• Nelma
    Äldre 28 Oct 21:30
    62916 visningar
    53 svar
    53
    62916

    Har nån erfarenhet av NuvaRing?

    Hej allihopa!
    Har nån av er använt Nuva Ring som preventivmetod, eller känner ni någon som gjort det? Jag har haft problem med p-piller som lett till den ena tråkigheten efter den andra så därför föreslog min läkare detta. Men jag tyckte det verkar lite osäkert på något sätt, därför tänkte jag höra mig för här om någon av er har erfarenheter av detta. Hur funkar den i praktiken?
    Tack på förhand.

  • Svar på tråden Har nån erfarenhet av NuvaRing?
  • K.C
    Äldre 29 Oct 01:08
    #0

    nyfiken... Vad är det för något?

  • Nelma
    Äldre 29 Oct 16:59
    #0

    En nuvaring är en vag*nalring som man själv ska kunna lägga in. Man ser till att den hamnar på rätt plats och så har man den där i tre veckor och då avger den östrogen lokalt. Efter tre veckor ska man ta ut den och inte använda den på en vecka, samma intervaller som p-piller alltså.

    Enligt läkaren skall den vara bra eftersom hormonerna påverkar endast lokalt och man skall kunna bli av med många av de biverkningar som p-piller ger, ex. minskad sexlust. Lär vara ganska ny på marknaden. Jag tyckte marknadsförinen verkade för bra för att vara sann, så hoppas verkligen att någon har hört bra/dåligt om den så man får lite mer info. Tillverkaren är Organon, det finns en del fakta på deras webbsida under preventivmedel.

  • snutte­puffan
    Äldre 30 Oct 09:59
    #0

    Jag har den!

    Har ring nummer två inne i mig nu så jag borde ha börjat känna biverkningar vid det här laget. Har haft stora problem med både gestagena och östrogena biverkningar tidigare, men nu märker jag endast av viktnedgång, ökad lust, mer energi, mindre mens, mer flytningar och bättre humör (jag bytte direkt från p-piller till nuvaring).

    Tidigare började jag få vissa problem vid sex även om de var diffusa t.ex. så kunde vi inte använda kondom om jag glömt ett piller eller något för att det helt enkelt gjorde ont på mig så jag misstänker att jag började få sköra slemhinnor. Har inte alls något sånt problem längre och jag vet inte om det beror på att lusten är högre (det är numer jag som tar initiativ till sex) eller om kroppen helt enkelt fungerar bättre...

    Vad jag har förstått så innehåller Nuvaring samma typ av hormoner som p-pillret Desolett vilket jag har ätit för några år sedan med hemska humörsvängningar.

    Jag rekommenderar verkligen NuvaRing eftersom det enda negativa jag märker av är mer flytningar och det är inga stora mängder....

  • snutte­puffan
    Äldre 30 Oct 10:11
    #0

    Såg nu att du har beskrivit som att den ska ligga på "rätt plats". Den behöver inte ligga på någon specifik plats utan är den inne i s*idan så fungerar den. (se Fass.se)

    Jag har även förstått det så att det inte är den lokala verkan som har preventiv effekt utan att hormonerna tas upp i blodet på samma sätt som p-piller görs via matsmältningen. Dock finns det lokal biverkan också via NuvaRing som inte riktigt är utredd, vilket kan vara farligt vid en eventuell graviditet.

  • Nelma
    Äldre 30 Oct 11:27
    #0

    Snuttepuffan,

    Tack för svaret, låter ju verkligen bra det du berättar! Undrar lite över den rent praktiska biten, känner man av den när man använder den och hur bökigt är det att sätta in den/ta ut den? Hålls den verkligen där eller har du märkt att den skulle vara på väg ut av sig själv?

    Jag har använt p-piller länge och det känns lite konstigt att tänka sig att byta till en plastring. Är lite rädd att den inte skall hålla vad den lovar när det gäller det preventiva. Hur upplevde du bytet av p-medel, var du någonsin orolig över att den inte skulle fungera?

  • snutte­puffan
    Äldre 30 Oct 13:09
    #0

    Den är ju precis som ett p-piller egentligen med enda skillnaden att hormonnivån är konstant.

    Precis efter att du har tagit ditt p-piller får du en hormontopp som sedan klingar av under dygnet för att du får en topp igen strax efter att du har tagit nästa piller. Det betyder ju att du hela tiden har en för hög nivå hormoner bara för att den inte ska ligga under lägsta tillåtna nivån innan 36 timmar har gått (som är den längsta säkra pillerfria tiden).

    NuvaRing däremot avger en konstant hormonnivå till kroppen som även den har en säkerhetsmarginal, det är därför det är ok att ha den ute ur kroppen max tre timmar per dygn.

    Jag anser med den kunskap som jag har att NuvaRing är säkrare än p-piller för mig då jag är dålig på att ta piller i tid.

    Ringen har aldrig åkt ut av misstag, men första veckan gick jag och kollade den då och då och var rädd att den inte skulle sitta kvar vid toalettbesök eller under sex. Inga problem. Sen tror jag att det skulle kännas om den åkte ur.

    Insättningen är inte komplicerad, men lite besvärlig på grund av att ringen är ganska hård som ny. Det krävs lite trixande för att kunna klämma ihop den samtidigt som man för upp den och det är inte lätt att få den högst upp på egen hand. Det fixar sig under första samlaget....

    Att ta ut den är inte heller svårt på annat sätt än att man ska få tag på den. Den ligger ju mot väggen så att säga och man måste trycka undan väggen för att kunna haka den med fingret. Det rekommenderas att prova att ta ut den på en gång för att då inse att den inte kommer åka ut på egen hand. (Hur väl den sitter har med individuella förutsättningar att göra, men ju mer vältränad man är desto bättre sitter den... :))

    Det rekommenderas inte att ha relativt nymålade naglar (lack fortfarande mjukt även om torrt) under in/utförsel av ring.

  • snutte­puffan
    Äldre 30 Oct 13:14
    #0

    Just ja, biten om den känns eller inte.

    Jag känner den aldrig, killen kan känna den vid sex, men verkar inte ha något emot den (ger väl en viss trygghet + att den tydligen kan vara skön).

    www. nuvaring .com (utan mellanrum) ifall du inte hittat dit

  • Memma
    Äldre 31 Oct 15:14
    #0

    Hur mycket kostar den?

  • malin8­1
    Äldre 12 Nov 11:28
    #0

    Hej alla!

    Jag är väldigt sugen på att testa Nova Ring, framförallt för att jag tycker att jag successivt fått minskad sexlust av de p-piller jag nu äter (Yasmin). Dock har jag problem med svampinfektioner - då kanske det inte är så smart att ständigt ha ett främmande föremål i slidan, det borde ju irritera slemhinnorna? Vad tror ni? Tacksam för hjälp...

  • Maria Magdal­ena
    Äldre 12 Nov 11:43
    #0

    Ja, det undrar jag också! Yasmin är ju relativt ny på marknaden och ingår därför inte i högkostnadsskyddet, därav dyrare än t.ex. Desolett.

    Hur mycket kostar Nuvaring?

Svar på tråden Har nån erfarenhet av NuvaRing?