• Moddy
    Äldre 9 Nov 11:19
    8468 visningar
    35 svar
    35
    8468

    Första dejten - vem betalar?

    Vad tycker ni? Vem ska betala på den första dejten? Eller ska man dela lika?

    Personligen tycker jag att om en kille bjuder ut en (dvs föreslår att man ska ses ute på fika, middag etc), är det självklart att han ska betala. Han får helt enkelt föreslå en aktivitet som han har råd med. Om man gemensamt har bestämt att man ska hitta på något är det en annan femma (då är det väldigt mycket upp till situationen).

    Vill tillägga att jag i detta fall utgår från att killen jobbar (och är över 20 år).

  • Svar på tråden Första dejten - vem betalar?
  • Dallan­dra
    Äldre 9 Nov 11:22
    #0

    Jag håller helt och hållet med dig :D

    Har kille bjudit ut mig på middag så förväntar jag mig faktiskt att han har råd att bjuda annars hade han förslagit något annat. Men det kan likagärna vara jag som bjudit ut och då betalar jag.

  • mirami­r
    Äldre 9 Nov 11:24
    #0

    beror väl på situationen. om killen hemskt gärna vill betala och tex jobbar medan jag själv pluggar kan jag väl acceptera det, men jag tar det knappast för givet. Jag kan likaväl tänka mig att splitta notan eller betala allt själv.. om man tex går och bowlar kan ju tex han betala bowlingen och jag middagen/fikat efteråt eller liknande.. ha bara inga krav på att han ska betala bara för att han är kille, gör mao inget som du inte har råd att själv betala..

  • nano
    Äldre 9 Nov 11:29
    #0

    Jag brukar alltid erbjuda att betala för mig på dejter, men om det var killen som bjöd ut så tycker jag att det är god uppfostran av honom att betala, och skulle inte bli alltför förtjust om han faktiskt antog mitt erbjudande.
    Kanske inte särskilt jämlikt, men jag gillar att bli uppvaktad.
    Sedan behöver man ju inte gå på de dyraste restaurangerna och äta de dyraste maträtterna, man får ju anpassa sig till rimliga priser. Och det är ju alltid bra att ta med gott om egna pengar, just in case.

  • Moddy
    Äldre 9 Nov 11:35
    #0

    För några år sedan blev jag tillfrågad av en kille om jag hade lust att gå ut och ta en drink. Killen var 30 år (med jobb), och döm om min förvåning när han efter det att vi fått våra drinkar halar fram och betalar bara sin drink.

    Han gick fetbort.

  • France­s
    Äldre 9 Nov 11:45
    #0

    Jag gillar faktiskt att 'chockera' med att betala om jag gillar killen ifraga och vill traffa honom igen, da sager jag 'du bjuder nasta gang' och betalar.

    Om jag daremot INTE vill traffa honom igen sa betalar vi var for sig.

    Sen ser jag det bara som en bonus om killen vill bjuda. Jag skulle iallafall inte ta det for givet, men visst ar det kul att bli uppvaktad ibland, men det dar funkar ju same way around.

  • Loka
    Äldre 9 Nov 11:48
    #0

    Jag blev en gång utbjuden av en kille som föreslog ett ställe där de hade tacobuffé för 19 kr och tyckte på sitt sätt att han var lite "snål" men tänkte att jag inte har med hans privatekonomi att göra utan följde med.
    Döm om min förvånging när jag fick betala min mat själv . Träffade faktiskt aldrig den killen mer. (Ska nog skriva om honom i snåltråden

    Jag tycker nog att killen kan betala om det är han som frågat, kommer man gemensamt fram till att man ska träffas igen (tex) och utifrån det bestämmer att man ska gå ut, är det kanske inte lika självklart.

  • Bride M
    Äldre 9 Nov 12:04
    #0

    håller med killen ska betala,:)

  • Pa´s Heffak­lumpan
    Äldre 9 Nov 12:11
    #0

    Innan jag träffade min man var det ingenting jag reflekterade över direkt, hade nog oturen att detja "snålisar", blev bla utbjuden av en kille som gav sken av att han skulle betala maten men när notan kom in föreslog han att vi skulle dela på den, till saken hör att han klunkat i sig typ sex öl medans jag druckit ett glas vin - han gick fet bort och fick dessutom betala all sin öl själv

    Min man gjorde klart redan från första träffen att det var han som stod för "bjudandet" när vi är ute och att jag aldrig behövde tänka på vad jag skulle välja pga av priset utan att han aldrig bjöd ut någon någonstans där han inte hade råd att bjuda på det dyraste ( om man nu skulle vilja ha det... ) så för min del så har har jag blivit grymt bortskämd med att bli bjuden

  • Henax
    Äldre 9 Nov 13:50
    #0

    Om nån _bjuder_ ut mig på middag/drink/fika så förutsätter jag han/hon just BJUDER!!! Men sen så bjuder jag säkerligen igen vid ett annat tillfälle!

  • ztar
    Äldre 9 Nov 13:50
    #0

    Den som bjuder ut den andre (tjej eller kille) betalar!

    Men håller med om som nån skrev att om killen tex bjuder ut en på bowling och man sen bestämmer sig för att gå och fika kan ju den andra parten betala det.

    Om jag skulle bjuda ut en kille skulle jag självklart betala!
    Men om man blir bjuden verkar det som att man ska ha med sig plånboken för säkerhets skull :)

Svar på tråden Första dejten - vem betalar?