• maddis­en
    Äldre 29 Nov 10:16
    111510 visningar
    23 svar
    23
    111510

    fluconazol mot svamp

    Hej!

    Någon som provat Fluconazol mot svamp i underlivet? Tror att den är rätt ny, fick den istället för den dyra varianten av apotekaren.
    Jag är aaltid lite rädd för medecin och när jag läste biverkningarna trodde jag inte att det var sant! Har aldrig sett så många och konstiga biverkningar på samma gång! Okej, många var mycket ovanliga, men ändå... Det kunde vara biverkningar som aneroxia, (?!) gulsot, håravfall, kramper, onormala känselförminnelser (fattar inte ens vad det är), störningar i levern mm.
    Min fråga är i alla fall om någon tagit denna kapsel och i så fall om du/ni fick några konstiga biverkningar? Och om kapseln hjälpte förstårs.

  • Svar på tråden fluconazol mot svamp
  • mirami­r
    Äldre 30 Nov 19:57
    #0

    jag fick den ordinerad en kapsel per vecka i tre veckor och sen spara den sista kapsel till eventuella besvär.. detta är en mycket stark dos, tyvärr var det ändå inte tillräckligt för mig som nu ska till gyn på tors igen för att bli av med besvären.. Jag vill kunna ha sex närhelst jag behagar, inte en gång per månad

  • Keri
    Äldre 1 Dec 08:33
    #0

    Hej Maddisen!
    Jag förstår din oro, men gå in på www.fass.se och läs om vanliga smärtstillande läkemedel, typ ipren och alvedon. De har en lika diger lista med biverkningar, de flesta sånt som ingen drabbas av (mindre vanliga, sällsynta och mycket sällsynta)

    Anledningen till att många konstiga åkommor står med under biverkningar är för att någon som ätit tabletten drabbats av denna åkomma, och ofta går det inte att isolera åkommans orsak till att vara en verkan av tabletten. Det är så mycket annat som spelar in; omgivning, heriditet (ärftlighet), etc. Man är dock skyldig att rapportera. Det du kan vara mer uppmärksam är de som ligger under "vanliga" biverkningar.

    Det finns ingen anledning till oro, din läkare som har ordinerat läkemedlet har säkerligen ställt frågor till dig för att undvika att ge dig ett läkemedel som ev. kan skada dig. T.ex får man ofta redogöra för historik kring blodpropp när man skaffar p-piller, just för att det är en biverkan.

    Om du ändå känner dig osäker, tycker jag du skall kontakta läkaren som skrev ut tabletterna till dig. Hoppas du fått svar på dina frågor :)

  • Keri
    Äldre 1 Dec 08:43
    #0

    Jag tar mig även friheten att svara på några frågor du ställde till bla blåsippan och fd. svart brud

    Hur lång tid det tar innan man blir av med svampen är helt individuellt, för vissa hjälper en tablett, för andra som har upprepade problem så behövs en längre kur. Det är något som din läkare avgör för dig.

    Detsamma gäller hur länge man skall hålla på med en kur, det avgör en läkare för just dig och dina förutsättningar.

    Många biverkningar som anges i bipacksedeln kan leda till sjukdom, och dessa ligger oftast under mindre vanliga och sällsynta. Biverkningen av tabletten kan vara ett led i utvecklingen av en sjukdom, man får det inte bara som ett brev på posten :)

    Mitt råd till dig är att inte stirra dig blind på biverkningslistan, utan ta tabletten för dina besvär med svampen och ta istället upp din oro med din läkare.

  • maddis­en
    Äldre 1 Dec 22:36
    #0

    Skogstoka
    Denna mening skulle visst vara till dig :)
    "Aha, som när man har mens och blir extra känslig?"

    Tack för dina senare svar också! Har faktiskt vågat mig på att ta en tablett, men det kliar än och jag har dessutom små sår av allt kliande. Har faktiskt haft klåda extreeeemt länge!
    Tyvärr vet jag inte om jag har svamp, för av vissa anledningar kan jag inte göra en normal undersökning, men min gynekolog sa att det inte skulle vara någon fara att svälja kapseln ändå.

  • Keri
    Äldre 2 Dec 12:31
    #0

    Det finns även krämer du kan använda mot den värsta klådan. Inte de vanliga svampkrämer som finns, de är inte bra för slemhinnan i underlivet. Kanske kan du ta kontakt med din gynekolog igen och fråga om det kan vara akutell med en sådan kräm också?

    Lycka till!! Jag vet vilket helvete det är med problem i underlivet.

  • maddis­en
    Äldre 2 Dec 16:24
    #0

    skogstoka

    Jag fick tips om en créme av min gynekolog, "créme intim" heter dem, så den köpte jag. Vad dyrt allt sådant där är förreseten, över 50 kr för en liten tub! Kapseln kostade också runt femtiolappen och då var det ju som sagt den billigare varianten. Det var halva priset!!

  • Äldre 20 Sep 21:05
    #17

    Hejsan!
    Jag ser att tråden är väldigt gammal men om någon där ute fortfarande kan se nya meddelanden och har tid att besvara en fråga som jag sitter och grubblar över just nu så snälla gör det!

    Det är såhär att jag glömde berätta för min nya barnmorska att jag fick Flukonazol av en gynekolog pga min nuvarande "ilsket candida" som hon beskrev det.. Och jag planerade börja med p-piller (quick starta) redan nu, idag! 

    Jag undrar om p-piller och flukonazol kan påverka varandra eller om det är okay att käka dem i samband med varandra?? :)

    Tack i förväg!! 

  • Aniara­4
    Äldre 10 Sep 19:35
    #19
    +1
    Linda3763 skrev 2015-09-10 13:57:11 följande:

    Fluconazol mot svamp -xxx  Jag har mottagit beställningen och den kom i tid och pillerna fungerar jättebra.


    Vi hatar dig nu.
  • Äldre 12 Sep 15:29
    #19

    Flukonazol och p-piller funkar ihop. Möjligen kan nivån av p-pillret stiga en aning.

  • Äldre 12 Feb 15:53
    #20
    Detta är en verklig nätet apotek de inte kräver en tidigare recept för köpa Flukonazol (endast en konsultation nätet )  
  • Äldre 26 Mar 19:27
    #21

    Mediciner mot svamp . Finns här: http://medicineronline.net/

  • Äldre 9 Jul 19:03
    #22

    Hej! Jag har inte testat Flukonazol men däremot Diflucan och det gjorde susen. Behandlingen är snabb och gav inte mig några biverkningar så den kan jag verkligen rekommendera! Plus

  • Thu 31 Aug 2023 15:03
    #23

    Fluconazol - euhealth24.com/se/drug/diflucan Dottern min använt detta och det funkade bra. 

Svar på tråden fluconazol mot svamp