar på tråden fötter som luktar förfärligt (fotsvett eller?)